handdator

Visa fullständig version : Cola till maten?


cryx
2008-07-03, 16:38
Tjena. Har börjat träna nu och vill helst avstå från godis/dricka/chips osv, men det är inga problem dock.

En sak jag undrar bara... Det kan väl inte skada så mycket om man dricker 1 glas cola till maten på en torsdag eller fredag om man styrketränat samma dag? Det är väl bara ett tillskott på kolhydrater, inget mer? Kan ju inte påverka så mycket, bara man äter tillräckligt med proteiner?

Med tanke på att jag är en sån som har svårt att gå upp i vikt, aka bra ämnesomsättning så borde det väl inte hända ett dyft om jag dricker ett glas cola till maten?

Har jag helt enkelt fått allt om bakfoten som tror att allt med socker skadar en? :P

Vet ju att man kan belöna sig med t.ex. lördagsgodis om man är sugen i träningsperiod, men ändå.

King Grub
2008-07-03, 16:39
En sak jag undrar bara... Det kan väl inte skada så mycket om man dricker 1 glas cola till maten på en torsdag eller fredag om man styrketränat samma dag? Det är väl bara ett tillskott på kolhydrater, inget mer? Kan ju inte påverka så mycket, bara man äter tillräckligt med proteiner?

Helt korrekt; det blir den mängden kalorier från kolhydrat (socker) extra per dag jämfört med om du hade druckit vatten till maten. Det gör ingen skada överhuvudtaget.

Officiella rekommendationer för sockerintag är att det totala intaget inte bör utgöra mer än 10% av energin man äter, och då räknas inte naturligt förekommande socker från frukt in.

Whistler
2008-07-03, 16:43
Läs King Grubs deffguide, den går att applicera även på viktuppgång.

Finns här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Lite kort, allt du äter ger energi till kroppen. Får du för mycket går du upp i vikt, får du för lite går du ner, får du i dig lika mycket som du förbrukar så går du varken upp eller ner.

Coca-cola är måhända inget hälsokostmirakel, men det är knappast farligt i normala mängder, precis som med allt annat.

AmericanDragon
2008-07-03, 16:50
Tänk på tänderna bara! ;)

cryx
2008-07-03, 16:50
Ahh, nice svar.

Men 10%, hur mycket är det då ungefär på en dag av det normala intaget av energi? Typ en godispåse och 1 liter coca cola? Mer eller mindre? Lär väl bero på kroppsvikt etc?

Ska kolla in guiden också.

Whistler
2008-07-03, 16:57
1 liter Coca-cola innehåller 400kcal som enbart kommer från socker. Äter du 4000kcal på ett dygn så motsvarar en liter cola din rekommenderade maxdos av socker.

Cohen
2008-07-03, 23:50
Äter du sammanlagt 2500 kcal per dag är 10% 250 kcal.

Då socker ger 4 kcal/gram motsvarar det i sin tur 250/4 = 62.5 gram. Ditt sockerintag bör alltså inte överstiga 62.5 gram per dag.

I burk Cola innehåller dryga 30 gram socker.

Mourten
2008-07-04, 10:08
10% e inte mkt, känns som 75% av människorna i väst ligger över den siffran. Eller ?

Åse Columbus
2008-07-04, 10:41
10% e inte mkt, känns som 75% av människorna i väst ligger över den siffran. Eller ?


och så e de feta oxo:Virro

Whistler
2008-07-04, 11:03
Fet blir man av kaloriöverskott, inte av för högt procentuellt intag av socker.