handdator

Visa fullständig version : Pizza och chips


thunberg
2008-07-01, 23:23
En kebab pizza efter gymmet är det bra? målet är att gå upp i vikt så mycket som möjligt i muskler (volym).

Undrar också om chips är bra att ha som mellanmål efter en middag tex?

Floddan
2008-07-01, 23:30
Klart de är bra! Mycket kalorier och sen är de gött att möla i sig en pizza efter träningen och slippa laga mat när man känner sig seg.

Mega_man1000
2008-07-01, 23:35
visst är chips gott och energirikt men jag tror också det innehåller för mycket onyttiga fetter som är dåligt i för stor mängd om du vill ha energirika mellanmål ta en eller två nävar nötter istället lika energi rikt men bättre fetter;)

thunberg
2008-07-01, 23:39
okej du tror det innehåller onyttiga fetter. varför tror du det? vadå för fetter? har det med volymen att göra? kan inte så mycket, tell me more!

A.Steinbach
2008-07-02, 01:12
okej du tror det innehåller onyttiga fetter. varför tror du det? vadå för fetter? har det med volymen att göra? kan inte så mycket, tell me more!

Tror de flesta (iaf OLW) bytt till solrosolja som de friterar chipsen i och solrosolja är inte en bra olja pga att det innehåller en stor del omega-6 (typ av fleromättat fett).

De flesta får redan i sig för stor mängd omega-6 genom den vanliga kosten.

För mycket omega-6 i förhållande till omega-3 leder bla till ökad risk för inflammationer.

thunberg
2008-07-02, 01:15
Okej men sånt kan man leva med, men ni ser inget dåligt i det Volym mässigt, right?

Paria
2008-07-02, 01:30
Okej men sånt kan man leva med, men ni ser inget dåligt i det Volym mässigt, right?

Nej. Man kan inte leva med massvis med inflammationer; till slut dör man.

Rent volymmässigt kan du öka bra på omega-6-fetter till en början. Men inte länge.

A.Steinbach
2008-07-02, 01:37
Okej men sånt kan man leva med, men ni ser inget dåligt i det Volym mässigt, right?

Jaha, här har vi en som inte direkt prioriterar sin hälsa.

thunberg
2008-07-02, 01:56
Okej, jag uppfattar det som - pizza/chips bra, mycket kalorier men missbehanlda det inte och ta det inte för ofta som det är med nästan ALLT annat.

omnibus
2008-07-02, 07:28
Inte kan väl en pizza vara bra efter träning? Det är väl snabba kolisar som gäller efter träning och en fet pizza torde vara raka motsatsen.

Eddie Vedder
2008-07-02, 07:34
Inte kan väl en pizza vara bra efter träning? Det är väl snabba kolisar som gäller efter träning och en fet pizza torde vara raka motsatsen.

En enorm vit macka. Är inte det snabba kolhydrater i mängder?

Nog för att allt fett och en ganska stor mängd protein sänker GI men nog är GI på en pizza högt. För att inte talla om ett enormt GL.

Vidare är inget av dessa två faktorer avgörande. En random pizzeriapizza är förstås inget toppenval, varken efter träning eller annars, men det är heller inget som gör ett pass misslyckat eller som per automatik innebär att ens kost är "dålig".

Med svårigheter att uppnå korrekt energiintag för sitt behov är lite "skräp" ofta en fördel snarare än en nackdel. Givetvis kan man även höja sitt eneergiintag effektivt via nyttigare alternativ men finns utrymme för godsaker och man anser att fördelarna med det överstiger nackdelarna så är det ju bara att köra.:) Sålänge det inte blir en daglig vana med chips och pizza som en stor andel av ens kost.

omnibus
2008-07-02, 07:40
En enorm vit macka. Är inte det snabba kolhydrater i mängder?

Nog för att allt fett och en ganska stor mängd protein sänker GI men nog är GI på en pizza högt. För att inte talla om ett enormt GL.

Beror väl också till stor del vilken typ av pizza, kollade lite snabbt på glycemicindex och där varierar det från 30-80 i GI för pizza, så med rätt val kanske det inte är så dumt ändå :)

King Grub
2008-07-02, 07:43
GI:t på kolhydraterna är underordnat mängden. Man behöver inte äta snabba alls, definitivt inte för att återhämta sig efter något som kräver så lite energi som styrketräning.

machine gun
2008-07-02, 10:41
Det blir väldigt mkt salt om man äter mycket snabbmat och chips. Inte så bra i längden.

Monsanto
2008-07-02, 11:26
Chips innehåller på tok för mycket salt och dessutom natriumglutamat i större mängder. E621. Sedan har det varit lite prat om akrylamid i chips och sedan dess har det väl varit lite tvistat om hur farligt det egentligen är. Äter man mycket chips så lär det inte vara bra men mindre mängder är nog ingen större fara. Men jag skulle definitivt vara försiktig med att konsumera allt för många varor med E621 i dagligen, onödigt att riskera repressalier i långa loppet.

När det gäller akrylamid så gick larmet om detta runt 2002 har jag för mig och på senare år så har man inte hört så mycket om det alls. Fanns väl någon studie som visade på att akrylamid var vanlig förekommande i många andra livsmedelsprodukter såsom både hårt och mjukt bröd.

Eddie Vedder
2008-07-02, 12:24
När det gäller akrylamid så gick larmet om detta runt 2002 har jag för mig och på senare år så har man inte hört så mycket om det alls.

Jodå det är fortfarande på tapeten och studier görs ganska frekvent. Akrylamidens farlighet är definitivt inte lagd åt sidan, bara det att media inte onanerar över det för tillfället.;)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=104366&highlight=akrylamid

FannyRonkainen
2008-07-03, 20:08
Chips innehåller på tok för mycket salt och dessutom natriumglutamat i större mängder. E621. Sedan har det varit lite prat om akrylamid i chips och sedan dess har det väl varit lite tvistat om hur farligt det egentligen är. Äter man mycket chips så lär det inte vara bra men mindre mängder är nog ingen större fara. Men jag skulle definitivt vara försiktig med att konsumera allt för många varor med E621 i dagligen, onödigt att riskera repressalier i långa loppet.

När det gäller akrylamid så gick larmet om detta runt 2002 har jag för mig och på senare år så har man inte hört så mycket om det alls. Fanns väl någon studie som visade på att akrylamid var vanlig förekommande i många andra livsmedelsprodukter såsom både hårt och mjukt bröd.

Natriumglutamat E621, varför är det dåligt? Har ingen kunskap om det, men jag har hört talats om det innan.. Hade varit intressant att få veta vad det är.. Vad är "repressalier" för något?

King Grub
2008-07-03, 21:43
Total intake of glutamate from food in European countries is generally stable and ranged from 5 to 12 g/day (free: ca. 1 g, protein-bound: ca. 10 g, added as flavor: ca. 0.4 g). L-Glutamate (GLU) from all sources is mainly used as energy fuel in enterocytes. A maximum intake of 6.000 [corrected] mg/kg body weight is regarded as safe. The general use of glutamate salts (monosodium-L-glutamate and others) as food additive can, thus, be regarded as harmless for the whole population.

Eur J Clin Nutr. 2007 Mar;61(3):304-13.

saajmon
2008-07-03, 21:47
Natriumglutamat E621, varför är det dåligt? Har ingen kunskap om det, men jag har hört talats om det innan.. Hade varit intressant att få veta vad det är.. Vad är "repressalier" för något?

Natriumglutamat är väl ett av glutaminsyrans salter (?). Det finns naturligt i bl.a. grönsaker och fungerar som smakförstärkare. Vissa kan få överkänsligshetreaktioner när de får i sig det i stora mängder. Då handlar det om svettningar, huvudvärk m.m.

Tolkia
2008-07-03, 22:08
Vad är "repressalier" för något?
Repressalier är typ påföljder. Det är alltså snarare det som tillverkaren får om han tillsätter något otillåtet i maten än det du får om du äter den. "Konsekvenser" vore kanske bättre i sammanhanget.

Monsanto
2008-07-03, 23:51
Eur J Clin Nutr. 2007 Mar;61(3):304-13.

http://www.jpands.org/hacienda/article27.html

http://vodpod.com/watch/504278-excitotoxins-msg-dr-russel-blaylock

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6SYR-46M5C4C-9&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=6b90c94e723d1b8c5eed9339c526cfde

References and further reading may be available for this article. To view references and further reading you must purchase this article.

Abstract

Glutamatergic post-synaptic receptors are closely related to the known excitotoxic effects of high doses of Image -glutamate. Several behavioral abnormalities, glial reaction, and an increase of expression of the NMDA receptor sub-units have been observed in the rat hippocampus after early monosodium glutamate exposure. Thus, a quantitative morphological study was carried out to determine the effects of early exposure to monosodium glutamate on post-synaptic structures that mediate glutamate excitatory neurotransmission in the hippocampal CA1 field. Four milligrams per gram body weight of monosodium glutamate was subcutaneously injected into neonatal Wistar rats, at 1, 3, 5, and 7 days. Cell loss and several cytoarchitectonic parameters were evaluated in pyramidal cells from the hippocampal CA1 field in the treated rats at 60 days of age. An untreated group of rats were used as controls. Cell number in the hippocampus of experimental rats was 11.5% less than that in control animals. In addition, both dendritic arborization and dendritic spine density were adversely affected, and thin and mushroom-shaped spines became proportionally more numerous, while the opposite occurred to stubby spines. These results strongly suggest the occurrence of cell death and also show some cytoarchitectural modifications in the surviving neurons. These could lead to functional alterations in the hippocampal integrative activity, due to an early cytoexcitotoxic effect of monosodium glutamate.

Forskare säger si och forskares säger så, doktorer säger si och doktorer säger så. Kort och gott, natriumglutamat är ett kontroversiellt ämne och jag skulle inte ta endast en studie på fullt allvar. Säkerligen ligger giftigheten av E621 någonstans mittemellan sidan som påstår att det är helt ofarligt och den andra sidan som säger att det är ett gift för hjärnan. Tills det hela verkligen är helt och hållet utrett så skulle i alla fall jag vara försiktig med att inta livsmedel med E621 i allt för ofta. Vem har lust att få Alzheimer eller liknande på äldre dagar bara för att man var oförsiktig under yngre år.