handdator

Visa fullständig version : Stagnerat helt, ingen träningsvärk.


Chrillee
2008-07-03, 19:28
Hejsan!
Det är nämligen så att jag känner att jag har stagnerat på senaste tiden, eller rätt så länge rättare sagt.

Jag ökar inte i styrka, legat på samma vikter väldigt länge. Hur ska jag bryta den här onda cirkeln?
Äter bra och vilan är helt okej, ibland sover man lite halvdant, men överlag bra.

Så hur kan man bryta det här mönstret och bli starkare iförmån för att växa och bli större?
Försöker variera med reps upp till 12 per set och ända ner till 4 ibland. Men kör mer sällan riktigt tungt nu.

Kanske dags för en tung period? Har dock aldrig kört riktigt lätt heller, ska jag prova några veckor med väldigt lätt? Och vad ska man köra isåfall så man inte bara står och gör rörelser som inte ger nåt, strax över 50% av 1RM?

Nån måste känna igen sig, så kom och hjälp till med tips!

Tack!

Dav0d
2008-07-03, 19:51
Hejsan!
Det är nämligen så att jag känner att jag har stagnerat på senaste tiden, eller rätt så länge rättare sagt.

Jag ökar inte i styrka, legat på samma vikter väldigt länge. Hur ska jag bryta den här onda cirkeln?
Äter bra och vilan är helt okej, ibland sover man lite halvdant, men överlag bra.

Så hur kan man bryta det här mönstret och bli starkare iförmån för att växa och bli större?
Försöker variera med reps upp till 12 per set och ända ner till 4 ibland. Men kör mer sällan riktigt tungt nu.

Kanske dags för en tung period? Har dock aldrig kört riktigt lätt heller, ska jag prova några veckor med väldigt lätt? Och vad ska man köra isåfall så man inte bara står och gör rörelser som inte ger nåt, strax över 50% av 1RM?

Nån måste känna igen sig, så kom och hjälp till med tips!

Tack!


Funderat på att byta träningsideologi eller schema? Gör det roligare och du chockar kroppen vilket kan få dig att börja öka igen. Börja prioritera sekundära övningar som påverkar de primära (bänk, böj och mark).

Chrillee
2008-07-03, 20:07
Funderat på att byta träningsideologi eller schema? Gör det roligare och du chockar kroppen vilket kan få dig att börja öka igen. Börja prioritera sekundära övningar som påverkar de primära (bänk, böj och mark).

Några konkreta tips på saker som kan chocka kroppen?

Funderar lite på att köra på

Tungt överkropp
Tungt underkropp
Vila
Lätt överkropp
Lätt underkropp

Men mina jobbtider passar inte in att köra så där, blir varannan dag och då blir det ju så långa perioder imellan.
Försöker variera övningar och så och set och reps.

rAjj
2008-07-03, 20:13
Ja, alltså dela in dina träningsveckor i 1, 2 och 3..

1 t.ex Lätt
2 t.ex explosivt
3 t.ex tugnt

Ta en vecka eller tio dagar vila / 10e vecka..

Edit: de där va ju inte så bra skrivit.

1 vecka lätt
1 vecka explosivt
1 vecka tugnt

Solve
2008-07-03, 20:24
Funderat på att byta träningsideologi eller schema? Gör det roligare och du chockar kroppen vilket kan få dig att börja öka igen. Börja prioritera sekundära övningar som påverkar de primära (bänk, böj och mark).

de funkade för mej... börjat prioritera småövningar istället typ... tricepsextension och hantelpress... ökingarna där blir rätt stora faktiskt.. lägg sånna först på schemat så kommer du öka i dom iaf...

pragmatist
2008-07-03, 22:35
Ja du, det kanske inte är det du vill höra men alla kör fast förr eller senare. Om det inte var så skulle gymmen vara proppfulla av folk som tog 200+ i bänkpress och var stora som hus. När nybörjarökningarna har lagt sig efter 1-2 år går det för de allra flesta extremt trögt, man får vara själaglad för en resultatmässig ökning på 5-10% på ett år, eller en ökning i muskelmassa på några hekto. Och ska man vara helt realistisk så kommer de allra flesta aldrig bli särskilt mycket starkare än de är efter två års seriös träning.

boo fan
2008-07-03, 22:54
Prova att byta ut lite övningar också. Det hjälpte för mig när jag hade stagnerat.

tigerofsweden
2008-07-04, 09:24
Ja du, det kanske inte är det du vill höra men alla kör fast förr eller senare. Om det inte var så skulle gymmen vara proppfulla av folk som tog 200+ i bänkpress och var stora som hus. När nybörjarökningarna har lagt sig efter 1-2 år går det för de allra flesta extremt trögt, man får vara själaglad för en resultatmässig ökning på 5-10% på ett år, eller en ökning i muskelmassa på några hekto. Och ska man vara helt realistisk så kommer de allra flesta aldrig bli särskilt mycket starkare än de är efter två års seriös träning.

Nä, tränar man med den inställningen så är det ju inte så konstigt man inte ökar. Oavsett hur mkt sanning det ligger i det du skriver så hade sån inställning satt käppar i hjulet för mig iaf.

King Grub
2008-07-04, 09:26
Sanningen gör ont. Efter några års seriös träning där man gör det mesta åtminstone hyggligt rätt händer det inte mycket mer med muskel- och styrketillväxten i en takt som märks överhuvudtaget för en naturell byggare med normala gener.

tigerofsweden
2008-07-04, 09:32
Sanningen gör ont. Efter några års seriös träning där man gör det mesta åtminstone hyggligt rätt händer det inte mycket mer med muskel- och styrketillväxten i en takt som märks överhuvudtaget för en naturell byggare med normala gener.

Handlar det isåfall om att man närmat sig sitt genetiska max eller vad? För jag antar att samma resonemang inte gäller en person som tränat några år utan att sköta kost, träning etc!?

Jacksatan
2008-07-04, 09:34
Ja du, det kanske inte är det du vill höra men alla kör fast förr eller senare. Om det inte var så skulle gymmen vara proppfulla av folk som tog 200+ i bänkpress och var stora som hus. När nybörjarökningarna har lagt sig efter 1-2 år går det för de allra flesta extremt trögt, man får vara själaglad för en resultatmässig ökning på 5-10% på ett år, eller en ökning i muskelmassa på några hekto. Och ska man vara helt realistisk så kommer de allra flesta aldrig bli särskilt mycket starkare än de är efter två års seriös träning.

Nej, käkar man mkt mat och tränar bra tror jag heller inte man gör så enorma ökningar efter 2 års träning. När jag sagt detta tidigare här på kolo har folk blivit vansinniga och menat att man bör öka i princip linjärt i minst 15 år(undantaget första årets träning kanske).

King Grub
2008-07-04, 09:37
När jag sagt detta tidigare här på kolo har folk blivit vansinniga och menat att man bör öka i princip linjärt i minst 15 år(undantaget första årets träning kanske).

Ha ha, ja det där är roligt att höra. :D Alltid sagt av nybörjare som knappt lämnat puberteten och som verkligen tror att man kan och skall göra ökningar i övningsvikterna från pass till pass, kontinuerligt, varje gång, annars är det bortkastat och lathet.

tigerofsweden
2008-07-04, 09:42
Handlar det isåfall om att man närmat sig sitt genetiska max eller vad? För jag antar att samma resonemang inte gäller en person som tränat några år utan att sköta kost, träning etc!?

Que?

King Grub
2008-07-04, 09:43
Jag trodde orden "seriös träning" talade för sig själva.

tigerofsweden
2008-07-04, 09:48
Jag trodde orden "seriös träning" talade för sig själva.

Ibland måste man förtydliga självklarheter så vi nybörjare förstår :)

Men det handlar i grund och botten om att man börjat närma sig sitt genetiska max? Har jag rätt eller fel?

jwzrd
2008-07-04, 09:48
Nu är det många tårar och mycket ursäkter för att förklara sin egen usla träning med att ingen annan heller få resultat. Nå, vi som fortfarande ökar lite hela tiden trots att vi tränat i ~15 år då? Jag har haft ungefär samma kroppsvikt i 8-9 år.

Ta er i arslet/kragen och skärp upp träningen. Sök kunskap och insikter om er egen kropp och börja jobba på saken. Det är väl klart ni är lika dåliga nu som för 10 år sen om ni gjort samma sak/fel hela tiden.

Tolkia
2008-07-04, 09:56
Handlar det isåfall om att man närmat sig sitt genetiska max eller vad? För jag antar att samma resonemang inte gäller en person som tränat några år utan att sköta kost, träning etc!?
Det handlar nog snarare om att man uppnått vad man kan uppnå genom att göra på det sätt man dittills gjort. Det är inte SÅ många som lyckas anpassa (och ens är intresserade av att anpassa) alla delar i livspusslet för att optimera träningsresultaten så till den grad att generna är den enda begränsande faktorn. För lite perspektiv kan man t.ex. jämföra sin egen träning och övriga livsföring med en framgångsrik elitidrottares och fundera över om man ser några skillnader.

jwzrd
2008-07-04, 09:59
Det handlar nog snarare om att man uppnått vad man kan uppnå genom att göra på det sätt man dittills gjort. Det är inte SÅ många som lyckas anpassa (och ens är intresserade av att anpassa) alla delar i livspusslet för att optimera träningsresultaten så till den grad att generna är den enda begränsande faktorn. För lite perspektiv kan man t.ex. jämföra sin egen träning och övriga livsföring med en framgångsrik elitidrottares och fundera över om man ser några skillnader.

Nånting åt det hållet ja. Kör man deff i 10 år så kommer man inte att göra framsteg åt något håll över huvud taget (förutom att man möjligen får ett förträffligt löpsteg om det är löpning man kör).

Mourten
2008-07-04, 10:03
Det är nu du måste gå bortom de vanliga kanske, ät mer optimalt, drick inte alkohol, gör reps tills de gör ont. Första 3 åren kan man bete sig hur som helst å utvecklas, senare skills agnarna från vetet. :)

tigerofsweden
2008-07-04, 10:07
Konstigt att ingen frågat det än, men går du upp i vikt? Det är ju en förutsättning för att fortsätta öka.

JFO
2008-07-04, 11:04
Hejsan!
Det är nämligen så att jag känner att jag har stagnerat på senaste tiden, eller rätt så länge rättare sagt.

Jag ökar inte i styrka, legat på samma vikter väldigt länge. Hur ska jag bryta den här onda cirkeln?
Äter bra och vilan är helt okej, ibland sover man lite halvdant, men överlag bra.

Så hur kan man bryta det här mönstret och bli starkare iförmån för att växa och bli större?
Försöker variera med reps upp till 12 per set och ända ner till 4 ibland. Men kör mer sällan riktigt tungt nu.

Kanske dags för en tung period? Har dock aldrig kört riktigt lätt heller, ska jag prova några veckor med väldigt lätt? Och vad ska man köra isåfall så man inte bara står och gör rörelser som inte ger nåt, strax över 50% av 1RM?

Nån måste känna igen sig, så kom och hjälp till med tips!

Tack!

Kör 3*4-6 + ett forcedrep. Eller superset.

Chrillee
2008-07-05, 02:26
Sanningen gör ont. Efter några års seriös träning där man gör det mesta åtminstone hyggligt rätt händer det inte mycket mer med muskel- och styrketillväxten i en takt som märks överhuvudtaget för en naturell byggare med normala gener.

Okej, hur blir folk då stora och samtidigt ha snygga fysiker.
Fuskar med olagliga preparat?

På er låter det som det är omöjligt att bli stor och få en snygg kropp samtidigt.
Låter lite som efter 2 år kan man ligga gärna sluta träna för då utvecklas man varken i storlek eller i styrka.
Förutom hälsans skull då, men man står ju inte och kör marklyft i 10 år för hälsans skull precis...

Eddie Vedder
2008-07-05, 05:09
Okej, hur blir folk då stora och samtidigt ha snygga fysiker.
Fuskar med olagliga preparat?

På er låter det som det är omöjligt att bli stor och få en snygg kropp samtidigt.

Häri ligger ditt problem Chrillee. Jag tror dessutom du öär medveten om det. Så fort du läser något så övertolkar du det å det grövsta, kvittar om det är en tråd om kost eller träning. En stagnation är ingen katastrof men kräver lite jävlar anamma för att ta sig igenom.

Att man under en tid mår lite sämre måste inte bero på att maten för tillfället inte är 100% optimal utan ibland känns inte allt superbt bara. Och vad är "optimal" kost förresten? Jag vet inte, King Grub vet inte, ingen vet. Så varför vill du alltid eftersträva att vara så "optimal" när det ändå inte existerar.

Stressa ner litegrann och kämpa på med vad som är väsentligt istället för att oroa dig så väldigt över smådetaljer och övertolka inte allt du läser.

Många dopar sig helt klart, men gietvis är det inget krav. Varför tror du det?

Mr. Moose
2008-07-05, 07:45
Sätt inga begränsningar på dig själv! Jag har tränat i över 35 år och ökar fortfarande. Följ ett program och ät mycket, det är "hemligheten". När programmet inte ger något- byta program!!

Själv har jag mest kört med ganska låg volym (men tungt) på passen, det är de sista ca 15 åren. För ett par månader sen blev jag intresserad av Sheiko's program men var väldigt skeptisk pga dess (för mig) enorma volym.

Första månaden (program #29) tog mig från ett reps på 130 i bänkpress till tre reps! (Testade inte mark o böj pga väldig dålig mage, är definitivt starkare nu än innan, tid för maxning om ca tre veckor.)


Ju längre man tränat ju smartare måste man träna för att få resultat!

Mer är mycket sällan bättre. Jag tränar tre ggr i veckan plus lite cardio och streching. Jag är 100% säker på att jag inte skulle fått samma resultat om jag tränat sex dar i veckan.

Lycka till

Sniggel
2008-07-05, 11:39
Okej, hur blir folk då stora och samtidigt ha snygga fysiker.
Fuskar med olagliga preparat?

På er låter det som det är omöjligt att bli stor och få en snygg kropp samtidigt.
Låter lite som efter 2 år kan man ligga gärna sluta träna för då utvecklas man varken i storlek eller i styrka.
Förutom hälsans skull då, men man står ju inte och kör marklyft i 10 år för hälsans skull precis...

Bara för att det går trögare innebär ju inte att det inte går framåt. Sedan tycker jag själv att 2 år låter lite lite. Möjligt att det går väldigt lätt de första 2 åren, man kan kalla det för nybörjarstadiet. Sen måste man helt plötsligt träna vettigt för att fortsätta göra framsteg i en bra takt, allteftersom går det givetvis trögare men man gör fortfarande framsteg år efter år om man lär sig vad som funkar, även om det kanske inte är lika stora förändringar som första 2 åren, men på många år blir det möjligt för de flesta att få snygga fysiker.

Chrillee
2008-07-05, 17:53
Jag har kört snart 1 år och tycker det inte går som det ska.

Käkar mycket mat och ökar sakta men säkert, ska gå upp till 75kg sen deffa är mitt delmål just nu. Men verkar inte vilja gå över 74,1kg just nu, oavsett hur mycket mat jag trycker.

Jag är så dålig på att variera mig i övningar, ska läsa på och försöka lägga upp ett schema där man varierar otroligt mycket.

För variation verkar verkligen vara a och o i den här 'sporten'.

Kanske ska försöka bli vän med dem stora och snygga utländska killarna på gymmet som imo bara går och drar lite lätt i vikterna men ändå är rejält snyggt bitiga med defination!
Aja, bara kötta på. *grr27*

z_bumbi
2008-07-05, 18:43
Du behöver inte variera övningarna utan bara hur du kör dem, det är ganska vanligt att man kör ett program som funkar bra i början utan att ändra reps och set och det funkar bra men efter ett tag så brukar framstegen bromsas och man får börja tänka lite mer. Kör man ett traditionellt 3x10 så kan man tjäna på att sänka repsen för att kunna öka träningsvikterna snabbare, att köra helt styrkeinriktat är en annan lösning osv. Ökar du inte i kroppsvikt så äter du iofs troligen för lite, träningen kan vara en betydande faktor men det är nog omöjligt att svara på utan att veta betydligt mer.

Att man skulle nå någon sorts topp efter två års seriös träning är något jag skulle vilja se riktigt bra siffror på då min erfarenhet är att det absolut inte stämmer, vill man inte göra det som krävs för att komma vidare stämmer det däremot men det är ju en helt annan fråga.

Tolkia
2008-07-05, 18:50
Att man skulle nå någon sorts topp efter två års seriös träning är något jag skulle vilja se riktigt bra siffror på då min erfarenhet är att det absolut inte stämmer, vill man inte göra det som krävs för att komma vidare stämmer det däremot men det är ju en helt annan fråga.
Min gissning är att det fetstilta är nyckeln här. Om det sedan är så att de flesta beter sig just så, så är det ju förvisso en statistisk sanning att "det är så", men inget som säger något om hur det går för eller skulle kunna gå för en enskild individ.

Anders The Peak
2008-07-05, 18:56
Ja du, det kanske inte är det du vill höra men alla kör fast förr eller senare. Om det inte var så skulle gymmen vara proppfulla av folk som tog 200+ i bänkpress och var stora som hus. När nybörjarökningarna har lagt sig efter 1-2 år går det för de allra flesta extremt trögt, man får vara själaglad för en resultatmässig ökning på 5-10% på ett år, eller en ökning i muskelmassa på några hekto. Och ska man vara helt realistisk så kommer de allra flesta aldrig bli särskilt mycket starkare än de är efter två års seriös träning.
Det här är rätt nära reality. Det är kanske 1-3% som gör seriösa framsteg efter 2-3 års adekvat/planerad träning. Jag har tränat för länge, men det är mitt problem, och haft möjligheten att följa många under åren som sagt det är få som tar sig vidare efter de första åren.

Observationer som jag har noterat:
Man fastnar i mönster som inte ger något... Bänkpress 4*6 Sned flyes 3*12 osv år ut och år in.

Man orkar inte ta i utan slöar och snackar mest skit under passen och talar mest om för andra hur de ska träna...

Man satsar för mycket på alla sätt och går rakt in i väggen...

Anders The Peak
2008-07-05, 19:01
Det här är rätt nära reality. Det är kanske 1-3% som gör seriösa framsteg efter 2-3 års adekvat/planerad träning. Jag har tränat för länge, men det är mitt problem, och haft möjligheten att följa många under åren som sagt det är få som tar sig vidare efter de första åren.

Observationer som jag har noterat:
Man fastnar i mönster som inte ger något... Bänkpress 4*6 Sned flyes 3*12 osv år ut och år in.

Man orkar inte ta i utan slöar och snackar mest skit under passen och talar mest om för andra hur de ska träna...

Man satsar för mycket på alla sätt och går rakt in i väggen...

Jag missade mitt råd...
Jag tror att man måste vara lite knäpp för att klara av den här sporten över tid.

jwzrd
2008-07-05, 19:06
Det här är rätt nära reality. Det är kanske 1-3% som gör seriösa framsteg efter 2-3 års adekvat/planerad träning. Jag har tränat för länge, men det är mitt problem, och haft möjligheten att följa många under åren som sagt det är få som tar sig vidare efter de första åren.

Observationer som jag har noterat:
Man fastnar i mönster som inte ger något... Bänkpress 4*6 Sned flyes 3*12 osv år ut och år in.

Man orkar inte ta i utan slöar och snackar mest skit under passen och talar mest om för andra hur de ska träna...

Man satsar för mycket på alla sätt och går rakt in i väggen...

Jag håller med dig (och egentligen King Grub och pragmatist också) här. Men jag vänder mig emot att man kallar det för seriös träning. Inte för att märka ord eller för att jag själv tycker att Seriös Träning betyder något helt annat än vad de flesta verkar tycka utan för att de allra flesta gör som du säger. De är på gymmet, vikterna flyttar sig och maten går ner. Lite som det Allan spöade mig med: "Möjligt att det är där du ställer din kaffemugg, men vart jobbar du?"

Det är lätt att tro att det är kroppen som är oraken till att så få går någonstans. I de flesta fallen tror jag det handlar om vanliga jävla tråkiga livsval. Plucke lessnade kanske inte på att träna men han fann andra intressen/saker som helt enkelt gav honom mer. Han kommer trots det att räknas i statistiken som till slut bygger upp ett uttalande som: Efter två år är det knappt lönt att träna för det händer ändå inget mer då. Se bara på hur få det är som blir något!

Förutom dem så har vi ju fallen med personer som lägger en otrolig möda på delar av träningsprocessen för att de inte vill pressa sin kropp För Jobbigt. De räknas också dit och i deras fall följer ännu fler problem. Folk tittar på dem och "inser" att de måste lägga en massa tid på tidsoptimering, överjävligt avancerad näringslära och annat. Istället för att pressa kroppen att anpassa sig åt det håll man önskar se resultaten av.

MrBulk
2008-07-05, 20:11
Om man alltid får träningsvärk, jämt jämt jämt och så som jag gjorde nu i veckan när jag träna ben och la om programmet och körde riktigt hårt frontböj, knäböj, utfall, benspark och avsluta med omvänd finne. Allt ihop på 60 min 3 set vardera övning 10 rep. Jag väntade mig att bli sängbunden dagen efter men kände nada!! Jag får alltid t-värk och framförallt i benen.

Kan man dra nån slutsats varför t-värken uteblev?

Endura
2008-07-05, 20:15
Jag kände lite att jag hade stangerat för en tid sen, men efter jag satte målet att tävla har mina resultat börjat visa sig igen...
Följden av ett högt mål som jag vill nå, blev således att jag lade ett större fokus på hård träning, det slutade med andra ord ske "bara för att" och fick istället ett "därför att".
Med det större fokuset, kom också mer resultat, sakta kanske, men det går framåt igen...

Klein
2008-07-06, 16:51
Man stagnerar definitivt snabbt om man kör standard byggarträning med 8-12 reps. För fortsatt muskel och styrkeutveckling under lång tid så är jag ganska så övertygad om att det är tunga vikter (relativt den som lyfter) och mycket negativa reps som gäller. Alltså lång "time under tension" med tunga vikter. Lägg lite explosiv träning till det så har du nog något som funkar livet ut. Kör man rätt övningar med rätt vikt och utförande och tillräckligt ofta så tror jag inte det ger ett skvatt att byta program och övningar.