handdator

Visa fullständig version : Problem med högern vid bicepsträning..


Fredspipan
2008-06-30, 20:41
Körde biceps och rygg idag.
Började med 3set skivstångscurls. 30kilo, 10reps, första settet. Kändes lätt.
Andra settet med 32,5kg började med trubbel att få upp stången under första repetitonen, jätte skumt. Lyckades med 8reps ändå utan sving.

När jag sedan körde hammercurls märkte jag att det är högern som är extremt seg. Det känns som att jag har styrkan att klara reppsen lätt men det blir nästan som att jag har någonting i armbågen som stoppar och jag börjar luta mig bakåt och hålla på för att få upp vikten.

Det var först i näst sista settet hammercurls det började bli löjligt. Klarade failade på fjärde reppset med högern och fortsatte med vänstern som enkelt klarade 8reps lugnt och kontrollerat.

Det känns som att jag strular från första reppset till sista med högern och inte riktigt klarar av att ta ut muskeln. Vänstern har jättebrakontroll över vikterna och jag failar inte förrens muskeln är för trött helt enkelt.

Jag är högerhänt och har alltid känt mig lite starkare i den armen.

Vet inte vad det är jag gör fel.

Deceiver85
2008-06-30, 21:20
Du är väl starkare i ena armen helt enkelt, och du kanske inte var starkare i högern trots allt...

JockeKillen
2008-07-01, 00:49
Hade en polare som när han nyss börjat gymma så var han groteskt mycket klenare i höger arm än vänster vid just biceps, med det har gått till sig och han är som oss vanligt folk nu (dvs starkare i den primära armer).

Damien Thorne
2008-07-01, 07:14
Jag är högerhänt men har ändå alltid varit starkare i vänster.

Anders The Peak
2008-07-01, 08:06
Körde biceps och rygg idag.
Började med 3set skivstångscurls. 30kilo, 10reps, första settet. Kändes lätt.
Andra settet med 32,5kg började med trubbel att få upp stången under första repetitonen, jätte skumt. Lyckades med 8reps ändå utan sving.

När jag sedan körde hammercurls märkte jag att det är högern som är extremt seg. Det känns som att jag har styrkan att klara reppsen lätt men det blir nästan som att jag har någonting i armbågen som stoppar och jag börjar luta mig bakåt och hålla på för att få upp vikten.
Det var först i näst sista settet hammercurls det började bli löjligt. Klarade failade på fjärde reppset med högern och fortsatte med vänstern som enkelt klarade 8reps lugnt och kontrollerat.

Det känns som att jag strular från första reppset till sista med högern och inte riktigt klarar av att ta ut muskeln. Vänstern har jättebrakontroll över vikterna och jag failar inte förrens muskeln är för trött helt enkelt.

Jag är högerhänt och har alltid känt mig lite starkare i den armen.

Vet inte vad det är jag gör fel.

Du kör för tungt! Ta det lugnt och börja med att köra 15 reps på en vikt du klarar ca 20-25 reps och jobba ned dig till arbetsseten på t ex 4*8. Använd en vikt som du klarar ca 9-11 reps. Det är lagom överbelastning för att bygga biceps.