handdator

Visa fullständig version : Tips på bra och billig mat?


Suffering
2008-06-30, 21:17
Hejsan!

Jag jobbar me att gå ner i vikt.
Har gått ner från 115 till 100 sen December/Januari enbart genom att gå ut och gå och sluta helt med godis/läsk och sånt.

Har nu börjat simma (ska göra de varannan dag) och ska även börja jogga lite smått.
Men mitt stora problem är maten.
Jag äter frukost runt 11.00 sen tar jag nåt äpple runt 15 och sen middag vid 18.

Jag vill inte ändra tiderna, men det är så att ja hatar verkligen att laga mat så ja vill ha tips på lättlagad, nyttig mat som även är billig.
Frukosten är inget problem, där äter jag redan bra. Det är middagen som är problemet.

Just nu äter jag pulvermos och isterband nästan varje dag för att de är gott och lättlagat, och det är ju inte särskilt bra så snälla kom med tips.

Tack på förhand!

Scratch89
2008-06-30, 21:28
Det är inte jättesvårt att steka upp lite kycklingfilé och koka grönsaker och ris/pasta till. Eller lägga bönor i blöt över natten och göra en stor gryta med chili con carne och ris. Fördelen med storkok är att du slipper laga mat i flera dagar, och bara värma matlådor vid behov.

thompaboy
2008-06-30, 21:32
Koka pasta och blanda sedan ner krossade tomater med smak typ vitlök/chili samt en burk tonfisk. Billig, god och kalorisnål mat;)

Suffering
2008-06-30, 21:43
Koka pasta och blanda sedan ner krossade tomater med smak typ vitlök/chili samt en burk tonfisk. Billig, god och kalorisnål mat;)

Tomater med smak av vitlös eller chili? Vad i helsike är de för nåt? ;)

Länka gärna :)

Scratch89: Tack för tipset :)

thompaboy
2008-06-30, 22:36
Heinz krossade tomater med vitlökssmak köpte jag på Lidl och de med chilismak som var av nåt annat märke köpte jag på Ica har jag för mig;)

Yuffie
2008-07-01, 07:43
Jag gör storkok varje söndag jag.
är så jägarns jobbigt att laga mat varje dag, fifan.
Har käkat kyckling och ris i 4 månader nu, för lite variation bytte jag ut broccolin mot spenar för 1 vecka sedan. funkar prima!

josu
2008-07-01, 08:26
Koka pasta och blanda sedan ner krossade tomater med smak typ vitlök/chili samt en burk tonfisk. Billig, god och kalorisnål mat;)

vet inte riktigt om pasta kan kallas särskilt kalorisnålt... pasta är överlag väldigt energitätt och lätt att äta för mkt av om man jämför med t.ex. kokt potatis eller fullkornsris :)

Suffering: om du lägger ner några extra minuter på att koka potatis istället för att äta pulvermos kommer du att få ett mycket bättre GI-värde för hela maträtten... go for it :)

rajjan_dammit
2008-07-01, 08:34
Jag gör storkok varje söndag jag.
är så jägarns jobbigt att laga mat varje dag, fifan.
Har käkat kyckling och ris i 4 månader nu, för lite variation bytte jag ut broccolin mot spenar för 1 vecka sedan. funkar prima!

:MrT: :D

Yuffie
2008-07-01, 09:18
:MrT: :D

Spenar är finnemang, Spenat menar jag förståss:D

regus
2008-07-01, 09:41
Grytor är enkla.
Krydda köttet och fräs. Häll sedan ner massa rotsaker och lök. På med lite vatten och buljong/fond. Sätt dig och spela counterstrike tills allt är färdigkokt

Exhale_
2008-07-01, 10:03
Gröt är ju bra mat och det kan man ju äta när som helst på dygnet. Bara för att det heter middag behöver man ju inte ställa sig och göra någon gourmeträtt.

Eddie Vedder
2008-07-01, 10:06
Gröt är ju bra mat och det kan man ju äta när som helst på dygnet.

Jag känner mig av någon anledning manad till ett +1 här faktiskt.:D Och inte nog med att gröt kan ätas vid alla tidpunkter, det kan dessutom varieras och MÅSTE inte enbart betyda gröt + mjölk med sylt/äppelmos och på sin höjd att man "chockar" med lite kanel.

Man kan variera i all oändlighet och dessutom äta t.ex. grönsaker bredvid för att göra måltiden mer välkomponerad. Gröten smakart inte sämre för att man ätit broccoli precis innan. Tycker då jag.:D

Rocco74
2008-07-01, 10:07
Det är inte jättesvårt att steka upp lite kycklingfilé och koka grönsaker och ris/pasta till. Eller lägga bönor i blöt över natten och göra en stor gryta med chili con carne och ris. Fördelen med storkok är att du slipper laga mat i flera dagar, och bara värma matlådor vid behov.

Kycklingfilé är ju dock inte så billigt, eller var köper du din?;)

FannyRonkainen
2008-07-03, 18:23
Tonfiskrör med 1 burk tonfisk i vatten, 1 burk creme fraiche, lite heinz chilisås och en klyfta vitlök, går väldigt snabbt och är relativt enkelt, tycker iaf jag=) Koka lite pasta till detta så blir det smaskens!

Annars är macka med kalkon, makrill, keso eller ost bra mat, inte alltid kul, men gott och nyttigt=) Lägg till någon skivad grönsak så blir det smaskens! Räkmacka är inte heller svårt att göra..

Bara att använda fantasin!

Scratch89
2008-07-04, 16:25
Kycklingfilé är ju dock inte så billigt, eller var köper du din?;)

Coop, och jag får den för runt 50 kg kilot.

Ellis Wyatt
2008-07-04, 16:56
Jag brukar äta sojabönor och pasta. Det är jävligt gott, typ min favorit. Även om det kanske är lite torrt ;-). Hur som helst så äts detta med fördel tillsammans med ett glas mjölk, om man man vill vara optimal.

Hedztrem
2010-02-12, 16:41
Känner att jag jag får smått panik över hur lite proteiner jag har i min kost och jag försöker verkligen äta mer men det är så dyrt tycker jag. Är arbetlös och har kraftiga begränsningar. Kompenserar med vasslepulver för kasein är för dyrt.

Joo jag har sökt på forum om bra och billig proteinmat men jag kan inte riktigt hålla med i alla lägen. Standard är ju kött,bönor,tonfisk,kesella,ägg m.m.

Jag kan inte ens äta 1ägg per dag då får jag fisa hela jävla dagarna. Så det funka typ inte att jag ska äta det varje dag.
Kött är verkligen inte billigt anser jag.
Kycklingfile, jätte gott men hur kan det räknas som billigt? är ju fan lika dyrt som lax känns det som.
Kesella jävligt gott men 12kr/burk 7dagar i veckan varje månad = ca >300kr i månaden.
Bönor tycker jag är vidrigt, har sjukt svårt att äta det.

Är arbetslös så matkassan får vara på max 1500kr per månad typ.
Behöver upp mot 200g protein per dag men i nuläget hamnar jag sällan över 100g/dag om jag inte ska ta proteindrycker i sinne.

Så om någon orkar tipsa på nytt om billig proteinmat vore det shysst.
Billigt kolhydratkäk är ju lättare att hitta....

z_bumbi
2010-02-12, 17:21
Eftersom du verkar ha bestämt dig för att allt är dyrt så är det kanske inte så mycket att göra?

Men...

Kött, köp framdelskött och gör grytor. 40-50 kr/kg är inget ovanligt. Blandfärs ser jag regelbundet för runt 50 kr/kg.

Ost

Bönor, ät och lid eller lär dig laga goda rätter. Låna en kokbok på biblioteket.

Ät pasta till

Baka ditt eget bröd, havregryn eller bönor för att få upp proteinhalten.

WHITEFOLKS
2010-02-12, 17:36
Det blir ju delvis en fråga om hur många kcal du har att leka med också.

200g protein billigt på 3000kcal är bra mycket enklare än 200g protein på 2000kcal.

Kött är sällan prisvärt, det har du mycket rätt i. Billigaste proteinet hittar du i spannmål och baljväxter. Av de animaliska så är oftast ost/kvarg de billigaste.

Hedztrem
2010-02-12, 22:35
Bestämt och bestämt :P jag märker ju att när jag handlar per vecka är det ju på tok för höga summor för att jag ska ha pengar kvar till nästa gång jag får "löning" speciellt när jag anstränger mig att köpa proteinprodukter. Jag kan inte ha några nöjen för allt går åt maten men likförbannat så är det svårt att få upp rätt mängd proteiner.

Bakat eget bröd med massa frön har jag faktiskt prövat, riktigt gott.. men går ju åt typ 1låda av varje frö till brödet jag pröva så extra jobb och typ lika dyrt som en limpa. Älskar som sagt kvarg, men 12spänn burken är inte direkt billigt om du käkar 1per dag i 1mån

mikaelj
2010-02-12, 22:40
Du kanske bara köper magra proteinkällor? Om du väljer såna som har en hel del fett inbakat blir det oftast billigare. Ger mer energi, så slipper du köpa dyrt bröd.

Pepz
2010-02-12, 22:44
http://www.proteinperkrona.se/

Ean
2010-02-12, 22:57
På willeys där jag handlar (och antagligen de flesta mataffärerna) har de halva priset på kött som går ut nästa dag. Kolla när en del kött går ut så tajmar du så du kommer dit dagen innan det går ut nästa gång. Så gjorde jag bl.a. idag och fick med mig 10kg fläskkarréer, kyckling och annat gott (utan ben) för 25-30kr/kg.

Hedztrem
2010-02-12, 22:58
Du kanske bara köper magra proteinkällor? Om du väljer såna som har en hel del fett inbakat blir det oftast billigare. Ger mer energi, så slipper du köpa dyrt bröd.

När jag tänker på att jag ska köpa mat med mycket protein blir det i princip enbart tonfisk,kesella & ibland kyckling.. ägg som sagt försöker jag äta varje dag men då blir det haveri i magen. Om jag ska äta kyckling flera gånger i veckan blir det så dyrt. Ska starta deff med kcalräkning så ska starta en ny tråd och fråga lite där och då blir det ju ännu svårare med att hålla sig inom kcalramen.

mikaelj
2010-02-12, 23:23
Alltså bara magra proteinkällor som inte ger särskilt mycket energi.

Köttfärs borde vara givet. Högrev. Fet fisk (sill/strömming). Eldorado-ost. Etc.

_slipknot1_
2010-02-13, 00:12
Tonfisk är utmärkt och jag köper coops egna 2 för 10kr det tycker jag är billigt! Tonfisk, Kyckling, Hamburgekött, Kvarg och vassle är billiga och goda proteinkällor.
Edit: Läger Gouda ost på knäckebrödet. Billigaste osten jag hittar och god.

Ristretto
2010-02-13, 10:43
Jag räknade ut för ett tag sedan att man kan ligga på runt 2000 kcal per dag, 220g protein för ungefär 1100 kr/månad om man äter havregrynsgröt och proteinpulver. Det är inte så dyrt.

Ajin
2010-02-13, 10:59
Hejsan!

Jag jobbar me att gå ner i vikt.
Har gått ner från 115 till 100 sen December/Januari enbart genom att gå ut och gå och sluta helt med godis/läsk och sånt.

Har nu börjat simma (ska göra de varannan dag) och ska även börja jogga lite smått.
Men mitt stora problem är maten.
Jag äter frukost runt 11.00 sen tar jag nåt äpple runt 15 och sen middag vid 18.

Jag vill inte ändra tiderna, men det är så att ja hatar verkligen att laga mat så ja vill ha tips på lättlagad, nyttig mat som även är billig.
Frukosten är inget problem, där äter jag redan bra. Det är middagen som är problemet.

Just nu äter jag pulvermos och isterband nästan varje dag för att de är gott och lättlagat, och det är ju inte särskilt bra så snälla kom med tips.

Tack på förhand!


Tycker du ska klämma in en lunch däremellan. Nu vet jag inte vart gränsen går, men kroppen går in i sparläge om du inte äter (tillräckligt ofta), dvs den drar ner på metabolismen som överlevnadsreaktion - du bränner mindre kcal. När du sen väl äter middag kommer kroppen alltså att förbränna färre kcal än vanligt.

Som matråd kan jag rekommendera tonfisk i vatten. Du kan i princip äta det med allt, du får i dig viktiga Omega-3 och det är enkelt och gott. Bruna bönor, sparris (stekt), couscous, magra versioner av creme fraiche och tomatsåser (creme fraiche, tomatpurée och lite vitlök+grillkrydda i en stekpanna, in med tonfisken och servera med fullkornspasta). Annars har du alltid kyckling(bröst)filé.

WHITEFOLKS
2010-02-13, 11:04
Nej kroppen går inte in i "sparläge" om du inte äter på ett par timmar.

mikaelj
2010-02-13, 11:08
Tonfisk är nästintill fettfritt. Var hittar du din EPA och DHA i det?

(...och varför de magra varianterna av Creme Fraiche? den är ju dyrare per kalori än den fullfeta. blanda med vatten själv hemma om du vill ha ned fetthalten)

z_bumbi
2010-02-13, 11:26
Som matråd kan jag rekommendera tonfisk i vatten. Du kan i princip äta det med allt, du får i dig viktiga Omega-3 och det är enkelt och gott. Bruna bönor, sparris (stekt), couscous, magra versioner av creme fraiche och tomatsåser (creme fraiche, tomatpurée och lite vitlök+grillkrydda i en stekpanna, in med tonfisken och servera med fullkornspasta). Annars har du alltid kyckling(bröst)filé.

Tonfisk i vatten innehåller 1,2 g fett/100 g så hur mycket tonfisk äter du om du tycker det är en bra källa för omega-3? Även om mager fisk brukar rekommenderas så ser jag ingen mening att lägga pengarna på något som inte innehåller mer fett om budgeten är begränsad. Makrill i tomatsås eller för den delen odlad lax är betydligt bättre om man tittar på nyttighet per krona och det räcker att äta det tre gånger i veckan t ex tre burkar makrill som brukar komma i en förpackning. Tillsammans med pasta, lite grönsaker och ett glas mjölk en hel måltid för några få kronor och man slipper köpa några extra kapslar.

Couscous och creme fraiche är inte några billiga livsmedel.

Kyckling är inte dyrt men inte heller extremt billigt.

Hedztrem: Vilka frön pratar du om när du bakar? Hembakt bröd blir sällan lika dyrt som köpt så jag undrar lite vad du bakar för bröd och vad du jämför med.
Det går att blanda i ganska stor andelar bönor i bröd utan att försämra konsistensen och lägg sen en billig halvmager ost på så får du rejält med protein utan att det blir så dyrt.

Ett annat tips är att köpslå med butikerna, en mindre butik kan gå med på att sälja vissa varor lådvis då de slipper kostnaden för att packa upp det.

Eddie Vedder
2010-02-13, 15:59
Nu vet jag inte vart gränsen går, men kroppen går in i sparläge om du inte äter (tillräckligt ofta), dvs den drar ner på metabolismen som överlevnadsreaktion - du bränner mindre kcal. När du sen väl äter middag kommer kroppen alltså att förbränna färre kcal än vanligt.

Det där stämmer inte för fem öre. Förstår inte att det fortsätter påpekas som någon sorts sanning trots att det aldrig någonsin funnits vetenskapligt stöd för det.

tonfisk i vatten. Du kan i princip äta det med allt, du får i dig viktiga Omega-3 och det är enkelt och gott.

Nej det är ingen bra källa till omega-3

Hedztrem
2010-02-16, 09:12
Bara jag som tycker tonfiskfilé på burk i vatten (ca20kr/st) går skit bra att äta. Sen när det gäller det här billiga burkarna med slaffs är vidrigt och går inte äta... tips på om man kan blanda det med något? Blir som sagt väldigt stor skillnad ekonomiskt

svennebanan
2010-02-16, 09:17
pangasusfile kostar/kostade under 30 kr/kilot här. Smakar helt okey.

WHITEFOLKS
2010-02-16, 09:47
Tänk på att pangasius är en relativt sett proteinfattig fisk. Tror det är 13g protein/100g eller liknande.

svennebanan
2010-02-16, 10:07
Tänk på att pangasius är en relativt sett proteinfattig fisk. Tror det är 13g protein/100g eller liknande.

Ät ett kilo :D.

WHITEFOLKS
2010-02-16, 10:09
Ät ett kilo :D.

Syftade mest på att det inte nödvändigtvis är "billigt".

Eddie Vedder
2010-02-16, 10:18
Ät ett kilo :D.

Blir ganska brutala mängder miljögifter då.:D Pangasiusfisken (hajmal) är inte direkt ren. Vad som är värst av den och strömmingen från Östersjön vet jag inte men båda är något att se upp med.