handdator

Visa fullständig version : Tips/förslag/kritik ang. nytt träningsschema


Ejje
2008-07-03, 18:13
Har efter åtskilliga månaders "flummande" på gymmet snickrat ihop ett litet schema. Dock helt efter mina bristande kunskaper inom ämnet. *flex* :em:

Alla former av kommentarer välkomnas!
Kan tillägga att allt körs 3*8 reps.
Mage körs enbart hemma via en pilatesboll.


Dag 1. Rygg
Latsdrag
Bred Rodd
"Liggande skulderdrag i cable"
Chins
Schrugs
Ryggpress i maskin
Ryggpress fri

Dag 2. Bröst, tri
Bänkpress
Hantelpress
Lutande hantelpress
Flyes i maskin
Dips
Tri.extention i cable

Dag 3. Bic, underarmar, Axlar
Axellyft (maskin)
Hantelpress
Rotationscuff i cable
Strångcurl
Hantelcurl
Omvänd Cablecurl
Underarmar i cable

Dag 4. Ben
Knäböj smith
Benspark
Lårcurl
Indre lår i maskin
Yttre lår i maskin
Vadpress

Soulrivers
2008-07-03, 21:31
Inget marklyft på rygg? :O

Floddan
2008-07-03, 21:54
Har efter åtskilliga månaders "flummande" på gymmet snickrat ihop ett litet schema. Dock helt efter mina bristande kunskaper inom ämnet. *flex* :em:

Alla former av kommentarer välkomnas!
Kan tillägga att allt körs 3*8 reps.
Mage körs enbart hemma via en pilatesboll.


Dag 1. Rygg
Latsdrag
Bred Rodd
"Liggande skulderdrag i cable"
Chins
Schrugs
Ryggpress i maskin
Ryggpress fri

Dag 2. Bröst, tri
Bänkpress
Hantelpress
Lutande hantelpress
Flyes i maskin
Dips
Tri.extention i cable

Dag 3. Bic, underarmar, Axlar
Axellyft (maskin)
Hantelpress
Rotationscuff i cable
Strångcurl
Hantelcurl
Omvänd Cablecurl
Underarmar i cable

Dag 4. Ben
Knäböj smith
Benspark
Lårcurl
Indre lår i maskin
Yttre lår i maskin
Vadpress


Jag skulle slå ihop pass 1, 2 och 3 till ett pass och ta bort lite onödigt (typ väl mellan chins och latsdag, hantelpress och bänkpress och andra snarlika övningar.) Pass 4 ser bra ut. Alltså skulle Jag köra dessa två pass två gånger per vecka.

Ejje
2008-07-04, 11:53
Tack för svaren!

Inget marklyft på rygg? :O
Har hört så mycket ont om marklyft. Men jag kan nog klämma in det och pröva!

Jag skulle slå ihop pass 1, 2 och 3 till ett pass och ta bort lite onödigt (typ väl mellan chins och latsdag, hantelpress och bänkpress och andra snarlika övningar.) Pass 4 ser bra ut. Alltså skulle Jag köra dessa två pass två gånger per vecka.
Fördelar med detta? Anledningen till att jag splitat det så pass mycket är att jag helt enkelt har en jäkla massa tid att döda.

Ejje
2008-07-04, 11:57
Kan slänga in ytterligare en fråga, en uttjatad sådan som jag ändå inte exakt har fått svår på med hjälp av sökfunktionen;
Exakt vissa muskler är det som påverkar hållningen posivit? Då menar jag inte "öhh.. ryggen", utan mer specifikt? För starka magmuskler i förhållande till ländryggen? Trapzen? Latsen? Rotationscuffarna? För lite stretch?

Har försökt att förbätta just hållningen med mycket ryggträning utan något vidare resultat.

Nimille
2008-07-04, 11:59
Lite onödigt för en som inte tränat länge att splitta upp kroppen så pass mycket.
Om du vill träna många gånger i veckan skulle jag föreslå ett push/pull upplägg där du tränar varannan dag, eller ett överkropp/underkropp varannan dag.
Då blir det 4pass i veckan.

Nimille
2008-07-04, 12:02
Kan slänga in ytterligare en fråga, en uttjatad sådan som jag ändå inte exakt har fått svår på med hjälp av sökfunktionen;
Exakt vissa muskler är det som påverkar hållningen posivit? Då menar jag inte "öhh.. ryggen", utan mer specifikt? För starka magmuskler i förhållande till ländryggen? Trapzen? Latsen? Rotationscuffarna? För lite stretch?

Har försökt att förbätta just hållningen med mycket ryggträning utan något vidare resultat.
Vad är det för problem med hållningen du har?
Vid svank brukar det vara för svaga magmuskler och hamstrings tillsammans med stela höftböjare.
Vid framåtroterade axlar brukar det vara svag rygg/övre rygg/baksida axlar och stela främre delts/bröst.
Så stretcha höftböjare/bröst/främre delts och träna mage/hamstrings/rygg/baksida axlar.

Ejje
2008-07-04, 12:03
Lite onödigt för en som inte tränat länge att splitta upp kroppen så pass mycket.
Om du vill träna många gånger i veckan skulle jag föreslå ett push/pull upplägg där du tränar varannan dag, eller ett överkropp/underkropp varannan dag.
Då blir det 4pass i veckan.
Tack för tipsen! Däremot tränar jag/vill helst träna i stort sett varje dag utom på helgen. Hur skulle då ett schema se ut om jag exempelvis körde enligt det sistnämnda (överkropp/underkropp)?

Ejje
2008-07-04, 12:05
Vad är det för problem med hållningen du har?
Vid svank brukar det vara för svaga magmuskler och hamstrings tillsammans med stela höftböjare.
Vid framåtroterade axlar brukar det vara svag rygg/övre rygg/baksida axlar och stela främre delts/bröst.
Så stretcha höftböjare/bröst/främre delts och träna mage/hamstrings/rygg/baksida axlar.
Tack! Framåtroterade axlar och för stor "S-kurva" precis vid nacken.

Nimille
2008-07-04, 12:12
Tack för tipsen! Däremot tränar jag/vill helst träna i stort sett varje dag utom på helgen. Hur skulle då ett schema se ut om jag exempelvis körde enligt det sistnämnda (överkropp/underkropp)?
Om du orkar träna 4 dagar i rad så är det bara att köra på varannat, men det blir nog lite jobbigt och du kommer bli sliten.
Så om du vill ha helgen fri, så är nog tre pass lagomt.

Tack! Framåtroterade axlar och för stor "S-kurva" precis vid nacken.
Har du även en framåtskjuten nacke bör du stärka den. (Träna nackextensionsövningar).

Ejje
2008-07-04, 12:17
Om du orkar träna 4 dagar i rad så är det bara att köra på varannat, men det blir nog lite jobbigt och du kommer bli sliten.
Så om du vill ha helgen fri, så är nog tre pass lagomt.
Det var just av den anledningen jag splitade det så pass mycket. *rolleyes*

Ejje
2008-07-04, 12:18
Tusen tack för nacktipset Nimille!

Nimille
2008-07-04, 12:21
Det var just av den anledningen jag splitade det så pass mycket. *rolleyes*
Jo jag förstod det, men du kommer inte få några bättre resultat av att träna vader ena dagen, triceps andra och mage tredje etc.
Det finns ingen anledning till att träna så, bortsett från de med flera års erfarenhet.
Men det finns förstås andra träningsformer än styrketräning, lägg in ett konditionspass så har du träning hela veckan :thumbup:

Nimille
2008-07-04, 12:25
Om jag var du skulle jag träna mån, ons, fre enligt detta

Dag 1
Bänkpress 4*8
Lutande bänk 3*8
Axelpress 3*8
Baksida axlar av någon typ 3*10
Smal bänkpress 3*10
Liggande tricepspress 2*8
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Dag 2
Marklyft 3*6
Skivstångsrodd 3*8
Latsdrag eller chins 3*10
Omvända ryggresningar 3*max
Bicepscurl med stång 3*8
Hammercurl 3*8
Greppträning med kabelhandtag 2*10
Pinch 2*20 s

Dag 3
Knäböj 4*6-8
Rakbensmarklyft 3*10
Benspark 3*10
Bencurl 3*10
Stående vadpress 4*10
Crounches/situps 3*10-15
Kabelcrounches 3*8
Tillsammans med ett konditionspass någon av vilodagarna

Floddan
2008-07-04, 16:37
Tack för svaren!


Har hört så mycket ont om marklyft. Men jag kan nog klämma in det och pröva!


Fördelar med detta? Anledningen till att jag splitat det så pass mycket är att jag helt enkelt har en jäkla massa tid att döda.


Jag tycker de är bättre att träna muskeln mer en än gång per vecka. På detta får du två överkroppspass och två underkroppspass i veckan.

Vissa övningskombinationer känns lite som att både ha hängslen och livrem samtidigt. Vill du t ex träna både latsdrag och chins kan du ta chins ena överkroppsdagen och latsdrag andra.

Floddan
2008-07-04, 16:40
Exempel på hur du kan lägga upp det
Måndag pass 1, 2 och 3
Tisdag pass 4
Onsdag ingen träning
Torsdag pass 1, 2 och 3
Fredag pass 4