handdator

Visa fullständig version : Bröst och armmuskler?


Sorry12
2008-07-04, 00:46
Jag vill ha BRÖSTMUSKLER, nu har jag mest, hm.. typ inte helt platt men tror inte mina bröst är så mycket av muskler.
Så hur bygger man dom? Vilken övning/maskin?
Om man tränar varannan dag i 1,5 månad, ser man skillnad då?
Tackar för svar

Andreas Lelli
2008-07-04, 00:56
Bröstmusklerna fungerar precis som alla andra muskler och växer även dem när du tränar. Det finns ett flertal övningar som är mycket effektiva för bröstutveckling, om du kollar i den HÄR (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071) tråden under kategorin Bröst ska du nog se att du hittar något. Den övning som jag tycker att du främst borde börja med är Bänkpress.

I övrigt vet jag inget om din träningsbakgrund men det är helt individuellt om du ser resultat på en och en halv månad och det beror även mycket på hur du äter och sover.

Om nyss har börjat träna tror jag med all säkerhet att du kommer se skillnad efter bara 1 och en ½ månad.

Lycka till! ;)

LoTiX
2008-07-04, 00:56
Inget illa menat men du har ju en enorm träningstråd som du fått massvis med hjälp och hänvisningar till bra info osv. Inte hittat något där?

Ät mycket mat och träna bänkpress/hantelpress ett pass i veckan ordentligt. Gör du det mesta rätt bör du kunna se en fin förändring inom några månader.

Sorry12
2008-07-04, 01:31
Bröstmusklerna fungerar precis som alla andra muskler och växer även dem när du tränar. Det finns ett flertal övningar som är mycket effektiva för bröstutveckling, om du kollar i den HÄR (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071) tråden under kategorin Bröst ska du nog se att du hittar något. Den övning som jag tycker att du främst borde börja med är Bänkpress.

I övrigt vet jag inget om din träningsbakgrund men det är helt individuellt om du ser resultat på en och en halv månad och det beror även mycket på hur du äter och sover.

Om nyss har börjat träna tror jag med all säkerhet att du kommer se skillnad efter bara 1 och en ½ månad.

Lycka till! ;)

Nej jag har en journal här, men inte skrivit på gud vet hur länge. Men tränat ca 6 månader tror jag :) hade ett uppehåll förut, men back in bussiness nu:)
Ska kika, tack!

Sniggel
2008-07-04, 01:48
När du ökat mycket i styrka i en vettig övning där bröst involveras till stor del kommer du att se skillnad, förutsatt att du åt ordentligt på vägen dit.

Popeye
2008-07-04, 08:49
Omöjligt att ge ett konkret råd när man inte kan din bakgrund och fysik.
Generellt sätt upplever jag vanlighederlig liggande hantelpress vara en bättre massbyggare än bänkpress.
Vill du ha hjälp med ett program så får du ge en del personlig information.

stiffieboy
2008-07-26, 21:13
Jag vill ha BRÖSTMUSKLER, nu har jag mest, hm.. typ inte helt platt men tror inte mina bröst är så mycket av muskler.
Så hur bygger man dom? Vilken övning/maskin?
Om man tränar varannan dag i 1,5 månad, ser man skillnad då?
Tackar för svar

Hoppas du inte menar att du ska träna bröst varannan dag, då lär du bara slita ut dig..

Ganymedes
2008-07-26, 21:26
Och sedan är det olika från individ till individ. Jag har tränat gym riktigt seriöst i snart 2 år, men har gjort rejält mycket bättre framsteg på rygg, biceps, mage, axlar och lår, än vad jag gjort på bröst. Tyvärr, eftersom mina tits släpar rejält....

Bob-bo
2008-07-27, 02:19
Det funkade utmärkt för mej att köra bröst(bänkpress, lutande bänkpress) 3ggr i veckan i början av gymkarriären. Se till att inte köra slut dej helt i brösten bara efter varje pass så kommer det gå bra och resultat synas inom några månader.

HanneJoelsson
2008-07-27, 09:33
var är rygg,ben och axlar passen då?

stiffieboy
2008-07-28, 12:11
Det funkade utmärkt för mej att köra bröst(bänkpress, lutande bänkpress) 3ggr i veckan i början av gymkarriären. Se till att inte köra slut dej helt i brösten bara efter varje pass så kommer det gå bra och resultat synas inom några månader.

Eller så kör han slut sig helt 1-2 ggr i veckan.. Om han nu vill få muskler är de väl ingen mening me att inte ta ut sig?

Three pigs
2008-07-28, 13:22
Du har väl hängt här tillräckligt för att veta?
runt 9set för bröstet en gång i veckan funkar för mig, bör funka för dig med. Satsa på övningar som är jobbiga och tunga, typ bänkpress, hantelpress med olika lutningar och flies. 8-12 reps är gött för massa.

Om du skall köra flera gånger i veckan, så satsa på att inte köra tungt alla pass, kör du två gånger kan du köra det ena tungt, och det andra lätt. Och då skall det vara lätt, tex. om du kör 8 reps på en vikt, se till att du har kapaciteten att göra 12-15 på den, håll dig långt ifrån failure alltså.

Förresten, nyckeln är att inte se så kortsiktigt, tänk långt framåt, du vill väl vara i form när du är 25-30 också? På 1,5 månad kommer du inte att bli biff tyvärr.

stiffieboy
2008-07-29, 07:24
Du har väl hängt här tillräckligt för att veta?
runt 9set för bröstet en gång i veckan funkar för mig, bör funka för dig med. Satsa på övningar som är jobbiga och tunga, typ bänkpress, hantelpress med olika lutningar och flies. 8-12 reps är gött för massa.

Om du skall köra flera gånger i veckan, så satsa på att inte köra tungt alla pass, kör du två gånger kan du köra det ena tungt, och det andra lätt. Och då skall det vara lätt, tex. om du kör 8 reps på en vikt, se till att du har kapaciteten att göra 12-15 på den, håll dig långt ifrån failure alltså.

Förresten, nyckeln är att inte se så kortsiktigt, tänk långt framåt, du vill väl vara i form när du är 25-30 också? På 1,5 månad kommer du inte att bli biff tyvärr.

Eller så kör han bara ett tungt pass i veckan @ 5-8 reps och ökar 5kg såfort de blir en 8a på första settet..

mangs
2008-07-29, 10:14
, kör du två gånger kan du köra det ena tungt, och det andra lätt. Och då skall det vara lätt, tex. om du kör 8 reps på en vikt, se till att du har kapaciteten att göra 12-15 på den, håll dig långt ifrån failure alltså.

Jag förstår inte riktig meningen med att köra det andra så pass lätta passet? Är det för att bana in rörelesebanan eller att få en blodgenomströmning i musklerna? Om jag skall köra flera pass i veckan skulle jag nog hellre köra olika övningar på de olika passen och kanske variera mellan hög- och låg-rep mellan passen.

Pass1
Bänkpress 4-6 set med max 6 reps
Smal Bänkpress 3*8
Liggande tricepspress 3*8

Pass2
Lutande bänkpress 4-6 set med max 8-10 reps
Viktade Dips 3*10
Dips 3*max


Att köra ett snortungt pass och sedan ett där man knappt tar i ser jag ingen direkt mening med.

stiffieboy
2008-07-29, 10:32
Jag förstår inte riktig meningen med att köra det andra så pass lätta passet? Är det för att bana in rörelesebanan eller att få en blodgenomströmning i musklerna? Om jag skall köra flera pass i veckan skulle jag nog hellre köra olika övningar på de olika passen och kanske variera mellan hög- och låg-rep mellan passen.
Pass1
Bänkpress 4-6 set med max 6 reps
Smal Bänkpress 3*8
Liggande tricepspress 3*8

Pass2
Lutande bänkpress 4-6 set med max 8-10 reps
Viktade Dips 3*10
Dips 3*max


Att köra ett snortungt pass och sedan ett där man knappt tar i ser jag ingen direkt mening med.

+1

Inge Enveten
2008-07-29, 12:02
Hoppas du inte menar att du ska träna bröst varannan dag, då lär du bara slita ut dig..

Jag kör bröst varannan dag och jag tycker att det funkar hur bra som helst. Ser tydliga ökningar i volym samt styrka vilket egentligen är det ändå jag bryr mig om sålänge skadorna håller sig borta vilket de gör

Ganymedes
2008-07-29, 12:17
GÅr utmärkt att träna precis vad som helst varannan dag, så länge som man anpassar sig därefter (med vikter, set, reps, undvika fail, osv).

stiffieboy
2008-07-29, 14:51
Jag kör bröst varannan dag och jag tycker att det funkar hur bra som helst. Ser tydliga ökningar i volym samt styrka vilket egentligen är det ändå jag bryr mig om sålänge skadorna håller sig borta vilket de gör

Då tränar du förmodligen inte tillräckligt hårt..

stiffieboy
2008-07-29, 14:57
GÅr utmärkt att träna precis vad som helst varannan dag, så länge som man anpassar sig därefter (med vikter, set, reps, undvika fail, osv).

Klart att man kan anpassa träningen så.. Men om jag nånsin skulle köra bröst varannan dag skulle jag köra max en övning per gång! Personligen funkar det bättre för mig att ta ut mig totalt och köra 3-4 övningar hårt istället för att köra bröst varannan dag..

Olika saker fungerar olika bra för olika personer! Jag däremot, skulle aldrig träna bröst varannan dag eftersom jag aldrig skulle hinna återhämta mig mellan passen.

Inge Enveten
2008-07-29, 15:33
Då tränar du förmodligen inte tillräckligt hårt..

Den slutsatsen drar du för att jag tränar bröst varannan dag?

tobbo
2008-07-29, 15:58
Den slutsatsen drar du för att jag tränar bröst varannan dag?

För att om du hade tränat "hårdare" så hade du haft sådan träningsvärk att träningen hade varit improduktiv och brösten skulle ha blivit övertränade. Men flera lättare pass istället för få tyngre behöver inte vara sämre.

Inge Enveten
2008-07-29, 16:13
För att om du hade tränat "hårdare" så hade du haft sådan träningsvärk att träningen hade varit improduktiv och brösten skulle ha blivit övertränade. Men flera lättare pass istället för få tyngre behöver inte vara sämre.

Jag är nöjd med mina framsteg och jag skulle inte kunna drömma om att jag skulle öka så här bra några månader sedan. Jag säger varken att jag har rätt eller att jag har fel - jag är väldigt ambitiös när det handlar om att lära mig saker när det handlar om träning och kost, anatomi osv därför skapar jag diskussionen.
För mig funkar det att träna bröst varannan dag och jag är nöjd med framstegen så jag fortsätter så här. Må hända att jag prövar att vila lite några extra dagar men det är inget jag planerar just nu

i_disaster
2008-07-29, 17:05
Jag tycker man ökar bra av ett rejält bröstpass i veckan, där kör jag 5-6 övningar á 4 set på varje, allt från ner till 2 reps o uppemot 15-20 om jag verkligen vill köra slut på mig. Beror på humör o övning. Sen maxar jag var tredje vecka(pass) och kör lite lättare passen emellan.

Tycker att det tar riktigt bra om man svinkör tills man inte pallar mer, det är lagomt med ett pass/vecka så musklerna hinner återhämta sig nån dag också.
Å andra sidan kan jag köra t.ex. biceps och vader 2 ggr/vecka utan problem.

Sniggel
2008-07-29, 18:57
Om det funkar att träna bröst varannan dag med resultat så ser jag inte varför det är fel att göra så. Det är ganska ovanligt dock och kan bero på att man inte riktigt kommit förbi nybörjarstadiet, eller att man har en ofattbar återhämtningsförmåga. I vilket fall ska man inte ändra på något som fungerar anser jag, även om det är ovanligt eller låter fel.

Three pigs
2008-07-29, 19:07
Eller så kör han bara ett tungt pass i veckan
Som jag skrev.

Floddan
2008-07-29, 20:38
Fan de måste vara något fel på er som inte kan köra mer än ett tungt pass i veckan.

stiffieboy
2008-07-30, 07:58
För att om du hade tränat "hårdare" så hade du haft sådan träningsvärk att träningen hade varit improduktiv och brösten skulle ha blivit övertränade. Men flera lättare pass istället för få tyngre behöver inte vara sämre.

+1

stiffieboy
2008-07-30, 08:01
Jag är nöjd med mina framsteg och jag skulle inte kunna drömma om att jag skulle öka så här bra några månader sedan. Jag säger varken att jag har rätt eller att jag har fel - jag är väldigt ambitiös när det handlar om att lära mig saker när det handlar om träning och kost, anatomi osv därför skapar jag diskussionen.
För mig funkar det att träna bröst varannan dag och jag är nöjd med framstegen så jag fortsätter så här. Må hända att jag prövar att vila lite några extra dagar men det är inget jag planerar just nu

Prova att träna ett bröstpass då du kör 3-4 basövningar, 3 tunga arbetsset per övning @ 5-8 reps och kom tillbaka.. Om du inte har träningsvärk är jag imponerad.

Förslag på övningar:
Bänk
Snebänk
Bakåtvänd snebänk
Hantelpress
Lutande Hantelpress
Hantelflyes

stiffieboy
2008-07-30, 08:05
Om det funkar att träna bröst varannan dag med resultat så ser jag inte varför det är fel att göra så. Det är ganska ovanligt dock och kan bero på att man inte riktigt kommit förbi nybörjarstadiet, eller att man har en ofattbar återhämtningsförmåga. I vilket fall ska man inte ändra på något som fungerar anser jag, även om det är ovanligt eller låter fel.

Håller med att man ska köra det som funkar, men om man kör bröst riktigt hårt och involverar basövningar så är det förmodligen ytterst få som går och drar av ett bröstpass med en dags vila emellan och gör ökningar..

stiffieboy
2008-07-30, 08:07
Jag tycker man ökar bra av ett rejält bröstpass i veckan, där kör jag 5-6 övningar á 4 set på varje, allt från ner till 2 reps o uppemot 15-20 om jag verkligen vill köra slut på mig. Beror på humör o övning. Sen maxar jag var tredje vecka(pass) och kör lite lättare passen emellan.

Tycker att det tar riktigt bra om man svinkör tills man inte pallar mer, det är lagomt med ett pass/vecka så musklerna hinner återhämta sig nån dag också.
Å andra sidan kan jag köra t.ex. biceps och vader 2 ggr/vecka utan problem.

+1

stiffieboy
2008-07-30, 08:08
Fan de måste vara något fel på er som inte kan köra mer än ett tungt pass i veckan.

Hur ofta kör du då?

mangs
2008-07-30, 08:33
Vill bara inflika lite i konversationen ang. hur ofta man kan köra en viss muskelgrupp med gott resultat. Detta precis som allting annat är individuellt. De forskningar som finns på området säger att det kan vara lämpligt att i alla fall ge 48h vila för varje muskelgrupp. Detta gör det ju möjligt att köra varannan dag. De som kör helkroppspass ligger ju ungefär på den här frekvensen.
Själv ligger jag sällan på mer än två pass per vecka för en specifik muskelgrupp och det som varit gångbart en lång tid är ju ett pass per vecka för varje muskelgrupp. Vad som är bäst är det ingen som kan säga med säkerhet.

Dock är en oerhört viktigt faktor återhämtningen. Givetvis tar det längre tid att återhämta sig från ett pass där man kört med tyngre vikter, fler reps, fler set till failure, drop-sets, forcerade reps mm jämfört med om man enbart kör 1-2 set per muskelgrupp och då inte ens till failure i något av dessa.

Man får titta på den total volymen och belastningen samt även vilken kapacitet man har att återhämta sig just då. Är man helt frisk, har en väldigt lugn vardag, äter bra och har en god sömn så kan man stressa kroppen rätt mycket hårdare jämfört med i tider då man har stressigt på jobb, mycket andra "fysiska" arbeten vid sidan om, kass mat och sömn.

Man får helt enkelt känna av hur pass hårt man kan köra, att lyssna på kroppen är rätt bra. Är det egentligen bröst-träning men man känner sig helt matt och slut i dessa muskler då är det bättre att vila en dag eller två extra.


Den stora fördelen som jag ser med att köra en muskelgrupp oftare är just utebliven träningsvärk samt det faktum att om man missar ett pass så är det ändå relativt kort tid tills man kör samma muskelgrupp igen.

stiffieboy
2008-07-30, 08:37
Vill bara inflika lite i konversationen ang. hur ofta man kan köra en viss muskelgrupp med gott resultat. Detta precis som allting annat är individuellt. De forskningar som finns på området säger att det kan vara lämpligt att i alla fall ge 48h vila för varje muskelgrupp. Detta gör det ju möjligt att köra varannan dag. De som kör helkroppspass ligger ju ungefär på den här frekvensen.
Själv ligger jag sällan på mer än två pass per vecka för en specifik muskelgrupp och det som varit gångbart en lång tid är ju ett pass per vecka för varje muskelgrupp. Vad som är bäst är det ingen som kan säga med säkerhet.

Dock är en oerhört viktigt faktor återhämtningen. Givetvis tar det längre tid att återhämta sig från ett pass där man kört med tyngre vikter, fler reps, fler set till failure, drop-sets, forcerade reps mm jämfört med om man enbart kör 1-2 set per muskelgrupp och då inte ens till failure i något av dessa.

Man får titta på den total volymen och belastningen samt även vilken kapacitet man har att återhämta sig just då. Är man helt frisk, har en väldigt lugn vardag, äter bra och har en god sömn så kan man stressa kroppen rätt mycket hårdare jämfört med i tider då man har stressigt på jobb, mycket andra "fysiska" arbeten vid sidan om, kass mat och sömn.

Man får helt enkelt känna av hur pass hårt man kan köra, att lyssna på kroppen är rätt bra. Är det egentligen bröst-träning men man känner sig helt matt och slut i dessa muskler då är det bättre att vila en dag eller två extra.


Den stora fördelen som jag ser med att köra en muskelgrupp oftare är just utebliven träningsvärk samt det faktum att om man missar ett pass så är det ändå relativt kort tid tills man kör samma muskelgrupp igen.

Vill du inte ha träningsvärk så kan du bara sluta träna..
Håller för övrigt med om de andra sakerna du tog upp i inlägget!

130kg finsk sisu
2008-07-30, 09:24
Vill du inte ha träningsvärk så kan du bara sluta träna..
Håller för övrigt med om de andra sakerna du tog upp i inlägget!
jag har tränat i 11år och aldrig velat ha träningsvärk! :confused:

Kischen
2008-07-30, 09:39
För att om du hade tränat "hårdare" så hade du haft sådan träningsvärk att träningen hade varit improduktiv och brösten skulle ha blivit övertränade. Men flera lättare pass istället för få tyngre behöver inte vara sämre.

Svårt att generalisera om träningsvärk skulle jag säga. Bara för att ett av mina pass är hårdare än nästa betyder det inte att min träningsvärk är mer. Känns som att det beror på fler faktorer? Desto oftare jag tränar desto mindre träningsvärk upplever jag, och vice versa.

mangs
2008-07-30, 09:54
Desto oftare jag tränar desto mindre träningsvärk upplever jag, och vice versa.

+1


Jag gillar ju iofs känslan av träningsvärk men när den begränsar ens vardag eller gör det omöjligt att träna då känns det inte så kul.

stiffieboy
2008-07-30, 09:57
jag har tränat i 11år och aldrig velat ha träningsvärk! :confused:

Klart man inte "vill" ha träningsvärk, men jag brukar tycka de är skönt att känna att man tränat :naughty:

stiffieboy
2008-07-30, 10:02
Svårt att generalisera om träningsvärk skulle jag säga. Bara för att ett av mina pass är hårdare än nästa betyder det inte att min träningsvärk är mer. Känns som att det beror på fler faktorer? Desto oftare jag tränar desto mindre träningsvärk upplever jag, och vice versa.

Absolut, det lär ju bero på sömn, mat osv..

Klart att man får mindre träningsvärk om man tränar mer konternuerligt eftersom man vänjer kroppen. Men jag får ändå träningsvärk efter varje pass sålänge jag har som mål att öka vikt/reps varje pass eftersom kroppen måste vänja sig vid tyngre vikter, men som sagt det är individuellt.

Det jag har som mål med varje träningpass är just att få träningsvärk dagen efter för då vet jag att jag tagit ut mig :)

tobbo
2008-07-30, 10:29
http://forum.body.se/showthread.php?t=147&highlight=tr%E4ningsv%E4rk , Där kan ni läsa lite om träningsvärk och DOMS.

Marcs
2008-07-30, 11:21
Vill du inte ha träningsvärk så kan du bara sluta träna..
Håller för övrigt med om de andra sakerna du tog upp i inlägget!

Jag kan hålla med dig om att träningsvärk är skönt på ett sätt då det känns att man tränat. Men ge mig en bra anledning om varför man ska sträva efter träningsvärk?

Tack på förhand

Mvh

stiffieboy
2008-07-30, 12:01
Jag kan hålla med dig om att träningsvärk är skönt på ett sätt då det känns att man tränat. Men ge mig en bra anledning om varför man ska sträva efter träningsvärk?

Tack på förhand

Mvh

Hmm jag strävar efter det pga att jag känner att muskeln har arbetat om jag har träningsvärk..

130kg finsk sisu
2008-07-30, 12:12
Hmm jag strävar efter det pga att jag känner att muskeln har arbetat om jag har träningsvärk..
Gamla byggarskrönan! Skulle vara intressant att höra Allans, Arnes, Pirres mfl åsikt om detta tänkande innan jag helt roidar loss på det.
För egen del så lärde jag mej av den store Ove Lehto redan för länge sedan att träningsvärk var nåt man skulle vara rädd för eftersom man blir svag då. :)
Själv har jag försökt anamma det.

Inge Enveten
2008-07-30, 12:15
Prova att träna ett bröstpass då du kör 3-4 basövningar, 3 tunga arbetsset per övning @ 5-8 reps och kom tillbaka.. Om du inte har träningsvärk är jag imponerad.

Förslag på övningar:
Bänk
Snebänk
Bakåtvänd snebänk
Hantelpress
Lutande Hantelpress
Hantelflyes

Jag kör exakt de övningarna uppdelat på 2 pass. 6-12 rep.

stiffieboy
2008-07-30, 12:28
Gamla byggarskrönan! Skulle vara intressant att höra Allans, Arnes, Pirres mfl åsikt om detta tänkande innan jag helt roidar loss på det.
För egen del så lärde jag mej av den store Ove Lehto redan för länge sedan att träningsvärk var nåt man skulle vara rädd för eftersom man blir svag då. :)
Själv har jag försökt anamma det.

Eftersom du bevisligen kan dina grejer tänker jag inte bjäbba emot utan snarare gå och köra på de sättet jag kör, fast i smyg *cupid*

stiffieboy
2008-07-30, 12:30
Jag kör exakt de övningarna uppdelat på 2 pass. 6-12 rep.

Du sa att du körde bröst varanann dag så jag antar att du kör bröst 4 ggr i veckan uppdelat på dom där två passen?

Inge Enveten
2008-07-30, 12:37
Du sa att du körde bröst varanann dag så jag antar att du kör bröst 4 ggr i veckan uppdelat på dom där två passen?

4 eller 3. Händer att jag kör andra övningar också.

Marcs
2008-07-30, 12:37
Hmm jag strävar efter det pga att jag känner att muskeln har arbetat om jag har träningsvärk..

Okej ja förstår!:) Men som tidigare konstaterat så är inte träningsvärk ett mått på hur mycket du får ut av ett pass.

stiffieboy
2008-07-30, 12:42
4 eller 3. Händer att jag kör andra övningar också.

Då borde du köra mindre så du inte sliter ut dig..

stiffieboy
2008-07-30, 12:45
Okej ja förstår!:) Men som tidigare konstaterat så är inte träningsvärk ett mått på hur mycket du får ut av ett pass.

När jag har kört "bra" eller "hårda" pass får jag iaf mer träningsvärk än om jag har haft nåt segt eller dåligt pass.. För mig personligen är träningsvärken en måttstock på hur hårt jag tränat, säger inte att det är så, men jag tycker iaf det går hand i hand för mig :)

Inge Enveten
2008-07-30, 12:48
Då borde du köra mindre så du inte sliter ut dig..

Vad menar du?

mangs
2008-07-30, 12:50
Träningsvärk må vara skönt och ofarligt men det påverkar ändå ens välmående och kan göra det omöjligt att träna som man vill. Kör du långt mellan passen, lägger till någon annorlunda övning, kör helt annorlunda reps-antal etc brukar träningevärk komma som ett brev på posten. Träningsvärken brukar också ha en tendens att bli värre om du slarvar med mat och sömn efter passet.

Att köra 3-4 bröstpass i veckan behöver inte vara för mycket beroende på hur upplägget ser ut och vilka mål man har, hur många pass i veckan kör tex 130kg finsk sisu för bröst?

stiffieboy
2008-07-30, 12:53
Vad menar du?

Har svårt att se anledningen att träna en muskelgrupp så mycke? Vad har du för mål? Öka i volym eller styrka? Det är lätt att bli övertränad/skadad om man kör samma muskel 4ggr i veckan 9-12 set.. Jag skulle aldrig orka de!

130kg finsk sisu
2008-07-30, 13:26
Träningsvärk må vara skönt och ofarligt men det påverkar ändå ens välmående och kan göra det omöjligt att träna som man vill. Kör du långt mellan passen, lägger till någon annorlunda övning, kör helt annorlunda reps-antal etc brukar träningevärk komma som ett brev på posten. Träningsvärken brukar också ha en tendens att bli värre om du slarvar med mat och sömn efter passet.

Att köra 3-4 bröstpass i veckan behöver inte vara för mycket beroende på hur upplägget ser ut och vilka mål man har, hur många pass i veckan kör tex 130kg finsk sisu för bröst?
Jag kör inte ett enda set för bröst. Däreemot tränar jag bänkpress och bänkpressliknandeövningar en 50-60 set i veckan med uppvärmning inräcknat!

130kg finsk sisu
2008-07-30, 13:28
Eftersom du bevisligen kan dina grejer tänker jag inte bjäbba emot utan snarare gå och köra på de sättet jag kör, fast i smyg *cupid*
Kör på bara! Det funkar säkerligen för dej!

mangs
2008-07-30, 13:31
Jag kör inte ett enda set för bröst. Däreemot tränar jag bänkpress och bänkpressliknandeövningar en 50-60 set i veckan med uppvärmning inräcknat!


OK, ursäkta mitt ordval, jag menade hur ofta du kör övningar som bla involverar bröstmuskultaur vilket ju bänkpress förvisso fortfarande gör. Jag antar dock att det kan röra sig om minst 3-4 tillfällen en normal vecka och du går ju inte direkt bakåt. kan det bero på avsaknaden av träningsvärk? ;)

130kg finsk sisu
2008-07-30, 13:41
OK, ursäkta mitt ordval, jag menade hur ofta du kör övningar som bla involverar bröstmuskultaur vilket ju bänkpress förvisso fortfarande gör. Jag antar dock att det kan röra sig om minst 3-4 tillfällen en normal vecka och du går ju inte direkt bakåt. kan det bero på avsaknaden av träningsvärk? ;)
3-4 tillfällen exkat. 1-2 tunga, ett explosivitetspass och ett återhämtandepass.
JAg har träningsvärk men det är inget jag strävar mot! Undviker det, om man kan undvika det?:confused:

stiffieboy
2008-07-30, 14:58
OK, ursäkta mitt ordval, jag menade hur ofta du kör övningar som bla involverar bröstmuskultaur vilket ju bänkpress förvisso fortfarande gör. Jag antar dock att det kan röra sig om minst 3-4 tillfällen en normal vecka och du går ju inte direkt bakåt. kan det bero på avsaknaden av träningsvärk? ;)

Men nu snackar vi ett proffs som tävlar i bänkpress och vet exakt hur han ska träna, som dessutom tränar ett återhämtningspass, explosivitetspass osv..

Ta en "vanlig" person som RockyBalboa som säger att han kör bröst 4 ggr/veckan.. Inte tror jag han kör ett explosivitetspass, ett lätt återhämtningspass osv.. 4 bröstpass i veckan (som innehåller 3-4 övningar på sammanlagt 9-12 set) är förmodligen inte att rekomendera en person som gymmar och vill göra styrke/volym ökningar, eller va tycker du? Jag tror att de flesta personerna skulle bli övertränade i bröst av den träningen..

Martin Löwgren
2008-07-30, 14:59
Men nu snackar vi ett proffs som tävlar i bänkpress och vet exakt hur han ska träna, som dessutom tränar 1 lätt och ett återhämtningspass osv..

Ta en "vanlig" person som RockyBalboa som säger att han kör bröst 4 ggr/veckan.. Inte tror jag han kör ett explosivitetspass, ett lätt återhämtningspass osv.. 4 bröstpass i veckan (som innehåller 3-4 övningar på sammanlagt 9-12 set) är förmodligen inte att rekomendera en person som gymmar och vill göra styrke/volym ökningar, eller va tycker du? Jag tror att de flesta personerna skulle bli övertränade i bröst av den träningen..

Varför träna bröst 3-4gånger i veckan? Tror ni att de växer bättre av fler pass eller? Det finns andra muskler på kroppen som man kan träna.

Att 130kg gör det är en annan femma som sagt.

stiffieboy
2008-07-30, 15:04
Varför träna bröst 3-4gånger i veckan? Tror ni att de växer bättre av fler pass eller? Det finns andra muskler på kroppen som man kan träna.

Att 130kg gör det är en annan femma som sagt.

Jag har hela tiden sagt att jag kör ett pass i veckan basövningar 3-4 övningar @ 9-12 set och har förespråkat de eftersom jag behöver återhämtning och gör bäst ökningar då!

Jag tycker precis som du att de är en annan sak att en person som tävlar i bänkpress tränar bänk 4 ggr i veckan.. Så vi är exakt på samma våglängd du och jag! :thumbup:

Inge Enveten
2008-07-30, 16:00
Varför ändra på något som funkar bra? För att det kan funka ännu bättre? Tveksamt för mig, just i denna situationen...

Three pigs
2008-07-30, 16:35
Kör på Rocky, men det kanske inte håller förevigt.

stiffieboy
2008-07-30, 19:25
Varför ändra på något som funkar bra? För att det kan funka ännu bättre? Tveksamt för mig, just i denna situationen...

Du behöver inte ändra på nåt! Hoppas du inte skadar dig bara..

Inge Enveten
2008-07-30, 19:33
Du behöver inte ändra på nåt! Hoppas du inte skadar dig bara..

Känns som om du försökte övertala mig till att byta. Troligtvis menar du bara väl så jag tackar :thumbup:

stiffieboy
2008-07-30, 19:47
Känns som om du försökte övertala mig till att byta. Troligtvis menar du bara väl så jag tackar :thumbup:

Jag menar absolut bara väl ska du veta :)

mangs
2008-07-31, 10:16
Jag håller i grunden med dig om att 3-4 pass med den mängden set etc låter som lite väl hög volym för någon som inte ligger på tävlingsnivå men det jag (otydligt) ville få fram är att förr vissa typ 130 sisu så fungerar det.

Om man tränar igenom hela kroppen så förstår jag inte riktigt hur man har tid eller möjlighet att återhämta sig med den volymen, dock är ju även frågan hur nära till failure han är och vilka reps han använder. På min semester körde jag varannan dag tex 10-20 set med armhävningar i olika former och jag kände mig mindre sliten/belastad jämfört med mina vanliga bröstpass.

Det är alltså inte bara volymen som avgör utan hur hårt pressad man är på varje pass och hur nära max man ligger.

130kg finsk sisu
2008-07-31, 11:24
Jag håller i grunden med dig om att 3-4 pass med den mängden set etc låter som lite väl hög volym för någon som inte ligger på tävlingsnivå men det jag (otydligt) ville få fram är att förr vissa typ 130 sisu så fungerar det.

Om man tränar igenom hela kroppen så förstår jag inte riktigt hur man har tid eller möjlighet att återhämta sig med den volymen, dock är ju även frågan hur nära till failure han är och vilka reps han använder. På min semester körde jag varannan dag tex 10-20 set med armhävningar i olika former och jag kände mig mindre sliten/belastad jämfört med mina vanliga bröstpass.

Det är alltså inte bara volymen som avgör utan hur hårt pressad man är på varje pass och hur nära max man ligger.
Eftersom ni titt som tätt nämner mej så måste jag påminna om att det är inte 4 tunga pass jag kör utan högst 2. Sen är det 1 explosivt och 1 återhämtande. Ibland kan det vara bara 1 tungt och 2 av något av de andra...

Inge Enveten
2008-07-31, 12:00
Jag håller i grunden med dig om att 3-4 pass med den mängden set etc låter som lite väl hög volym för någon som inte ligger på tävlingsnivå men det jag (otydligt) ville få fram är att förr vissa typ 130 sisu så fungerar det.

Om man tränar igenom hela kroppen så förstår jag inte riktigt hur man har tid eller möjlighet att återhämta sig med den volymen, dock är ju även frågan hur nära till failure han är och vilka reps han använder. På min semester körde jag varannan dag tex 10-20 set med armhävningar i olika former och jag kände mig mindre sliten/belastad jämfört med mina vanliga bröstpass.

Det är alltså inte bara volymen som avgör utan hur hårt pressad man är på varje pass och hur nära max man ligger.

Jag kan bara träna överkropp för att jag spelar fotbolls freestyle (udda sport som går ut på att göra saker med en fotboll). Detta gör då att jag inte kan träna ben

stiffieboy
2008-08-01, 09:50
Jag håller i grunden med dig om att 3-4 pass med den mängden set etc låter som lite väl hög volym för någon som inte ligger på tävlingsnivå men det jag (otydligt) ville få fram är att förr vissa typ 130 sisu så fungerar det.

Om man tränar igenom hela kroppen så förstår jag inte riktigt hur man har tid eller möjlighet att återhämta sig med den volymen, dock är ju även frågan hur nära till failure han är och vilka reps han använder. På min semester körde jag varannan dag tex 10-20 set med armhävningar i olika former och jag kände mig mindre sliten/belastad jämfört med mina vanliga bröstpass.

Det är alltså inte bara volymen som avgör utan hur hårt pressad man är på varje pass och hur nära max man ligger.

Som 130kg sa, han kör inte 4 tunga pass.. Den som gör de skulle slita ut sig! Armhävningar och bänkpress, lite svårt att jämföra, eller? :)

Jag personligen tränar hellre 1 hårt pass i veckan än att träna ett hårt, ett lätt, ett explosivt osv.. En vanlig person som inte tävlar tycker förmodligen att det är bekvämare och mer tidsparande att köra 1-2 hårda pass i veckan än att köra 4 olika pass.. Jag skulle iaf inte ha tid för det om jag vill träna övriga kroppen med tanke på att man har annat att göra än att träna, men visst om man vill ta sig tid så :MrT: