handdator

Visa fullständig version : kosttillskott - nybörjarfrågor


Looney
2008-07-03, 03:38
Hejsan!

Jag försöker lista ut hur jag ska sköta kosten rätt;

Jag vill varken deffa eller bulka utan egentligen bara bygga muskler utan en ökning i kroppsfett (det ska väl gå, right?). Jag känner till kaloriprincipen (kalori in = kalori ut) och mina frågor rör hur jag ska fördela dessa kalorier på näringsämnena (protein, fett och kolhydrat. Något mer?) och när jag ska inta näringsämnena och på vilket sätt jag ska inta näringsämnena för maximal muskeluppbyggande utan ökning av kroppsfett.

Vad jag förstått av min kolo-research är att ett intag av 2g/kg protein och 1g/kg fett är att föredra, men hur är det med kolhydrater? Mitt problem är att jag inte äter tillräckligt regelbundet och varken har orken eller lusten att ha en strikt koll på maten vilket blir ett problem då jag läst att man ska få i sig protein innan och efter träningen för att möjliggöra muskeluppbyggnad. I ett försök att lösa problemet har jag köpt micro whey active som jag tror är ett vassleprotein (84 % protein) som jag tar 33 gram av efter träningen, behöver jag kompletera med snabba kolhydrater, sk. maltodextrin? för det kan gå 2-3 timmar innan jag äter efter träningen

Om man tittar över hela dagen så får jag i mig tillräckligt med protein, fett, och kolhydrat. Men vad gäller just runt träningstillfället för någon som vill bygga muskler utan en ökning i kroppsfett

Många frågor, hoppas det inte var för rörigt för att förstå :)

King Grub
2008-07-03, 04:22
Vad jag förstått av min kolo-research är att ett intag av 2g/kg protein och 1g/kg fett är att föredra, men hur är det med kolhydrater?

Resten... Tills ditt tänka kaloriintag är nått.

behöver jag kompletera med snabba kolhydrater, sk. maltodextrin? för det kan gå 2-3 timmar innan jag äter efter träningen

Det är bara stora fördelar med kolhydrat efter träning; du förlorar en stor del av återhämtningens effektivitet utan. Det behöver dock inte vara närinslösa pulverkolhydrater, utan det går bra med bröd, riskakor, bananer, vad du vill, även om du inte har tid att äta ett riktigt mål mat direkt efter passet.

Looney
2008-07-03, 12:18
Resten... Tills ditt tänka kaloriintag är nått.

även om det skulle vara så lite 0.5 g/kg?



Det är bara stora fördelar med kolhydrat efter träning; du förlorar en stor del av återhämtningens effektivitet utan. Det behöver dock inte vara närinslösa pulverkolhydrater, utan det går bra med bröd, riskakor, bananer, vad du vill, även om du inte har tid att äta ett riktigt mål mat direkt efter passet.

Men näringslöst pulver funkar ungefär lika bra? Får ju i mig en hel del näring väl hemma och vill göra det så enkelt som möjligt direkt efter träningen.

Hur mycket kolhydrater visar studierna vara optimalt efter träning för någon med mina mål? ska jag blanda i 33 g maltodextrin med proteinpulvret eller funkar det med mindre?

Hur är det med näringsintaget direkt innan träning?

Tack!

szander
2008-07-03, 12:26
Hur mycket kolhydrater visar studierna vara optimalt efter träning för någon med mina mål? ska jag blanda i 33 g maltodextrin med proteinpulvret eller funkar det med mindre?

Hur är det med näringsintaget direkt innan träning?

Tack!

Tänk lite, om ett företag ger ut en Gainer, vi kan ta Kollos egen Gainer om dom nu har någon. Så tittar du hur mycket kolhydrater dom har respektive protein.
Vi säger Gainern innehåller per 100 gram kanske 40-60 gram Kolhydrater 20-40 gram protein. För att göra det enkelt, det brukar vara andra ämnen i. Tänk så ifall du vill göra din egen gainer. Jag köpte kreatin till och slängde i lite i min gainer, jag hade 1 kilo protein och 1 kilo malto, drog i ca 600-700 gram malto. Det funkade bra, drog en banan och fick oftast mat när jag kom hem. Läs och sök på olika delar här, King Grub och dom andra administratörerna har lärt så många människor så mycket, det räcker att läsa några av deras trådar, du kommer veta dubbelt så mer på en timme här, än vad du kommer få reda på i alla stackars BB tidningar. Lycka till.

Looney
2008-07-03, 13:42
Tänk lite, om ett företag ger ut en Gainer, vi kan ta Kollos egen Gainer om dom nu har någon. Så tittar du hur mycket kolhydrater dom har respektive protein.
Vi säger Gainern innehåller per 100 gram kanske 40-60 gram Kolhydrater 20-40 gram protein. För att göra det enkelt, det brukar vara andra ämnen i. Tänk så ifall du vill göra din egen gainer. Jag köpte kreatin till och slängde i lite i min gainer, jag hade 1 kilo protein och 1 kilo malto, drog i ca 600-700 gram malto. Det funkade bra, drog en banan och fick oftast mat när jag kom hem. Läs och sök på olika delar här, King Grub och dom andra administratörerna har lärt så många människor så mycket, det räcker att läsa några av deras trådar, du kommer veta dubbelt så mer på en timme här, än vad du kommer få reda på i alla stackars BB tidningar. Lycka till.

så du menar alltså att 33 gram maltodextrin och 33 gram proteinpulver blir bra efter träningen? Mycket text för något som kräver ett kort ja :D

För övrigt så har jag gjort min research och det kan det skarpa ögat märka av det jag skriver, men kände att jag behöver göra det klarare för mig och att fråga känns som the way to go