handdator

Visa fullständig version : Bästa övningen för att träna upp rumpan?


Giovanni
2008-07-04, 20:43
Vill få större och hårdare..är marklyft och benpress de bästa eller?

Jorgen
2008-07-04, 20:44
Djupa knäböj och utfall.

Rahf
2008-07-04, 20:51
Åhåhåhåh utfall är för rumpan som 20 set tunga magövningar är för träningsvärk i magen :D.

Var noga med balansen, det är lätt att sabba knät om man har för bråttom.

Ignam
2008-07-04, 20:59
100% utfall.

Mirre
2008-07-04, 21:21
komplettera med enbents djupa benpressar :)

Tolkia
2008-07-04, 21:26
För variationens skull:

http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/270

http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/271

Mirre
2008-07-05, 07:12
För variationens skull:

http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/270

http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/271
Grymma och jobbiga! Baksida lår är det dessutom oerhört få som har i överflöd. ;)

Piranha
2008-07-05, 09:03
Som nämns tidigare, djupa böj bygger bra med röv, jag skulle föredra tunga basövningar före specifika övningar anpassade just för gluteus, dels för att få en balans emellan musklerna i röv-området.

Se upp så det inte blir förmycket av det goda bara.

//Pirre ordförande i baktunga klubben.

Nitrometan
2008-07-05, 12:17
Se upp så det inte blir förmycket av det goda bara.
Jag citerar Mae West: "Too much of a good thing can be wonderful!"

//Pirre ordförande i baktunga klubben.
Oooooo. :bow: Var kan man ansöka om medlemskap?

stargate
2008-07-05, 12:28
Jag vill också ha stor putröv =) Knäböj å utfall blir det då!

Chrillee
2008-07-05, 17:56
Måste också komma igång med böj igen, en fast och härlig rumpa är ju aldrig dumt.
Böj måste vara den jobbigaste övningen utan tvekan, men är nog värt mödan!

Utfall ser rätt kul ut, gå omkring med en stång på gymmet, lär inte vara så vanligt ;D

Rahf
2008-07-05, 19:48
Man kan med fördel köra med hantlar och på samma plats ;)

L-Sami
2008-07-06, 03:59
Knäböj och marklyft.

LadyInsane
2008-07-06, 09:16
Knäböj, Good Mornings, Marklyft, Raka Mark, Rumänska Mark med sving, Step-up ("Utfall" upp på bänk med hantlar).

jwzrd
2008-07-06, 09:24
Jag är motvallskärring så jag säger: Kör inte knäböj om du vill bygga större röv eftersom den snarare bygger lår. Mina tips är: Utfall, good mornings och step up.

stargate
2008-07-06, 11:00
Ger "finnen" större röv eller tar den bara på baksida lår?

Mapa
2008-07-06, 11:05
Ger "finnen" större röv eller tar den bara på baksida lår?

främst baksida lår...

annars håller jag med om att böj, utfall mark osv bygger bra röv. men även pull throughs

Nitrometan
2008-07-06, 12:45
Jag är motvallskärring så jag säger: Kör inte knäböj om du vill bygga större röv eftersom den snarare bygger lår.
OK. Undrar var jag har köpt min röv då? :confused:

Kan det vara så att böj med bred fotstans ger mer röv?

Piranha
2008-07-06, 14:34
Jag citerar Mae West: "Too much of a good thing can be wonderful!"


Oooooo. :bow: Var kan man ansöka om medlemskap?

PM'a mirre för ansökan :D

Emil_Larsson
2008-07-08, 20:40
Jag vill också ha grövre röv, ärvt farsans miniröv. Det har gått så långt så morsan har skojat om det och sagt:
- Du är precis som far din, ingen röv :laugh:

Enda övningen som riktigt biter (och då menar jag riktigt biter) på min röv är djupa knäböj. Räcker denna övning för gluteus? kört knäböj och gått upp massa i vikt men röven förblir liten så jag är lite skeptisk. Utfall har jag aldrig vågat mig på för den känns läskig men kanske borde sätta igång med den övningen?
Sen vet man ju att farsan har liten röv så det kanske bara är att gilla läget och köra på så gott det går? :P

Sheogorath
2008-07-08, 23:12
Mina gluteus har blivit nämnvärt mindre sedan jag slutade med utfall och SL-djupa böj för att istället satsa fullt ut på maxdjupa böj. Så jag skulle säga att maxdjupa böj definitivt är en övning som engagerar quadriceps mer på rövens bekostnad än exempelvis SL-böj och benpress med hög fotsättning. Men detta är baserat på min erfarenhet, men jag ser även en anatomisk koppling i att flexionen i knäleden blir större ju djupare man går. Alla vet att benpressen tar mer på rumpan ju högre man sätter fötterna, och detta är också vad man gör i en SL-böj om vi tillåter oss att generalisera sig lite. Man sätter sig bakåt med röven istället för att som i OL-böj skjuta fram knäna maximalt.

Jag kommer för att få tillbaka symmetrin att återintroducera utfall (som jag föredrar att göra som utfallsgång) och lägga på SL-böj efter mina maxdjupa OL-böj.

LadyInsane
2008-07-08, 23:14
komplettera med enbents djupa benpressar :)

Testade detta idag. Den enda ass-övningen som jag inte haft med i mitt benpass tidigare. Kändes rejält i röva. Hoppas på värk i glutten imorgon!:)