handdator

Visa fullständig version : ryggskada engång alltid smärta?


Jontro
2008-07-04, 19:42
hej alla..

belastade min korsrygg för ca 2 år sen och hade mycket ont i någon/några av diskarna längst ner på ryggen nära röven vid korsryggen,, och nu efter typ 2 år så känner jag fortfarande att det gör lite ont om jag tex böjer mig på fel sätt..

jag har efter dess byggt upp min korsrygg rätt så mycket.. förbettrat min marklyfts teknik och dessutom ökat i vikterna rätt så mycket men ändå har jag känningar i korsryggen..

nu till frågan! kommer jag ha känningar där livet ut? kan det vara att det kanske är någon nerv som kommer i klämm pga brosk bildning?

är tacksam för alla svar och liknande erfarenheter..

PiNG.
2008-07-09, 22:31
Har du inte varit hos en läkare/sjukgymnast än så kan du ju börja där. Om du efter 2 år fortfarande har ont så kan det ju betyda att du tränar på fel sätt eller gör vissa övningar helgalet med tanke på din åkomma i ryggen.

Att bara träna på och "tro" att det blir bättre med träning är inte helt rätt. Fel träning är ofta sämre än inte träning alls.

Så mitt tips är att ta hjälp av någon som kan kolla din rygg.

petah
2008-07-09, 23:11
Men för i helvete kan alla sluta vara såna idioter, gå till någon som har koll.

Varannan koloit skadar sig, skiter i det och dras med det i flera år och sen kommer man på att det kanske är dags att kolla upp skiten, skyll er själv.


Är inte dig jag vill skälla ut utan alla klantar här på brädan.

Guddi
2008-07-10, 10:25
Har man väl fått problem med tex diskbråck är det väldigt vanligt att de är återkommande under många år. Man får helt enkelt lära sig att lägga märke till varningstecken på att skadan håller på att komma tillbaka och ta det lungt, eventuellt köra lite rehabövningar, tills irritationen har lagt sig igen. På det viset kan många undvika att skadan kommer tillbaka med samma intensitet som den första gången. Den tid man har ont/problem kan också minskas med hjälp av samma metod.

Efterhand som man blir äldre kommer sen diskarna i ryggen att stelna till och man får mindre problem.

När det gäller marklyft och ryggproblem så är det inte direkt den övning man tänker på när man talar om förebyggande övningar. Även om bristande styrka säkert är en förklaring till den del ryggproblem så är det efter man nått en viss nivå osannolikt att mer styrka skulle hjälpa och andra faktorer så som uthållighet i den mer lednära muskulaturen eller rörelsemönster som är av större vikt.

Martin Löwgren
2008-07-10, 11:27
Har man väl fått problem med tex diskbråck är det väldigt vanligt att de är återkommande under många år. Man får helt enkelt lära sig att lägga märke till varningstecken på att skadan håller på att komma tillbaka och ta det lungt, eventuellt köra lite rehabövningar, tills irritationen har lagt sig igen. På det viset kan många undvika att skadan kommer tillbaka med samma intensitet som den första gången. Den tid man har ont/problem kan också minskas med hjälp av samma metod.

Efterhand som man blir äldre kommer sen diskarna i ryggen att stelna till och man får mindre problem.

När det gäller marklyft och ryggproblem så är det inte direkt den övning man tänker på när man talar om förebyggande övningar. Även om bristande styrka säkert är en förklaring till den del ryggproblem så är det efter man nått en viss nivå osannolikt att mer styrka skulle hjälpa och andra faktorer så som uthållighet i den mer lednära muskulaturen eller rörelsemönster som är av större vikt.

Jag anser marklyft med rätt teknik vara den absolut bästa preventiva övningen för framtida ryggbesvär, har jag fel?

Den tillsammans med andra övningar för djup magmuskulatur/ryggmuskulatur använder jag dagligen.

Guddi
2008-07-10, 13:58
Jag anser marklyft med rätt teknik vara den absolut bästa preventiva övningen för framtida ryggbesvär, har jag fel?Hur ska man svara på en sån fråga? Det är omöjligt att bevisa det ena eller det andra. Det man vet är att det är större korrelation mellan dålig uthållighet i ryggmuskulaturen och ryggproblem. Det man också vet är att det i stort sett inte finns någon skillnade i skaderisk mellan dem med en normalstark rygg och de med en stark rygg. Om man då redan är över normen när det gäller ryggstyrka så har jag svårt att hitta en motivering till att öka styrkan ytterligare (ur skadesynvikel då). Sen är ju träning i sig välgörande för ryggen så visst kan marklyft vara en bra övning men att den skulle vara den bästa eller bättre än vissa andra övningar är svårt att påstå.

Det är möjligt att ditt påstående är korrekt, det är också möjligt att personen som skapa denna tråd har spondyoloistes och då är det troligen ingen höjdare med marklyft med tanke på de kanske stora skjuvkrafterna.

Sen vill jag understrycka att det jag menade mitt första inlägg var att endast marklyft i sig inte är någon dunderkur mot ryggproblem. Detta skrev jag för att jag fick intrycket av att trådskaparen la lite för stort förtroende vid just den övningen att fixa hans rygg.

Martin Löwgren
2008-07-10, 14:03
Hur ska man svara på en sån fråga? Det är omöjligt att bevisa det ena eller det andra. Det man vet är att det är större korrelation mellan dålig uthållighet i ryggmuskulaturen och ryggproblem. Det man också vet är att det i stort sett inte finns någon skillnade i skaderisk mellan dem med en normalstark rygg och de med en stark rygg. Om man då redan är över normen när det gäller ryggstyrka så har jag svårt att hitta en motivering till att öka styrkan ytterligare (ur skadesynvikel då). Sen är ju träning i sig välgörande för ryggen så visst kan marklyft vara en bra övning men att den skulle vara den bästa eller bättre än vissa andra övningar är svårt att påstå.

Det är möjligt att ditt påstående är korrekt, det är också möjligt att personen som skapa denna tråd har spondyoloistes och då är det troligen ingen höjdare med marklyft med tanke på de kanske stora skjuvkrafterna.

Sen vill jag understrycka att det jag menade mitt första inlägg var att endast marklyft i sig inte är någon dunderkur mot ryggproblem. Detta skrev jag för att jag fick intrycket av att trådskaparen la lite för stort förtroende vid just den övningen att fixa hans rygg.

Marklyft kan utföras utan vikt som en ren rörelseövning för de med svag rygg (skadad). Det är även den i särklass bästa komplexa styrkeövningen för en gymtränande.

Med andra ord är det en övning med många syften som kan användas av alla.

Jontro
2008-07-10, 21:07
Har man väl fått problem med tex diskbråck är det väldigt vanligt att de är återkommande under många år. Man får helt enkelt lära sig att lägga märke till varningstecken på att skadan håller på att komma tillbaka och ta det lungt, eventuellt köra lite rehabövningar, tills irritationen har lagt sig igen. På det viset kan många undvika att skadan kommer tillbaka med samma intensitet som den första gången. Den tid man har ont/problem kan också minskas med hjälp av samma metod.

Efterhand som man blir äldre kommer sen diskarna i ryggen att stelna till och man får mindre problem.

När det gäller marklyft och ryggproblem så är det inte direkt den övning man tänker på när man talar om förebyggande övningar. Även om bristande styrka säkert är en förklaring till den del ryggproblem så är det efter man nått en viss nivå osannolikt att mer styrka skulle hjälpa och andra faktorer så som uthållighet i den mer lednära muskulaturen eller rörelsemönster som är av större vikt.

det låter trovärdigt! det är just det att jag får hela tiden känna av hur mycket jag kan lyfta utan att göra det värre..

men iaf när jag väl fick skadan så gick jag först till en kiropraktiker som jag har bra förtroende för och därefter till vårdcentralen, enligt min kiropraktiker var det inte discbrok men "nära" och på vårdcentralen sa dem de samma,
jag blev rekomenderad till sjukgymnast men kunde inte pga arbetstider,,
nu har jag bättre arbetstider och väntar på sjukgymnasterna kommer tillbaka från semester..

till skadan.. jag är väldig vig i min svank och hela höftpartiet.. det är när jag svankar och rör på min höft som jag känner att skadan är där.. det känns som det har stelnat och det gör ont om jag tar i för att svanka..

skadan ger mig delvis ångest och är en stor problem i min brottnings liv..

nåja.. jag hoppas att sjukgymnasten hjälper men har inte stora hörhoppningar.. jag kommer med vidare info.

z_bumbi
2008-07-10, 21:22
Det är även den i särklass bästa komplexa styrkeövningen för en gymtränande.

I vilket sammanhang?