handdator

Visa fullständig version : Ang färdigmat


Bowser
2008-07-02, 09:54
Hej!

Jag läst en del trådar här där den såkallde färdigmaten får undermåliga betyg, bland annat med hänsenede till näringsinnehåll,salthalt,fettsammansättning etc.

Om vi tar dessa två rätter(vilka jag förövrigt anser vara mkt goda) hur ser
jag/Ni att det är en dåligt sammansatt rätt? Vad är dåligt?

Rätt 1
"Fiskfilé med rotfruktspuré 380g"
Morötter, renskurna fileér av Alaska pollock* (Theragra chalcogramma) 20%, vispgrädde, grillade tomater (tomat, socker, vatten, salt, E509), broccoli, tomatpuré, svarta oliver, palsernacka, lök, tomater, skummjölk, vegetabilisk olja, röd paprika, modifierad stärkelse, salt, socker, potatis, vitlök, basilika, chilipeppar, kryddextrakt och syra (ättiksyra, citronsyra). Salthalt: 1.0%.

Näringsvärde per 100g:
Energi 430kJ/100kcal, Protein 4.5 g, Kolhydrat 6.5 g varav sockerarter 4 g, Fett 6.5 g varav mättat fett 2.5 g, Kostfibrer 2 g, Natrium 0.4 g, Vitamin A 190 µg, Vitamin C 8 mg

Rätt 2
Schlagerfest 375g

Ingredienser:
Ris, kycklingfilé 19%, morötter, sparris 7.5%, skummjölk, vispgrädde, lök, vitt vin, ost, senapsfrö, salt, vegetabilisk olja, vitlök, modifierad stärkelse, tomatpure, persilja, vetestärkelse, kryddor, stabiliseringsmedel (E500, E331), socker, aromämnen, ättika, druvsocker, jästextrakt, lökextrakt och kryddextrakt. Salthalt: 1.1%. En portion (375 g) ger dig 87 g grönsaker och rotfrukter.

Näringsvärde per 100g:
Energi 480kJ/110kcal, Protein 6.5 g, Kolhydrat 12 g varav sockerarter 1.5 g, Fett 4.5 g varav mättat fett 1.7 g, Kostfibrer 1 g, Natrium 0.4 g

Tacksam för svar.

MVH

Endura
2008-07-02, 10:27
Jag är visserligen en extrem förespråkare av egen tillagad mat, men det är ju min prioritering och jag kan förstå om man väljer färdiglagat av olika skäl...

I princip tycker jag de du räknat upp ser hyfsade ut, finns klart sämre alternativ.
Däremot skulle jag personligen hellre välja fiskrätten före kycklingen i det här fallet... Främst för att kycklingrätten verkar innehålla mer onödiga utfyllnad/extrakt av olika slag såsom stabiliseringsmedel, druvsocker, jäst-, lök- och kryddextrakt...

Bästa tipset du kan gå efter är egentligen att en rätt innehåller så få ingredienser som möjligt, särskilt såna du inte själv skulle hälla i maten om du själv tillagade den, typ.

Bowser
2008-07-03, 07:21
Aha på så vis
Men rätterna ovan ser "okej" ut? Givetvis kompl det med grönt.


H/

Endura
2008-07-03, 08:50
Aha på så vis
Men rätterna ovan ser "okej" ut? Givetvis kompl det med grönt.

H/

Ja, de ser "okej" ut :)

Ska man vara petig finns det självklart punkter som kan påpekas, men det är så löjliga nivåer när man jämför med vad alternativet kanske hade varit istället. De där rätterna är hyfsat kontrollerade energimässigt och varierade innehållsmässigt, och det är ungefär vad man ska kunna begära av färdiglagade måltider.

Klart det också blir ännu bättre med grönt till! :thumbup:

Acquiescence
2008-07-03, 10:48
Ska man vara petig finns det självklart punkter som kan påpekas, men det är så löjliga nivåer när man jämför med vad alternativet kanske hade varit istället.

En portion innehåller nära 80-85% av SNRs rekommenderade maximala natrium intag, vilket är otroligt mycket och inte särskilt hälsosamt. Färdiglagat är något man kan unna sig ibland när man inte orkar laga mat, men som vardagsmat eller till och med två gånger om dagen är ohållbart.

Då för att inte prata om kostnaden per kalori.