handdator

Visa fullständig version : Pyramid - drop ?


falvin
2008-07-04, 10:02
Tjenare,

Postar normalt inte här men har blivit lite förbryllad och tänkte fråga den samlade kompetensen. Jag följde med en polare som bevisligen har gjort bra framsteg på gymmet och som tränat i många år, gymmet som han kör på är ett nyrenoverat nautilusgym som är beläget vid ett naturområde ett par mil utanför Lund. Utöver hantelcurls kör han uteslutande nautilusmaskiner och med instruktörernas goda minne kör han sitt "eget" program. I alla övningar förutom mage och korsrygg, kör han set om 10-8-6 där 10 reps sker på en vikt som han tar ganska lätt, 8 på en högre vikt och 6 på en vikt som han nätt och jämnt klarar av. Därefter "droppar" han ur på en vikt som är lägre än den han börjat med och kör så många set han kan till default. Verkar som en slags kombination av pyramid- / dropset och han får grymma resultat - jag som alltid varit skeptisk till nautilusmaskiner börjar vackla och tänka om.

Vad har ni för synpunkter kring ett upplägg som det här ?
//PF

jwzrd
2008-07-04, 10:04
Låter väl ganska bra i grunden tycker jag. Pyramid-upplägg är beprövade och alla gör ungefär så.

Andreas Lelli
2008-07-04, 11:50
Att det skulle bero på att han använder nautilusmaskinerna tror jag absolut inte, han kanske även få bättre resultat om han körde samma principer men med fria vikter.

Det är lite olika hur man reagerar på olika träningsmetoder, för mig passade inte den träningsmetod som du nyss beskrev men för honom fungerar det uppenbarligen väldigt bra :)