handdator

Visa fullständig version : Maxintag c-vitamin per dag?

Johan86
2008-07-02, 20:21
Finns det något som är max vad gäller intag av c-vitamin? Vad händer om man äter för mycket?

King Grub
2008-07-02, 20:28
En övre tolerabel gräns är satt vid 2000 mg per dygn.

Dom första symptomen vid överdosering är gastrointestinala besvär och diarréer, ofarliga men obehagliga. Större doser kan tänkas ge prooxidativ effekt och öka risken för njursten.

Johan86
2008-07-02, 20:30

Dom första symptomen vid överdosering är gastrointestinala besvär och diarréer, ofarliga men obehagliga. Större doser kan tänkas ge prooxidativ effekt och öka risken för njursten.

Okej det verkar lugnt. En tub med c-vitamin brus med 20st brusisar ligger ju på 1000mg;)

rAjj
2008-07-02, 20:31

Eftersom du döda denna tråden direkt, grub, så måste jag fråga om du är gud eller om du kollar upp det någonstans innan du ger ett svar här?

Va nu ärlig ;P

Eddie Vedder
2008-07-02, 20:32
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=115358

UL, d.v.s. "upper level", anses vara 2000mg/dag. Sannolikt kan du ligga högre ändå innan det bli negativa följder dock. Det är bara TOTALT onödigt, t.o.m. 400mg är ju en gräns som du kan läsa i länken.

Överdrivet intag försvinner med urinen, blir intaget EXTREMT så kan det bl.a. bli prooxidativt. C-vitamin är ju en antioxidant men extrema nivåer kan alltså ge motsatt effekt samt att man lättare får bristsymptom trots normala doser senare.

Dessutom är ju vitamin C en syra, askorbinsyra, och överdrivet intag kan resultera i illamående, hudrodnad, risker för njursten, huvudvärk, diarré m.m.

King Grub
2008-07-02, 20:34
Eftersom du döda denna tråden direkt, grub, så måste jag fråga om du är gud eller om du kollar upp det någonstans innan du ger ett svar här?

Va nu ärlig ;P

Enkla vitaminkunskaper är inte något man behöver kolla upp. Det här är inte direkt avancerad näringsfysiologi. Visst finns det saker jag slår upp när jag behöver det, men grundläggande vitaminlära hör inte dit. Det här är bara faktainlärning, som vilket ämne som helst. På högre nivåer däremot blir det ren kemi, och då kan man inte hålla allt i huvudet. Men dit kommer vi sällan på diskussionsforumsnivå; det är inget 99 av 100 har nytta av i praktiken eller ens kunna teoretiskt.

rAjj
2008-07-02, 20:42
Enkla vitaminkunskaper är inte något man behöver kolla upp. Det här är inte direkt avancerad näringsfysiologi. Visst finns det saker jag slår upp när jag behöver det, men grundläggande vitaminlära hör inte dit.

Om du är så vass på Vitaminlära som du utger dig för att vara. Då är det intressant att får svar på hur ditt vitamin-intag ser ut / dygn!?

Mental
2008-07-02, 20:48
Okej det verkar lugnt. En tub med c-vitamin brus med 20st brusisar ligger ju på 1000mg;)

Då har du svaga brusisar, de jag har sett ligger runt 1000mg per dos.

Cvitamin överdoserar jag nästan dagligen genom kosten, så det suplimenterar jag inte.

King Grub
2008-07-02, 20:53
Om du är så vass på Vitaminlära som du utger dig för att vara. Då är det intressant att får svar på hur ditt vitamin-intag ser ut / dygn!?

Enligt rekommendationerna, ungefär. Eftersom jag är så "vass" vet jag, att överdoseringar inte gör någon nytta.

rAjj
2008-07-02, 20:58
Enligt rekommendationerna, ungefär. Eftersom jag är så "vass" vet jag, att överdoseringar inte gör någon nytta.

Tar du bara en enkel och tråkig multivitamin eller blandar du själv?

Överdosering är aldrig bra, därav namnet.. sen kan man diskutera vad högsta dosering ligger på..

King Grub
2008-07-02, 20:59
Jag tar inga vitamintillskott. En blandad normalkost täcker behoven.

Varför skulle man vilja närma sig "högsta dosering"? Övre tolerabel nivå beskriver intaget där riktiga problem börjar visa sig, inte någon slags optimal nivå för intag.

Att träning skulle öka behovet av mikronutrienter något dramatiskt är en myt som fått fler än en idrottsman att överdosera.

Behovet av en del mikronutrienter ökar vid hård fysisk ansträngning, men så gör även energibehovet. Täcks det energibehovet genom en blandkost, täcks också mikronutrirentbehovet. Vid en kalorirestriktiv kost kan supplementering vara aktuellt.

King Grub
2008-07-02, 21:02
Report of the Scientific Committee on Food on composition and specification of food intended to meet the expenditure of intense muscular effort, especially for sportsmen. European Commision, SCF/CS/NUT/SPORT/5 Final(corrected). (http://europa.eu.int/comm/food/fs/sc/scf/out64_en.pdf)

rAjj
2008-07-02, 21:30
Men låt oss säga att du käkar en bra frukost, bra mellanmål, bra lunch, något bra runt 16.00 och ett skrovmål runt 18.00, pumpar skiten ur dig från 20.00 - 21.15.. kommer hem och tar en shake, aminosyror och kollisar. Då anser du alltså att t.ex Animal Pak e totalt onödigt?

Mourten
2008-07-02, 22:27
Ja brukar för blåsor i munnen när ja överdoserat C-vit, gör alltid dt vid förkylningssymptom.

ligne
2008-07-02, 22:36
Men låt oss säga att du käkar en bra frukost, bra mellanmål, bra lunch, något bra runt 16.00 och ett skrovmål runt 18.00, pumpar skiten ur dig från 20.00 - 21.15.. kommer hem och tar en shake, aminosyror och kollisar. Då anser du alltså att t.ex Animal Pak e totalt onödigt?

nu svarar jag inte för Grub men till och med jag tycker att animal pak är onödigt.

jwzrd
2008-07-02, 22:37
Ni som vräker in så förbannad mycket vitaminer: vad är det ni väntar er ska hända? Vilken/vilka processer i kroppen är det ni tänker på?

Eddie Vedder
2008-07-03, 03:11
C-vitaminintaget är som proteinbehovet och fiberbehovet. Jag fattar inte hur man lyckas att INTE överstiga ens dagliga behov om kosten är adekvat sett till både mängd och "nyttighet".

Nilsjohan
2008-07-03, 10:41
Enligt FASS:

Toxicitet: Låg akut toxicitet. 8 g dagligen i 8 dagar till vuxen gav hematuri. 45 g i.v. gav dock allvarlig intoxikation (akut oxalatnefropati).
Symtom: Illamående, kräkningar, diarré. Vid massiva doser ev risk för kristallutfällning i urinvägarna, hematuri, njursten, ev njursvikt.
Behandling: Om befogat ventrikeltömning, kol. Antacida. Sörj för god diures. Symtomatisk terapi.

Turbonisse
2008-07-03, 10:46
C-vitaminintaget är som proteinbehovet och fiberbehovet. Jag fattar inte hur man lyckas att INTE överstiga ens dagliga behov om kosten är adekvat sett till både mängd och "nyttighet".

+1

Tolkia
2008-07-03, 10:51
Okej det verkar lugnt. En tub med c-vitamin brus med 20st brusisar ligger ju på 1000mg.
Att tokdosera vitaminer med brustabletter lär kunna ge vissa icke önskvärda effekter på magen p.g.a. all bikarbonat. För omgivningen, om inte annat.

Jwzrds fråga är mycket bra.

(Dessutom är det nog snarare 1000 mg per "brusis", som Mental påpekade.)

Trance
2008-07-03, 11:37

Du menar att Grub skall uppskatta ditt intag av vitaminer genom att gissa vad "något bra" kan vara?

Sniggel
2008-07-03, 13:37
När mitt dietist XP fungerade så kollade jag upp hur mycket av RDI jag fick i mig under en vanlig dag. De mineraler och vitaminer som låg "sämst" till låg alla något över 100% RDI, de flesta låg mellan 150-300% RDI. Vissa låg många gånger högre än så.
Jag pillade runt lite för skojs skull och insåg att jag kunde få mitt dagliga behov av alla vitaminer och mineraler tillgodosedda (med mycket god marginal) med ett intag av enbart fläskfärs och morötter. Hur lätt är det inte då att få i sig allt om man har en någorlunda blandad kost?
Vitamintillskott känns onödigt i de flesta fall.

rAjj
2008-07-03, 18:40
Du menar att Grub skall uppskatta ditt intag av vitaminer genom att gissa vad "något bra" kan vara?

Tyst! Du verkar ju rent beng!

King Grub
2008-07-03, 19:31
Tyst! Du verkar ju rent beng!

Bra inlägg där.

Det här är en tillsägelse. Fortsätt i den där stilen, så kommer tillsägelsen att bli en varning.

Du behöver inte svara på det här inlägget.

machine gun
2008-07-03, 19:35
Övre gräns för dagligt intag är satt till 1000 mg/dag enligt Svenska näringsrekommendationer. Dvs tar man en sån där C-vitaminbrustablett, så kan man inte så mkt som att titta på en paprika ens för att råka överstiga den nivån.

Det finns ingen som helst anledning för en människa med normal kosthållning att supplementera med vitamin C.

rAjj
2008-07-03, 20:29
Tog fram min Vitamin-burk här.. Ska ge några exempel på vad jag får i mig i % av mitt dagliga behov:
198% av Vitamin-A
1667% av Vitamin-C.
170% av Vitamin -D
1000% av Vitamin E.
5067% av Thiamin.
4471% av Riboflavin.
3600% av Vitamin B6.
etc etc etc

Har varken sprutlackerat klosetten eller mått dåligt av huvudvärk eller annat.

patashnik
2008-07-03, 20:45
Tog fram min Vitamin-burk här.. Ska ge några exempel på vad jag får i mig i % av mitt dagliga behov:
198% av Vitamin-A
1667% av Vitamin-C.
170% av Vitamin -D
1000% av Vitamin E.
5067% av Thiamin.
4471% av Riboflavin.
3600% av Vitamin B6.
etc etc etc

Även om du inte mår akut dåligt av det är det kanske inte det bästa i längden. Sen kan man ju också fråga sig vad syftet är egentligen; även om det inte skulle vara skadligt gör det ju definitivt ingen nytta. Så vad är det du vill uppnå? Ett skålpund tiamin (t.ex.) om dagen ger dig varken större biceps eller hjälper dig att klara milen på under 40 minuter.

rAjj
2008-07-03, 20:50
Även om du inte mår akut dåligt av det är det kanske inte det bästa i längden. Sen kan man ju också fråga sig vad syftet är egentligen; även om det inte skulle vara skadligt gör det ju definitivt ingen nytta. Så vad är det du vill uppnå? Ett skålpund tiamin (t.ex.) om dagen ger dig varken större biceps eller hjälper dig att klara milen på under 40 minuter.

Då e det något annat bevisligen.. :hbang:

Rahf
2008-07-03, 20:54
Toxiska effekter av vitaminer kommer inte på en dag. Det tar förmodligen några veckor innan symptomen börjar visa sig.

Nu under deff så började jag komplettera min relativt sparsmakade kost med MittVal vitamineral från Apoteket. Cirka 50% av RDI per vitamin/mineral, per tablett och då trycker jag i mig en tablett dagligen. Lite gardering skadar inte ;). Billigt och bra mycket enklare än t.ex. Animal Pak.

machine gun
2008-07-03, 20:56
Nu under deff så började jag komplettera min relativt sparsmakade kost med MittVal vitamineral från Apoteket. Cirka 50% av RDI per vitamin/mineral, per tablett och då trycker jag i mig en tablett dagligen. Lite gardering skadar inte ;). Billigt och bra mycket enklare än t.ex. Animal Pak.

Mitt Val sport innehåller hela 1200 % av RDI för vitamin E.

King Grub
2008-07-03, 20:56
198% av Vitamin-A
1667% av Vitamin-C.
170% av Vitamin -D
1000% av Vitamin E.
5067% av Thiamin.
4471% av Riboflavin.
3600% av Vitamin B6.
etc etc etc

Vet du själv varför du trycker i dig harmfulla mängder vitaminer? Vad är syftet; vilka processer är det du inbillar dig att du startar? Eller har du bara gått på "mer är bättre"-humbugen?

Det verkar inte bara okunnigt; det verkar direkt dumt.

patashnik
2008-07-03, 21:01
Då e det något annat bevisligen.. :hbang:

Öh, va?

Frågan kvarstår: vad är det du vill uppnå med att äta potentiellt skadliga doser vitaminer?

rAjj
2008-07-03, 21:06
Alltså i grund och botten är det väl mitt motto som spökar.. Måste testa allt (inom knappt rimliga gränser)!

Jag har inga direkta kunskaper när det gäller Vitaminer, jag vet bara att det är ett måste och då spelar nog "mer är bättre"-metoden in.

Jag ökar deluxe och har fått mycket bra resultat de senaste 2 åren.. men om det beror på att jag tränar hårt, äter som ett djur och sover som ett barn eller om det har med preparaten och göra får någon annan lista ut.. Möjligtvis en bra kombo. Det funkar iaf.

Och förresten. Jag får be om ursäkt till Trance om jag va otrevlig. Blir så ibland!

Peace

King Grub
2008-07-03, 21:08
då spelar nog "mer är bättre"-metoden in.

Tyvärr är det tvärtom. Mer än nog har negativ påverkan.

Rahf
2008-07-03, 21:09
Mitt Val sport innehåller hela 1200 % av RDI för vitamin E.

Jag köpte inte Mitt Val sport.

rAjj
2008-07-03, 21:10
Öh, va?

Frågan kvarstår: vad är det du vill uppnå med att äta potentiellt skadliga doser vitaminer?

Få ut det mesta av allt..
Tänket är väl i stil med att man vill tanka motorn rätt. Sen är det upp till var och en om det är bra eller anus..

Konstigt att produkten jag trycker är så omtyckt.. Och varför skulle den säljas i "förbud-Sverige" om det nu skulle vara så farligt.

patashnik
2008-07-03, 21:23
Få ut det mesta av allt..
Tänket är väl i stil med att man vill tanka motorn rätt. Sen är det upp till var och en om det är bra eller anus..

Grejen är ju att, som redan sagts, mer inte är bättre, utan i själva verket sämre. Havregrynsgröten blir godare med lite salt i, men för mycket gör den oätlig. ;)

Det är heller inte "upp till var och en" om ett tillskott är bra eller inte. Det är ingenting man själv kan "bestämma" eller "tycka". Vad som är bäst är förvisso olika för olika personer, men kopiösa vitaminöverdoser är aldrig bra.

rAjj
2008-07-03, 21:34
Med det sagt, patashnik, så vill jag komma tillbaka till frågan varför produkten görs i ett utförande som är farligt att stoppa i sig? Frågan är inte direkt riktad till patashnik givetvis.. är mycket nyfiken nu.
Var finns de berömda studierna som många av er sitter på, som visar att det ni säger stämmer?

puss

King Grub
2008-07-03, 21:36
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11617&epslanguage=SV

http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/vitamins.html

jwzrd
2008-07-03, 21:38
Med det sagt, patashnik, så vill jag komma tillbaka till frågan varför produkten görs i ett utförande som är farligt att stoppa i sig? Frågan är inte direkt riktad till patashnik givetvis.. är mycket nyfiken nu.
Var finns de berömda studierna som många av er sitter på, som visar att det ni säger stämmer?

puss

Varför äter du inte 500g c-vitamin om dagen? Om mer är bättre alltså.

Rahf
2008-07-03, 22:00

puss

Därför att säljargumentet för produkten är att det är förbannat jäkla bra eftersom den generella uppfattningen är att vi har ett förhöjt behov av vitaminer. Det verkar funka väldigt bra också.

patashnik
2008-07-03, 23:20
Med det sagt, patashnik, så vill jag komma tillbaka till frågan varför produkten görs i ett utförande som är farligt att stoppa i sig?

Produkterna görs i ett utförande som säljer, helt enkelt. Tillverkarna bryr sig knappast om att produkterna ofta är helt verkningslösa (eller i värsta fall direkt ohälsosamma), så länge det är vad marknaden efterfrågar. Kosttillskottsbranschen vimlar av skrupelfria charlataner som skor sig på människors okunskap, och komplexfyllda människor i desperat jakt på den perfekta kroppen har visat sig vara ett särskilt lättduperat släkte. Därför ser vi också ett ständigt tillflöde av allehanda tvivelaktiga produkter på marknaden, från rosaglittriga bantningskrämer till likaledes verkningslösa kroppsbyggartillskott i svarta burkar prydda med kryptiska bokstavsbeteckningar.

Sen finns det ju förstås vissa gränser för vad man faktiskt får ha i tillskotten, om det var det du menade. Jag har inte koll på vad som gäller i det avseendet, men i det här fallet handlar det ju åtminstone inte om ämnen som är hälsovådliga i sig, utan om att det är en alldeles för hög dosering.

Eddie Vedder
2008-07-04, 04:35

Background
Oxidative stress may cause gastrointestinal cancers. The evidence on whether antioxidant supplements are effective in preventing gastrointestinal cancers is contradictory.

Objectives
To assess the beneficial and harmful effects of antioxidant supplements in preventing gastrointestinal cancers.

Search strategy
We identified trials through the trials registers of the four Cochrane Review Groups on gastrointestinal diseases, The Cochrane Central Register of Controlled Trials on The Cochrane Library (Issue 1, 2003), MEDLINE, EMBASE, LILACS, and SCI-EXPANDED from inception to February 2003, and The Chinese Biomedical Database (March 2003). We scanned reference lists and contacted pharmaceutical companies.

Selection criteria
Randomised trials comparing antioxidant supplements to placebo/no intervention examining the incidence of gastrointestinal cancers.

Data collection and analysis
Two reviewers independently selected trials for inclusion and extracted data. The outcome measures were incidence of gastrointestinal cancers, overall mortality, and adverse events. Outcomes were reported as relative risks (RR) with 95% confidence interval (CI) based on fixed and random effects meta-analyses.

Main results
We identified 14 randomised trials (170,525 participants), assessing beta-carotene (9 trials), vitamin A (4 trials), vitamin C (4 trials), vitamin E (5 trials), and selenium (6 trials). Trial quality was generally high. Heterogeneity was low to moderate. Neither the fixed effect (RR 0.96, 95% CI 0.88 to 1.04) nor random effects meta-analyses (RR 0.90, 95% CI 0.77 to 1.05) showed significant effects of supplementation with antioxidants on the incidences of gastrointestinal cancers. Among the seven high-quality trials reporting on mortality (131,727 participants), the fixed effect (RR 1.06, 95% CI 1.02 to 1.10) unlike the random effects meta-analysis (RR 1.06, 95% CI 0.98 to 1.15) showed that antioxidant supplements significantly increased mortality. Two low-quality trials (32,302 participants) found no significant effect of antioxidant supplementation on mortality. The difference between the mortality estimates in high- and low-quality trials was significant by test of interaction (z = 2.10, P = 0.04). Beta-carotene and vitamin A (RR 1.29, 95% CI 1.14 to 1.45) and beta-carotene and vitamin E (RR 1.10, 95% CI 1.01 to 1.20) significantly increased mortality, while beta-carotene alone only tended to do so (RR 1.05, 95% CI 0.99 to 1.11). Increased yellowing of the skin and belching were non-serious adverse effects of beta-carotene. In four trials (three with unclear/inadequate methodology), selenium showed significant beneficial effect on gastrointestinal cancer incidences.

Authors' conclusions
We could not find evidence that antioxidant supplements prevent gastrointestinal cancers. On the contrary, they seem to increase overall mortality. The potential cancer preventive effect of selenium should be studied in adequately conducted randomised trials.

Cochrane Database of Systematic Reviews 2004, Issue 4. Antioxidant supplements for preventing gastrointestinal cancers.

http://mrw.interscience.wiley.com/cochrane/clsysrev/articles/CD004183/pdf_fs.html

http://0-www.annals.org.pugwash.lib.warwick.ac.uk/cgi/content/full/142/1/75

http://0-content.nejm.org.pugwash.lib.warwick.ac.uk/cgi/content/abstract/330/15/1029?ijkey=1f568391d53e8d230841effeb34d0cd5ffc5ea3 b&keytype2=tf_ipsecsha

http://0-www.annals.org.pugwash.lib.warwick.ac.uk/cgi/content/abstract/142/1/37?ijkey=ded0a5cfc325a6a34b31743deae92b3b93742b87&keytype2=tf_ipsecsha
Meta-Analysis: High-Dosage Vitamin E Supplementation May Increase All-Cause Mortality. Annals of Internal Medicine. 4 January 2005 | Volume 142 Issue 1 | Pages 37-46

Conclusion: High-dosage (400 IU/d) vitamin E supplements may increase all-cause mortality and should be avoided.

Potential harm of vitamin E supplementation. Am J Clin Nutr. 2005 Nov;82(5):1141-2; author reply 1142-3.

The Danish Fitness and Nutrition Council has evaluated the basis for recommendations on the intake of antioxidants and has found limited basis for increasing the recommended intake levels for the antioxidants vitamin C and E. Evidence was insufficient to support recommendations for polyphenol or carotenoid supplementation. Supplementation with high doses of vitamin E and beta-carotene may present a health risk. A high intake of fruit and vegetables is associated with a reduced risk of lifestyle diseases, but there is no evidence that this association is due to an antioxidant effect.

Antioxidants and health. Ugeskr Laeger. 2006 Aug 21;168(34):2787-9.

Och varför det får säljas är väl knappast något konstigt. Vitaminer i sig är inte farligt, tvärtom. Det är när människor är dumma nog att luras att tro att "mer är bättre" och överdriver sitt intag som det kan bli farligt.

Men då är det fortfarande det överdrivna intaget per se som är skadligt och inte vitaminerna i sig.

rAjj
2008-07-04, 20:00
Ja.. det känns som jag får lyfta på hatten och tacka för bra svar allihop!
Istället för att söka fakta så har jag gått på hardcore-mentalitet vilket kanske inte har varit det bäste i detta fallet.

Man lär så länge man lever.. dvs om min lever inte e helt förstörd ;)

ligne
2008-07-04, 20:15

puss

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11617&epslanguage=SV

http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/vitamins.html

:laugh:

bästa svaret någonsin!

tae
2008-07-04, 20:18
Ja.. det känns som jag får lyfta på hatten och tacka för bra svar allihop!
Istället för att söka fakta så har jag gått på hardcore-mentalitet vilket kanske inte har varit det bäste i detta fallet.

Man lär så länge man lever.. dvs om min lever inte e helt förstörd ;)

Beror på hur länge du hållt på med de här löjligt stora doserna. En kronisk förgiftning av tex a-vitamin uppnås efter ca 6 månader.

För övrigt, varför tillverkas vitaminer med doseringar som är flera gånger högre än rekommenderade? När jag själv jämförde apotekets MittVal Man med AnimalPak såg jag att mittval hade ungefär 50% av alla, 300% av vitamin c om jag minns rätt, medan animal pak har skyhöga på vissa och jättelåga på andra, men att inga ligger runt rekommenderat. Finns det någon logik bakom detta?

Rahf
2008-07-04, 20:22
Mitt Val är smart utformat tycker jag, det är trots allt en komplettering och inte en fullständig ersättning. Som om du bara levde på makronutrienter :rolleyes:. Dessutom är det 50% per tablett och rekommenderat intag är 1-2 tabl. dagligen.

Eddie Vedder
2008-07-04, 20:23
Finns det någon logik bakom detta?

Ja att folk köper som sagt. Att utbud följer efterfrågan är väl logik nog?

Logik rent näringsmässigt finns inte men att allt på marknaden skulle ha en logisk förklaring sett till mänskliga behov är ju knappast verkligheten.;)

Johan86
2008-07-04, 20:59
Jag stoppar i mig 2st mitt val sport + en c-vitamin brus per dag. Anledningen till att jag stoppar i mig "så mycket" är att jag tränar en del. Jag har ont i halsen ofta och blir lättare förkyld än övriga människor oavsett om jag tränat eller vilat. Har jag större vitaminbehov än andra? För att vara säker på att jag får i mig rätt vitaminer så äter jag "mycket". Rätt eller fel, det vet inte jag. Det var bara mina tankar.

King Grub
2008-07-04, 21:01
Plasma och vävnad mättas fullständigt av ett C-vitaminintag på 400 mg per dygn.

Plasma and circulating cells saturated at 400 mg daily, with urinary elimination of higher doses.

Proc Natl Acad Sci U S A. 2001 Aug 14;98(17):9842-6.

Eddie Vedder
2008-07-05, 04:38
Anledningen till att jag stoppar i mig "så mycket" är att jag tränar en del.

Vad tränar du för att det ska påverka ditt behov så mycket? 15-20 timmar intensiv konditionsträning i veckan?:confused:

machine gun
2008-07-06, 12:42
Jag stoppar i mig 2st mitt val sport + en c-vitamin brus per dag. Anledningen till att jag stoppar i mig "så mycket" är att jag tränar en del. Jag har ont i halsen ofta och blir lättare förkyld än övriga människor oavsett om jag tränat eller vilat. Har jag större vitaminbehov än andra? För att vara säker på att jag får i mig rätt vitaminer så äter jag "mycket". Rätt eller fel, det vet inte jag. Det var bara mina tankar.

Minska till 1 multitablett varje eller varannan dag. Du behöver troligtvis inte ens det, men om man nu vill ta tillskott kan man ju göra det i rimliga mängder. Äter man mat får man även i sig vitaminer och mineraler. C-vitamin finns det ingen som helst anledning till att supplementera med. Ät hellre mer frukt och grönsaker istället.

machine gun
2008-07-06, 12:48
Vad tränar du för att det ska påverka ditt behov så mycket? 15-20 timmar intensiv konditionsträning i veckan?:confused:

Inte ens det skulle troligtvis innebära att behovet ökades över RDI-nivåer. Möjligtvis av nåt enstaka näringsämne, men vanligtvis kompenseras detta per automatik eftersom man äter enorma mängder mat vid de träningsvolymerna.

kiggs_
2008-07-07, 15:04
Jag har precis läst igenom hela denna tråden och måste erkänna att jag kände mig tämligen träffad. Måste nog omgående se över mitt vitamin intag. Har nog, som många andra, levt med "more is more"-tanken.

Men en fundering som slåg mig. Jag har precis beställt en burk VasoCharge från Scivation (pre-workout produkt). Denna har fungerat kanon och jag är jättenöjd. I denna produkt har de tillsatt 4 olika B-vitaminer. Närmare bestämt B3, B5, B6 och B12. En dosering ger 375% av RDV för B3, 500% av RDV för B5, 2500% av RDV för B6 och 1667% av RDV för B12. Min fråga är kort och gott, varför? Om detta dessutom inte säljs som ett vitamintillskott finns det väl ingen funktion att överdosera när det bevisligen inte har någon effekt och ibland kan vara direkt skadligt för kroppen?