handdator

Visa fullständig version : Omöjligt att gå upp i vikt utan kolhydrater?


Andreas Lelli
2008-07-03, 21:15
Tjenare alla, min syster började snacka om att om man uteslöt kolhydrater kunde man äta hur mycket som helst av allt annat (dvs obegränsad mängd fett/protein) utan att lägga på sig kroppsfett. Jag tyckte det lät väldigt dumt och sa att så inte var fallet och undrar nu vad ni lite mer kunniga om det hela har att säga.

Jag citerar här nedan en del av texten som jag fann på kostdoktorn.se

En del som börjar äta lågkolhydratkost blir så förtjusta i tanken på obegränsad kolhydratfri kost att de överdriver det hela. Det är visserligen sant att det i praktiken verkar nästan omöjligt att öka mängden kroppsfett utan kolhydrater i kosten. Vid stort kaloriintag finns dock ingen anledning för kroppen att släppa på kroppsfettet. Den bränner det man stoppar i munnen istället för det som finns på magen. Med andra ord går man varken ner eller upp i vikt, utan står envist kvar på ungefär samma nivå.

Så vad säger n? :P

jwzrd
2008-07-03, 21:17
Det är givetvis bullshit.

King Grub
2008-07-03, 21:17
Anledningen i sådana fall är att kosten blir så jobbig att äta att man förlorar aptiten.

Ett energiöverskott där kolhydraterna ersatts med fett ger också viktökning, om man får i sig så mycket utan att bli less.

Bullaz
2008-07-03, 21:22
Kvittar väl varifrån kalorierna kommer, protein, kolhydrater eller fett. Ett överskott är ett överskott.

Andreas Lelli
2008-07-03, 21:32
Tack för alla svar, snabbt gick det också :)
<3 Kolo

Sniggel
2008-07-04, 00:15
För de flesta är det svårt att äta tillräckligt mycket för att gå upp i vikt på en icke-kolhydratsdiet, dels pga mättnadseffekten, dels förmodligen pga att maten inte blir så charmig, men visst går det.

A.Steinbach
2008-07-04, 01:42
Åh dessa LCHF:are.

För några veckor sedan hade Dr.Eades (Protein Power) ett inlägg i sin blogg om samma sak.

Blogginlägget handlade om en person som skrivit till honom om att hon följde hans råd om att minimera kolhydraterna och äta mycket fett men ändå gick hon inte ned i vikt. Eades fick då förklara att man faktiskt kan äta för mycket kalorier på en lågkolhdyratkost och att man faktiskt måste hamna på ett kaloriunderskott för att gå ned i vikt. Det är ju lite roligt bara att de först pratar om att kolhydrater är det viktigaste att minimera för att gå ner i vikt utan att nämna att man faktiskt måste sänka sitt energiintag också, det nämner dom bara så fort någon klagar på att viktnedgången uteblir.

I samma inlägg (eller om det var i någon av kommentarerna efter) skrev Eades även att när man väl gått ner i vikt så kan man genom att äta lågkolhhydrat undvika att gå upp i vikt bara genom att man undviker kolhydrater.*screwy*

Finns ju tyvärr inga studier där man jämfört viktuppgång på en ketogen diet utan endast runt 50-60E% fett tror jag det var som mest i någon studie.

Finns ju dock anekdotiska exempel om att det är fullt möjligt att gå upp i vikt på en ketogen diet men som sagt kan det kanske vara svårare pga mättnadskänslorna och just där ligger det nog mycket i att många som hävdar att de kan äta hur mycket som helst bara de minimerar kolhydraterna utan att gå upp i vikt just tror att de äter mycket bara för att de är så mätta.