handdator

Visa fullständig version : Vem får skriva ut medicin?


Larsson85
2008-07-01, 08:57
Att läkare får skriva ut recept vet de flesta, men finns det fler som har den förmånen? Får en vetrinär skriva ut mediciner till människor också, eller hur fungerar det när ens djur behöver medicin? Har dom kanske begränsad utskrivningsrätt?

Hur är det med apotekare, dom har en relativt lång utbildning om mediciner och dess effekter, får dom skriva ut?

Tandläkare?, Psykologer?

Vad är isåfall den kortaste utbildningen som ger en rätt att få skriva ut mediciner? Hade varit fruktansvärt praktiskt att sköta allt sånt själv istället för att behöva kontakta läkare varje gång man har något trams som man vet hur man ska fixa, eller kanske bara vill förnya sitt recept.

Nu kommer antagligen de obligatoriska "Tror du inte det är bättre att låta en läkare avgöra vad som är bra för dig". Det är inte det jag vill diskutera här, men för att undvika det så svarar jag direkt istället. Jag anser att jag kan axla ansvaret med att kunna skriva ut mediciner och att jag hade kunnat använda det på ett sådant sätt att jag inte skadat mig själv. Ni må ha en annan åsikt, och det är OK.

Doozer
2008-07-01, 09:07
Ska du bli läkare bara för att skriva ut medicin åt dig själv?

...

:hbang:

Det är 5-åriga högskoleutbildningar på alla de yrken som krävs för att skriva ut medicin vad jag vet och det är ju högakademiska yrken.

King Grub
2008-07-01, 09:13
En läkare får inte skriva ut recept åt sig själv.

Angel
2008-07-01, 09:15
Läkare, tandläkare...

Distrikssköterskor och Barnmorskor har förskrivningsrätt på vissa saker som p-piller, hudkrämer och förbrukningsartiklar.

Men bara för man är läkare så betyder det inte att man får skriva ut vad man vill.

Här kan du läsa mera om yrken med förskrivningsrätt:

http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/NormalPage____281.aspx

Yuffie
2008-07-01, 09:16
Att läkare får skriva ut recept vet de flesta, men finns det fler som har den förmånen? Får en vetrinär skriva ut mediciner till människor också, eller hur fungerar det när ens djur behöver medicin? Har dom kanske begränsad utskrivningsrätt?

Hur är det med apotekare, dom har en relativt lång utbildning om mediciner och dess effekter, får dom skriva ut?

Tandläkare?, Psykologer?

Vad är isåfall den kortaste utbildningen som ger en rätt att få skriva ut mediciner? Hade varit fruktansvärt praktiskt att sköta allt sånt själv istället för att behöva kontakta läkare varje gång man har något trams som man vet hur man ska fixa, eller kanske bara vill förnya sitt recept.

Nu kommer antagligen de obligatoriska "Tror du inte det är bättre att låta en läkare avgöra vad som är bra för dig". Det är inte det jag vill diskutera här, men för att undvika det så svarar jag direkt istället. Jag anser att jag kan axla ansvaret med att kunna skriva ut mediciner och att jag hade kunnat använda det på ett sådant sätt att jag inte skadat mig själv. Ni må ha en annan åsikt, och det är OK.


Haha vafan:laugh: :smash:

Angel
2008-07-01, 09:16
En läkare får inte skriva ut recept åt sig själv.

Men däremot skriver dom gärna ut hejvilt åt varandra.

Nitrometan
2008-07-01, 09:35
En läkare får inte skriva ut recept åt sig själv.

Men däremot skriver dom gärna ut hejvilt åt varandra.

Såklart.

Tjänster och gentjänster.

Edit: Larsson kanske får erbjuda sin kropp till en läkare så att han får de recept han vill ha?

Larsson85
2008-07-01, 09:45
En läkare får inte skriva ut recept åt sig själv.

Är du säker på det? Jag har fått för mig att en läkare får skriva ut i princip hur han vill, med undantag för mediciner som kräver speciell licens. Även att de får skriva ut på sin fritid. Man märker ibland när man är hemma hos någon som har föräldrar eller sambo som är läkare att allt som är på recept där är utskrivet av just denna.

-C-
2008-07-01, 09:56
Men däremot skriver dom gärna ut hejvilt åt varandra.

och till sig själva för den delen oxå..

Shajjn
2008-07-01, 10:10
Jag har fått för mig att en läkare får skriva ut i princip hur han vil

Givetvis inte. En läkare får bara skriva ut recept vid tillfällen, och till den som behöver, då det finns hemul för det.

Larsson85
2008-07-01, 10:18
Givetvis inte. En läkare får bara skriva ut recept vid tillfällen, och till den som behöver, då det finns hemul för det.

Jag menade under förutsättning att recepten går att försvara vid en granskning.

Larsson85
2008-07-01, 10:20
Ska du bli läkare bara för att skriva ut medicin åt dig själv?

...

:hbang:

Det är 5-åriga högskoleutbildningar på alla de yrken som krävs för att skriva ut medicin vad jag vet och det är ju högakademiska yrken.

Men det är samtidigt en väldigt intressant utbildning, och något som man har nytta av resten av livet. Men jag tycker också att läkarutbildning känns lite overkill för att min simpla önskan ska gå i uppfyllelse.

Doozer
2008-07-01, 10:31
Det känns som att det skulle vara enklare för dig att husera på svarta marknaden istället för att läsa en lååång läkarutbildning? ;)

Bullen!
2008-07-01, 10:33
apotekare får inte skriva ut i sverige men i england får dom. en kompis är sådan nämligen. de har långt större kunskap än doktorer om läkemedel så det är ganska löjligt.

Trance
2008-07-01, 10:46
apotekare får inte skriva ut i sverige men i england får dom. en kompis är sådan nämligen. de har långt större kunskap än doktorer om läkemedel så det är ganska löjligt.

Förutom att kanske kunskapen om läkemedel inte är det viktigaste när man skriver ut recept.

Tolkia
2008-07-01, 10:48
apotekare får inte skriva ut i sverige men i england får dom. en kompis är sådan nämligen. de har långt större kunskap än doktorer om läkemedel så det är ganska löjligt.
Dock mindre om sjukdomar, vilket inte är helt oviktigt i sammanhanget. Jag tvivlar på att brittiska apotekare får skriva ut vad som helst till vem som helst.

hultman
2008-07-01, 11:44
Precis som någon skrev så handlar det om tjänster och gentjänster. Hemma står det någon flaska läkarsprit som är utskrivet i morsans namn. Ganska lustigt.

Pretender
2008-07-01, 12:17
Dock mindre om sjukdomar, vilket inte är helt oviktigt i sammanhanget. Jag tvivlar på att brittiska apotekare får skriva ut vad som helst till vem som helst.

Tror det mer handlar om att godkänna fortsättningen av en behandling som startats av en läkare i ett tidigare skede. Sparar ju enormt mycket tid och pengar för sjukvården. Däremot är det ju glasklart att den som tillhandahåller läkemedel inte också ska kunna ordinera behandlingar (oavsett om kompetensen finns där eller ej).

Angel
2008-07-01, 12:47
Apotekare går ju även "medicinronder" på avdelningar och kollar över medicinlistor och ger förslag osv.