handdator

Visa fullständig version : Benträning


Muskelsmurfen
2003-06-12, 10:47
En sak som säkerligen har ältats tidigare men som jag tycker det är värt att ta upp igen.
Räcker det med Marklyft och Knäböj för att träna benen?
Enligt Less Is More principen så kommer vaderna att utvecklas trots att man inte kör en vadspecifik övning.

No more Disco. :hbang:

King Grub
2003-06-12, 11:00
Jag kan bara tala för mig själv, men det räcker definitivt inte för mig utan att köra vader separat. För låren däremot räcker benböj, benspark och raka mark utmärkt. Jag har fått utmärkta resultat med ca 15 set böj och avsluta med lite lätta spark för framsidan.

JAM
2003-06-12, 16:53
Originally posted by King Grub

benspark och raka mark utmärkt. Jag har fått utmärkta resultat med ca 15 set böj och avsluta med lite lätta spark för framsidan.

Kör du 15 set benböj!? Hur många reps i varje set? Jag är helt färdig efter fyra set á 6-7 reps...

Officer
2003-06-12, 16:57
Knäböj är underbart!

Kan inte vänta tills mitt nästa benpass, tänker köar cirka 6-8 set frontböjar....

King Grub
2003-06-12, 17:01
Originally posted by JAM


Kör du 15 set benböj!? Hur många reps i varje set? Jag är helt färdig efter fyra set á 6-7 reps...

Jag brukar köra 2 lätta set för att bana in böjen, därefter 13-15 arbetsset, med allt från runt 10 reps ner till 3-4 på de tyngsta seten, som brukar hamna runt set nummer 3 eller 4. Alla set till positiv failure. Visst, jag är också färdig efter fyra set, men jag tycker inte det ger mig något att sluta då. Jag är inte en anhängare av "less is more" principen, särskilt inte vad gäller mina ben. De trivs med plågsam högsetsträning.

JAM
2003-06-12, 17:14
Originally posted by King Grub


därefter 13-15 arbetsset, med allt från runt 10 reps ner till 3-4 på de tyngsta seten, som brukar hamna runt set nummer 3 eller 4.

Hmm, det kanske man skulle prova nu någon dag under sommarsemestern.

King Grub
2003-06-12, 17:18
Originally posted by JAM


Hmm, det kanske man skulle prova nu någon dag under sommarsemestern.

Ja, att vara ledig kan vara nödvändigt, för dagen efter känns det inte nådigt i ben, rumpa och korsrygg. :D