handdator

Visa fullständig version : Tricepsövningar


Algott
2008-06-30, 19:36
Jag har skadat axeln men vill naturligtvis även under läkeperioden träna så mycket det går. Axelövningar är bara att glömma men det mesta av övriga kroppen försöker jag träna, men jag hittar inga tricepsövningar som funkar. Jag behöver alltså tips på tricepsövningar där axeln är avlastad? Frenchpress, pushdown i wiremaskin, hantellyft bakom nacken, och allt vad jag kommit på belastar axeln för mycket.
Finns det några övningar som kan funka?

Tack på förhand

MrBoris
2008-06-30, 19:57
http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/DBOneArmTriExt.html ?

Roosen
2008-06-30, 20:21
Är de inte så att dom flesta övningar gällande överkropp belastar axlarna mer eller mindre..(?) Varför inte avstå överkroppen helt tills axeln är helt okej? Skulle tro att de hämmar läketiden ju mer du belastar den, ovasett hur mkt avlastad den är. Kanske inrikta sig på ben/mage under tiden?

Floddan
2008-06-30, 20:30
Jag har skadat axeln men vill naturligtvis även under läkeperioden träna så mycket det går. Axelövningar är bara att glömma men det mesta av övriga kroppen försöker jag träna, men jag hittar inga tricepsövningar som funkar. Jag behöver alltså tips på tricepsövningar där axeln är avlastad? Frenchpress, pushdown i wiremaskin, hantellyft bakom nacken, och allt vad jag kommit på belastar axeln för mycket.
Finns det några övningar som kan funka?

Tack på förhand


Jag skulle avstå helt om jag hade så ont. Franskpress är den som jag tycker känns minst i axeln om jag har ont, men de kanske beror lite på vart i axeln de gör ont.

Försök att inte sova på axeln på natten..

Algott
2008-06-30, 20:42
Jodå, visst har ni rätt att de antagligen hade vart bäst med avhållsamhet. Men jag fick till en del bicepsövningar där man stöder överarmen mot bänk eller har stöd i maskin, och då blir man ju lite nyfiken på om det kan finnas något liknande för triceps där tyngden inte ligger på axlarna vilket om på ett eller annat sätt gör i alla övningar jag kan. Det ska också tilläggas att skadan är inte värre än att sjukgymnasten tyckte jag kunde känna mej fram till hur mycket jag kan använda axeln.

rolf
2008-06-30, 22:56
Kickbacks var det första jag tänkte på.

Algott
2008-07-08, 08:55
Kickbacks hade jag faktiskt tidigare inte tänkt på att prova. Uppvärmning kändes bra men efterhand som jag ökade vikten tilltog smärtan i axeln. Istället provade jag att köra Pushdowns sittandes på knä på golvet med armbågarna på en bänk, jag tycker visserligen det ändå läggs en hel del belastning på axeln men av någon anledning funkar det och känns bra. Antagligen inte den mest perfekta tricepsövningen men det är iallafall något tills vidare.

Morty
2008-07-08, 10:42
Finns det inga maskiner som isolerar endast triceps?
ex:
http://fitness.hownd.com/images/image-12-518-nautilus_nitro%AE_plus_triceps_extension_photo.jpg

annars tänkte jag på pushdowns i CC.