handdator

Visa fullständig version : Bra, sammansat kosttillskottpaket?


shape
2008-07-04, 20:31
Hej,

Jag tränar styrka 3-4 ggr i veckan, beroende på hur trött jag känner mig inpå det fjärde passet. Utöver det tränar jag också löpning (på gymmet, löpand) 2 ggr i veckan. När jag svettas på löpbandet gör jag det i/under en mil.

Mitt mål är som 99% av alla andras här på kolo, att bygga muskler och gå ner i vikt samtidigt, i den mån det går. (inte för att jag är särskillt tjock, utan för att få en mer framstående och definerad, synlig muskelmassa)

Före ALLA pass tar jag ett kreating som heter Creatine Complete Extreme
Innehållsbeskrivningen är som följer:

Creatine Complete Extreme innehåller stora mängder grenade aminosyror (BCAA) som ger energi till de arbetande musklerna och hindrar muskelnedbrytning (katabolism) under träningen. BCAA gör också att du blir pigg och mentalt fokuserad, genom att stimulera signalöverföring i nervsystemet. Creatine Complete Extreme innehåller snabbverkande kreatin malat som inte binder vätska, B-6, citrullin malat, Arginin-AKG och taurin som bidrar till ökad styrka, uthållighet och blodflöde i musklerna. Vi har även tillsatt Beta Alanin som minskar mjölksyrabildningen och gör att du kan göra de där sista repetitionerna!

Slutligen innehåller det unika komplexet koffein som frigör fett från fettdepåerna så att detta förbränns mer effektivt, då fettförbränningen effektiviseras kan i synnerhet lågintensiv träning pågå under timmar utan att energin tar slut. Den sista ingrediensen i Creatine Complete Extreme är Tyrosin som behövs för produktion av hormoner som styr ämnesomsättningen.

Vad gäller kreatinet har jag följande frågor;
1. Jag har läst, både här och på andra siter, t.ex. grossister och återförsäljare av kreatin, att man ska undvika koffein i samband med kreatin intag. Som vi alla kan se här ovanför, ingår både taurin och koffein i mitt kreatin (jag anar att taurin också skall undvikas i samband med kreatin eftersom koffein gör det). Nå, whats the deal with my kreatin?

2. Om jag bör byta kreatin, till t.ex. Creatine Monohydrate, skall jag då göra som i deras instruktioner; ta en uppladningsfas, eller kan jag skippa den och bara ta en dos efter varje träningspass? (jag har använt kreatin, det ovan alltså, i två veckor)

3. Jag blir väldigt pigg och "igång" av det kreatin jag äter, ovan, och antar att det har extra egenskaper i jämförelse till Creatine Monohydrate, som t.ex. uppiggande eftersom man tar det innan. Om jag vill byta till Creatine Monohydrate, finns det då något annat bra (som ni rekommenderar) innan min träning för att få igång mig?

Vidare tar jag gainer pro efter träningspassen, och undrar om det passar mina mål bättre att ta whey-80 eller 100 innan träningspasset och sedan kreatin efter, bara?

Hoppas ni orkat läsa allting och tar er tid att besvara gåtorna som förföljer mina drömmar. Tack på förhand!

shape
2008-07-04, 21:06
Jag har ytterligare en fråga jag glömde addera in i mitt första inlägg, den följer:
Som jag sa ovan, blir jag väldigt pigg av det kreatin jag tar, i ju med att det innehåller taurin och koffein. Kommer den effekten avta (uppenbarligen, men i vilken skala, kommer den hålla i månader alternativt år, om jag nu väljer att fortsätta med det nämda kreatin, eller kommer effekten helt avta om en månad?)
Vidare tar jag kreatinet enligt doserin, varje morgon samt 30 min innan träningspass. T.ex. rycker jag in i lumpen i januari, och kommer sannolikt inte att kunna ta kreatin varje morgon, kommer jag då vara en hösäck under den perioden, om jag nu tar det dagligen?

Note: Jag har aldrig druckit kaffe i mitt liv, så det är klart att koffeinet nu ger mig en rus. Dock har jag druckiet en hel del läsk med koffein i.

kalle_banan
2008-07-04, 22:54
Hej,

Jag tränar styrka 3-4 ggr i veckan, beroende på hur trött jag känner mig inpå det fjärde passet. Utöver det tränar jag också löpning (på gymmet, löpand) 2 ggr i veckan. När jag svettas på löpbandet gör jag det i/under en mil.

Mitt mål är som 99% av alla andras här på kolo, att bygga muskler och gå ner i vikt samtidigt, i den mån det går. (inte för att jag är särskillt tjock, utan för att få en mer framstående och definerad, synlig muskelmassa)

Före ALLA pass tar jag ett kreating som heter Creatine Complete Extreme
Innehållsbeskrivningen är som följer:

Creatine Complete Extreme innehåller stora mängder grenade aminosyror (BCAA) som ger energi till de arbetande musklerna och hindrar muskelnedbrytning (katabolism) under träningen. BCAA gör också att du blir pigg och mentalt fokuserad, genom att stimulera signalöverföring i nervsystemet. Creatine Complete Extreme innehåller snabbverkande kreatin malat som inte binder vätska, B-6, citrullin malat, Arginin-AKG och taurin som bidrar till ökad styrka, uthållighet och blodflöde i musklerna. Vi har även tillsatt Beta Alanin som minskar mjölksyrabildningen och gör att du kan göra de där sista repetitionerna!

Slutligen innehåller det unika komplexet koffein som frigör fett från fettdepåerna så att detta förbränns mer effektivt, då fettförbränningen effektiviseras kan i synnerhet lågintensiv träning pågå under timmar utan att energin tar slut. Den sista ingrediensen i Creatine Complete Extreme är Tyrosin som behövs för produktion av hormoner som styr ämnesomsättningen.

Vad gäller kreatinet har jag följande frågor;
1. Jag har läst, både här och på andra siter, t.ex. grossister och återförsäljare av kreatin, att man ska undvika koffein i samband med kreatin intag. Som vi alla kan se här ovanför, ingår både taurin och koffein i mitt kreatin (jag anar att taurin också skall undvikas i samband med kreatin eftersom koffein gör det). Nå, whats the deal with my kreatin?

2. Om jag bör byta kreatin, till t.ex. Creatine Monohydrate, skall jag då göra som i deras instruktioner; ta en uppladningsfas, eller kan jag skippa den och bara ta en dos efter varje träningspass? (jag har använt kreatin, det ovan alltså, i två veckor)

3. Jag blir väldigt pigg och "igång" av det kreatin jag äter, ovan, och antar att det har extra egenskaper i jämförelse till Creatine Monohydrate, som t.ex. uppiggande eftersom man tar det innan. Om jag vill byta till Creatine Monohydrate, finns det då något annat bra (som ni rekommenderar) innan min träning för att få igång mig?

Vidare tar jag gainer pro efter träningspassen, och undrar om det passar mina mål bättre att ta whey-80 eller 100 innan träningspasset och sedan kreatin efter, bara?

Hoppas ni orkat läsa allting och tar er tid att besvara gåtorna som förföljer mina drömmar. Tack på förhand!

1. Du kan inta koffein och kreatin och fortfarande få effekt.
2. Du behöver ingen ny uppladdningsfas om du redan har gjort en och byter utan något större uppehåll.
3. Om du vill byta kreatin men fortfarande bli pigg kan du tex dricka kaffe, köpa koffeintabletter eller någon preworkoutprodukt som rage, trück osv.

Om du hellre ska ta protein efter beror på hur du äter överlag, tillgodoser du ditt proteinintag genom kosten?

När effekten av koffein (när toleransen ökar) minskar vet jag inte.

Du blir nog ingen höstack när du slutar ta ditt kreatin (koffein), du kan få huvudvärk de första dagarna dock men den går över.

Det finns en sticky här om kreatin, där hittade jag svaren på dina frågor, läs den vettja! :hbang:

shape
2008-07-06, 18:32
1. Du kan inta koffein och kreatin och fortfarande få effekt.
2. Du behöver ingen ny uppladdningsfas om du redan har gjort en och byter utan något större uppehåll.
3. Om du vill byta kreatin men fortfarande bli pigg kan du tex dricka kaffe, köpa koffeintabletter eller någon preworkoutprodukt som rage, trück osv.

Om du hellre ska ta protein efter beror på hur du äter överlag, tillgodoser du ditt proteinintag genom kosten?

När effekten av koffein (när toleransen ökar) minskar vet jag inte.

Du blir nog ingen höstack när du slutar ta ditt kreatin (koffein), du kan få huvudvärk de första dagarna dock men den går över.

Det finns en sticky här om kreatin, där hittade jag svaren på dina frågor, läs den vettja! :hbang:

Missade stickyn!
Hur vet jag att jag får i mig tillräckligt med protein, jag tränar nästan varje dag och äter "bra", but still..?

kalle_banan
2008-07-06, 20:44
Missade stickyn!
Hur vet jag att jag får i mig tillräckligt med protein, jag tränar nästan varje dag och äter "bra", but still..?

Följ doseringen bara, så svårt är det inte.

shape
2008-07-07, 16:58
Följ doseringen bara, så svårt är det inte.

Jag kanske var otydlig, finns det några hints över hur och om jag bör köpa proteintillskott, eller om min kost tillfredställer mitt proteinbehov i proportion till min träning. Nåja, det spelar ingen större roll nu, har beställt whey-100, inte för att jag förstår vilken/vilka skillnader det är mellan 80 och 100, men 100 vart det i alla fall :hbang:

Rahf
2008-07-07, 17:13
Whey-80 betyder att produkten består till 80% av protein. Whey-100 är så gott som 100% men skillnaden är ingenting man lägger märke till. Den enda praktiska skillnad jag vet av är att laktosintoleranta klarar av whey-100 bättre.

Du vet av att du äter rätt om du ökar på gymmet, mår bra och växer ifall det är ditt mål. Äter du balanserat och regelbundet så är det inga problem att få i sig tillräckligt med protein.

Lycka till nu!

King Grub
2008-07-07, 17:15
Skillnaden är att Whey-80 är koncentrat, Whey-100 isolat.

Rahf
2008-07-07, 17:16
Där var det ja! Var det inte skillnad i sammansättningen också?

King Grub
2008-07-07, 17:19
Jo, det är något mer fett och kolhydrat i 80, men själva skillnaden består i att det ena är koncentrat och det andra isolat. Skillnaden i "effekt" lär vara obefintlig, men det finns en skillnad för plånboken. Den som har någon nytta av att välja ett isolat i praktiken är den som inte tål större mängder laktos.

mallow
2008-07-07, 22:15
Så, koncentrat vs isolat utgör inte någon särskilt märkbar skillnad i "effekt", men hur är det om man jämför t.ex koncentrat med hydrolysat, då?

Rahf
2008-07-07, 22:18
Samma sak i princip.

Morty
2008-07-07, 23:29
Skillnaden i kalorier är ju inom felmarginalen under en dag i alla fall, det kommer förmodligen inte att märkas ö.h.t

mallow
2008-07-07, 23:56
Samma sak i princip.

Vad beror det på?

King Grub
2008-07-08, 06:07
Så, koncentrat vs isolat utgör inte någon särskilt märkbar skillnad i "effekt", men hur är det om man jämför t.ex koncentrat med hydrolysat, då?

Snabbare upptag och kraftigare insulinfrisättning med hydrolysat.

birra_peroni
2008-07-08, 08:37
På tal om koffein och kreatin i samband, var det inte så att upptaget av kreatinet försämrades av koffeinet? Vilket borde leda till att man inte alls får samma effekt.. eller?

Rahf
2008-07-08, 09:56
Du får fortfarande en bra effekt av kreatinet. Det är inte direkt samma sak som att kalka en sur sjö. Är man fortfarande nojig över det så får man helt enkelt välja vilken man vill använda.

birra_peroni
2008-07-08, 09:59
Jag är inte nojig över speciellt mycket :p Men det är alltid kul att veta så man har all fakta rätt. Sen om man tänker ändra sina upplägg efter det är en helt annan sak.

//Birra