handdator

Visa fullständig version : Nautilusmetoden?


andnel
2008-07-01, 22:41
Jag tränar och har tränat på ett av de otaliga Nautilus-gym som finns i Sverige. Här tillämpar instruktörerna en träningsform som kallas "Nautilus-metoden", vilken går ut på att man på ett set á 8-12 reps, kör så tungt att man bara orkar detta enda set med nöd och näppe.

Metoden är en "helkropps-metod" och därför kör man igenom hela kroppen önskat antal pass i veckan.

När jag introducerades på detta gym för ett bra tag sedan så sa de åt mig att köra enligt denna metod. Dock kände jag mig mer tillfreds med att köra det gamla vanliga 3 x 8-12.

Men har Nautilus-metoden egentligen en sådan effekt den utlovar? (synliga muskel och styrkeökningar snabbt)





Fotnot: Jag ställer frågan p.g.a. att min yngre broder nyss börjat träna, varpå han såklart frågar mig om tips och råd. Ska jag låta honom köra på Nautilus-metoden eller ska jag introducera honom till det gamla hederliga 3 x 8-12?

Pudzianovski
2008-07-01, 22:54
Denna tråd kan man hitta om man söker. Den kom jag att tänka på bara sådär. :thumbup:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=104159&highlight=Nautilusmetoden

alindvall
2008-07-01, 22:55
Jag började på ett nautilus gym för cirka 3 år sedan nu och körde nautilus-metoden ett bra tag.

Min erfarenhet är att den funkar bra till vanliga motionärer då den underhåller kroppen helt ok!

Men om man kollar på resultat har det vanliga 3x8-12 gett bra mycket mer, och jag trivs också bättre med det. Man känner sig helt enkelt inte riktigt nöjd efter bara 12 repetitioner, för tunnt.

Men om man vill underhålla hela kroppen så är Nautilus-metoden en fin metod, men vill man öka och bygga så kör på den klassiska 3x8-12!

Floddan
2008-07-01, 23:00
De låter ju ganska bra om man inte vill lägga ner så mycket tid på gymmet. Personligen tror jag på att träna samma muskel ganska ofta istället för mycket men sällan. Alltså hellre 10 set utspritt på en vecka än varje dag.

Olof
2008-07-02, 08:11
Värdelös metod för idrottare i explosiva idrotter, men tidseffektiv för montionärer.

pragmatist
2008-07-02, 08:20
Det finns väl numera ganska goda vetenskapliga belägg för att flera set fungerar bättre än bara ett för både styrke- och volymökningar, men Nautilusmetoden är förstås tusen gånger bättre än ingenting för en soffpotatis eller en person som inte har tid/lust att lägga ned mer än en halvtimme 2-3 gånger i veckan på styrketräning.

Jt1
2008-07-02, 11:38
Jag villa bara passa på att ställa några frågor om detta när det finns en tråd om nautilus.

Jag är 17 år, har gymmat i ca 1,5 år ( ett år på ett vanligt gym i simmhallen nära mig, men jag visste inget om att gymma då och hade inga kompisar att träna med så jag gjorde nog en hel del fel och visste knappt någonting om styrketräning ) nu har jag tränat på ett nautilusgym sen Februari.
Sen jag började där har jag varit lite skeptisk mot det för alla andra som tränar där är tjocka gubbar i ungefär 40+ ålder, det är nästan alldrig någon yngre där och om det är någon så är dom inte vältränade alls. Jag är inte vältränade heller ca 176 cm lång och 61 kg. Till en början så gick det bra med alla olika övningar som jag fick på mitt träningsprogram,men numera så stannar jag upp på repsen, jag lyckas inte höja vikterna, tex i en bicepsträningsmaskin, tar jag 41kg med 8,9 reps men jag har pendlat mellen 9-11 reps på det i ca en månad nu( ca 2-3 träningar i veckan )och jag orkar inte öka. Samma sak händer på nästan alla övningar, och jag blir orolig över att jag börjar göra fel pga att jag tar så mycket i vikt att rörelsen blir fel och dålig, jag vet inte om jag gör det men jag är inte säker. Dessutom så gör alla andra som tränar där flera set på sina övningar. Det står också på träningschemat att efter 2-3 månader ska man byta träningsprogram men jag har kört mitt i ca 5 månader nu och instruktören har bara sagt till mig att köra på.
Jag började inte gymma på nautilus för att jag är lat eller inte vill kör mycket/ordentligt utan för att jag vill bli mer vältränad, och eftersom jag knappt visste något om hur man ska träna på ett gymm så kändes det självklart att byta till något som ger mig ett träningsprogram.
Det är också så att jag knappt går upp något i vikt ( jag går ner ibland ), vägde ca 55 när jag började styrketräna och nu närmare 2 år sedan väger jag 61. Jag vet inte om jag äter fel eller något, i skolan äter jag stora portioner ( ofta mer än killar som är större än jag )sedan är det så att pga många olika anledningar så blir det att hemma äter vi middag väldigt sen ofta kl 11-1 på natten och då får jag sova väldigt lite på vardagar. Det medför även jobiga magproblem för mig (tro i alla fall att det beror på sena matider )

Största problemet med ett vanlig gym är att jag kan knappt något om hur jag ska gör och jag är inte kapabel att göra ett eget träningsprogram med de kunskaper jag har nu.

Jag vet att det blev en lång post men jag vill bara veta om jag gör något fel eller vad jag kan gör åt detta tack på förhand.

King Grub
2008-07-02, 11:42
Tränar du hårt, kan du skapa en vältränad kropp med ett Nautlusprogram, inga problem. Det är däremot svårt för oss att svara på om du utför rörelserna rätt eller inte. Instruktören bör kunna det.

Det är också så att jag knappt går upp något i vikt ( jag går ner ibland ), vägde ca 55 när jag började styrketräna och nu närmare 2 år sedan väger jag 61. Jag vet inte om jag äter fel eller något,

Det vet jag; går du inte upp i vikt, trots att du så önskar, äter du för lite. Svårare än så är det inte. Vill du öka i vikt, måste du äta mer. Oavsett om du tycker att du redan äter mycket eller inte - du äter i alla fall inte tillräckligt.

Malo
2008-07-03, 10:24
Ang. Nautilus metoden så tror jag att det fungerar bättre i teorin än i praktiken. Känns nästan omöjligt att nå maximal utmattning på ett set om man har tränat ett tag. Det skulle krävas rätt mycket.

King Grub
2008-07-03, 10:24
Tränar du för utmattning då?

Malo
2008-07-03, 10:59
Japp!

King Grub
2008-07-03, 11:11
Okej, men det gör inte någon som är ute efter muskel- eller styrketillväxt.