handdator

Visa fullständig version : näringsupptagningen i tarmen


Mega_man1000
2008-07-04, 23:53
tar kroppen verkligen upp allt näring som finns i maten? Eller kan det bli så att den missar att ta upp näring eftersom de antingen är för mycket mat på en gång eller att det är för dåligt tuggade så att de inte kan brytas ner?*gah!*

Bullaz
2008-07-04, 23:56
Som jag har förstått det så lämnas ingen näring, kroppen lyckas på något vis ta vara på alla jävla kalorier. :> Men det kanske inte stämmer, även om jag vill minnas att det var självaste King G som sa det. :]

A.Steinbach
2008-07-05, 00:15
Kroppen absorberar inte all energi det finns alltid en del som följer med ut men det energivärde som anges på förpackningar har korrigerat för det och är ett medelvärde.

Vegetabiliskt protein ligger lägre gällande nedbrytning och absorption, t ex spannmål som ligger på 85% jämfört med kött på 97%.
http://www.cristina.prof.ufsc.br/digestorio/mcardle_energy_value_food_ch4_connection.pdf

Eddie Vedder
2008-07-05, 04:59
Som A.Steinbach säger så är det ingen 100%-ig absorbtion av allt man äter. Likaså utsöndras en viss mängd via både faeces och urinen under ett dygn.

Men det här är inget nytt och revolutionerande utan allmänt känd vetenskap sedan länge länge. Alltså är det redan något som tagit i hänsyn vid uträkning av slutligt metaboliserbara enerimängder från makronutrienterna och inget att ta hänsyn till om man vill räkna ut sitt energiintag.

TEF från olika makronutrienter, TEF från SAMMA makronutrienter från olika livsmedel, olika absorbtionsgrad av olika livsmedel, variationer i utsöndring etc. En väldigt fiberrik kost anses t.ex. ha en absorbtionsgrad på 0.95, en måttligt fiberrik kost 0.975 och en fiberfattig kost 1. Givetvis teoretiska siffror men bara ett sätt att påvisa min poäng att det här redan är känt och inget man egentligen vinner på att ta i beräkningen som individ. Det finns så mycket felkällor ändå.

KOP
2008-07-05, 07:19
Hur mycket kan denna upptagningsförmåga skilja mellan olika människor? Eftersom kcal mängden som är angiven är ett medelvärde menar jag.

Scratch89
2008-07-05, 07:27
Mellan människor är det nog ingen större variation, men däremot livsmedlet i sig. Fet fisk är väl ett av de kändaste exemplen; fisk fångad på våren är oftast magrare än fisk fångad på hösten p.g.a dess lekperioder. Man kan även få variationer på sammansättningen i potatis om den är färsk eller traditionell, samma sak med frukt (plocka den innan den är mogen och den har mer disackarider, t.ex).

KOP
2008-07-05, 07:42
Mellan människor är det nog ingen större variation,
Källa på det? Jag tror skillnaden människor emellan kan vara större än vad många tror.

Mega_man1000
2008-07-05, 10:39
men hur ska man då veta ifall man får all energi man äter? måste man kolla upp hur pass snabbt och mycket maten absorberar i tarmen?

King Grub
2008-07-05, 10:40
Sluta noja dig och gå efter värdena på förpackningen, om du måste räkna.

Tolkia
2008-07-05, 10:43
men hur ska man då veta ifall man får all energi man äter? måste man kolla upp hur pass snabbt och mycket maten absorberar i tarmen?
Måste du veta exakt hur mycket du absorberar av varje enskilt livsmedel (det är f.ö. förmodligen inte helt lätt att undersöka rent praktiskt)? På vilket sätt skulle den kunskapen hjälpa dig?

KOP
2008-07-05, 12:46
Sluta noja dig och gå efter värdena på förpackningen, om du måste räkna.

Till Mega_man1000s försvar så måste han inte sitta och noja sig om saken ifråga. De flesta har lyckats bygga upp en känsla för när de ligger på under-, överskott eller i energibalans. Sånna här frågor kan bara vara intressanta att äga mera kunskap om och därför också min förfrågan. Har läst en studie gjord på råttor som visade att skillnaden var mycket större än vad man trodde. Hittar den dock inte nu.

Eddie Vedder
2008-07-05, 13:23
men hur ska man då veta ifall man får all energi man äter? måste man kolla upp hur pass snabbt och mycket maten absorberar i tarmen?

Man äter en viss mängd mat och så ser man huruvida vikten går åt rätt håll i önskad takt.

Har du t.ex. problem med diarréer kan du räkna med en större malabsorbtion. Diarréerna kan ju i sig vara en följd av malabsorbtion eller maldigestion av kosten, steatorré är ju t.ex. en följd av fettmalabsorbtion/-maldigestion. Om avföringen är väldigt flytande kan den vara fet, vid en fiberrik kost är den tung och sjunker till botten.;)

Det innebär att en väldigt fiberrik kost faktiskt kan maskera steatorré dessutom.

Ovan nämnda faktorer är ju dessutom exempel på saker som innebär att svaret på KOP's fråga blir JA. Det kan variera väldigt mellan individer. Men lider man av någon mag/-tarmdefekt så lär man ju vara medeveten om det eller åtminstone BLI medveten om det. Hur pass mycket det varierar mellan friska individer är nog mestadels en fråga om kosthållning.

Mega_man1000
2008-07-05, 15:40
jag tror ni misstar er;) jag är inte nojig eller så! Ville igentligen bara veta ifall all mats näring togs upp i kroppen eller ej. men nu så av de svar ni givigt så visade sig visst att den inte gör det! no hard feelings;) ville bara veta en sak jag undrade