handdator

Visa fullständig version : Långsamt ätande minskar energiintaget.


King Grub
2008-07-01, 13:42
Although reducing eating rate is frequently advocated for control of food intake and thus body weight, empirical evidence is extremely limited and inconsistent. We sought to compare the impact of slow and quick eating rates on development of satiation in healthy women. In a randomized design, 30 healthy women (22.9±7.1 years; body mass index [calculated as kg/m2] 22.1±2.9) were studied on two test visits to compare slow and quick eating rates. Satiation was examined as the main outcome, using the objective measure of energy intake during ad libitum meals. At designated times, subjects also rated perceived hunger, satiety, desire to eat, thirst and meal palatability on visual analogue scales. Slow rates of ingestion led to significant decreases in energy intake (quick: 645.7±155.9 kcal; slow: 579.0±154.7 kcal; P<0.05) and significant increases in water consumption (quick: 289.9±155.1 g; slow: 409.6±205.8 g; P<0.05). Despite higher energy intake upon meal completion under the quick condition, satiety was significantly lower than the slow condition (P<0.05). Accordingly, the quick condition showed a lower Satiating Efficiency Index (quick: 0.1; slow: 0.2; P<0.05). After meal completion, pleasantness ratings tended to be higher under the slow condition (P=0.04; but not significant after Bonferroni adjustment). Ad libitum energy intake was lower when the meal was eaten slowly, and satiety was higher at meal completion. Although more study is needed, these data suggest that eating slowly may help to maximize satiation and reduce energy intake within meals.

Journal of the American Dietetic Association. Volume 108, Issue 7, July 2008, Pages 1186-1191.

mangemani
2008-07-01, 13:51
hmm,så den lilla mängden kcal som finns i ett äpple tex blir ännu mindre om man käkar det långsamt?

King Grub
2008-07-01, 13:55
Nä, men man blir mättare och äter mindre.

MrBoris
2008-07-01, 14:06
skönt att ha lite vetenskapligt stöd för detta då jag ständigt tjatade på mitt ex att äta långsammare (och hon klagade på att hon blivit överviktig men åt snabbt som en häst)

patanga
2008-07-01, 14:40
kanske därför jag kan äta hur mycket som helst då, äter upp på mindre än 3 minuter =(

A.Steinbach
2008-07-01, 14:54
Att man äter mindre om man äter långsammare har väl och göra med de olika hormoner som utsöndras som signalerar mättnad (leptin, CCK, PYY, mfl).

De har ju sin verkan i hypotalamus och iom att det tar en stund för hormonerna att nå dit och utöva sin effekt så kommer man alltså att äta mindre om man äter långsammare eftersom mättnadseffekterna hinner komma innan man fått i sig för mycket energi.

Guddi
2008-07-01, 15:19
Att man äter mindre om man äter långsammare har väl och göra med de olika hormoner som utsöndras som signalerar mättnad (leptin, CCK, PYY, mfl).

De har ju sin verkan i hypotalamus och iom att det tar en stund för hormonerna att nå dit och utöva sin effekt så kommer man alltså att äta mindre om man äter långsammare eftersom mättnadseffekterna hinner komma innan man fått i sig för mycket energi.Finns även kognitiva effekter av att äta långsamt.

Finns flera liknande saker som att en full mindre tallrik mättar bättre än en större talrik med lika mycket mat eller att man äter mindre när man fokuserar på måltiden kontra om man sitter och tittar på film eller är mitt uppe i en diskussion.

demode
2008-07-01, 15:23
Jag som alltid äter långsamt (upp till 45minför att klämma i mig den största portionen gröt)... Kommer aldrig bli stor *gah!*

bra studie som bekräftar det jag redan visste

elArne
2008-07-01, 15:38
Enda sättet för mig att lyckas trycka i mig tillräckligt med mat innan när jag bulkade, var att kasta i mig det fort som..
Då gällde det att ha mat man inte behöver tugga så noga, typ överkokt pasta med köttfärssås och några matskedar olja på :eating:

Exhale_
2008-07-01, 17:23
Jag som alltid äter långsamt (upp till 45minför att klämma i mig den största portionen gröt)... Kommer aldrig bli stor *gah!*

bra studie som bekräftar det jag redan visste

Äta mer energitäta/rika livsmedel?

JohnRick
2008-07-01, 17:33
Var det här en nyhet? Att signaler för mättnadskänslor infinner sig efter 20 minuter ca har jag kört på så länge jag kan minnas.

L-Sami
2008-07-01, 18:01
Blir att äta super långsamt nu under deffen.

Eddie Vedder
2008-07-01, 21:47
Var det här en nyhet? Att signaler för mättnadskänslor infinner sig efter 20 minuter ca har jag kört på så länge jag kan minnas.

Nej det var ingen större nyhet. Men det utesluter väl inte att det undersöks igen? Att resultat upprepas och stärks är ju anledningen till att vissa saker blir mer och mer "sanna".

Hela vetenskapen står ju och faller på att hypoteser testas samt stärks eller falsifieras.

JohnRick
2008-07-01, 21:55
Nej det var ingen större nyhet. Men det utesluter väl inte att det undersöks igen? Att resultat upprepas och stärks är ju anledningen till att vissa saker blir mer och mer "sanna".

Hela vetenskapen står ju och faller på att hypoteser testas samt stärks eller falsifieras.

Det var väldigt Popper-ish sagt.

Eddie Vedder
2008-07-01, 21:59
Det var väldigt Popper-ish sagt.

Vad betyder det?:confused:

Trance
2008-07-01, 22:04
http://en.wikipedia.org/wiki/Karl_Popper

Eddie Vedder
2008-07-01, 22:08
http://en.wikipedia.org/wiki/Karl_Popper

Åh ser man på!

Oavsett vad JohnRick åsyftade så är det helt klart en stor komplimang för en nörd som mig att få höra.:D

Cohen
2008-07-01, 23:42
Intressant studie!

Bekräftar mest det man själv redan upplevt. Tur att man är en långsamätare by nature. :)

Pejij
2008-07-01, 23:54
Dvs, ät fort vid Bulk, och långsamt vid deff, så kommer över-/underskotten av sig själva :D

Ellis Wyatt
2008-07-02, 14:34
Aha, så det är därför jag var tjock! :-)

Nä men jag äter brutalt jävla fort, tror aldrig jag ätit i mer än 3 minuter när jag varit själv -- och då snackar vi rejäla portioner. Dricker aldrig heller till maten :-)

themanwhosoldtheworl
2008-07-03, 01:32
Aha, så det är därför jag var tjock! :-)

Nä men jag äter brutalt jävla fort, tror aldrig jag ätit i mer än 3 minuter när jag varit själv -- och då snackar vi rejäla portioner. Dricker aldrig heller till maten :-)

Tråkiga är väl att det inte är så J**la lätt att ändra på hur fort man äter.
Finns väl någon studie från 50 talet där man sänkte några normala mäns matmängd under en viss tid(6månader tror jag). Resultat blev att efter studien så åt vissa mycket snabbare och andra långsammare. Kort sagt fick de störd rytm som var svårt att ändra tillbaka.

sissa
2008-07-03, 06:06
Jag äter fruktansvärt fort. Eller middagen iallafall. Är ofta dålig på att äta mellanmål och är oftast vrålhungrig när jag ska äta. Tänker varje gång innan att nu ska jag inte äta så förbannat fort, men sen blir det så iallafall...

En grej som funkar bra är att jag inte äter vid tv:n utan vid matbordet. Borde testa det igen..

(inte av viktskäl, men det känns inte bra att slänga i sig maten på 2 minuter. Hinner ju inte känna hur det smakar. Får typ värk i matstrupen ibland för man e så glupsk:-/)

Endura
2008-07-03, 08:46
En grej som funkar bra är att jag inte äter vid tv:n utan vid matbordet. Borde testa det igen..

Hehe, raka motsatsen för mig :D

Jag slänger i princip i mig maten om jag sitter vid ett matbord iom att det inte finns så mycket annat att göra än att just äta då... sitter jag vid datorn eller framför en film tar jag nån tugga då och då istället...

MrBoris
2008-07-03, 14:09
Hehe, raka motsatsen för mig :D

Jag slänger i princip i mig maten om jag sitter vid ett matbord iom att det inte finns så mycket annat att göra än att just äta då... sitter jag vid datorn eller framför en film tar jag nån tugga då och då istället...

+1, samma här. Så inför bulken blir det o sitta vid ett matbord varje måltid för att kunna gå upp i vikt igen:thumbup:

Cohen
2008-07-04, 00:05
Var tidiagare också en sådan som tömt tallriken innan sälskapet kommit halvvägs.

Beslöt dock att träna på att äta långsammare, gick ganska bra måste jag säga. Äter numera riktigt långsammt, tom långsammare än de flesta.

Testa att äta och läsa tidningen samtidigt. Lägg ned besticken mellan varje tugga. Tugga maten och smaka på den ordentligt. Ett annat bra tips kan vara att innan man sätter sig bestämma hur länge man ska sitta vid bordet.

Dessa metoder fungerade åtminstone väl för mig. :)

tromb
2008-07-06, 18:40
Har alltid haft för vana att äta snabbt med övervikt som resultat. Så med inspiration av Mandoleanmetoden (http://www.mandolean.com/pages.asp?r_id=18313) placerar jag numera tallriken på vågen för att hålla koll på äthastigheten. Förhoppningen är att jag till slut ska lärt om och äta långsammare av mig själv. Men ännu så länge så har det i alla fall resulterat i att jag faktist blir mätt utan att överäta!

1684_
2008-07-06, 20:00
tur man äter snabbt så man får i sig allting då :D

Cohen
2008-07-07, 00:38
Har alltid haft för vana att äta snabbt med övervikt som resultat. Så med inspiration av Mandoleanmetoden (http://www.mandolean.com/pages.asp?r_id=18313) placerar jag numera tallriken på vågen för att hålla koll på äthastigheten. Förhoppningen är att jag till slut ska lärt om och äta långsammare av mig själv. Men ännu så länge så har det i alla fall resulterat i att jag faktist blir mätt utan att överäta!

Visst är det bra att lära sig att äta långsamt, men att äta från en våg låter i mina öron en smula over the top.

Nog tror jag att lite hederlig viljestyrka räcker gott och väl för de flesta.

Men men, som man säger, alla sätt är bra förutom de dåliga.

tromb
2008-07-11, 19:09
Visst är det bra att lära sig att äta långsamt, men att äta från en våg låter i mina öron en smula over the top.

Nog tror jag att lite hederlig viljestyrka räcker gott och väl för de flesta.

Men men, som man säger, alla sätt är bra förutom de dåliga.För mig har den där viljestyrkan inte riktigt räckt till! :em:

Tolkia
2008-07-11, 20:47
För mig har den där viljestyrkan inte riktigt räckt till! :em:
I det här meningsutbytet är du inte den som borde :em: Fungerar den som illustration och hjälp att ändra ett oönskat beteende är det väl bra? Om man själv aldrig känt behovet av att förändra sitt ätbeteende (vilket oftast inte är så lätt i någondera riktningen) är det bara att vara nöjd, man behöver inte sätta sig på den som måste göra det.

Som kuriosa så är metoden först vid behandling av anorektiker, för att lära dem äta i normalt tempo, istället för über-über-långsamt (väl beprövad metod för att låta nästan ingenting räcka länge och skapa känsla av att ha ätit tillräckligt).

Sniggel
2008-07-12, 16:52
Blir att äta super långsamt nu under deffen.

Men blir man lika mätt av en måltid på 1000 kcal som äts långsamt som en som äts snabbt? Givet att man får i sig måltiderna och avvaktar innan man känner efter hur mätt man är.
Vad jag menar är att under deff så brukar man ju ofta ha förutbestämt hur mycket man ska äta och äter man det långsamt kanske man blir mättare, men om man äter det snabbt och sen väntar ett tag kanske man blir lika mätt iaf?

Cohen
2008-07-13, 01:32
Men blir man lika mätt av en måltid på 1000 kcal som äts långsamt som en som äts snabbt? Givet att man får i sig måltiderna och avvaktar innan man känner efter hur mätt man är.
Vad jag menar är att under deff så brukar man ju ofta ha förutbestämt hur mycket man ska äta och äter man det långsamt kanske man blir mättare, men om man äter det snabbt och sen väntar ett tag kanske man blir lika mätt iaf?


Jag upplever det som att man faktiskt blir mättre, inte bara känner av mättnadskänslan tidigare.

Antar att den psykologiska effekten av att äta långsamt kan bidra till detta, rent fysiologist borde ju en viss mängd mat alltid (förr eller senare) resultera i samma mättnadskänsla. Äter man långsamt njuter man av maten på ett annat sätt än om man kastar i sig den snabbt, kanske har det en roll i spelet.

Eddie Vedder
2008-07-13, 06:24
Antar att den psykologiska effekten av att äta långsamt kan bidra till detta, rent fysiologist borde ju en viss mängd mat alltid (förr eller senare) resultera i samma mättnadskänsla.

Aptiten och mättnadskänslan är till stor del hormonreglerad, hormoner i samspel såsom t.ex. ghrelin och leptin. Så att äta hastigare kan nog resultera i att hormonerna i fråga inte riktigt "hinner verka" på samma sätt och således kan nog samma energiinehåll bidra till olika mättnadsgrad beroende på hur fort man äter.

Även rent fysiologiskt.

Den här är läsvärd för den som är intresserade av den hormonella delen av mättnad och aptitreglering. Just denna review nöjer sig med att beröra CCK, ghrelin och leptin:
http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T0P-4CRW4BX-1&_user=651519&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000035158&_version=1&_urlVersion=0&_userid=651519&md5=91a96da48f5f57ae05120b4b9af4268f

Endocrine controls of eating: CCK, leptin, and ghrelin. Physiology & Behavior 81 (2004) 719– 733.


EDIT: Hittade ytterligare en bra text om det endokrina systemets inverkan på mättnad och aptit:

Understanding normal and dysfunctional energy regulation and body weight regulation requires neural evaluation of the signals involved in the control of food intake within a meal, as well as signals related to the availability of stored fuels. Work from our laboratory has focused on peripheral and central nervous system studies of behavior and physiology designed to improve our understanding of the role of gut–brain communication in the control of food intake and energy homeostasis. Gastrointestinal administration of nutrients reduces subsequent meal size, suggesting a potent role for peripheral nutrient sensing in the negative feedback control of ingestion. Vagal afferent nerves supply gastrointestinal sites stimulated during food intake, and these nerves are responsive to mechanical and nutrient chemical properties of ingested food. In addition, the presence of nutrients in these gastrointestinal sites stimulates the release of peptides that affect energy intake. These gut peptides also modulate the activity of peripheral gastrointestinal sensory nerves in ways that may contribute to their effects on food intake. In the central nervous system, adiposity hormones and their downstream mediators have been shown to work at both hindbrain and forebrain sites to affect food intake and metabolism. Importantly, recent data has shown that adiposity hormones acting in the brain increase the behavioral and neural potency of feeding inhibitory gastrointestinal stimuli. These data support the suggestion that insensitivity to adiposity hormones in obesity may be characterized by alterations in their ability to modulate the neural processing of food signals important in determining how much food is consumed during a meal.

http://www.nature.com/oby/journal/v12/n11s/full/oby2004274a.html

Biology of Eating Behavior in Obesity. Obesity Research (2004) 12, 102S–106S

Jag hoppas fulltexten är möjlig att läsa för de flesta för abstraktet säger inte så värst mycket. Texten var dock mycket givande tycker jag själv. Inte specifikt om ätandets hastighet men nog tycker jag man kan resonera kring slutsatser att hur fort man äter borde resultera i mer eller mindre akut hormonell påverkan.

Alfred Nobel
2008-07-13, 07:45
Jag äter betydligt mycket saktare nu för tiden än vad jag gjorde för några år sedan. Men det betyder inte att jag minskar på måltiderna. Det tar mig bara 5-20 min längre innan maten är slut på tallriken.

Kul studie f.ö. keep it up!