handdator

Visa fullständig version : min familj behöver inte omega-3


Animalistic
2008-06-30, 11:14
jag blev helt ställd när jag läst om omega-3 att man får snabbt ont i huvudet osv om man inte får i sig omega-3, våran familj äter i snitt var tredje eller fjärde månad en fiskrätt, som då oftast är fiskpinnar!! (räknas knappt som fiskrätt)
fiskgryta äts väl i snitt en gång om året.
är omega-3 överskattat eller är min familj unik?

shut teh face
2008-06-30, 11:22
Well. Paulin, även om alla inte håller med honom på vissa punkter, säger en del bra saker som jag tycker är värt att följa. Han säger att man ska äta fet fisk 3 ggr i veckan. Det gör ni knappast ser det ut som.

agazza
2008-06-30, 11:23
Kroppen mår bäst av regelbundet intag av fisk. Du dör inte av att äta lite fisk.

regus
2008-06-30, 11:25
Man behöver inte äta fisk för att få i sig omega3.

Blues-Niklas
2008-06-30, 12:22
Det handlar väl om att man mår som bäst om man äter fet fisk 3ggr i veckan.
Sedan mår man väl helt ok om man bara äter det en gång i veckan. Jag kan tänka mig att huvudvärk och andra bristsjukdommar uppkommer först när man i stort sett inte alls äter fisk eller andra matvaror som innehåller omega-3.

Men eftersom man vill må bäst så blir det ju fisk 3ggr i veckan (och tillagar man den rätt så är det ju inga problem heller).

Musselbank
2008-08-13, 22:25
SLV förordar också fisk tre gånger i veckan, men föreslår att 2 av dessa ska vara mager.

Sverker
2008-08-14, 06:23
Du kan leva flera år utan Omega-3. Det tar tid innan bristen smyger sig på dig.

Brist på Omega-3 märks främst i perioden med kraftig tillväxt, läs de första månaderna i livet. Det är när hjärnan ska tillväxa som bristen på DHA kan uppstå. Värt att tänka på för prematurbarn.

Per B
2008-08-14, 06:34
Brist på Omega-3 märks främst i perioden med kraftig tillväxt, läs de första månaderna i livet. Det är när hjärnan ska tillväxa som bristen på DHA kan uppstå. Värt att tänka på för prematurbarn.
Och INNAN födseln, d v s att det är viktigt att mamman får i sig Omega-3 under graviditeten.

http://fn.bmj.com/cgi/content/short/adc.2006.099085v1

theoppositescollide
2008-08-14, 08:56
jag äter fisk en gång i månaden kanske. Upplever dock inte symptom som huvudvärk och sånt.

Mourten
2008-08-14, 17:38
Det märks även kraftigt senare i livet, vet inte om de var här lr någonannastans jag läste det men stod att eskimåer hade mkt lägre hjärtrelaterade sjukdomar än danskar till följd av högt intag omega3 hela livet. Värt att tänka på de å äta fisk/tillskott.

kalajset
2008-08-14, 21:15
Jag äter aldrig fisk, har aldrig ont i huvudet :thumbup: (Nåja, några ggr per år kanske)

Har dock funderat på att börja ta Omega-3 i tillskottsform, för det gäller ju att följa med i trenderna har jag förstått. Undrar vad det skulle ge mig.

Scratch89
2008-08-14, 21:22
Men läs vad Sverker skriver. Man märker inte av symptomen som någon slags huvudvärk, eller "oj, nu känner jag n-3-brist!". Dessutom finns omega 3 i rapsolja, nötter, avokado osv, så ni behöver inte oroa er. Det finns t.om en del i griskött. :eating:

kalajset
2008-08-14, 21:37
Men läs vad Sverker skriver. Man märker inte av symptomen som någon slags huvudvärk, eller "oj, nu känner jag n-3-brist!". Dessutom finns omega 3 i rapsolja, nötter, avokado osv, så ni behöver inte oroa er. Det finns t.om en del i griskött. :eating:

Det är jag helt med på. Jag själv var, tja, man kan väl helt enkelt kalla det "ironisk", (usch, uttjatat), i min skrift. Eftersom jag faktiskt aldrig i hela mitt liv har ätit fisk, (jo, förresten - har nog hänt i form av provsmakning två-tre ggr kanske), utan istället varit vegetarian sedan födelsen, är jag ganska övertygad om att man klarar sig utmärkt utan fisk ÖHT. Att det däremot är nyttigt tvivlar jag inte en sekund på. Det jag däremot tycker är lite lustigt är denna Omega-3-hysteri som svept över landet de senaste åren - iofs inget direkt fel med det alls. Om det får folk att käka mer Omega-3, fine.

C.E.J.
2008-08-14, 22:39
Har det inte sagts här på brädan några ggr att omega-3-tillskott är fullgod ersättning för den omega-3 man kan få från fisk.

tobbo
2008-08-14, 23:25
Är det inte så att kroppen vänjer sig vid den maten man äter, t. ex jag äter väldigt lite grönsaker men märker inte av några sympton av det medan andra skulle göra de?

Scratch89
2008-08-15, 05:03
Nä, bristsymptom är ingenting som kroppen kan vänja sig vid.

Eddie Vedder
2008-08-15, 09:50
Har det inte sagts här på brädan några ggr att omega-3-tillskott är fullgod ersättning för den omega-3 man kan få från fisk.

Det är ju samma sak. Fiskolja i en kapsel eller fiskolja i en fisk.

Men et finns mycket mer i fisk som är nyttigt och allt kan inte tillskrivas dess fettsammansättning. I studier på t.ex. kognitiv förmåga hos äldre sågs en lika tydlig förbättring vid en kost med fet som mager fisk. Jag vill t.o.m. minnas att någon av alla oändliga studier på konsumtion av fisk och/eller omega-3 visade positiv effekt på olika hälsofaktorer hos fet som mager fisk men dock INTE på fiskoljekapslar.

Kan t.o.m. ha varit samma studie som jag nämnde om de äldres kognitiva kapacitet. Får leta sedan när jag kommer hem till Uppsala och bredbandet i eftermiddag.:D

Nä, bristsymptom är ingenting som kroppen kan vänja sig vid.

Men däremot kan man vänja sig vid det tillståndet, anpassa livet därefter och helt enkelt inte reflektera över att något egentligen är fel.

"Jag har alltid gjort si och så men mår alldeles prima ändå!" rots att man givetvis inte har en aning om huruvida man mår bättre eller betydligt sämre än om den eventuella bristen på näringsämne x inte funnits där.

Jag lider ju av blodbrist och inte var mina otillräckliga järnnivåer något jag reflekterade över förrän det hade gått ganska långt såjag var REJÄLT nere. Helt enkelt p.g.a. en allmän anpassning till trötthet, nedsatt koncentrationsförmåga, frekvent förekommande yrsel etc. "Alla känner sig väl trötta och inte är det något mer fel på mig." var mitt resonemang eftersom jag inte ansåg mig själv ha mer "rätt" än någon annan att känna mig utmattad.:(

Per B
2008-08-17, 19:55
Jag har rekommenderat syrran att börja ge hennes 1 år och 4 månader gamla son fiskolja. När jag googlade så hittade jag en produkt som heter "Eskimo Kids" där man även tillsatt rapsolja för att få med Omega-6 också. Nu känns det iofs som ett dyrt sätt att tillföra Omega-6 då man lika gärna själv kan blanda i lite rapsolja. Men är det nån som är kunnig på barns fettbehov som kan kommentera det här med att barn skulle behöva tillskott av Omega-6 också?!

Sen tar jag tacksamt emot allmänna tankar om att ge småbarn fiskolja också. Själv tror jag absolut att det skulle vara positivt för min systersons utveckling att han regelbundet fick Omega-3-tillskott.

Cilia
2008-08-17, 20:05
Jag har rekommenderat syrran att börja ge hennes 1 år och 4 månader gamla son fiskolja. När jag googlade så hittade jag en produkt som heter "Eskimo Kids" där man även tillsatt rapsolja för att få med Omega-6 också. Nu känns det iofs som ett dyrt sätt att tillföra Omega-6 då man lika gärna själv kan blanda i lite rapsolja. Men är det nån som är kunnig på barns fettbehov som kan kommentera det här med att barn skulle behöva tillskott av Omega-6 också?!

Sen tar jag tacksamt emot allmänna tankar om att ge småbarn fiskolja också. Själv tror jag absolut att det skulle vara positivt för min systersons utveckling att han regelbundet fick Omega-3-tillskott.
Äter dom regelbundet fisk?



Jag tycker själv att det är svårt med att veta om jag får i mig tillräckligt. Försöker sikta på att äta fisk 2-3 gånger per vecka men det blir inte alltid så. Har börjat äta 1000 mg Omega 3 per dag.

Per B
2008-08-17, 20:07
Hmm, jag googlade vidare själv och fann detta:

Är en kombination av AD-droppar och Eskimo-kids att rekommendera till barn?
Eskimo-kids, som bland annat innehåller omega-3-
fettsyror och D-vitamin är en fiskolja som inte är
godkänt som naturläkemedel av läkemedelsverket.
Fem droppar av AD-vitamin dagligen innehåller 10
μg vitamin D3 och 5 ml Eskimo-kids innehåller 5 μg
vitamin D3 och kombinationsbehandlingen skulle då
innebära 15 μg D-vitamin vilket för ett barn som är
två år och uppåt är dubbelt så mycket som
rekommenderat dagligt intag. Det är svårt att avgöra
hur mycket barnet sedan ytterligare får i sig av Dvitamin
i sin vanliga kost. Om omega-3-behandling
anses nödvändig finns omega-3-preparat utan
tillsatser av vitamin D.
Stöd för en rekommendation med en kombination av
AD-vitamin och Eskimo-kids som innehåller Dvitamin
finns inte med tanke på avsaknad av data på
bieffekter av ett större dagligt intag än det
rekommenderade av D-vitamin utöver det som
barnet får i sig via kosten. Dessutom är det svårt att
avgöra om barnet med kombinationsbehandlingen
och sin vanliga kost kommer att överskrida gränsen
för maximalt dagligt intag.

Karolinska Läkemedelsinformationscentralen

Länk (http://www.webbhotell.sll.se/Global/Bhv/Dokument/BVC-blad/Nytt-Krytt/nok_0804.pdf)

Så det verkar vara en fiskolja utan D-vitamin tillsatt eftersom han får AD-droppar. De flesta fiskoljor har väl bara E-vitamin tillsatt?!

Per B
2008-08-17, 20:11
Äter dom regelbundet fisk?
Systersonen får barnmat med fisk kanske 3 ggr/vecka, men då är det ju ofta torsk eller sej, även om lax förekommer. Han äter även maten som föräldrarna äter ibland, men de äter inte fet fisk så ofta, och dessutom tror jag inte han lärt sig uppskatta t ex lax heller (ännu).

Cilia
2008-08-18, 09:34
Måste man komplettera kosten för ett litet barn om dom äter allsidigt?

Fast AD-droppar fick väl även jag som barn iofs?

Tolkia
2008-08-18, 10:14
Måste man komplettera kosten för ett litet barn om dom äter allsidigt?

Fast AD-droppar fick väl även jag som barn iofs?
Jag vet inte riktigt hur det är med AD-droppar (det verkar ju vara något alla barn får), men ang. allsidig kost är det väl så att det inte alltid är så lätt att få små barn att äta allsidigt. Argumentet "ät din fisk, du behöver omega-3-fettsyror" verkar inte fungera. :D

Scratch89
2008-08-18, 11:06
Barn behöver väldigt sällan tillsatt fett. Om barnen fortfarande ammar får de i sig allt de behöver från mjölken, och tillsammans med annan kompletterande mat brukar de få i sig runt 40 E% fett, så att tillsätta ytterligare fett gör nog bara mer skada än nytta. Om man har kunnat fostra ungar i tusentals år innan omega3-hypen så ska man nog klara sig utan i tusen år till.

Per B
2008-08-18, 12:06
Barn behöver väldigt sällan tillsatt fett. Om barnen fortfarande ammar får de i sig allt de behöver från mjölken, och tillsammans med annan kompletterande mat brukar de få i sig runt 40 E% fett, så att tillsätta ytterligare fett gör nog bara mer skada än nytta. Om man har kunnat fostra ungar i tusentals år innan omega3-hypen så ska man nog klara sig utan i tusen år till.

Fast hur många mammor ammar sina barn efter att de fyllt 1 år idag? Min syster gör det då inte, det funkar ju inte så bra då hon börjat jobba igen.

Scratch89
2008-08-18, 12:20
Fast hur många mammor ammar sina barn efter att de fyllt 1 år idag? Min syster gör det då inte, det funkar ju inte så bra då hon börjat jobba igen.

Ah, jag fattade det som om det var två barn, där ena var 1 år och den andra var fyra månader. Oavsett så är det fortfarande väldigt överhypat med omega3, och om barnen får i sig en vanlig kost är det inga problem. Det finns ju hur många matupplägg och matsedlar som helst som BVC ger ut till mammorna helt gratis.

Det som jag kan se som problem är att man helst inte ska ge sina barn typiska allergena maträtter, som fisk, ägg, mjölk, nötter och skaldjur, så där försvinner en hel del näringsämnen. Men det går fortfarande att lösa, då den berikade vällingen täcker i princip alla behov av näringsämnen.

Per B
2008-08-18, 12:25
Personligen tror då jag på att extra tillskott av Omega-3 har en positiv effekt på en barns utveckling. Vad gäller fett generellt verkar det dock som att SLV t o m rekommenderar att man ska tillsätta extra fett:

Ska man tillsätta extra fett i barnets mat? (http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14243&epslanguage=SV)

Scratch89
2008-08-18, 12:30
I praktiken äter många vuxna en fetare kost än vad som rekommenderas. Den maten är oftast tillräckligt fet för små barn, vilket betyder att något extra fett inte behövs.

Föräldrar till magra barn kan lockas att tillsätta ganska stora mängder fett till barnens mat. Det är ingen bra lösning i längden, eftersom det leder till obalans i näringsintaget och ökar risken för att barnet inte får i sig de vitaminer och mineralämnen det behöver. Mer än en tesked extra matfett per portion och sammanlagt högst en matsked om dagen bör i normala fall inte tillsättas.


Att betala dyrt för omega3-tabletter är helt klart inte den bästa lösningen. I Sverige äter vi ändå så pass mycket fett att det blir obalans. Dock säger SLV en bra sak; äter man fettsnålt i övrigt kan det vara bra. men hur många småbarnsföräldrar står och lagar fettsnål mat nu för tiden?

Per B
2008-08-18, 12:39
Att betala dyrt för omega3-tabletter är helt klart inte den bästa lösningen.
Fast det är ju inte alla barn som gillar fet fisk. Och dessutom har man det här med tungmetaller att ta hänsyn till. Men jag håller med: omega3-tabletter är inte nåt att rekommendera till riktigt små barn, däremot flytande tillskott. :smash:

I Sverige äter vi ändå så pass mycket fett att det blir obalans. Dock säger SLV en bra sak; äter man fettsnålt i övrigt kan det vara bra. men hur många småbarnsföräldrar står och lagar fettsnål mat nu för tiden?
Jag håller med om att när det gäller det totala fettintaget så hänger det på hur mycket fett föräldrarna använder generellt i matlagningen, så där är det upp till dem att avgöra om tillskott behövs. Men vad gäller just Omega-3 så har jag tolkat det som att det i princip är vedertaget att vi i allmänhet äter för lite Omega-3 i förhållande till andra fetter?!? (Jag är lekman på området.)

Eddie Vedder
2008-08-18, 12:45
men hur många småbarnsföräldrar står och lagar fettsnål mat nu för tiden?

Det är nog ganska vanligt skulle jag tro. Rån, kex, sockeryoghurtar och värdelöst sammansatt barnmat är nog desto vanligare.

Jag tycker att Birgitta Strandvik som är professor i barnmedicin på Göteborgs universitet har en hel del bra saker att säga om barnens fettbehov och deras kost:

http://www.alltombarn.se/halsa/barnmat-1.13709

Den länken är kanske inte den bästa men hursomhelst tycker jag hon verkar väldigt klok i sina analyser, jag har läst och hört mer från henne tidigare.

Per B
2008-08-18, 12:53
Det är nog ganska vanligt skulle jag tro. Rån, kex, sockeryoghurtar och värdelöst sammansatt barnmat är nog desto vanligare.

Jag tycker att Birgitta Strandvik som är professor i barnmedicin på Göteborgs universitet har en hel del bra saker att säga om barnens fettbehov och deras kost:

http://www.alltombarn.se/halsa/barnmat-1.13709

Den länken är kanske inte den bästa men hursomhelst tycker jag hon verkar väldigt klok i sina analyser, jag har läst och hört mer från henne tidigare.

Tack för den länken Eddie! :thumbup:

Birgitta Strandvik uttalar sig även om förhållandet mellan Omega-3 och Omega-6 i denna artikel: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=697068

Scratch89
2008-08-18, 13:08
Bra länk där Eddie. Dock tycker jag inte att det är den färdiga barnmatens fel, utan snarare att det är föräldrarna som inte tar sitt ansvar och ger barnen rätt mat. De färdiga burkarna ska bara agera mellanmål och/eller komplement; grunden ska fortfarande vara berikad välling, fet mjölk och samma mat som resten av familjen äter, fast i mindre portioner och betydligt lättare att tugga.

Eddie Vedder
2008-08-18, 13:13
Dock tycker jag inte att det är den färdiga barnmatens fel, utan snarare att det är föräldrarna som inte tar sitt ansvar och ger barnen rätt mat. De färdiga burkarna ska bara agera mellanmål och/eller komplement; grunden ska fortfarande vara berikad välling, fet mjölk och samma mat som resten av familjen äter, fast i mindre portioner och betydligt lättare att tugga.

Ja håller med dig. Men min poäng är den att jag inte tror folk i regel lagar så bra och fet mat till sina barn som de borde utan just stoppar ett rån eller ett kex i munnen på dom, ger godisyoghurts till frukost, värdelös barnmat o.s.v.

Tyvärr. Givetvis hoppas jag att jag har fel men det lilla jag sett från helt vanliga personer som är jättebra och älskande föräldrar så är det fortfarande ganska mycket skräp som syoppas i munnen på barnen redan i tidig ålder. Ungefär som att en unge redan från födseln är sugen på läsk och godis. Så är det ju inte utan barn "tvingas" in i den typen av matvanor.

Cilia
2008-08-18, 15:16
Jag har en kompis vars ena barn inte har fått äta en enda barnmatsburk. Det blev en grej för henne (dock är hon inte emot burkar). Men även hennes andra barn har mest fått äta hemmagjord mat istället för burkar. Förutom andra fördelar tror jag att man vinner det att barnen tidigt vänjer sig vid samma mat som övriga familjen äter. Då slipper man det som många hamnar i dvs att barn bara äter "barnmat" och inte samma mat som de vuxna. Det gör livet knöligt och tidskrävande förutom att barnen missar en stor del i uppfostran dvs att lära sig umgås kring mat.

Ape3
2008-08-18, 23:25
Det finns studier på att omega-3 tillskott (eller då fetfisk såklart) minskar symptomen för personer som har ADHD eller DAMP och liknande koncentrationssvårigheter. Alltså de får lättare att koncentrera sig.

"I studien, som utfördes på University of South Australia, ingick 132 barn i åldern 7 till 12 år med ADHD. Efter 15 veckor märktes en viss förbättring bland de barn som fått omega-3-tillskott och efter 30 veckor märktes en signifikant förbättring. Ytterligare studier kommer att göras för att verifiera resultatet.

(Källa: Journal of Developmental & Behavioural Pediatrics)"

Här visar forskning att för lite omega-3 kan vara en av orsakerna till ADHD och liknande:
http://grande.nal.usda.gov/ibids/index.php?mode2=detail&origin=ibids_references&therow=791539
http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6WPH-4BWYCPJ-1&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=e47e9bc4cab188e299cd4c493559651a

Å andra sidan pågår forskningen om detta då människan är ganska avancerad.

Scratch89
2008-08-18, 23:42
Något som jag har tagit upp tidigare är dock att iom omega3-hypen, och därmed ett förhöjt intag av (fet) fisk, så har fiskallergierna skjutit i höjden. Man ska undvika att ge barn fisk så länge som möjligt.