handdator

Visa fullständig version : Vad heter den här typen av kaffekokare?


Torwald
2008-07-02, 09:43
Jag har tyvärr ingen bild att erbjuda, eftersom jag inte minns vad makapären heter, men den är ganska snygg!

Jag tror principen är enkel, man ställer den på plattan och kokar kaffe som med en vanlig kaffekokare, mojängen är snygg, lite timglasformad och brukar ofta se ut att vara gjorta i tenn eller liknande look. De är ofta inte helt runda, utan snarare fem- eller sexkantiga.

Vet ni vad jag menar? Bild och namn uppskattas!

Nitrometan
2008-07-02, 09:43
Mockabryggare brukar de väl kallas i Sverige.

Junior
2008-07-02, 09:44
Moccabryggare, kolla in på www.kaffemaskinen.se t.ex.

Kan med fördel kombineras med en kaffekvarn, färskmalet kaffe gjord i moccabryggare / espressomaskin är SÅ gott!

Nitrometan
2008-07-02, 09:45
Så här kanske?

http://www.undergroundartproject.com/blogpics/bialetti.jpg

Eddie Vedder
2008-07-02, 09:46
Mockabryggare brukar de väl kallas i Sverige.

Moccabryggare, kolla in på www.kaffemaskinen.se t.ex.

Kan med fördel kombineras med en kaffekvarn, färskmalet kaffe gjord i moccabryggare / espressomaskin är SÅ gott!

Så här kanske?

http://www.undergroundartproject.com/blogpics/bialetti.jpg

Två minuter tog det!:hbang:

Kolozzeum är verkligen helt fantastiskt.:D

Torwald
2008-07-02, 09:46
Ahh, EXAKT en sån! Jag fick makaklöst trevligt kaffe från en sådan härom dagen, så en sådan måste införskaffas! Borde man köpa en kvarn också? Finns det större också?

Nitrometan
2008-07-02, 09:48
Kolozzeum är verkligen helt fantastiskt.:D
Kolo is da shit.

Undrar du nåt så starta en tråd.

Ahh, EXAKT en sån! Jag fick makaklöst trevligt kaffe från en sådan härom dagen, så en sådan måste införskaffas! Borde man köpa en kvarn också? Finns det större också?
Kvarn är bra.

Mockabryggare för mer än två koppar är inte bra.

Prankie
2008-07-02, 09:50
är det nån skillnad på perkulator och Mockabryggare? :confused:

Nitrometan
2008-07-02, 09:51
är det nån skillnad på perkulator och Mockabryggare? :confused:
Ja.

Torwald
2008-07-02, 09:52
Kolo is da shit.

Undrar du nåt så starta en tråd.


Kvarn är bra.

Mockabryggare för mer än två koppar är inte bra.

Aha, men jag skaffar nog en ändå! Tar det lång tid att göra iordning två koppar? I så fall fungerar det ju i nödfall även för fyra personer, antar jag, om man vill bjuda på trevligt kaffe?

Nitrometan
2008-07-02, 09:53
Från wiki:
Perkolator (ibland stavat perkulator), eller cirkulationsperkolator, är en sorts kaffebryggare som till utseendet påminner om en termos. Det som utmärker perkolatorn och skiljer den från en vanlig kaffebryggare, beträffande dess funktion, är att vattnet passerar kaffefiltret flera gånger, det cirkulerar, tills värmekällan stängs av. Vanligen har den direkt elanslutning och uppvärmningen sker i perkolatorn. I Norrland är perkolator mycket populärt och vanligt förekommande.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f8/Perkulator2.jpg/450px-Perkulator2.jpg

Torwald
2008-07-02, 10:31
Nu har jag gjort lite research, och jag har sett ytterligare någon som sagt att det blir sämre kaffe med en större mokabryggare. Stämmer det verkligen, och varför är det i så fall på det viset?

machine gun
2008-07-02, 10:49
Nu har jag gjort lite research, och jag har sett ytterligare någon som sagt att det blir sämre kaffe med en större mokabryggare. Stämmer det verkligen, och varför är det i så fall på det viset?

Det borde ha nånting med trycket att göra. Samma sak med espressomaskiner.

Nitrometan
2008-07-02, 11:12
Nu har jag gjort lite research, och jag har sett ytterligare någon som sagt att det blir sämre kaffe med en större mokabryggare. Stämmer det verkligen, och varför är det i så fall på det viset?
Ja. Det stämmer.

Jag är inte säker på varför men jag gissar på att det tar för lång tid att trycka vattnet igenom kaffepulvret. Att kontakttiden blir för lång. Men det kan vara trycket som blir för lågt beroende på den större vattenvolymen också.

Måste du veta varför? Räcker det inte med att veta att det är så?

Torwald
2008-07-02, 11:52
Jag måste inte, men jag är intresserad så det vore intressant att veta. Hade jag haft inställningen att det räcker att veta ATT det är på något visst sätt hade jag ju hoppat av skolan för länge sen ;)

skans
2008-07-02, 12:38
Moccamaster brukar vara populära..

http://images.google.se/images?gbv=2&hl=sv&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=moccamaster&spell=1

Junior
2008-07-02, 13:24
Moccamaster brukar vara populära..

http://images.google.se/images?gbv=2&hl=sv&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=moccamaster&spell=1

De är bra bryggare om man vill ha en droppbryggare, men de är inga moccabryggare.

Angående om det blir sämre med en större moccabryggare än en liten så tycker jag personligen att det blir bra mycket bättre med en stor moccabryggare än med vanliga droppbryggare / perkulator i alla fall.

Sedan finns det väl skäl till att det är ont om espressobryggare som gör mer
än en dubbel åt gången, men det blir fortfarande mycket godare än med en vanlig bryggare.

MrBoris
2008-07-02, 13:30
trådskaparen: även testat perkulator? blir förbannat gott kaffe i dem också vill jag lova *popcorn*

Torwald
2008-07-02, 13:52
Jag trodde perkulator bara fungerade i norrland! Det stod på wiki att den var poppis där. Jag har aldrig testat själv faktiskt, men har blivit bjuden. Minns inte hur det var, men om du påstår att det är bra så är det säkert det! Jag gillar den espressoliknande karaktären mokakaffet hade, blir det så av perkulator också? Måste dock säga att den inte ser lika sexig ut som mokakokaren.

Nitrometan
2008-07-02, 13:55
trådskaparen: även testat perkulator? blir förbannat gott kaffe i dem också vill jag lova *popcorn*
Nej.

Vatten som bringas till kokning och cirkulerar genom malet kaffe om och om igen ger inget bra kaffe.

För varmt och för lång kontakttid mellan kaffe och vatten.

MrBoris
2008-07-02, 13:58
Nej.

Vatten som bringas till kokning och cirkulerar genom malet kaffe om och om igen ger inget bra kaffe.

För varmt och för lång kontakttid mellan kaffe och vatten.

ah, jag som tycker det är överlägset en vanlig bryggare iaf. Hmm, kanske borde testa en mocka jag å

JJ
2008-07-02, 13:59
Nej.

Vatten som bringas till kokning och cirkulerar genom malet kaffe om och om igen ger inget bra kaffe.

För varmt och för lång kontakttid mellan kaffe och vatten.

Testade en på Gotland förra året, det enda som fanns i stugan. Överlägset det äckligaste kaffe jag druckit. Vi måste ha gjort något fel iofs för så jävla sunkigt kan det inte vara meningen att folk ska acceptera.

Torwald
2008-07-02, 14:01
Ok, då blir det ingen perkulator då. Pressé då, eller vad det heter? När kaffet helt sonika blandas med varmt vatten och sen trycket man ner ett filter. Tycker ni att det blir gott?

MrBoris
2008-07-02, 14:03
Ok, då blir det ingen perkulator då. Pressé då, eller vad det heter? När kaffet helt sonika blandas med varmt vatten och sen trycket man ner ett filter. Tycker ni att det blir gott?

aldrig testat men sett en och han som använde pressén (eller vad det nu heter) tycker att det är riktigt gott kaffe

Nitrometan
2008-07-02, 14:11
Ok, då blir det ingen perkulator då. Pressé då, eller vad det heter? När kaffet helt sonika blandas med varmt vatten och sen trycket man ner ett filter. Tycker ni att det blir gott?
Kan bli bra. Mal kaffet grövre än för vanlig droppbryggare. Se till att vattnet håller rätt temperatur (92-94 grader). Prova dig fram till rätt bryggtid (3 minuter brukar vara en bra tid att börja med).

Edit: Infusionsbryggning heter metoden. Presso-bryggare brukar apparaten kallas.

Torwald
2008-07-02, 14:18
Skönt med en kaffeexpert närvarande. Tack för info!

Tomten
2008-07-02, 14:22
Om man använder perkulator är det extremt viktigt att vattnet är iskallt, annars blir det jävligt uselt kaffe. Jag tycker perkulator är bättre än vanliga filterbryggare, men each to his own antar jag. Argumentet att det tar för lång tid när kaffet cirkulerar vet jag inte riktigt om det håller. Perkulator och vanlig filterbryggare tar ju ungefär lika lång tid. Fast båda kanske inte duger om man är en kaffeexpert? :P

Tolkia
2008-07-02, 14:28
Jag tycker att elbryggare och perkolator ger ungefär likvärdigt kaffe. Dock verkar många vara dåliga på att diska (inte bara skölja ur!) perkolatorn, vilket ofelbart leder till att kaffet smakar skunk (nygjort kaffe smakar som om det stått på plattan for ages).

Enligt den här (http://www.kaffeinformation.se/templates/FullPage.aspx?id=839&epslanguage=SV) sidan bör man använda en mörkare rostning till perkolator om man bor där vattnet är hårt.

MrBoris
2008-07-02, 14:43
Jag tycker att elbryggare och perkolator ger ungefär likvärdigt kaffe. Dock verkar många vara dåliga på att diska (inte bara skölja ur!) perkolatorn, vilket ofelbart leder till att kaffet smakar skunk (nygjort kaffe smakar som om det stått på plattan for ages).

Enligt den här (http://www.kaffeinformation.se/templates/FullPage.aspx?id=839&epslanguage=SV) sidan bör man använda en mörkare rostning till perkolator om man bor där vattnet är hårt.

ah, gött, kan vara värt o tänka på, bor i Gävle och här har vi hårt vatten

melancoolio
2008-07-02, 15:36
Perkulator gör jävligt gott kaffe. Farsan har en perkulator som gör sämre kaffe än min och han har ett helt annat filter i sin. Jag kan köra vanlig bryggkaffe och det kan inte han. "Kok" kaffe som han måste köra i sin smakar inte riktigt lika gott!

Presso har jag aldrig riktigt fått till! Måste göra nått fel när jag gör kaffe i den.

MrBoris
2008-07-03, 14:58
Perkulator gör jävligt gott kaffe. Farsan har en perkulator som gör sämre kaffe än min och han har ett helt annat filter i sin. Jag kan köra vanlig bryggkaffe och det kan inte han. "Kok" kaffe som han måste köra i sin smakar inte riktigt lika gott!

Presso har jag aldrig riktigt fått till! Måste göra nått fel när jag gör kaffe i den.

kul att någon till tycker som jag då, perkulator gör förbannat gott kaffe:thumbup:

PowPow
2008-07-03, 16:00
Ahh, EXAKT en sån! Jag fick makaklöst trevligt kaffe från en sådan härom dagen, så en sådan måste införskaffas! Borde man köpa en kvarn också? Finns det större också?

Minns jag fel, men var det inte dig jag tipsade om just mokabryggare tidigare? Var nog ett bra tag sedan iofs. Kanske ett år eller något. Det var någon i alla fall :D

Jag använde uteslutande mokabryggare innan, och det är en underbar mackapär. Mitt tips till dig är att köpa en klassisk Bialetti Moka Express.

Det finns i en ganska stora storlekar, men problemet är att man inte bör underdosera en mokabryggare. Det är alltså inte någon god idé att köpa en jättestor, om man även ämnar brygga kaffe till sig själv bara också.
Edit: Såg att ni hade diskuterat storlek, och jag har också upplevt att det blir bättre kaffe i min mindre bryggare än i min större. Båda är samma modell och märke. Det går ju ganska snabbt, så är man bara två så kan man ju brygga två gånger. Men det blir ju jobbigt om man ska bjuda 10 pers på kaffe (=

Men det löser man väl genom att ha en mindre modell och en större. Så blir det kaffe både när man är ensam och när man har folk på besök :)

shadowfire
2008-07-03, 16:05
Ok, då blir det ingen perkulator då. Pressé då, eller vad det heter? När kaffet helt sonika blandas med varmt vatten och sen trycket man ner ett filter. Tycker ni att det blir gott?
Fyfan, då kan man lika gärna köpa néscafe... vidrigt kaffe. Alla snabblösningar suger. Tacka vettja bryggkaffe som får mysa till sig riktigt gojsigt i filtret.

PowPow
2008-07-03, 16:05
Hittade den gamla tråden. Det var inte trådskaparen jag pratar mokabryggare med :)

stefannn
2008-07-03, 22:21
Jag har tyvärr ingen bild att erbjuda, eftersom jag inte minns vad makapären heter, men den är ganska snygg!

Jag tror principen är enkel, man ställer den på plattan och kokar kaffe som med en vanlig kaffekokare, mojängen är snygg, lite timglasformad och brukar ofta se ut att vara gjorta i tenn eller liknande look. De är ofta inte helt runda, utan snarare fem- eller sexkantiga.

Vet ni vad jag menar? Bild och namn uppskattas!

du tänker på en pressokokare...
som man gjorde " espresso" ,med innan espressomaskinen kom..
blir riktigt bra cafe i den

PowPow
2008-07-03, 22:23
du tänker på en pressokokare...
som man gjorde " espresso" ,med innan espressomaskinen kom..
blir riktigt bra cafe i den

Haha, hej och välkommen till tråden.

Pressokokare? Aldrig hört talats om. En sökning på google ger en (1) träff, i vilken ordet efterföljs av "eller vad det nu heter" :D

Killen sökte en mokabryggare (som framgår av tråden).

Nitrometan
2008-07-04, 07:51
Jag tycker att elbryggare och perkolator ger ungefär likvärdigt kaffe. Dock verkar många vara dåliga på att diska (inte bara skölja ur!) perkolatorn, vilket ofelbart leder till att kaffet smakar skunk (nygjort kaffe smakar som om det stått på plattan for ages).
Japp. Det är såklart en faktor. Det bör man tänka på. En annan sak som bidrar till att perkolatorkaffe blir sämre är att många låter det stå och koka/cirkulera länge innan de häller upp kaffet. Kaffe är känsligt.

P.S. Man bör alltid använda en mörkare rostning om man har hårt vatten.

oath5
2008-07-04, 08:58
Japp. Det är såklart en faktor. Det bör man tänka på. En annan sak som bidrar till att perkolatorkaffe blir sämre är att många låter det stå och koka/cirkulera länge innan de häller upp kaffet. Kaffe är känsligt.

P.S. Man bör alltid använda en mörkare rostning om man har hårt vatten.

Någon som vet hur man kan kolla hur pass hårt vatten man har?

Nitrometan
2008-07-04, 10:16
Någon som vet hur man kan kolla hur pass hårt vatten man har?
Du kan kolla här t.ex. http://www.grumme.nu/fragorsvar/vattenhardhet.asp

Vattens hårdhet bestäms av hur mycket kalcium- och magnesiumjoner det innehåller. Vatten klassas som hårt, medelhårt eller mjukt. Områden med kalkhaltiga bergarter, t.ex. Uppsala och Gotland, har ofta hårt vatten. Övriga Sverige har inte så kalkrik berggrund och 80% har vatten som klassas mjukt som på sin hemort.

I listan nedan finner Du genomsnittlig vattenhårdhet på ett antal större svenska orter. För en mer exakt siffra på vilken hårdhet vattnet har just där Du bor, ring vattenverket på Din hemort.

Det finns säkert andra listor med.

hultman
2008-07-04, 11:58
Haha, hej och välkommen till tråden.

Pressokokare? Aldrig hört talats om. En sökning på google ger en (1) träff, i vilken ordet efterföljs av "eller vad det nu heter" :D

Killen sökte en mokabryggare (som framgår av tråden).

Antar att han syftar på presso?

Typ Bodum Chambord:

http://www.smartson.se/uploadedImages/Articles/Smartson_Test/Bodum-Chambord(1).jpg