handdator

Visa fullständig version : Frukt och fruktos


Forslund_
2008-07-03, 17:34
På senaste tiden har folk runt i kring (på jobbet, etc.) varnat för att äta äpplen, eftersom det innehåller fruktos. :smash:

Jag har sökt runt lite på forumet och som jag tolkat det så ger inte fruktos någon nämnvärd blodsockerhöjning, däremot lagras det direkt in som kroppsfett.

Är jag ute och cyklar? Fyra, fem äpplen per dag borde väl inte leda till någon ökad fettinlagring sedd över dygnet?

Swanson
2008-07-03, 18:31
Det frukt vi talar om, frukt är aldrig onyttigt, hur man än vänder och vrider på det.

KOP
2008-07-05, 07:26
Hur många gram fruktos innehåller ett äpple? ...

Endura
2008-07-05, 08:37
http://johannaskost.blogspot.com/2008/06/fruktosmalabsorption.html

finns fruktos/glukos-tabell längre ner med procentvären, bara att räkna...

King Grub
2008-07-05, 09:08
Det man bör tänka på är sockret man får från läskeblask, snask, kakor, osv, inte från frukt.

För övrigt räknas inte sockret från frukt in i rekommendationerna för maxintag av socker.

AsTfL
2008-07-06, 12:29
Äppeljuice kanske man bör vara mer försiktig med.
Men ett äpple innehåller ju inte mycket.

Forslund_
2008-07-06, 15:14
Det jag är orolig för är att det ska orsaka viktuppgång trots energibalans.

Jag kanske är lite väl paranoid. :(

Tolkia
2008-07-06, 16:25
Det jag är orolig för är att det ska orsaka viktuppgång trots energibalans.
Hur skulle det gå till (lagen om energins bevarande osv.)? Går du upp ligger du inte i energibalans.

Varningarna för fruktos kom väl, om jag inte tar helt fel, i spåren av en missriktad GI-hysteri som rekommenderade fruktos framför annat socker p.g.a. dess lägre GI. Vilket var ungefär lika smart som påståenden i stil med "chips är bättre än kokta morötter, kolla, de har lägre GI!" och andra briljanser som kom från samma liga.

Forslund_
2008-07-06, 23:35
Nu har jag läst igenom hundratals trådar från 2004-2006 men får ingen klarhet. Jag studerar endast näringslära på hobbynivå och har därför lite svårt med källkritik bl.a :(

Om målet är att hålla vikten samt att hålla en god hälsa, kan då fruktosen från ca 20g russin + ca 5 frukter per dag innebära någon slags negativ påverkan? (självklart är det inräknat i dagens kaloribudget)

Eddie Vedder
2008-07-07, 03:54
Om målet är att hålla vikten samt att hålla en god hälsa, kan då fruktosen från ca 20g russin + ca 5 frukter per dag innebära någon slags negativ påverkan? (självklart är det inräknat i dagens kaloribudget)

Ange gärna hur mycket fruktos du uppskattar att det blir först. Det finns ju en teroetisk gräns för hur mycket levern kan lagra in (märk väl att den som sagt är teoretisk och inget man bara åstadkommer sådär, givetvis förbränns fruktosen under tiden så att inta frukten under daens gång är ju skillnad mot att trycka i sig sju äpplen rakt upp och ner). Resten omvandlas till fett via de novo lipogenes och ett högt fruktosintag HAR en hel del metabola biverkningar som t.ex. glukos inte ger.

Men det känns alltid vanskeligt att diskutera när det fortfarande gäller frukt. Men som sagt, en gräns existerar. Det är ett faktum oavsett hur bra det är att äta frukt i övrigt.

Hur tränar du? Bara styrketräning eller även uthållighetsträning? Det senare förbrukar nämligen leverglykogen vilken styrketräningen inte gör (eller i alla fall inte i nämnvärd grad) samt att exogen fruktosoxidation förekommer vid intag i saband med konditionsträning.

Tolkia
2008-07-07, 07:41
Jag har väldigt svårt att tro att fem frukter och några russin per dag skulle innebära hälsovådlig fettinlagring, förutsatt att "en frukt" är, som beskrivs i trådens första inlägg, typ ett äpple och inte en jättepåse torkad ananas. Alldeles särskilt om personen i fråga äter/rör sig så att han är viktstabil. Visst skulle fruktosen från frukten i teorin kunna vara tungan på vågen om kosten i övrigt innehåller stora mängder fruktos, men i så fall är ju inte frukten i sig problemet.

Viktuppgång trots energibalans är jag tveksam till, om man inte har någon typ av sjukligt ödem (vätskeansamlingar). Energi skapas inte ur tomma intet. Den absolut vanligaste orsaken till det som av olika personer beskrivs som viktuppgång trots energibalans är att de inte alls ligger i energibalans, utan äter mer än de gör av med.

Jag tycker att King Grub sammanfattar det hela bra i inlägg 5. Det här är faktiskt inte fråga om ett komplicerat fall där man måste tillämpa avancerad näringslära, förutsatt att trådskaparen inte har någon udda mutation som förhindrar honom att metabolisera fruktos på normalt sätt.

King Grub
2008-07-07, 09:13
Kom också ihåg, att levern inte bara fylls och fylls och fylls, tills ett överskott lagras in som kroppsfett, per automatik. Det är ett (förhoppningsvis) teoretiskt scenario. Vid aktivitet och normalt liv används lagrad energi, även från levern. Även i vila; under natten används runt 5 gram leverglykogen per timme för att upprätthålla blodglukosnivåerna.

Forslund_
2008-07-07, 11:21
Resten omvandlas till fett via de novo lipogenes och ett högt fruktosintag HAR en hel del metabola biverkningar som t.ex. glukos inte ger.

Hur tränar du? .

Jag tränar styrka 3 gånger i veckan och sedan promenerar jag en hel del. Inte tillräckligt för att tömma leverglykogen skulle jag tro.

Borde det inte vara så att även fast fettinlagringen ökar via de novo lipogenes så förbränns det eftersom kroppen ligger i energibalans? Nybildningen av fett borde väl vara ungefär lika stor som förbränningen (trots de novo lipogenes)? :confused:

King Grub
2008-07-07, 11:24
Jo, men ett överintag av fruktos kan sätta den balansen ur spel och kanske åstadkomma dyslipidemi och hepatisk insulinresistens.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/utils/lofref.fcgi?PrId=3045&uid=16366738&db=pubmed&url=http://www.thorne.com/altmedrev/.fulltext/10/4/294.pdf

http://www.pubmedcentral.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=15723702

http://www.obesityresearch.org/cgi/content/abstract/13/7/1146

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/76/5/911

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/79/4/537

http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/89/6/2963

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=114479&highlight=fructose

Återigen skall man inte behöva oroa sig för vanlig frukt.

Tolkia
2008-07-07, 11:37
Återigen skall man inte behöva oroa sig för vanlig frukt.
Det känns som att detta inte kan upprepas för många gånger. Det som kan vara skadligt är ett överintag av fruktos; fruktos är inte ett gift som per automatik förstör ämnesomsättningen. Det kanske kan vara till någon ledning att en av de artiklar Grub länkar till är publicerad i Obesity Research?

Forslund_
2008-07-07, 11:47
Tack så hjärtligt allihopa. Det blir nog inte till att dra ner på frukten iallafall. Kommer att läsa igenom Grubens studier och bilda en uppfattning utefter det.

Once agin, Thanks! :)

JFO
2008-07-07, 15:20
Skillnad i män och kvinnor vid intag av fruktos:

CONCLUSIONS: Short-term fructose overfeeding produces hypertriglyceridemia and hepatic insulin resistance in men, but these effects are markedly blunted in healthy young women.

Diabetes Care. 2008 Jun;31(6):1254-6. Epub 2008 Mar 10

Fiskolja hjälper:

Fish oil significantly decreased triglycerides (37%, P < 0.05) after high-fructose diet compared with high-fructose diet without fish oil and tended to reduce DNL but had no other significant effect. In conclusion, high-fructose diet induced dyslipidemia and hepatic and adipose tissue insulin resistance. Fish oil reversed dyslipidemia but not insulin resistance.

Diabetes. 2005 Jul;54(7):1907-13

Forslund_
2008-07-15, 15:06
Jag skulle behöva någon slags summering över nackdelarna med fruktos som inte andra kolhydrater har. *gah!*

T.ex ''Bidrar inte snabba kolhydrater i allmänhet till ökad insulinresistens?''
Vad gör fruktosen unik gentemot andra sockerarter?

King Grub
2008-07-15, 15:10
Klicka länkarna i inlägg 14.

Men du bara tror att du behöver det. Äter du en normal blandkost och är någorlunda aktiv och frisk behöver du det inte, utan kan äta utan speciella restriktioner.

Sniggel
2008-07-15, 15:29
Apropå studien så som tidigare sagt så får man ju inte heller under normala omständigheter en "hög-fruktos-diet" av att äta mycket frukt, det får man av att äta för mycket livsmedel med mycket tillsatt socker.

Jag vet inte om du (Forslund) insåg det men levern utsöndrar glykogen bl a under natten (sömn) så även personer som inte tränar alls, har en lever som får plats med en del fruktos, varje dag.

Forslund_
2008-07-15, 20:07
Läser febrilt alla studier i inlägg 14.

Ett exempel på daglig kost. Det blir ganska lika på vardagarna. Man hittar ju sina ultimata smakkombinationer på mellanmål etc.

Frukost - Fiberberikad gröt med mjölk och aspartam + osötat rågbröd. 150g apelsin
Lunch - T.ex Tonfisksallad med grönsaker, olivolja, osötat bröd och 100g ananas
Mellanmål - 2x osötat rågbröd med keso + 6g ketchup, 125g äpple
Middag - T.ex Råris, svampsås
Kväll - 2x osötat rågbröd med keso + 6g ketchup, 125g äpple

Ungefär 1 gång i veckan tillkommer en 80g påse vingummin.

Jag väljer alltid det nyttigare alternativet och jämfört med min omgivning är jag helt klart hälsosam, det vet jag. Men eftersom diabetes är en folksjukdom
så undrar jag om jag kan vara i riskzonen för fruktos-överdos med en kost som ser ut så här?

King Grub
2008-07-15, 20:12
NÄ!

Tolkia
2008-07-15, 21:00
Du behöver ju inte alls mer litteratur - du har fått både litteratur och råd från kunniga personer, t.ex. Grub. Vad du behöver är att ta hand om dina nojor, för detta är nojor.

Ang. din rädsla för folksjukdomen diabetes: Vad lägger du in i begreppet "folksjukdom"? Du tror väl inte allvarligt att alla blir diabetiker om de inte fullständigt sockersanerar sin kost?

King Grub
2008-07-15, 21:02
Jag förvånar mig ärligt talat över alla onödiga grubblerier folk låter förpesta sitt liv.

Sniggel
2008-07-15, 21:52
Det finns folk som dricker 1L cola om dagen (eller mycket mer, har hört riktiga skräckexempel) och kanske alltid käkar någon chokladkaka till kvällen eller fikan på jobbet. Mycket möjligt att de är "nyttiga" och käkar start (kakor förklädda till müsli) till frukost till på det. Det är dom som kanske borde fundera på om det är vettigt, speciellt som de oftast inte tränar eller aktiverar sig i någon utsträckning.
Din exempeldag ser ut att vara tämligen harmlös på den fronten.

Forslund_
2008-07-15, 22:43
Jag är medveten om mina ätstörningar och jag ber om ursäkt ifall jag har provocerat. Är otroligt tacksam för alla fakta och råd från alla i den här tråden.

Tack ännu en gång!

Fredrik_S
2008-07-16, 02:15
Läser febrilt alla studier i inlägg 14.

Ett exempel på daglig kost. Det blir ganska lika på vardagarna. Man hittar ju sina ultimata smakkombinationer på mellanmål etc.

Frukost - Fiberberikad gröt med mjölk och aspartam + osötat rågbröd. 150g apelsin
Lunch - T.ex Tonfisksallad med grönsaker, olivolja, osötat bröd och 100g ananas
Mellanmål - 2x osötat rågbröd med keso + 6g ketchup, 125g äpple
Middag - T.ex Råris, svampsås
Kväll - 2x osötat rågbröd med keso + 6g ketchup, 125g äpple

Ungefär 1 gång i veckan tillkommer en 80g påse vingummin.

Jag väljer alltid det nyttigare alternativet och jämfört med min omgivning är jag helt klart hälsosam, det vet jag. Men eftersom diabetes är en folksjukdom
så undrar jag om jag kan vara i riskzonen för fruktos-överdos med en kost som ser ut så här?

Hälsosam är inte lika med väldigt energisnål mat. Får du i dig tillräckligt med fett? Är keson minikeso är svampsåsen väldigt mager, har du inget fett på brödet?

Tolkia
2008-07-16, 07:43
Jag är medveten om mina ätstörningar och jag ber om ursäkt ifall jag har provocerat. Är otroligt tacksam för alla fakta och råd från alla i den här tråden.
Du behöver inte be om ursäkt, men ta gärna till dig rådet att jobba lite på dina nojor. ;)

Fredrik S gör ett viktigt påpekande ang. fett här ovan!

Fredrik_S
2008-07-16, 09:24
(lite OT)
Har man någon form av ätstörning så brukar en av de första sakerna vara att man skyr fett som pesten. Uundviker det i största möjligaste mån, och alltid håller sig till de magraste alternativen i val av produkter.
Det är inte bra och fett är väldigt väldigt viktigt för att må bra och fungera bra.

Detta är ett forum, alla får svara som dom vill och fråga vad som helst, ursäkter behövs inte och får man ett arrogant svar av någon är det bara att ignorera.
Det är viktigt att fråga om saker man undrar även om vissa tycker att en del saker är självklara så är det inte självklart för andra.

Fredrik_S
2008-07-16, 09:32
Men eftersom diabetes är en folksjukdom
så undrar jag om jag kan vara i riskzonen för fruktos-överdos med en kost som ser ut så här?

Testa om du ligger i riskzonen
http://www.diabetes.fi/svenska/test/risktest/

Forslund_
2008-07-16, 12:18
Testa om du ligger i riskzonen
http://www.diabetes.fi/svenska/test/risktest/

0 poäng, det kändes bra ;)

Ang. fett så får jag i mig ungefär 35g per dag. Tilläggas bör att jag har ett ganska lågt energiintag. Jag kommer att försöka öka på fettmängden lite samtidigt som jag ökar antalet kcal.

Måste också säga att det nästan är otroligt hur mycket positiva råd och reaktioner man får här på kolo. :em:

elArne
2008-07-16, 12:22
Då ligger du lite för lågt med fettet tycker jag.
1g/kg kroppsvikt är ett bra riktmärke att ha som minimum. Alltså 75g fett/dag om du väger 75kg

Fredrik_S
2008-07-16, 17:27
0 poäng, det kändes bra ;)

Ang. fett så får jag i mig ungefär 35g per dag. Tilläggas bör att jag har ett ganska lågt energiintag. Jag kommer att försöka öka på fettmängden lite samtidigt som jag ökar antalet kcal.

Måste också säga att det nästan är otroligt hur mycket positiva råd och reaktioner man får här på kolo. :em:

Fettmängden är så liten att den ligger på gränsen på vad man måste få i sig per dygn utan allvarliga bieffekter.
Alltså ligger du och tangerar gränsen för det minsta möjliga man ska få i sig för att kroppens organ ska fungera bra.
Det betyder alltså att det är mindre farligt att äta mer fett än det är att fortsätta äta så lite fett som du gör just nu.

Tolkia
2008-07-16, 17:34
Fettmängden är så liten att den ligger på gränsen på vad man måste få i sig per dygn utan allvarliga bieffekter.
Alltså ligger du och tangerar gränsen för det minsta möjliga man ska få i sig för att kroppens organ ska fungera bra.
Det betyder alltså att det är mindre farligt att äta mer fett än det är att fortsätta äta så lite fett som du gör just nu.
Jag kände bara att det här gärna fick upprepas.

MrBoris
2008-07-16, 18:42
frågan är om jag har samma problem, äter massor med grönsaker, frukt o fiberrikt bröd men likförbannat har jag förstoppning

Fredrik_S
2008-07-16, 18:58
frågan är om jag har samma problem, äter massor med grönsaker, frukt o fiberrikt bröd men likförbannat har jag förstoppning

Dessa produkter är ju raka motsatsen till vad man ska äta mot förstoppning då stora mängder av dem orsakar förstoppning.
Det är som att säga jag äter ju kilovis med godis och ändå går jag upp i vikt.

MrBoris
2008-07-16, 20:51
Dessa produkter är ju raka motsatsen till vad man ska äta mot förstoppning då stora mängder av dem orsakar förstoppning.
Det är som att säga jag äter ju kilovis med godis och ändå går jag upp i vikt.

ah ok tackar :) blir o sänka fiberintaget då, men fett är bra för rännskita?

Forslund_
2008-08-11, 23:56
Fråga 1. - Det sägs ju att ca 10% av energiintaget kan bestå av socker, men räknas då naturligt förekommande sockerarter i tex havregryn?


Fråga 2. - Om jag håller en normal blandkost med nyttig bas, totalt undviker alla former av uppenbara sötsaker (förutom GB:s lättglass), samt väljer lygglykemiskt.
Kan jag då tänja på 10% regeln utan att riskera ohälsa?
Tilläggas bör att jag inte motionerar ofta men jag håller en väldigt låg kroppsvikt.

Forts fråga 2. - Kan jag t.ex använda ketchup ofta, äta mycket frukt, strunta i osötat bröd samt ibland äta heinz sockrade tomatsoppa till lunch och sötsur gryta till middag? Utan att riskera varken diabetes eller åderförkalkning?

Den uppenbara lösningen på problemet är ju såklart att inte äta socker om jag nojar så mycket, men med gemensam mathållning så försöker jag hitta en lösning som inte inskränker de andras liv.

Jag är ledsen för allt upprepat tjat i den här tråden, men jag får ingen riktig klarhet. :em:

Sverker
2008-08-12, 06:17
Första frågan var lätt. Det finns inga enkla sockerarter i havregryn. Precis som på samma sätt att det inte finns enkla sockerarter i potatischips. Det skulle bli knäck av grynen.

Andra frågan är en pseudofråga tycker jag. Svaret på din fråga kommer nedan.



Diabetes eller åderförkalkning är oftat kopplat till övervikt och inaktivitet.
Desto mer du rör på dig desto bättre blir din insulinkänslighet och du kommer därmed att kunna äta mer sötade livsmedel utan att din insulinkänslighet försämras.

Håll din kroppsvikt, rör på dig och ät blandat samt tillåt dig socker i maten ifall du tycker om det. Det är när du ökar i vikt och äter massor av tomma kalorier från tillsatt socker som du du närmar dig risken för metaboliskt syndrom.

Tolkia
2008-08-12, 06:51
Forts fråga 2. - Kan jag t.ex använda ketchup ofta, äta mycket frukt, strunta i osötat bröd samt ibland äta heinz sockrade tomatsoppa till lunch och sötsur gryta till middag? Utan att riskera varken diabetes eller åderförkalkning?
En retorisk fråga: Vad tror du? Om du ser dig omkring, är precis exakt alla utom du tvåhundrafemtiokilosvalrossar med diabetes och hjärtsjukdomar?

Sverker förklarar bra. Läs hans förklaring några gånger och försök ta in vad den betyder. F.ö. tror jag att du behöver gå in för att träna på att äta även sådant du tycker är "läskigt" och förbjudet; dina matnojor kommer inte att försvinna så länge du aktivt undehåller dem (det vore en sak om frågan var "kan jag äta tio kexchoklad", men du presenterar som lösning att sluta äta frukt, havregryn, tomatsoppa etc. vanliga livsmedel). Att sluta äta socker är med andra ord INTE en lösning.

Ronja
2008-08-13, 11:33
Får bara för mig att jag läst nånstans att ett för lågt fettintag kan leda till diabetes...är det nån sanning i det?

Gröntvedt
2008-09-02, 00:08
Jo, men ett överintag av fruktos kan sätta den balansen ur spel och kanske åstadkomma dyslipidemi och hepatisk insulinresistens.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/utils/lofref.fcgi?PrId=3045&uid=16366738&db=pubmed&url=http://www.thorne.com/altmedrev/.fulltext/10/4/294.pdf

http://www.pubmedcentral.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=15723702

http://www.obesityresearch.org/cgi/content/abstract/13/7/1146

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/76/5/911

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/79/4/537

http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/89/6/2963

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=114479&highlight=fructose


Återigen skall man inte behöva oroa sig för vanlig frukt.

Har du ens snubblat över någon studie som visar på att intag av "naturligt" förekommande fruktos skulle ge upphov till förhöjda blodfetter?
Mig veterligen finns det inte det men det vore bra att få det klarlagt. T.ex. finns data från råttstudie som tyder på att ett intag av fruktos från honung inte ger lika höga blodfetter som ett intag av rent fruktos i samma mängd

Substituting honey for refined carbohydrates protects rats from hypertriglyceridemic and prooxidative effects of fructose.

Busserolles J et al

Recent findings indicate that a high fructose diet has a prooxidant effect in rats compared with a starch diet. Because honey is rich in fructose, the aim of this study was to assess the effect of substituting honey for refined carbohydrates on lipid metabolism and oxidative stress. Rats were fed for 2 wk purified diets containing 65 g/100 g carbohydrates as wheat starch or a combination of fructose and glucose or a honey-based diet prepared by substituting honey for refined carbohydrates (n = 9/group). The same amount of fructose was provided by the honey and fructose diets. The hypertriglyceridemic effect of fructose was not observed when fructose was provided by honey. Compared with those fed starch, fructose-fed rats had a lower plasma alpha-tocopherol level, higher plasma nitrite and nitrate (NOx) levels and were less protected from lipid peroxidation as indicated by heart homogenate TBARS concentration. Compared with those fed fructose, honey-fed rats had a higher plasma alpha-tocopherol level, a higher alpha-tocopherol/triacylglycerol ratio, lower plasma NOx concentrations and a lower susceptibility of heart to lipid peroxidation. Further studies are required to identify the mechanism underlying the antioxidant effect of honey but the data suggest a potential nutritional benefit of substituting honey for fructose in the diet.

Scratch89
2008-09-02, 04:42
Man får överäta rätt så hårt för att det ska bli någon negativ effekt av det. Jag har för mig att fruktens socker inte ens räknas in i de 10 E% socker man "får" äta per dag.

Eddie Vedder
2008-09-02, 04:43
Har du ens snubblat över någon studie som visar på att intag av "naturligt" förekommande fruktos skulle ge upphov till förhöjda blodfetter?

Fruktos är ju fruktos och metaboliseras på exakt samma sätt oavsett källa.

Men i just frukt och grönt finns ju övriga bioaktiva ämnen som säkert är skyddande, dessutom bygger ju mycket studier på epidemiologi och där brukar ju fruktätare oftast vara vid god hälsa av många olika faktorer (d.v.s personer som äter frukt regelbundet är ofta hälsomedvetena rent allmänt) varför det kan bli lite svårt att avgöra kanske.

Men en studie där man äter väldigt mycket frukt jämfört med stärkelse och undviker viktnedgång vore helt klart intressant.:)

z_bumbi
2008-09-02, 08:22
Man får överäta rätt så hårt för att det ska bli någon negativ effekt av det. Jag har för mig att fruktens socker inte ens räknas in i de 10 E% socker man "får" äta per dag.

10E% avser mycket riktigt tillsatt socker dvs inte naturligt förekommande. Sen får man ju tänka lite själv då det kanske inte är bra att äta massor av honung trots att fruktosen där är naturlig osv.

Eddie: Pax för att inte vara med i den fruktstudien, jag kan äta mycket frukt men att leva på fruktsallad i de mängderna som krävs skulle nog bli både tradigt och ge vissa bieffekter vid toalettbesök.

Eddie Vedder
2008-09-02, 14:26
Eddie: Pax för att inte vara med i den fruktstudien, jag kan äta mycket frukt men att leva på fruktsallad i de mängderna som krävs skulle nog bli både tradigt och ge vissa bieffekter vid toalettbesök.

Beror ju iofs på vad man vill undersöka. Vill man t.ex. undersäka akut lipogenes efter en enskild måltid är det nog inte så svårt. En person äter t.ex. fem bananer eller så, det tror jag knappast vore svårt.

man kan ju låta båda äta en rejält kolhydratrik frukost för att några timmar senare äta en lunch där den ena bara får frukt som kolhydratkälla och den andra får ris t.ex. Något skulle man säkert kuna får ut av studien utan att försökspersonerna spyr.:D

Eller torkad frukt vore ju ännu "enklare".:)

stevebc
2008-09-02, 14:40
På tal om torkad frukt: jag läste på wikipedia att kolhydraterna i torkade russin till största del utgörs av fruktos (livsmedelsverket vägrar ju dela upp kolhydrater i glukos och fruktos, för att inte tala om Omega-3/6). Stämmer detta? Trodde glukos hette druvsocker av en anledning.

Brukar ta med mig russin och torkade aprikoser som snack. Är ju riktigt energitätt men vore synd om det i princip bara är fruktos jag belastar kroppen med. Jag sysslar uteslutande med styrketräning.

z_bumbi
2008-09-02, 14:55
På tal om torkad frukt: jag läste på wikipedia att kolhydraterna i torkade russin till största del utgörs av fruktos (livsmedelsverket vägrar ju dela upp kolhydrater i glukos och fruktos,för att inte tala om Omega-3/6). Stämmer detta? Trodde glukos hette druvsocker av en anledning.

Livsmedelsverket vägrar inte så mycket men kolla i specialtabellerna istället för i den vanliga sökningen.

stevebc
2008-09-02, 15:04
Livsmedelsverket vägrar inte så mycket men kolla i specialtabellerna istället för i den vanliga sökningen.edit: hittade

(http://www.slv.se/upload/dokument/mat/ldb/Kolhydrater.xls)

z_bumbi
2008-09-02, 15:06
www.slv.se

Sök

Specialtabeller

Eddie Vedder
2008-09-02, 16:56
På tal om torkad frukt: jag läste på wikipedia att kolhydraterna i torkade russin till största del utgörs av fruktos (livsmedelsverket vägrar ju dela upp kolhydrater i glukos och fruktos, för att inte tala om Omega-3/6). Stämmer detta? Trodde glukos hette druvsocker av en anledning.

Ja glukos är druvsocker. Fördelningen i russin är ca 50/50 mellan fruktos (fruktsocker) och glukos (druvsocker). Ungefär samma kolhydratfördelning i russin som strösocker mao.

I SLV:s databas kan du lägga in det mesta du vill veta ur närinsgsynpunkt, allt är inte där från början dock. Men annars finns ju specialtabellerna som z_bumbi länkar till samt att finelis databas är bra:

http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv

Biotech_Honken
2008-09-02, 20:22
Jag kanske skumläste lite för snabbt igenom tråden och missa något viktigt men,
sloowcarbs från fairing som innehåller frukos och maltodextrin är inget o ha i skafferiet med andra ord?

z_bumbi
2008-09-02, 20:28
Jag kanske skumläste lite för snabbt igenom tråden och missa något viktigt men,
sloowcarbs från fairing som innehåller frukos och maltodextrin är inget o ha i skafferiet med andra ord?

Det beror på när du använder det. Inför ett träningspass/längre tävling eller under ett lopp så är det från ganska till mycket bra som kolhydratkälla, som mellanmål en icke träningsdag är det ingen höjdare och för någon som inte tränar alls som dessutom är överviktigt är det uselt.

stevebc
2008-09-02, 20:45
Ja glukos är druvsocker. Fördelningen i russin är ca 50/50 mellan fruktos (fruktsocker) och glukos (druvsocker). Ungefär samma kolhydratfördelning i russin som strösocker mao.

I SLV:s databas kan du lägga in det mesta du vill veta ur närinsgsynpunkt, allt är inte där från början dock. Men annars finns ju specialtabellerna som z_bumbi länkar till samt att finelis databas är bra:

http://www.fineli.fi/index.php?lang=svJapp, precis, hittade dom. Både aprikoserna och russinen hade ca 50/50 vilket är helt ok. Trodde det var närmare 100% fruktos.

pia
2008-09-03, 07:34
Om man skulle bli tjock av frukt skulle jag vara tjock idag. Jag äter mängder med frukt varje dag och har gjort i många år. Det är inte bara 5 frukter utan snarare uppåt 10 och jag anser mig inte tjock. Ni kan bedöma själva enligt mina bilder men jag ligger kanske året om runt 16-19 i fettprocent. Jag kanske skulle vara i bättre form om jag intog de kolhydraterna i form att t ex pasta men frukt är så gott så jag kommer aldrig sluta äta mycket av det.

Gröntvedt
2008-09-03, 21:05
Fruktos är ju fruktos och metaboliseras på exakt samma sätt oavsett källa.

Men i just frukt och grönt finns ju övriga bioaktiva ämnen som säkert är skyddande, dessutom bygger ju mycket studier på epidemiologi och där brukar ju fruktätare oftast vara vid god hälsa av många olika faktorer (d.v.s personer som äter frukt regelbundet är ofta hälsomedvetena rent allmänt) varför det kan bli lite svårt att avgöra kanske.

Men en studie där man äter väldigt mycket frukt jämfört med stärkelse och undviker viktnedgång vore helt klart intressant.:)

Jo det är alla givna saker du nämner, men med tanke på studien jag referade till samt det faktum att folk generellt undrar över huruvida de kommer bli kraftigt obesa av att äta 20 bananer om dan (och inte om man kan dricka obegränsat med läsk) så är det ju relevant att göra jämföra mellan olika fruktoskällor.

Eddie Vedder
2008-09-04, 05:08
Jo det är alla givna saker du nämner, men med tanke på studien jag referade till samt det faktum att folk generellt undrar över huruvida de kommer bli kraftigt obesa av att äta 20 bananer om dan (och inte om man kan dricka obegränsat med läsk) så är det ju relevant att göra jämföra mellan olika fruktoskällor.

Jag uppfattade det som en fråga och skrev vad jag trodde bara.

Angående att bli fet av 20 bananer så läser jag inget i abstraktet om just viktbalans dock. Inte heller skillnaden mellan honungsgruppen och stärkelsegruppen vilket känns precis lika relevant faktiskt. Det kanske står mer i fullängdaren men du gav ju ingen länk tyvärr.

Gröntvedt
2008-09-04, 15:14
Jag uppfattade det som en fråga och skrev vad jag trodde bara.

Angående att bli fet av 20 bananer så läser jag inget i abstraktet om just viktbalans dock. Inte heller skillnaden mellan honungsgruppen och stärkelsegruppen vilket känns precis lika relevant faktiskt. Det kanske står mer i fullängdaren men du gav ju ingen länk tyvärr.

Anledningen till att jag tog med abstraktet var endast att påvisa att olika fruktoskällor kan ge upphov till olika effekter. Vidare så är det ju fruktintaget som folk generellt undrar över och inte HFCS (som ofta studeras). Mitt exempel med 20 bananer och risk för viktuppgång var endast i syfte att illustrera en inte alltför ovanlig uppfattning hos folk. Så egentligen var jag bara ute efter studier där jämförelser gjorts mellan olika fruktoskällor och dess fysiologiska effet och inte allmän fakta kring gällande brister i studiedesign.

MrBulk
2008-09-23, 05:37
TV4 Nyheterna (http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=662028&treeId=902001&renderingdepartment=2.757)

Eddie Vedder
2008-09-23, 08:00
TV4 Nyheterna (http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=662028&treeId=902001&renderingdepartment=2.757)

Här är studien:

The goal of this study was to determine the magnitude by which acute consumption of fructose in a morning bolus would stimulate lipogenesis (measured by infusion of 13C1-acetate and analysis by GC-MS) immediately and after a subsequent meal. Six healthy subjects [4 men and 2 women; aged (mean ± SD) 28 ± 8 y; BMI, 24.3 ± 2.8 kg/m2; and serum triacylglycerols (TG), 1.03 ± 0.32 mmol/L] consumed carbohydrate boluses of sugars (85 g each) in a random and blinded order, followed by a standardized lunch 4 h later. Subjects completed a control test of glucose (100:0) and a mixture of 50:50 glucose:fructose and one of 25:75 (wt:wt). Following the morning boluses, serum glucose and insulin after 100:0 were greater than both other treatments (P < 0.05) and this pattern occurred again after lunch. In the morning, fractional lipogenesis was stimulated when subjects ingested fructose and peaked at 15.9 ± 5.4% after the 50:50 treatment and at 16.9 ± 5.2% after the 25:75 treatment, values that were greater than after the 100:0 treatment (7.8 ± 5.7%; P < 0.02). When fructose was consumed, absolute lipogenesis was 2-fold greater than when it was absent (100:0). Postlunch, serum TG were 11–29% greater than 100:0 and TG-rich lipoprotein-TG concentrations were 76–200% greater after 50:50 and 25:75 were consumed (P < 0.05). The data demonstrate that an early stimulation of lipogenesis after fructose, consumed in a mixture of sugars, augments subsequent postprandial lipemia. The postlunch blood TG elevation was only partially due to carry-over from the morning. Acute intake of fructose stimulates lipogenesis and may create a metabolic milieu that enhances subsequent esterification of fatty acids flowing to the liver to elevate TG synthesis postprandially.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/138/6/1039?maxtoshow=&HITS=10&hits=10&RESULTFORMAT=&author1=Parks+&searchid=1&FIRSTINDEX=0&sortspec=relevance&resourcetype=HWCIT

Dietary Sugars Stimulate Fatty Acid Synthesis in Adults. J. Nutr. 138:1039-1046, June 2008

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1759723.svd

Den verkar ha publicerats redan i juni så jag blir inte förvånad om vi redan har en gammal tråd om det hät på Kolozzeum. King Grub brukar ha en förmåga att ligga ganska långt före "gemene man" med sånt här.;)

creperiet
2008-09-23, 08:03
Såg en amerikansk studie i Läkartidningen som handlade om att konsumtion av sötade fruktdrycker och läsk gav upphov till diabetes typ 2. Komsumtion av apelsin- och grapejuice samt lightläsk hade ingen sådan påverkan.

Deras sida funkar inte nu så jag hittar ingen länk.

King Grub
2008-09-23, 08:13
Den verkar ha publicerats redan i juni så jag blir inte förvånad om vi redan har en gammal tråd om det hät på Kolozzeum. King Grub brukar ha en förmåga att ligga ganska långt före "gemene man" med sånt här.;)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=114479&highlight=Dietary+Sugars+Stimulate+Fatty+Acid+Synt hesis+in+Adults

Eddie Vedder
2008-09-23, 08:15
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=114479&highlight=Dietary+Sugars+Stimulate+Fatty+Acid+Synt hesis+in+Adults

Du är underbar.:D

King Grub
2008-09-23, 08:22
http://images.cafepress.com/image/10818416_400x400.jpg

Snorkelfarsan
2008-09-23, 20:51
haha, självsäker?;)

patanga
2009-02-10, 13:56
gammal tråd men måste fråga.. jag älskar verkligen GBs lättglass som innehåller fruktos och sötningsmedel (äter ett paket om dagen)

Kommer denna fruktos och sötningsmedlet att lagras som fett i min kropp, även om jag ligger på energiminus? eller är det bara att tuta och äta?

Eddie Vedder
2009-02-10, 14:00
gammal tråd men måste fråga.. jag älskar verkligen GBs lättglass som innehåller fruktos och sötningsmedel (äter ett paket om dagen)

Kommer denna fruktos och sötningsmedlet att lagras som fett i min kropp, även om jag ligger på energiminus? eller är det bara att tuta och äta?

Beroende på hur extrema mängder fruktos det blir kan du antagligen mätta levern så pass mycket att övriga kolhydrater omvandlas via de novo lipogenes och lagras in ändå.

Men vi pratar extremfall här. Dock är ju ett paket glass mycket och tänk på att högt fruktosintag knappast är gynnsamt för dig även om viktnedgången som sådan må vara gynnsam för hälsan. Det finns ju alltid fördelar och nackdelar och de metabola konsekvenserna av högt fruktosintag kvarstår ju även om kalorirestriktionen delvis "skyddar" mot dom också.

Därtill ska du ju inte glömma att mycket "glasskalorier" utesluter en hel del näringsrik mat också.

King Grub
2009-02-10, 14:34
Fettinlagring sker alltid även vid energiunderskott, men fettförbränningen kommer att vara större.

Nitrometan
2009-02-10, 15:34
Såg en amerikansk studie i Läkartidningen som handlade om att konsumtion av sötade fruktdrycker och läsk gav upphov till diabetes typ 2. Komsumtion av apelsin- och grapejuice samt lightläsk hade ingen sådan påverkan.

Deras sida funkar inte nu så jag hittar ingen länk.

De snackade om det igen på radion idag.

http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=406&Nyheter=1&artikel=2624521

En studie på 17.000 svenska barn visar att nästan 20 procent av femåringarna väger för mycket. Det är forskare vid Linköpings universitet som gjort studien och de kunde se ett tydligt samband mellan för lite fysik aktivitet och övervikt.

Forskarna har också undersökt barnens kost och kommit fram till att söta drycker var det enda som hade ett enskilt samband med övervikt.

De barn som visade låg fysisk aktivitet hade också en minskad insulinkänslighet vilket i sin tur kan öka risken för att man utvecklar diabetes typ 1.

Här är en länk till studien på Linköpings Universitet: http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:159025

Alltidxx
2013-08-10, 22:09
http://www.pubmedcentral.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=15723702

Jävligt bra referens. Jag är helt chockad över att läsa något så relativt lättförståeligt med tydliga uppdelningar, popup referenser och lista över förkortningar. :hbang: