handdator

Visa fullständig version : baksida lår!!


nanna
2002-05-12, 12:06
Jag behöver tips på hur jag kan få baksida lår att växa..
Framsida lår är jag nöjd med, har ganska stora muskler där men baksida lår vill inte hänga på!!
Jag kör både liggande och stående lårcurl, utfall och marklyft men inget händer.
Mina benprogram ser ut så här:
benspark 3*10
lårcurl (liggande) 3*10
sittande lårcurl 3*10
squats 3*10
utfall på steplåda 3*10
benspark bakåt m rakt ben och foten fäst i trissa (konstig förklaring)
stående vadpress 4*10
Vad ska jag göra?? Jag har tom provat att köra baksida två ggr i veckan utan resultat??
Hjälp!! alla råd tas tacksamt emot :)

PK
2002-05-12, 12:17
ditt nya benprogramm:

knäböj(helst frampå) 5set 5rep
skivstångsgång/utfall 3set 10reps
benspark 3set 10 reps
romanian deadlift 4set 8-12reps
goddmornings 1set 15-20reps

kör passet för baksidan två ggr/vecka och hoppa över övningarna för qadsen helt pass två(kör utfall båda passen). variera reps och set från passen. byt ut romanian
deadlifts mot legcurls pass2
kör tex måndag och fredag :eek:

dared
2002-05-12, 12:53
tycker det ser ut som du övertränar, hamstring tar sin tid att växa. Övningar som knäböj och benpress tar väldig bra även på hamstring så du behöver inte så många direkta set på den.
Testa ett benpass med tex bara 7 set för benen:te.x 3 set knäböj, 2set benpress eller utfall, 2 stela marklyft.

King Grub
2002-05-12, 12:56
Jag hade i många år problem med eftersläpande lårbiceps, och det var inte förrän jag delade upp benen på två olika pass som det började hända saker. När jag började behandla lårbiceps som en egen muskelgrupp, och träna den separat, tillsammans med vader i stället för quadriceps, började baksidorna plötsligt växa som svampar.

Jag föredrar 10-12 set, fördelade på tre övningar, som jag skiftar från pass till pass. Det fungerar för mig. :)

dared
2002-05-12, 13:03
Jag skulle aldrig splitta mitt benpass, då som jag sa knäböj benpress utfall etc tar skit bra på hamstringen också... men testa olika utlägg, tex några set låga reps, och andra upplägg, ngt bör låssa det.. för mig gick det som jag sa..

PK
2002-05-12, 14:38
jag tror inte att du är övertränad men det är förmodligen bara du själv som kan svara på. vissa föredrar att splitta andra inte, vissa föredrar att träna antagonister ihop som tex när det gäller biceps och triceps.
för att få bra ressultat tycker jag att du kan träna benen enligt mitt ovanstående innlägg två veckor för att sedan vila 1 vecka. efterssom du lyckats utveckla qadsen bra med tyngre träning(basövningar) lär knappast hammstringsen vara övertränade. träna därför tunga basövningar som raka marklyft för baksidan också. själv pysslar jag med tyngdlyftning och tränar mina ben 4-5ggr/vecka! är inte övertränad för det. tvärtom är benen min bästa muskelgrupp. för tre år sedan vägde jag 55-56kg och var mullig(maxade 50kg i böj). nu väger jag 68kg och maxar 155kg i en garanterat djup och strikt böj. övertränad, nääe skulle inte tro så.
men visst, maike m hade säkert menat att du skulle dra ned på träningen ocg köra ett hamstringspass varannan vecka.

du får helt enkelt prova dig fram. lycka till ;)

dared
2002-05-12, 17:07
ok övertränad lite fel ord, det jag menade var 19 set ben... jag kör 7 liksom