handdator

Visa fullständig version : Morgonaptit


nelson24
2008-07-04, 07:41
Jag har dålig aptit på morgonen, vissa dagar är jag tom lite lätt illamående. Illamåendet brukar försvinna när jag tvingar i mig något att äta. Från lunch och framåt så har jag bra aptit. Jag tror inte att det blir någon skillnad hurvida jag äter mycket eller lite på kvällen.

Någon som kan försöka sig på en förklaring varför mig mage verkar gå sönder när jag sover och kanske tipsa om hur jag ska bära mig åt för att få min morgonaptit tillbaka?

Kan tillägga att när jag vänder på dygnet, tex vid en USA-resa, så får jag grym morgonaptit.

sleep is the enemy
2008-07-04, 08:19
Jag har dålig aptit på morgonen, vissa dagar är jag tom lite lätt illamående. Illamåendet brukar försvinna när jag tvingar i mig något att äta. Från lunch och framåt så har jag bra aptit. Jag tror inte att det blir någon skillnad hurvida jag äter mycket eller lite på kvällen.

Någon som kan försöka sig på en förklaring varför mig mage verkar gå sönder när jag sover och kanske tipsa om hur jag ska bära mig åt för att få min morgonaptit tillbaka?

Kan tillägga att när jag vänder på dygnet, tex vid en USA-resa, så får jag grym morgonaptit.

Jag känner exakt samma sak. Är verkligen aldrig sugen på frukost under vardagarna och det känns som jag just tryckt i mig massa mat. På helgerna går det dock bra när jag sover lite längre och är uppe ett tag innan jag äter.

Jag har dock problem med min mage, och äter just nu mediciner mot för mycket magsyra, så det kan bero på det i mitt fall.

Exhale_
2008-07-04, 09:43
Varför vill du ha din morgonaptit tillbaka? Funkar det inte att äta senare på dagen om du nu mår dåligt av det (när du käkar direkt på morgonen).

jaosef
2008-07-04, 11:14
Jag har dålig aptit på morgonen, vissa dagar är jag tom lite lätt illamående. Illamåendet brukar försvinna när jag tvingar i mig något att äta. Från lunch och framåt så har jag bra aptit. Jag tror inte att det blir någon skillnad hurvida jag äter mycket eller lite på kvällen.

Någon som kan försöka sig på en förklaring varför mig mage verkar gå sönder när jag sover och kanske tipsa om hur jag ska bära mig åt för att få min morgonaptit tillbaka?

Kan tillägga att när jag vänder på dygnet, tex vid en USA-resa, så får jag grym morgonaptit.

Har lite av samma problem, jag är ingen morgonmänniska alls. Jag tycker att det är skönt att kunna få i sig en ordentlig frukost, som startbränsle för dagens aktiviteter.
Det som funkar för mig är att äta "riktig" mat, altså lite mer åt middag-hållet, tex kött och potatis, istället för kanske mackor och gröt om du förstår hur jag menar. Så det är väll det tips jag kan komma med.

energibruttan
2008-07-04, 12:59
Hej!

Drick lite juice på en gång när du vaknar så väcker du hungerkänslorna!

Lycka titll Energibruttan

nelson24
2008-07-04, 13:32
Varför vill du ha din morgonaptit tillbaka? Funkar det inte att äta senare på dagen om du nu mår dåligt av det (när du käkar direkt på morgonen).

Nja, oftast är jag mer eller mindre illamående tills dess att jag trycker mig mat. Jag skulle gärna vakna hungrig och äta en rejäl frukost snarare än att trycka i mig en frukost i barnstorlek.



Jag känner exakt samma sak. Är verkligen aldrig sugen på frukost under vardagarna och det känns som jag just tryckt i mig massa mat. På helgerna går det dock bra när jag sover lite längre och är uppe ett tag innan jag äter.

Jag har dock problem med min mage, och äter just nu mediciner mot för mycket magsyra, så det kan bero på det i mitt fall.

Jag har nog också problem med magsyra då jag ofta har halsbränna på kvällarna. Kanske har det med saken att göra?

Cohen
2008-07-04, 23:50
Jag har dålig aptit på morgonen, vissa dagar är jag tom lite lätt illamående. Illamåendet brukar försvinna när jag tvingar i mig något att äta. Från lunch och framåt så har jag bra aptit. Jag tror inte att det blir någon skillnad hurvida jag äter mycket eller lite på kvällen.

Någon som kan försöka sig på en förklaring varför mig mage verkar gå sönder när jag sover och kanske tipsa om hur jag ska bära mig åt för att få min morgonaptit tillbaka?

Kan tillägga att när jag vänder på dygnet, tex vid en USA-resa, så får jag grym morgonaptit.

Vad menar du med "min mage verkar gå sönder"?

Dålig aptit på morgonen är inte patologiskt.

Elfsberg
2008-07-06, 15:29
Det finns inga fördelar med att tvinga i sig mat på morgonen(eller någon annan tidpunkt) om man inte mår bättre av det. Visst, det finns studier som säger att morgonfasta kan vara sammankopplat med ett gäng hälsorisker, men det är ändå högst individuellt huruvida vi lyckas sköta vår kost resten av dygnet.