handdator

Visa fullständig version : känselbortfall i höger hand


supermimmi
2008-07-02, 03:01
En kollega på mitt arbete berättade idag att han har fått konstiga känselbortfall i höger hand. Greppet liksom försvinner helt ibland. Han kan hålla ett glas, och plötsligt tappa det. Handen domnar bort ibland också. Han sa även att han har ganska ont i "mitt i mellan skulderbladen", och i vänster axel. Sa att han skulle ringa sjukgymnast och få en tid. Någon som känner igen detta? Funderar på om det kan vara musarm, misstänker att han sitter ganska mkt framför datan på fritiden och han tränar heller inget.

Sparven från Minsk
2008-07-02, 06:55
En kollega på mitt arbete berättade idag att han har fått konstiga känselbortfall i höger hand. Greppet liksom försvinner helt ibland. Han kan hålla ett glas, och plötsligt tappa det. Handen domnar bort ibland också. Han sa även att han har ganska ont i "mitt i mellan skulderbladen", och i vänster axel. Sa att han skulle ringa sjukgymnast och få en tid. Någon som känner igen detta? Funderar på om det kan vara musarm, misstänker att han sitter ganska mkt framför datan på fritiden och han tränar heller inget.

Tror knappast att det är musarm. Låter mer som en nervskada någonstans i ryggen eller nackområdet som strålar ned i arm och hand.
Känselbortfall och sämre reflexer och styrka är tecken på just det.
Gå till läkare/sjukgymnast/naprapat snarast och få det utrett är allt jag kan säga.

Lycka till :thumbup:

grimfish
2008-07-02, 22:46
Din kollega bör gå till akuten. Om han inte har haft det tidigare kan det som beskrivs kan vara tecken på stroke eller transitorisk ischemisk attack.