handdator

Visa fullständig version : Blir det ärr?


_Robbie_
2008-06-30, 00:19
Ska få ett födelsemärke på ryggen bortopererat snarast. Gick till vårdcentralen som bokade in mig en tid. När jag sedan frågade vem som skulle utföra jobbet sa de "en allmänläkare". Det skulle ju nästan varit bäst om en dermatolog gjorde det? Hur klarar en allmänläkare dessa ingrepp och är risken stor att han fixar till ett ärr?

Rokksan
2008-06-30, 00:27
Kan nog bli vilket som :/
Jag har tagit bort ett på ryggen och ett på magen, det på magen läkte jättefint, medan det på ryggen inte blev allt för vackert.
Just ryggen är nog ganska svårt, jag upplevde att det sträckte som attan några veckor efter "operationen".

_Robbie_
2008-06-30, 00:28
Kan nog bli vilket som :/
Jag har tagit bort ett på ryggen och ett på magen, det på magen läkte jättefint, medan det på ryggen inte blev allt för vackert.
Just ryggen är nog ganska svårt, jag upplevde att det sträckte som attan några veckor efter "operationen".

Gjordes av allmänläkare eller dermatolog?

Remote
2008-06-30, 00:31
Om ditt födelsemärke är mindre än udden på en spets så kommer han ta bort det med en rund vass sak, efterlämnar ett runt märke som tar ett par år innan det återfår samma färg som resten av din hud. Om det är som en 50 öring så kan du räkna med ett cm långt är.

Fråga läkaren innan kanske?

jag har tagit bort födelsemärken och har två runda märken och ett cm stort är. De runda är minimala och inget som jag tänker på. Det cm långa har spår av tre stygn på sidan och är ganska fult.

Eller överväg att ta bort det med laser?

Rokksan
2008-06-30, 00:32
Jag gjorde det på vårdcentralen, så allmänläkare antar jag.

_Robbie_
2008-06-30, 00:33
Om ditt födelsemärke är mindre än udden på en spets så kommer han ta bort det med en rund vass sak, efterlämnar ett runt märke som tar ett par år innan det återfår samma färg som resten av din hud. Om det är som en 50 öring så kan du räkna med ett cm långt är.

Fråga läkaren innan kanske?

Eller överväg att ta bort det med laser?

Ja det är som en 50-öring...;/

Tomten
2008-06-30, 04:57
Ska få ett födelsemärke på ryggen bortopererat snarast. Gick till vårdcentralen som bokade in mig en tid. När jag sedan frågade vem som skulle utföra jobbet sa de "en allmänläkare". Det skulle ju nästan varit bäst om en dermatolog gjorde det? Hur klarar en allmänläkare dessa ingrepp och är risken stor att han fixar till ett ärr?

Jag har tagit bort tre födelsemärken. Jag var kass och lyckades slita upp samtliga sår även fast läkaren tog en fyra stygn efter varje födelsemärke. Jag är också av naturen en pillerolle, så jag kunde inte heller låta såren vara ifred, så ärren blev ungefär i samma storlek som själva födelsemärket. Låter man det bara läka ifred så lär det bli bra mycket mindre ärr än födelsemärke.

Trots att det blev ärr, så ser det endå bättre ut än födelsemärkena. Tänk också på att ärren bleknar och tillslut knappt syns alls. Tänk också på att födelsemärkena kan vara farliga, så det säkra för det osäkra och kan fortsätta växa, så det är väl lika bra att ta bort dem före de blir större.

Hudläkare rekommenderar inte att man tar bort med laser, tydligen så kan det vara rent skadligt.

Angel
2008-06-30, 05:32
Det är typ världens minsta lättaste lilla ingrepp, jag har assisterat hur många som helst, och det vanligaste är att en Distriksläkare på VC gör det. Du behöver nog inte oroa dig.

Dom kommer lägga lite Xylocain adrenalin först, vilket även gör att det blöder mindre, sedan skära bort den, ev något stygn om det behövs, lite omläggning.

daja
2008-06-30, 07:20
Har två riktigt fula ärr på ryggen efter födelsemärken som blivit borttagna, det gjordes dock för rätt många år sedan så de är kanske lite bättre på att göra det snyggt nu. Tog bort ett till födelsemärke för ett halvår sedan och då klippte de bort det, vilket inte resulterade i några stygn och det ser helt ok ut.