handdator

Visa fullständig version : Några frågor...


Dk1ng
2003-06-11, 15:07
1. Stort problem!!! Gymmet har nu endast öppet må-tor, hur bör jag lägga upp träningen? I vanliga fall kör jag styrka 4-6 gng/v med vilodag/ar insprängt mitt i, sedvanlig fördelning då varje muskelgrupp får en ordentlig genomkörare 1gng/v, ibland 2.
Ben skulle kunna uteslutas då de får arbeta under de kardiovaskulära passen 2-3gng/v och även till viss del under morgonpromenaderna.

2. Jag har fortsatt med morgonpromenader ca 5 gng/v även efter att deffen avslutats då jag gått inn i en fas då tanken är att lägga på sig kvalitativ muskelmassa. Tycker ni promenaderna är vettig sysselsättning eller kommer det inte ha nån fettförbrännande effekt då man ofta säger att muskelbygge och fettförbränning inte går att kombinera på bra sätt?? Vill ju inte sätta igång nån muskelnedbrytning o kortisol utsöndring de första man gör på morgonen...

3. Mina bicepsfästen verkar korta, dvs. biceps är stor i ett flexxat läge men i avspänt saknas den fina "fylligheten" ända ner på överarmen... ni vet den där bulligheten som vissa uppvisar. Är det möjligtvis så att biceps komprimeras ihop i takt med att man tränar den?, har noterat att många tävlande bodybuilders har en rätt spetsig form på biceps? Lr kan det ha med bristfällig o felaktig stretching o göra? Tycker det är lite mysko när kompisar som tränat endast 0.5-1 år ser ut att ha en fylligare biceps än många (läs jag) som ändå skött kost o tränat seriöst i flera år... Kan nån bara bekräfta att detta är ett genetiskt faktum lr komma med någon botekur..:confused:

Jag vet att det blev mycke på en gång men jag var bara tvungen att lätta mitt hjärta på detta trevliga forum, har vart frånvarande ett litet tag här då åskan slog ut modemet men ska snart komma igen...!! :)

Mvh

King Grub
2003-06-11, 15:13
1. Bara ett förslag, men:

Måndag: Bröst, axlar
Tisdag: Rygg, mage
Onsdag: Ben, vader
Torsdag: Biceps, triceps

2. Att hålla igång med cardio eller morgonpromenader är säkert en god idé. Även om du inte ligger på energiunderskott kan det säkert hjälpa till att hålla en eventuell fettuppgång på en acceptabel nivå. Muskelförlust tror jag inte du behöver oroa dig för om du inte går på diet.

3. Muskelbukens längd och fäste, och den kan du inte göra något åt.

z_bumbi
2003-06-11, 15:47
Nr 3.. det kan ju vara så att fylligheten som du tycker dig sakna beror på att andra muskler än just biceps inte får så mycket träning.

Dk1ng
2003-06-11, 16:17
Originally posted by z_bumbi
Nr 3.. det kan ju vara så att fylligheten som du tycker dig sakna beror på att andra muskler än just biceps inte får så mycket träning.

Förstod inte riktigt... menar du att jag skulle spendera en massa tid på biceps och försumma andra muskelgrupper..? Lr menar du att andra muskler som bracchialis borde stimuleras mer i samband med bicepsträning..?
Om det var det förstnämnda bör jag påpeka att det inte är nån beach-byggning det här fallet handlar om, har sysslat med styrketräning sen 98 och innan dess vart elitidrottare på SM-nivå... men det är egentligen ointressant i sammanhanget, ville bara poängtera att det inte handlar om nåt "Hej jag har tränat i 0.5 år och lagt på mig 6 kg muskler (f.ö. omöjligt..) och vill nu ha massiva biceps inför sommarn-inlägg"

:smash:

Mvh

z_bumbi
2003-06-11, 17:05
Dk1ng:
Förstod inte riktigt... menar du att jag skulle spendera en massa tid på biceps och försumma andra muskelgrupper..? Lr menar du att andra muskler som bracchialis borde stimuleras mer i samband med bicepsträning..?

Jag tänkte på brachiradialis och bracchialis men det är ju svårt att säga utan att se bilder på armen om det är muskelbuken som är kort och/eller andra muskler som är underutvecklade. (Det kan vara svårt att se på bild också men betydligt lättare, finns vissa på forumet som kan avgöra mycket från en bild.)

Om det var det förstnämnda bör jag påpeka att det inte är nån beach-byggning det här fallet handlar om, har sysslat med styrketräning sen 98 och innan dess vart elitidrottare på SM-nivå... men det är egentligen ointressant i sammanhanget, ville bara poängtera att det inte handlar om nåt "Hej jag har tränat i 0.5 år och lagt på mig 6 kg muskler (f.ö. omöjligt..) och vill nu ha massiva biceps inför sommarn-inlägg"

Eftersom 99 % av alla som ställer sådana frågor som du gjort är nybörjare så är det väl inte så lätt att veta av ditt inlägg vad du syslat med tidigare och det är ju inget som säger att du i alla fall inte har obalans i muskelutvecklingen fast du tränar lite längre, jag känner ingen byggare som inte har obalans på något sätt (Iofs känner jag inte så himla många byggare när jag tänker efter. :D )

Några saker som jag uppfattade som nybörjarsignaler...

*Hjälp med program på fyra dagar

OBS ! Jag ser inget fel i att fråga men de flesta jag känner som tränat så länge som du gjort gör utan tvekan programen själva men det är ju så klart bra att få synpunkter.
Svårigheten är ju att ingen här inne vet hur din kropp reagerar på träningen och var du får mest träningsvärk, vilka kroppsdelar du kan köra i rad samt vad du tycker dig behöva träna mest och tänkter du köra fyra dagar i rad så behöver man ju tänka på sådant för att det ska finnas en chans att det ska bli hyffsat till slut.

*styrka 4-6 gng/v

Väldigt mycket träning..specielt som du körde vissa kroppsdelar två gånger i veckan ibland.

*Ben skulle kunna uteslutas då de får arbeta under de kardiovaskulära passen 2-3gng/v och även till viss del under morgonpromenaderna.

Vad tränar du som bygger så mycket ben ? Morgonpromenader gör det i alla fall inte, det enda jag kan tänka mig är ren sprint eller möjligtvis någon form av rörelseträning men då har vi ju lämnat kardiovaskulära området bakom oss antar jag.

mvh

Björn
PS Mycket text men jag måste göra av med all energin från godispåsen jag just åt på något sätt ds :D

Dk1ng
2003-06-11, 23:04
Z_Bumbi: orkar inte quota då det tar så mycket plats. Håller med om att en bild hade vart bra!!
Förstår att de lät nybörjaraktigt att fråga om råd med upplägg och dylikt, var väl mest ute för o se om nån annan vart med om samma sits och hade några bra erfarenheter. Klart att jag kan knåpa ihop ett pass där involveringen av samma muskelgrupper 2 dagar i följd undviks, ville höra vad andra tyckte inom ämnet!


Vad gäller att träna 2 muskelgrupper på en vecka är detta något som jag tillämpar om jag finner att någon grupp halkar efter i utvecklingen lr reagerar sämre på träning än kontra-muskeln och då placeras dessa pass ut så långt ifrån varandra som möjligt och gärna i kombination med annan muskelgrupp, att spendera t.ex. ons och sön med att köra enbart biceps finner jag idioti...

Vad gäller benträning så tycker jag att cykling och HIIT fungerar bra, kanske inte för att bygga maximal massa men definitivt för att underhålla och förbättra kvalitéen vilket får ses som det primära syftet när öppettider blir min största fiende...

Att alla har en viss obalans i den muskulära utvecklingen är självklart, inte ens på tävlingsnivå är proportionerna och fördelningen perfekt. Skulle inte ens sjunka till såna nivåer att hävda att min symmetri är felfri, för det är den inte, därav mitt upplägg med att vissa muskelgrupper behöver 2 pass för att reagera som andra gör på 1 i veckan.

Jag bör kanske nämna att jag inte tränar, och aldrig har för att bli stor och biffig. Min filosofi har varit att hålla låg bf% året runt och bygga kvalitativ muskelmassa med bibehållen kondition. Faktum är att rent muskulmassa-mässigt kan man endast lägga på sig runt 1-2 kg ren muskelmassa per år, givetvis finns undantag. Då förstår man snart att de som tror att man lägger på sig 6 kg muskler på ett halvår antagligen lagt på sig en hel del annat än bara muskler...

Hoppas du inte tyckte att förra innlägget verkade spydigt, så var icke meningen... jag är givetvis öppen för diskussion och åsikter, varför skriver man annars..? Viste inte hur jag skulle ta det riktigt iom att du inte utvecklat lr motiverat ditt första svar och det kändes lite som om du endast ville idiotförklara mig. Men nu har jag fått större klarhet i hur du menade!!

Mvh

Nils
2003-06-12, 09:13
Originally posted by Dk1ng

Jag Faktum är att rent muskulmassa-mässigt kan man endast lägga på sig runt 1-2 kg ren muskelmassa per år, givetvis finns undantag. Då förstår man snart att de som tror att man lägger på sig 6 kg muskler på ett halvår antagligen lagt på sig en hel del annat än bara muskler...

En himla massa undantag. Typ de flesta som tränar då man första året knappt kan öka så lite och sedan varje gång man kör mycket bulk. Tillåter du dig att gå upp 10 kilo på ett år så kommer det med träning vara bra mycket mer än 1-2 kilo muskler.
Så egentligen pratar du nog om någon som tränat länge och vill ha låg BF över hela året när du pratar om den personen som inte kan lägga på sig mer än 1-2 kilo muskler per år.
Nils

z_bumbi
2003-06-12, 10:01
Dk1ng: Nej jag reagerade inte på någon spydighet utan skulle bara förklara varför jag svarade som jag gjorde. Det är ju abslout inget fel att fråga men det slarvas ju allmänt med att förklara vilken bakgrund man har när man ställer frågor och då är det ju inte så lätt att ge ett svar som är anpassat för träningsnivån.

Att man ska skippa benen och säja att hiit och cykel klarar av det är fortfarande inte det bästa skulle jag tro, du lär kanske bibehålla det mesta av musklerna men du lär inte bygga några nya om du inte har tränat ben väldigt dåligt tidigare. I ditt fall om du ska köra fyra dagar så ser jag inget problem att köra ben och då får axlarna en vilodag mitt i allt också.
Klarar man att träna ben på ett tredagarscheman så ser jag liksom ingen anledning att ta bort dem från ett fyradagars om benen inte är väldigt mycket större en kroppen i övrigt, kanske.

1-2 kg muskler per år är ju något som florerar mycket men det är ju fullt möjligt att lägga på sig mer per år under en ganska lång period när man börjat träna så jag vet inte hur man kommit fram till dessa siffor.

Tillsist låter det som ett tråkigt gym som ändrar öppettiderna bara för att det är sommar, det är ju då det är som roligast att träna.

Dk1ng
2003-06-12, 13:04
Z_Bumbi: Håller definitivt med om att öppettiderna på gymmet är ett problem. Har fört diskussionen med en kompis som jobbar där för att se om vi får tillåtelse att använda hans nyckel o träna även under stängda tider, framförallt är det väldigt tveksamt att ha sådana tider då vissa av dem som tränar där tävlar för klubben på hög nivå i styrkelyft. En gammal klasskamrat knep nyligen ett SM-guld i knäböj och ska representera Sverige i Las Vegas senare i år lr om det nu var tidigt nästa år.... Men faktum är att kommunen rycker i trådarna och då vet man lätt hur de blir..:(

Dk1ng
2003-06-12, 13:07
Nils: Jo, jag vet, det är ett mycket omdiskuterat ämne. Dock så är det ju så att det handlar om ren muskelmassa som i sin tur binder vätska så att den reella muskelökningen torde bli mer.