handdator

Visa fullständig version : snabb fråga


mangemani
2003-06-11, 18:22
väger 1 dl olja 100 gr?har ingen våg så jag kan inte väga

Grahn
2003-06-11, 18:25
90g har jag för mig. 100g väger 1dl vatten och olja har lägre densitet.

Sverker
2003-06-11, 18:25
1 dl = 90 g.

Snabbt svar.

Grahn var snabbare:(

mangemani
2003-06-11, 18:26
tack

King Grub
2003-06-11, 18:28
Dags för en oljedrink? :)

mangemani
2003-06-11, 18:31
Originally posted by King Grub
Dags för en oljedrink? :)

mjo,det lär nog bli mer än en i keton:eating:

mangemani
2003-06-12, 12:06
höjer protec + insulin nivån?

Grahn
2003-06-12, 12:14
Jepp

mangemani
2003-06-12, 12:17
jasså,är du säker på det den här gången då?du var lite osäker sist...

Everest
2003-06-12, 12:19
Klart de höjjer insulinnivån, det jag tror Grahn var osäker på var det exakta 2 (romersk tvåa) värdet på protec kanske

mangemani
2003-06-12, 12:38
är det bra att dricka protec under vanlig deff gemfört med keto dieten då?

King Grub
2003-06-12, 12:40
Allt protein höjer insulinnivåerna, och Protec är nog varken bättre eller "sämre" än annat protein, från mat eller tillskott, på den punkten. Och protein måste man ju ha. Vanligt nötkött höjer insulinet mer än t ex pasta.

mangemani
2003-06-12, 14:36
hört att insulin nivån ska vara låg under keton,varför?
jag menar är det inte ok att tex ta 2 st protec+ drinkar under keton då?

King Grub
2003-06-12, 15:08
Jag är inte speciellt insatt i ketodieter, men om man nu inte äter några kolhydrater, finns det ju inte så mycket spelrum med andra näringsämnen. Kan ju inte leva uteslutande på fett, och jag kan inte se varför insulinpåslaget från Protec skulle vara så avgörande. Kaseindelen är betydligt större än vassledelen, och trots att vassle och kasein båda härstammar från mjölk så har de annorlunda aminosyrestrukturprofiler. Procentuellt sett är aminosyrorna som stimulerar insulinproduktion lika i både kasein och vasse, men den högre andelen av grenade aminosyror i vassle leder till en samverkande effekt med insulinet på proteinmetabolismen. Dessutom är de glukagonstimulerande aminosyrorna i vassle betydligt lägre. Jag har också för mig att ketosis skyddar mot insulinreaktioner.

mangemani
2003-06-12, 15:56
sammanfattning=det är ok

vart kan man köpa sånt där "test" som man kan testa sej med om man har blivigt ketoist eller vad det nu heter?och vad heter själva produkten?

mangemani
2003-06-12, 15:57
tack för svaret föresten grub

King Grub
2003-06-12, 16:00
Originally posted by mangemani
sammanfattning=det är ok

vart kan man köpa sånt där "test" som man kan testa sej med om man har blivigt ketoist eller vad det nu heter?och vad heter själva produkten?

Ketostix. Finns på apoteket.

mangemani
2003-06-12, 20:18
fråga till dej grub nu när jag ändås har din uppmärksamhet:laddade hem den där hälsovakten och bad den räkna ut hur mycket jag skulle få i mej per dag under deffen,slutsiffran hamnade på 3020 kcal per dag...
nu till frågan:hur tror du detta skulle gå,att man får i sej 110 cl oliolja per dag(dvs 900 kcal),sen få i sej 2 gr protein per kilo vikt(dvs 220 eftersom jag väger 110,kcal hamnar på 8-900 nått),och sen resten kolisar.....hur ser detta ut i dina ögon?kan man räkna med att INTE förlora en större mängd muskler om man håller sej till detta?

tack för svaret i förhand:D

King Grub
2003-06-12, 20:35
Det verkar vara en någorlunda vettig energifördelning. Dock får du räkna med att fettintaget blir högre - du får i dig en del genom särskilt proteinmaten också, för du lär inte hitta fettfria kött- och fiskprodukter, t ex. Jag skulle inte valt att lägga allt fettintag på olja, men den procentuella fördelningen ser helt okej ut. Om du minskar i muskler eller inte är svårt att svara på, då det beror mycket på din träning också.

mangemani
2003-06-12, 20:39
Originally posted by King Grub
Det verkar vara en någorlunda vettig energifördelning. Dock får du räkna med att fettintaget blir högre - du får i dig en del genom särskilt proteinmaten också, för du lär inte hitta fettfria kött- och fiskprodukter, t ex. Jag skulle inte valt att lägga allt fettintag på olja, men den procentuella fördelningen ser helt okej ut. Om du minskar i muskler eller inte är svårt att svara på, då det beror mycket på din träning också.


ok ska skifta lite senare.
fast tonfisk i vatten är väl en höjdare,är ju knappt nått fett?

ok,men det var väl så tungt man kunde i träningen som gällde eller?

King Grub
2003-06-13, 11:19
Originally posted by mangemani



ok ska skifta lite senare.
fast tonfisk i vatten är väl en höjdare,är ju knappt nått fett?

ok,men det var väl så tungt man kunde i träningen som gällde eller?

Tonfisk är utmärkt, men knappast något man kan leva på som uteslutande proteinkälla. Om inte annat så för att det skulle bli dödstråkigt. Vad hade du tänkt - ris, olja och tonfisk 6 ggr om dagen, dag ut och dag in? Blööörk.

Ja, tung styrketräning. Men under en deff kanske du lägger in lite cardio också, eller? Det gäller ju också hur och när du lägger matintagen runt passen. Näringstiming är också viktig.

mangemani
2003-06-13, 17:08
Originally posted by King Grub


Tonfisk är utmärkt, men knappast något man kan leva på som uteslutande proteinkälla. Om inte annat så för att det skulle bli dödstråkigt. Vad hade du tänkt - ris, olja och tonfisk 6 ggr om dagen, dag ut och dag in? Blööörk.

Ja, tung styrketräning. Men under en deff kanske du lägger in lite cardio också, eller? Det gäller ju också hur och när du lägger matintagen runt passen. Näringstiming är också viktig.

nej men kanske 2-3 gånger om dan,sen får man ju räkna in annat fett i det hela.

cardio,räker det inte med att man tar en 1 timmas promenad på morgonen då?

näringstiming?förklara grub......hur skulle du lägga upp det hela då,matintagen alltså?

King Grub
2003-06-13, 17:20
Jag tycker personligen att morgonpromenader är tämligen värdelösa och har helt gått över till intensiv cardio, med betydligt bättre resultat på en bråkdel av tiden.

Näringstiming är bland annat att ha koll på glukagon- och insulinnivåer och tajma matintaget så du slipper glukagonfrisättning mellan målen och ser till att få insulinspikar där du vill ha dem, så de får en i huvudsak muskelbyggande i stället för fettalstrande effekt.

mangemani
2003-06-13, 17:24
ok,cardio,visst är det då man springer/joggar?
skulle man äta kolisar 1 timme före det passet eller hur var det?

ok,förstog inte precis allt det där tekniska pratet om glokoner osv....men alltså,jag äter typ var 4:e timme,kan hända att jag äter på 3:e timmen med,har det nått med det du nyss skrev?

kan du inte skriva ner lite tips på hur du tror att det skulle funka bäst för mej?

King Grub
2003-06-13, 17:52
Originally posted by mangemani
ok,cardio,visst är det då man springer/joggar?
skulle man äta kolisar 1 timme före det passet eller hur var det?

ok,förstog inte precis allt det där tekniska pratet om glokoner osv....men alltså,jag äter typ var 4:e timme,kan hända att jag äter på 3:e timmen med,har det nått med det du nyss skrev?

kan du inte skriva ner lite tips på hur du tror att det skulle funka bäst för mej?

Det behöver inte vara just löpning, utan allt som får upp pulsnivån till höga nivåer fungerar bra. Intervallträning tycker jag är klart effektivast.

Det är bara att läsa på vilken mat som har högt/lågt GI respektive II, vad som är snabba och långsamma proteiner, t ex, och sedan kombinera detta, vilket inte är så lätt. Fett sänker till exempel GI:t, medan det höjer II:t. Det gäller alltså att kombinera rätt mat vid rätt tillfällen på dygnet.

Men låt det inte bli en vetenskap. Så jäkla svårt är det inte att komma i okej form. Ät bra mat, träna hårt och rör på dig. Svårare behöver det inte vara. Att hålla på och väga och mäta och kalkylera GI hit och II dit är egentligen överkurs.

mangemani
2003-06-13, 18:06
ok,ka nog luta mej mer åt det sistnämnda u skrv,verkar så jäkla krångligt allt annat....bra mat är väl inga tomma kcal och kolisar med lågt GI under dagen?

King Grub
2003-06-13, 18:40
Bra mat är så opreparad mat som möjligt - ingen färdigförpackad dynga. Rent kött, fisk, kyckling, skaldjur, ägg, hela gryn och korn, frukt, grönsaker, bönor, linser, nötter och frön.

mangemani
2003-06-15, 17:06
Originally posted by King Grub
Bra mat är så opreparad mat som möjligt - ingen färdigförpackad dynga. Rent kött, fisk, kyckling, skaldjur, ägg, hela gryn och korn, frukt, grönsaker, bönor, linser, nötter och frön.


tack för dom goda svaren grub.

det där som du skrev i min andra tråd,det där med att ma nskulle äta flera små mål med bra mat om dagen,ska man istället för at äta 4-5 stora mål,dra ut dom till ungefär 8 små mål eller?om det är så,hur ska man då kunna taima in det hela?jag menar om man nu ska äta många små mål då lär det väl bli att man måste äta varannan timme eller nått i den stilen,man kommer ju få äta tills man spyr,eller har jag fel?

en till sak som stör mej,har ju som sagt börjat att använda hälsovakten,och under dom senaste dagarna försökt att komma över min +/- gränns för att kunna underhålla musklerna,men det går fan inte,har skrivigt ner allt jag ätit och räknat,men jag har fan nästan 500 kcal kvar i slutet på varje dag,och då är man proppmätt,äter och äter men kommer aldrig upp dit....stör mej en aning:(

mangemani
2003-06-15, 17:08
hur laddar an upp för ett cardio pass?har för mej att man ska äta kolhydrater innan,men hur mycket och när ska man äta dom?

King Grub
2003-06-15, 17:16
8 mål låter lite överdrivet. Att dela upp sitt energiintag på 5 eller 6 mål räcker bra. Om jag äter 4800 kcal på en dag så blir det 3 mål med 1000 kcal och 3 mål med 600 kcal.

Att ladda upp för ett cardiopass är inte speciellt svårt. Om det inte är något marathonlopp du tänker du genomföra räcker det att äta ett normalt mål, med både långsamma kolhydrater, protein och fett ungefär två timmar eller så innan det är dags. Jag kör på morgonen, och min frukost ger ungefär 1000 kcal. En timme senare börjar jag styrketräna, och direkt på det blir det oftast ett cardiopass. Direkt efter det godis+vassle. En timme senare ett vanligt mål. Tränar du cardio på kvällen har du säkert ätit tillräckligt under dagen för att vara laddat. Se bara till att det närmaste målet före passet innehåller långsamma kolhydrater, så du inte segnar ner av ett blodsockerfall mitt i passet.

mangemani
2003-06-15, 17:34
tack åter igen för svaren grub,du är som ett vandrande uppslagsverk.

mangemani
2003-06-16, 10:29
du grub,du säger att du äter en frukost på 1000 kcal,får ma nfråga vad den består utav?jag inledde min deff idag och började med en frukost på 540 kcal,skulle jag trycka i mej nå mer skulle jag nästan spy.får du i dej fett under frukosten?är det därför du kommer upp til lden summan?

King Grub
2003-06-16, 11:10
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=11480

1000 kilokalorier sätter jag i mig som ingenting.

mangemani
2003-06-17, 19:48
nån som har nått förslag på vad man kan få i sej som ligger på 800 kcal?behöver inte vara nå specielt proteinrikt mål utan bara så jag får i mej dom kcal...fett är uteslutet,kanske nått enstaka gram.

King Grub
2003-06-17, 20:15
Det är väl bara att titta i en kaloritabell eller något. Pasta och kyckling. Ris och tonfisk. Kokt potatis och magert kött. Finns ju hur mycket och hur många kombinationer som helst.

Grahn
2003-06-17, 20:17
Bröd brukar kunna ge rätt stora mängder kcal utan ansträngning, om det nu inte spelade roll vad det var.

Fressten en 3 sidors "snabb fråga"? heheh