handdator

Visa fullständig version : Gå ner i vikt utan träning?


Pejij
2008-06-30, 18:53
Sten Sture Skaldeman säger i sina böcker att genom att bygga sin kost på massvis med fett, lite protein och minimala mängder kolhydrater kan man gå ner i vikt (man går då ner i fettprocent och behåller sina muskler) helt utan träning. Han pratar om 75% fett 20% protein och 5% kolhydrater. Vad tror ni om denna teori? Några synpunkter?

überstarken
2008-06-30, 18:57
Jamen lyssna på namnet liksom.. Sten Sture, det är ju *bs* rakt igenom och Sten Sture är ett *troll* . ;)

Pejij
2008-06-30, 19:02
Jamen lyssna på namnet liksom.. Sten Sture, det är ju *bs* rakt igenom och Sten Sture är ett *troll* . ;)

Vet inte riktigt om jag ska ta det inlägget seriöst eller inte? :D

überstarken
2008-06-30, 19:08
Vet inte riktigt om jag ska ta det inlägget seriöst eller inte? :D

Men vafan, massvis med fett... Sen när började man deffa genom att äta massvis med fett och dra ner på kolhydrater och protein? Och dessutom lägga ner träningen? Det kan inte gå annat än käpprätt åt helvete. Är det något man _INTE_ ska göra så är det att sluta styrketräna samt minska på proteinintaget om målet är att gå ner i vikt utan att bli av med muskelmassa.

Lavorini
2008-06-30, 19:12
Sök på Annika Dahlqvist...

AmericanDragon
2008-06-30, 19:21
Detta har sagt väldigt många gånger förut men: läs deffguiden här på forumet.

Eddie Vedder
2008-06-30, 19:23
Är det något man _INTE_ ska göra så är det att sluta styrketräna samt minska på proteinintaget om målet är att gå ner i vikt utan att bli av med muskelmassa.

LCHF är knappast ämnat för personer med byggarambitioner.

Dessutom är det inte en viktnedgångsmetod främst utan en kosthållning som fått stort genomslag och anses av dess efterföljare vara "det rätta" sättet för oss m'nniskor att äta och leva. Till en början kanske i syfte att gå ner i vikt men sedan äta så livet ut.

Personerna som propagerar för det verkar må oerhört bra, säkerligen finns flertalet som INTE lyckats med samma sak och som inte syns offentligt på samma (sektlika och hysteriska) sätt, men likförbannat har det fått människor att må bättre och då ser jag enbart fördelar.

Ingen evidens finns i nuläget för att det skulle vara hälsovådligt i alla fall.

Pejij
2008-06-30, 19:31
Men vafan, massvis med fett... Sen när började man deffa genom att äta massvis med fett och dra ner på kolhydrater och protein? Och dessutom lägga ner träningen? Det kan inte gå annat än käpprätt åt helvete. Är det något man _INTE_ ska göra så är det att sluta styrketräna samt minska på proteinintaget om målet är att gå ner i vikt utan att bli av med muskelmassa.

Var har du källorna som bekräftar det påståendet?

überstarken
2008-06-30, 19:36
Var har du källorna som bekräftar det påståendet?

De orkar jag inte leta upp men ta och sök lite här på forumet så kommer du hitta väldigt mycket om just det ämnet.

King Grub
2008-06-30, 19:39
Var har du källorna som bekräftar det påståendet?

Det är absolut grundläggande fysiologi.

Pejij
2008-06-30, 19:39
De orkar jag inte leta upp men ta och sök lite här på forumet så kommer du hitta väldigt mycket om just det ämnet.

Så du menar att det bara kan finnas ett sätt att gå ner i fett men inte i muskler?

Pejij
2008-06-30, 19:42
Det är absolut grundläggande fysiologi.

Så du menar att det bara kan finnas ett sätt att gå ner i fett men inte i muskler?

*rolleyes*

überstarken
2008-06-30, 19:42
Så du menar att det bara kan finnas ett sätt att gå ner i fett men inte i muskler?

Det beror väl på vad du menar med "ett sätt" men sättet som herr Sture föreslår är då inte bland de bättre iallafall.

Pejij
2008-06-30, 19:44
Det beror väl på vad du menar med "ett sätt" men sättet som herr Sture föreslår är då inte bland de bättre iallafall.

Hur kan du veta det? Har du testat? Annars kan du gärna visa mig den studien som visar att herr Sture har fel?

King Grub
2008-06-30, 19:45
*rolleyes*

Har du styrketränat dig till en större än normal muskelmassa och sedan börjar dieta utan styrketräning, kommer du obönhörligen att tappa massa.

Pejij
2008-06-30, 19:50
Har du styrketränat dig till en större än normal muskelmassa och sedan börjar dieta utan styrketräning, kommer du obönhörligen att tappa massa.

Jag pratar inte som metoden som speciellt en deff-metod, utan som en allmän metod att tappa fett.

überstarken
2008-06-30, 19:53
Jag pratar inte som metoden som speciellt en deff-metod, utan som en allmän metod att tappa fett.

Då fungerar den nog ypperligt, precis som alla metoder som innebär kaloriunderskott, kanske kommer du tillochmed att må bättre utav den. :) Men du, gillar du styrketräning och känner att du vill fortsätta orka med den och utvecklas i den - följ inte Stures metod.

King Grub
2008-06-30, 20:09
Jag pratar inte som metoden som speciellt en deff-metod, utan som en allmän metod att tappa fett.

Oavsett vem man är finns det inget som bevarar fettfri massa under diet som belastningsträning och en högproteinkost.

Pejij
2008-06-30, 20:14
Oavsett vem man är finns det inget som bevarar fettfri massa under diet som belastningsträning och en högproteinkost.

Men är denna metod ett alternativ för de lata själar som inte orkar sig till gymmet, men som ändå vill behålla sina muskler under sin fettminskning?

Robbin
2008-06-30, 20:19
Men är denna metod ett alternativ för de lata själar som inte orkar sig till gymmet, men som ändå vill behålla sina muskler under sin fettminskning?

Men du gullet ta och läs tråden igen va fasen :P

Har du styrketränat dig till en större än normal muskelmassa och sedan börjar dieta utan styrketräning, kommer du obönhörligen att tappa massa.

Edit:

PS Lathet och styrketräning går sällan ihop

Pejij
2008-06-30, 20:23
Men du gullet ta och läs tråden igen va fasen :P

Som sagt, jag pratar inte om metoden bara som ett alternativ för styrketränande, utan ifrågasätter om den fungerar överhuvudtaget då jag tycker det låter konstigt med 75% fett i kosten i en fettminskning.

überstarken
2008-06-30, 20:25
Som sagt, jag pratar inte om metoden bara som ett alternativ för styrketränande, utan ifrågasätter om den fungerar överhuvudtaget då jag tycker det låter konstigt med 75% fett i kosten i en fettminskning.

Det finns ingen motsägelse i att äta 75 E% fett och samtidigt gå ner i vikt.

Pejij
2008-06-30, 20:26
Det finns ingen motsägelse i att äta 75 E% fett och samtidigt gå ner i vikt.

Jag tror vi börjar förstå varann :D

Eddie Vedder
2008-06-30, 20:28
Men är denna metod ett alternativ för de lata själar som inte orkar sig till gymmet, men som ändå vill behålla sina muskler under sin fettminskning?

Det är som sagt ingen viktminskningsmetod, det är en kosthållning ämnad att hålla livet ut. Om den intresserar dig så läs Skaldemans och Dr. Dahlquists bloggar. Stor varning för extrema konspirationsteorier och fanatism dock. Livsmedelsverket vill döda oss alla, dietister är djävulens lakejer etc.

Pejij
2008-06-30, 20:31
Jag är inte alls intresserad av att testa denna metod då jag faktiskt VILL träna under tiden, och dessutom litar jag inte riktigt på den. Däremot undrar jag bara OM den funkar, då jag tyckte det lät konstigt då jag läste det i boken.

überstarken
2008-06-30, 20:34
Jag är inte alls intresserad av att testa denna metod då jag faktiskt VILL träna under tiden, och dessutom litar jag inte riktigt på den. Däremot undrar jag bara OM den funkar, då jag tyckte det lät konstigt då jag läste det i boken.

Jaha, vad var slutsatsen då? Funkar den? Och i så fall vad är det som funkar? ;)

Pejij
2008-06-30, 20:35
Jaha, vad var slutsatsen då? Funkar den? Och i så fall vad är det som funkar? ;)

Lixom de ja ville ta reda på typ ... *slap* :smash:

überstarken
2008-06-30, 20:38
Lixom de ja ville ta reda på typ ... *slap* :smash:

Om detta är förutsättningarna för att den ska "funka"...

Sten Sture Skaldeman säger i sina böcker att genom att bygga sin kost på massvis med fett, lite protein och minimala mängder kolhydrater kan man gå ner i vikt (man går då ner i fettprocent och behåller sina muskler) helt utan träning. Han pratar om 75% fett 20% protein och 5% kolhydrater. Vad tror ni om denna teori? Några synpunkter?

...Så är svaret NEJ.

Eddie Vedder
2008-06-30, 20:40
Lixom de ja ville ta reda på typ ... *slap* :smash:

Ja men läs då om den. Det finns hur mycket som helst, googla LCHF eller kolla på någon av bloggarna jag nämner. Det är ju du själv som pratar om Skaldeman t.o.m. så Googla på honom.

Men som svar på din fråga. JA det "funkar". Men det förutsätter ju att den genomförs på ett sätt där man hamnar på önskat energiintag helt enkelt, som vilken kosthållning som helst. Det är ingen viktminskningsmetod men det går självklart att gå ner i vikt med som alla andra kosthållningar.

überstarken
2008-06-30, 20:45
Nämen oj vad rörigt det blev nudå Eddie :D

Acquiescence
2008-06-30, 21:39
Nämen oj vad rörigt det blev nudå Eddie :D

?

Makronutrientdistribution influerar inte på något sätt viktnedgång; ALLA varianter på makronutrientdistribution leder till viktnedgång vid negativ kaloribalans, oavsett ifall du tränar på gym eller ligger på soffan, och leder alla till samma viktnedgång (låg-kolhydrat-dieter är 4% bättre de första 6 månaderna, jämnar ut sig efter 12).

Utövning av fysisk aktivitet är endast ett redskap för att nå utsatt kaloribalans utan att skära ned på kosten, eller till och med äta mer än vanligt, och samtidigt få de positiva effekterna av träningen.

Makronutrientdistributionen är föga intressant ur ett viktnedgångsperspektiv; Endast intressant ur ett mättnadsperspektiv, el. hur tillmötesgående individen är för dietens utformning el. dyl..