handdator

Visa fullständig version : Rapsolja i shakern!


elitsoldat
2008-07-04, 18:04
Hej! Det är väl rapsolja man kan ha i shakern för att göra proteinet ännu långsammare? och varför gör rapsolja proteinet långsammare, på vilket sätt ect..? Tack för svar!!! ;)

Eddie Vedder
2008-07-04, 18:06
Rapsolja är rent fett. Fett saktar ner magsäckstömningen. Det gäller allt fett och måste inte på något sätt vara rapsolja.

Att många väljer just rapsolja är främst p.g.a. att det är smakneutralt. Dessutom en bra fettsammansättning.

Sniggel
2008-07-04, 18:48
Rapsolja smakar blä i för stora mängder så smakneutralt vetifan. Olivolja är godare men rapsolja innehåller mer omega-3 (eller högre ratio omega3:omega6) om jag förstått det rätt. Jag tror att många använder rapsolja pga den anledningen.

Eddie Vedder
2008-07-04, 19:16
Jag tror att många använder rapsolja pga den anledningen.

En ganska dålig anledning i såna fall. Skulle i alla fall jag säga, jag kommer säkert få mothugg dock. Men mig veterligt är det väl ungefär 10%, dessutom vegetabiliskt omega-3 som inte alls är i närheten av så bra som fördigt EPA och DHA från animaliska källor (och kvantitativt sett då från feta marina sådana) samt att halten omega-6 är betydligt större.

Men visst är rapsolja en bra fettkälla i en balanserad kost. I en kost som dessutom innehåller ett regelbundet intag av fisk och fettkällor med stor andel enkelomättade fettsyror blir den ju ett jättebra komplement.:)

Vad har du själv för rapsolja som har så mycket smak? Kallpressad?

Pejij
2008-07-05, 00:19
En ganska dålig anledning i såna fall. Skulle i alla fall jag säga, jag kommer säkert få mothugg dock. Men mig veterligt är det väl ungefär 10%, dessutom vegetabiliskt omega-3 som inte alls är i närheten av så bra som fördigt EPA och DHA från animaliska källor (och kvantitativt sett då från feta marina sådana) samt att halten omega-6 är betydligt större.

Men visst är rapsolja en bra fettkälla i en balanserad kost. I en kost som dessutom innehåller ett regelbundet intag av fisk och fettkällor med stor andel enkelomättade fettsyror blir den ju ett jättebra komplement.:)

Vad har du själv för rapsolja som har så mycket smak? Kallpressad?

Min innehåller 37% :O

Eddie Vedder
2008-07-05, 05:02
Min innehåller 37% :O

Inte av totalt fettinnehåll. Kanske 37% av fleromättade fettsyrorna men det är ju en annan sak.

Sniggel
2008-07-05, 11:55
Vad har du själv för rapsolja som har så mycket smak? Kallpressad?

Det står faktiskt inte något på flaskan annat än "rapsolja" och en innehållsförteckning.