handdator

Visa fullständig version : Bulk - Vad ska man lägga till och vad ska man tänka på?


Masdonne
2008-07-01, 00:35
Har kikat lite i forumet innan men det verka mest vara journaler som tar upp ämne bulk.

Jag tycker jag är alldeles för smal och vill gå upp betydligt mer i vikt, eller lägga på mig massa. Visserligen har jag gått ganska mycket sedan jag började träna, men det känns som det inte räcker.

Så när jag nu ska börja bulka, vad är bäst?
- Äta mer fettrik mat
- Äta samma typ av mat som tidigare fast mer utav den
- Trycka i sig massa kosttillskott (gainer antagligen?)
- Annat?

Tänkte med skriva ner lite hur mycket jag äter en normal dag.
Frukost - 2 mackor och proteindrink (50g protein
Lunch - 2 portioner skollunch (för det mesta)
Mellanmål - De dagar jag tränar hinner jag inte alltid med mellanmål, men då kan det bli en banan eller annan frukt. Är jag hemma blir det ofta frukt och mackor. Efter träning tar jag Gainomax.
Middag - Normalstor middag, mycket fisk och pasta
Kvällsmål - Mackor eller flingor/gröt

Det känns som om jag äter ganska bra, men är det så? Borde jag lägga till betydligt mer till matsedeln?

Tacksam för svar!

überstarken
2008-07-01, 00:43
Jag tycker det ser ut som du äter väldigt bra, så klarar du bara av att äta mer utav det du redan äter så vore det nog det absolut bästa sättet att inleda en bulk :) Att trycka i dig kosttillskott för att gå upp i vikt tycker jag du ska ta som en sista utväg, du kan ta lite extra innan och efter träning kanske men gainer som mellanmål är nog ingen hit direkt, pga näringslösa "tomma" kalorier.

Masdonne
2008-07-01, 00:49
Jag tycker det ser ut som du äter väldigt bra, så klarar du bara av att äta mer utav det du redan äter så vore det nog det absolut bästa sättet att inleda en bulk :) Att trycka i dig kosttillskott för att gå upp i vikt tycker jag du ska ta som en sista utväg, du kan ta lite extra innan och efter träning kanske men gainer som mellanmål är nog ingen hit direkt, pga näringslösa "tomma" kalorier.

Ok. Kanske blir lite nojig för sommaren är den värsta tiden på året för min kropp. Jag äter och tränar mindre, vilket resulterar i att om jag inte går ner i vikt så stannar jag på samma vikt. Brukar ju inte bli mycket lunch ^^

För när semestern är över blir det ju att man äter lunch varje dag. Men är det onyttig mat som ger oproportionerliga former? För många halvtjockisar ser ju ut som päron, men andra som är rätt kraftiga har ändå formerna så att säga. Trots att de knappast är vältränade. Förstår du vad jag menar? För jag vill lägga på mig massa främst på armar och nacke. Är rädd för att magen och brösten ska fläska ihop...

überstarken
2008-07-01, 01:16
Haha, ja, jag förstår dig nog.. kanske :D Men som sagt, du verkar äta bra mat, kan du bara öka på det ännu mer så blir det en perfekt bulk! Du kan inte med val av mat välja vart massan ska hamna, alltså inte så att potatismos lägger sig på biceps och laxen bygger på bilringarna, nej men äter du bra så är det träningen som sedan avgör om maten blir mestadels till fett eller till muskler :thumbup:

Masdonne
2008-07-01, 01:26
Haha, ja, jag förstår dig nog.. kanske :D Men som sagt, du verkar äta bra mat, kan du bara öka på det ännu mer så blir det en perfekt bulk! Du kan inte med val av mat välja vart massan ska hamna, alltså inte så att potatismos lägger sig på biceps och laxen bygger på bilringarna, nej men äter du bra så är det träningen som sedan avgör om maten blir mestadels till fett eller till muskler :thumbup:

Haha, nej förståss. Tänkte mest om det var den riktiga onyttiga maten som gjorde det. De som ser ut som päron äter mycket godis och bakelser, medans de som har ganska schysst form ändå äter mycket "vanlig" mat?

überstarken
2008-07-01, 01:32
Haha, nej förståss. Tänkte mest om det var den riktiga onyttiga maten som gjorde det. De som ser ut som päron äter mycket godis och bakelser, medans de som har ganska schysst form ändå äter mycket "vanlig" mat?

Det stämmer nog väldigt väl. Sen hänger nog godis och bakelser ofta ihop med en slapp livsstil samt att de lätt hamnar på ett väldigt högt kaloriöverskott ibland, vilket sällan gynnar uppbyggnaden av en hög ratio fettfri massa, om man säger så. ;)

Masdonne
2008-07-01, 01:39
Det stämmer nog väldigt väl. Sen hänger nog godis och bakelser ofta ihop med en slapp livsstil samt att de lätt hamnar på ett väldigt högt kaloriöverskott ibland, vilket sällan gynnar uppbyggnaden av en hög ratio fettfri massa, om man säger så. ;)

Ja, det kan nog stämma.
För jag har en vän till mig som jag tycker har ganska bra former med tanke på hur onyttigt han äter. De flesta ser honom nog som väldigt otränad, men jag tycker han har schyssta överarmar, rygg och så vidare trots att han har ganska mycket fläsk på sig. Men det kan nog höra ihop med att han stryketränade förut också. Inte alltför seriöst dock ^^

überstarken
2008-07-01, 01:52
Ja, det kan nog stämma.
För jag har en vän till mig som jag tycker har ganska bra former med tanke på hur onyttigt han äter. De flesta ser honom nog som väldigt otränad, men jag tycker han har schyssta överarmar, rygg och så vidare trots att han har ganska mycket fläsk på sig. Men det kan nog höra ihop med att han stryketränade förut också. Inte alltför seriöst dock ^^

Ja det går ju att bygga hyffsat trotts "dålig" mat, bara man får i sig de näringsämnen man behöver så är nog inte lite skräp upptill direkt katastrofalt. Jag tror nog träningen avgör mer vad det blir av kalorierna man stoppar i sig än vad kalorierna var när man stoppade i sig dem. ;)
Jag kan ta mig själv som exempel då jag under min senaste bulk på 9 månader gått upp 13kg med träning två gånger i veckan, minst 4kg av de 13 är fettfri massa (mindre midjemått vid 4kg högre kroppsvikt). Bulken bestod av väldigt stor del kebabpizza, ostbågar och coca-cola. :eating: Långt ifrån optimalt, men det fungerade.

Pejij
2008-07-01, 10:21
Haha, nej förståss. Tänkte mest om det var den riktiga onyttiga maten som gjorde det. De som ser ut som päron äter mycket godis och bakelser, medans de som har ganska schysst form ändå äter mycket "vanlig" mat?

Rätta mig om jag har fel, men man kan väl inte alls styra var fettet ska hamna genom att äta annan mat? VAR fettet hamnar är väl genetiskt förbestämt?

überstarken
2008-07-01, 12:48
Rätta mig om jag har fel, men man kan väl inte alls styra var fettet ska hamna genom att äta annan mat? VAR fettet hamnar är väl genetiskt förbestämt?

Det har du helt rätt i, maten kan dock till viss del avgöra om överskottet lagras som fett eller fettfri massa.

Pejij
2008-07-01, 14:51
Det har du helt rätt i, maten kan dock till viss del avgöra om överskottet lagras som fett eller fettfri massa.

Jo, men det var väl inte så svårt att räkna ut? ;)