handdator

Visa fullständig version : Företräningsfrossa


Sniggel
2008-07-04, 00:23
Jag har svårt att se att det är nödvändigt att äta ett stort mål mat direkt efter träning för bästa effekt på proteinbalansen.
Detta om man innan träning ätit en bastant eller flera nära inpå varandra följande måltider. Nu syftar jag på kalorimängder motsvarande 1500-2000 eller uppåt som konsumeras väldigt tätt inpå träning.
Kanske är ett konstigt scenario men vissa kan faktiskt träna (åtminstonde styrketräning) på full mage.
Näring borde jag forslas ut i tarmarna även efter passet eftersom magen inte tömmer stora mängder på enbart någon timme eller två.
Har jag fel? Diskutera!

Andreas Lelli
2008-07-04, 00:51
Du tänker nog helt rätt och jag har spekulerat lite kring samma sak, fördelen med att äta innan borde vara att maten redan finns där och som du säger kan det forslas näring även efter passet.

Det som jag tror är den främsta skillnaden är påverkan på insulin och hur det hjälper till med inlagringen av glykogen i musklerna.

Om du exempelvis dricker en gainer efter passet kommer en hel del insulin att frigöras som ser till att det som finns i gainern faktiskt går åt till att "fylla på" musklerna. Detta kanske är något man går miste om ifall man äter innan träning istället för efter.

Vet inte om jag har korrekt men jag har iaf tolkat det som att man gärna bör ha en "insulinspik" placerad efter träning då det bara gör gott :)

A.Steinbach
2008-07-04, 01:17
Efter träning inlagras kolhydrater genom en insulinoberoede effekt iom att glut-4 transportörerna redan är förflyttade till cellmembranet pga träningen så extra insulin är nog inte nödvändigt av den orsaken mer än som antikatabol verkan.

Gällande om man äter ett stor måltid tätt inpå träningen så visst kommer det ju att finnas ett tillföde av aminosyror ut i blodet som blir tillgänliga för muskelcellerna. Men om man äter på det sättet missar man chansen till den stimlering av proteinsyntesen som man får av plötsliga tillflöden av aminosyror som ett EAA-tillksott ger. Om det sen blir någon skillnad i praktiken går ju inte att säga men högre stimulering borde på sikt ge bättre resultat.

Sniggel
2008-07-04, 01:58
Har givetvis inte tänkt att ändra min näringstiming (möjligtvis att scenariot inträffat förut någon gång för mig). Var bara en spekulation och en nyfikenhet från min sida. Jag tycker att det borde gå "bra" att göra så utan att oroa sig för att gå miste om utebliven positiv proteinbalans bara för att det tar lite längre tid innan man orkar få i sig fler kalorier, näringen finns ju redan där och påfyllning kan nog vänta lite längre än i vanliga fall.

King Grub
2008-07-04, 04:24
Det är signalmekansimer från tillflöden av aminosyror som uppreglerar proteinsyntesen, inte tillgängliga sådana.

AJO
2008-07-04, 09:38
Det är signalmekansimer från tillflöden av aminosyror som uppreglerar proteinsyntesen, inte tillgängliga sådana.

Så om man har protein i magesäcken så uppreglerars proteinsyntesen?

King Grub
2008-07-04, 09:39
Magsäcken hör inte hit. Det är plötsliga tillflöden i plasma som påverkar.

http://jp.physoc.org/cgi/content/full/552/1/315

Efter träning är både nedbrytning och uppbyggnad stimulerad. Nedbrytningen är större än uppbyggnaden, till dess att aminosyror tillförs.

Sniggel
2008-07-04, 12:09
Jo men vissa dagar när man inte känner för att vara optimal kanske man vill förlita sig på "enbart" träningens uppreglerande av proteinsyntesen.

A.Steinbach
2008-07-04, 14:33
Jo men vissa dagar när man inte känner för att vara optimal kanske man vill förlita sig på "enbart" träningens uppreglerande av proteinsyntesen.

Det ska ju inte vara några konstigheter då det kommer att vara en konstant tillflöde av aminosyror som kan användas i den uppreglerade proteinsyntesen från styrketräningen.

exevision
2014-11-30, 21:12
Bump!

z_bumbi
2014-11-30, 21:14
Vad är frågan?

exevision
2014-11-30, 21:20
Vad är frågan?

Egentligen det som varit på tapeten tidigare, äta mycket före eller efter.

Eller tvärtom, så lagrar man mycket mindre fett av det man äter och får mer näring till muskeluppbyggnad, om man lägger större delen av dygnets kaloriintag före träning. Wilson berättar en del från 27:50 i

oWuBB8_n3lw

Muskeluppbyggnaden efter styrketräning är beroende av tillgång till aminosyror, 10 gram EAA per intag, inte energi i allmänhet eller kolhydrat eller fett.