handdator

Visa fullständig version : När släpper hungern efter deff/viktnedgång?


McCoy
2008-06-30, 10:06
Jag har legat runt 20% i bf större delen av mitt liv. Skulle vilja ta mig ner under 10% och stanna där. Men tidigare då jag gjort det har det blivit för obekvämt, trött och hungrig liksom.
Om man nu vill behålla den nya vikten, vad är det som krävs? Öka motionen succesivt och ha koll på energiintaget?

Är det någon som har erfarenhet av något liknande, bibehållit den nya vikten efter viktnedgång? Och hur lång tid tar det egentligen för kroppen att anpassa sig när det gäller ämnesomsättning och hunger?
Om ni vet något, dela gärna med er!! :)

-S-T-
2008-06-30, 10:35
Vet ej, men tror mycket handlar om att välja och uppskatta (eller lära sig uppskatta) mättande, kalorisnåla livsmedel. Jag tror inte man kan vänja kroppen vid 10 % bf på pizza om man så försöker i tjugo år, även om man nått dit genom att äta mindre och mindre pizzor.

Bullaz
2008-06-30, 10:38
Ät potatis i mängder, du blir mätt långt innan du uppnår kcal+ :]

Endura
2008-06-30, 10:46
Jag har legat runt 20% i bf större delen av mitt liv. Skulle vilja ta mig ner under 10% och stanna där. Men tidigare då jag gjort det har det blivit för obekvämt, trött och hungrig liksom.
Om man nu vill behålla den nya vikten, vad är det som krävs? Öka motionen succesivt och ha koll på energiintaget?

Är det någon som har erfarenhet av något liknande, bibehållit den nya vikten efter viktnedgång? Och hur lång tid tar det egentligen för kroppen att anpassa sig när det gäller ämnesomsättning och hunger?
Om ni vet något, dela gärna med er!! :)

Det handlar snarare om att ändra gamla invanda vanor, som tex att vänja sig vid mindre portioner än tidigare om man förut åt ganska stora. Att helt enkelt "lära sig" vad som är "behovet" utfirån den nya kroppssammansättningen.

Det är just vanan vid portionsstorlekar, frekvens mellan måltider, men också näringsinnehåll som gör att folk som bantar ofta går upp i vikt igen. De går helt enkelt tillbaka till "gamla vanor" igen...

Maruk
2008-06-30, 10:53
Hehe jag sitter i princip samma sits som dig just nu, ska följa detta med stort intresse. :)

elArne
2008-06-30, 12:00
Det är säkert individuellt, men jag har inte upplevt någon hunger när jag deffat. Har följt deff-guiden och tappat 9kg hittills, drygt 0.5kg/vecka.

Några tips för minskad hunger: Skippa onyttigheter som snask, godis, fikabröd, pommes frittes, ät mycket grönt, relativt mycket protein ~2g/kg kroppsvikt, välj kolhydrater som mättar bra som t.ex. potatis eller havregrynsgröt, dra inte ner för mycket på fettet ~1g/kg kroppsvikt är ett bra riktmärke. Styrketräna några gånger i veckan och konditionsträna några gånger i veckan och var aktiv varje dag.

Endura
2008-06-30, 14:37
Frågan gäller väl iofs inte själva deffen, utan snarare hur man gör för att hålla sig kvar på målvikten, eller?

Så länge man deffar är det inte mindre svårt att "sköta sig" iom man har ett mål...

Cohen
2008-07-01, 00:03
Egen erfarenhet talar för att man vänjer sig efter ett par veckor, inte mer.

Se bara till att inte ge upp innan du vant dig vid det nya. Tänk på att förr eller senare så kommer du att bli van.

Rahf
2008-07-01, 00:09
Bara man accepterar sina nya vanor och finner dem som en naturlig del av sin vardag så är det nog inget problem alls. Det är när man börjar tänka i banorna "jag måste..." som det kanske kan bli lite kämpigare.

Eddie Vedder
2008-07-01, 04:31
Hungern släpper aldrig. Jag varken någonsin bulkar eller deffar. Nog är jag oftast hungrig för det.:D

Rahf
2008-07-01, 11:54
Hungern släpper aldrig. Jag varken någonsin bulkar eller deffar. Nog är jag oftast hungrig för det.:D

Men du är ju en såndäringa "löpare" eller vad det heter. Ni spenderar så mycket energi så he e klart att ni e hungriga!! :D

sascha
2008-07-02, 18:27
Frågan är ju om man verkligen måste bli/vara mätt hela tiden. Tycker personligen det är härligt att vara lite semi-hungrig.

Jacksatan
2008-07-02, 20:06
Det man kan göra är att välja livsmedel som mättar bra, typ potatis som nån nämnde här. Men sen är det ju så att det är olika från person till person hur jobbigt det är att hålla en bra form. Vissa kommer helt enkelt alltid vara hungriga och sugna om de ska hålla en låg bf.

L-Sami
2008-07-02, 20:35
De som oftast håller en låg kroppsfettsprocent året runt är konditionstränande personer. Träna kondition om du vill bibehålla formen.

Cohen
2008-07-03, 00:06
Frågan är ju om man verkligen måste bli/vara mätt hela tiden. Tycker personligen det är härligt att vara lite semi-hungrig.

Håller delvis med, fast tycker det beror på vad man ska göra.

Då man måste eller vill prestera intelektuellt (tentor, prov och liknande) är jag gärna en smula halvhungrig. Tycker mig bli en smula skarpare i tankarna då.

Annars är dock hunger inte speciellt trevligt.

Lagom är (som så ofta) bäst.