handdator

Visa fullständig version : Din livsfilosofi?


Lellan
2008-06-29, 20:36
Just mittilivet där jag är för tillfället har jag en som funkar för mig. Njutningens princip typ. Låter skitlarvigt, funkar skitbra, jag mår gottigt.

Njuter gör man ju inte om något är för lite, eller för mycket, men det förstärks bra om det i rätt mängd sker tillräckligt ofta. Jag är ganska mkt moralkärring så det blir ingen vidare dekandens, just tillräckligt på alla plan. sluta tänk sex nu. Seriöst. Fast det är en del. Som kan räcka att dela med sig själv så sluta tänk för långt nu. Tusen bitar.

Å jag mår så himla gott. Lagom är ett lite fult ord i mellanmjölksland, men när man uppnår exakt rätt nivå, varken hungrig eller mätt på något, i flytet där, då frossar jag i njutkänslan.

Ja, det var min flummiga insikt jag ville dela med mig. Lite over the top så man kan himla med ögonen, men ändå njutbart. Försöker förfina intill fulländning, men med nån salt ful repa som gör det intressant. Ingen behöver tycka om mig längre, men trevligt om nån gör, jag gör har jag insett. Men måste påminna ibland.
Bjud på din om du har nån rekommenderbar? *popcorn*

(jag har för mig att jag läste nån njutningprinciplära när jag pluggade filosofi men jag trodde allt behövde vara krångligare än så)

babidi
2008-06-29, 20:46
njuta is the way 2 go.

Ignatius72
2008-06-29, 20:47
"Det ordnar sig" är ett motto jag till min frus (ibland) stora irritation använder mig av. Men å andra sidan, det gör ju det.

Trance
2008-06-29, 20:51
Jag har många djupa tankar att dela med mig:

1. Att dricka ensam mitt i veckan gör dig enbart till en förlorare om folk får reda på det.

2. Social kompetens är för människor som inte har råd att köpa vänner och sex.

3. Alla dör ensamma.

Stoltz
2008-06-29, 21:16
"Ingenting, men det kvittar"

Från en viss Kolomedlem ;)

Lellan
2008-06-29, 21:28
Jag har många djupa tankar att dela med mig:

3. Alla dör ensamma.

HA! Nu diggar jag dig. För mig var det där en trösterik tanke redan när jag var typ 6 och skulle börja skolan. Den där ultimata njutningsensamhetskänslan av att inte behöva någon som är kvar efter vandringens slut, för den som alltid tycker du har rätt och förstår dig är ändå du själv och det är en djupare tillfredställelse att känna. Jag undrar om jag är kass på tvåsamhet men finner trots allt en typ av magi med andra jag inte kan skapa själv, däremot finns det ingen annan som jag är säker på kommer hålla min hand när jag viker hädan så jag tar gärna min egen. Den är fin och jag förstår den. Vi har historia tillsammans.:)

coxie
2008-06-29, 21:58
Har ingen direkt livsfilosofi utan jag gör det jag vill, när jag vill och skiter i största allmänhet i det mesta som inte glädjer mig.

vesterberg
2008-06-29, 22:06
jobba för att leva, lev inte för att jobba

FreCKo
2008-06-29, 22:08
var tuff, ha mycket vänner, var dryg.

En av tre är väl okej iaf?

Rellos_87
2008-06-29, 22:09
Jag ser livet lite som Age of Empires, man samlar på sånt man behöver för att komma vidare till nästa Age. Just nu behöver jag mer gold.

FreCKo
2008-06-29, 22:10
Jag ser livet lite som Age of Empires, man samlar på sånt man behöver för att komma vidare till nästa Age. Just nu behöver jag mer gold.

Haha, bästa! :D

Arne Persson
2008-06-29, 22:14
Viktigast för mig är att min älskade lilla dotter har det så bra som möjligt hos mig och att jag ger henne all min kärlek. Sedan kommer sådant som hälsa, välstånd, jobb träniong mm....

Tricklev
2008-06-29, 22:15
Jag ser livet lite som Age of Empires, man samlar på sånt man behöver för att komma vidare till nästa Age. Just nu behöver jag mer gold.

Vilken age kommer härnäst?

Barnagen lär ju kosta rätt mycket Gold.

Rellos_87
2008-06-29, 22:21
Vilken age kommer härnäst?

Barnagen lär ju kosta rätt mycket Gold.

Jag gillar att uppgradera min armor och sånt, så jag skjuter hela tiden upp tillfället för när jag går till nästa Age. Så gold är som sagt min huvudprioritering. Tillsammans med kvinnliga peasants.

zishen
2008-06-29, 22:21
"I don't believe in life philosophy - one always changes. But I believe in the primitiveness of black metal and not showing your mother how good one can play one’s instruments. Nerds destroy punk."

Hobbes
2008-06-29, 22:30
Hoka-Hey

stevebc
2008-06-29, 23:07
- Behandla alla lika och kärleksfullt, men rättvist
- Visa civilkurage
- Ta tag i ditt liv din latmask! Var en producent, inte konsument!
- Du sätter själv dina gränser. Du kan bli vad du vill. Bara du kämpar tillräckligt.

Fagen
2008-06-29, 23:10
Hakuna Matata!

Tricklev
2008-06-29, 23:10
Det är helt underbart att folk kan sammanfatta hela deras syn på livet med en eller två intetsägande oneliners, jag vill också vara med, ge mig några minuter så ska jag leta upp några citat ifrån Naruto/One Tree Hill.

Trance
2008-06-29, 23:12
Det är helt underbart att folk kan sammanfatta hela deras syn på livet med en eller två intetsägande oneliners, jag vill också vara med, ge mig några minuter så ska jag leta upp några citat ifrån Naruto/One Tree Hill.

Jag tror du just gjorde det:

"ge mig några minuter så ska jag leta upp några citat ifrån Naruto/One Tree Hill."

Rahf
2008-06-29, 23:15
"Huvudsaken man har roligt."

Japp, nog kan man summera den riktigt nedskurna och grundläggande livsfilosofin jag lever efter.

Tomten
2008-06-29, 23:20
阿房鳥

Hobbes
2008-06-29, 23:25
Det är helt underbart att folk kan sammanfatta hela deras syn på livet med en eller två intetsägande oneliners, jag vill också vara med, ge mig några minuter så ska jag leta upp några citat ifrån Naruto/One Tree Hill.

Intetsägande för vem - dig, ja, troligen!

När min far gick bort hastigt i lungcancer förra året, berättade jag för en av mina bästa vänner att jag skulle skaffa en T-shirt med trycket: Hoka-Hey

Han hade en liten utläggning att jag var nog den mest morbida personen han någonsin mött. Jag förklarade för honom att genom att leva varje dag så att detta var en: Hoka-Hey dag, skulle jag aldrig behöva ångra någonting, se tillbaka och önska att jag gjort det eller det, istället ta tillfället som det kom.

Min far sa: Jag har levt ett bra liv! Han dog 58 år gammal, 22 dagar efter att han fått sin diagnos...

Angående T-shirten, ja, den blev av, många frågar om den - de som vill veta berättar jag för. En student jag mött på gymmet frågade mig - några månader senare möter jag honom på deras examensfest, han frågar mig om jag bar T-shirten under kostymen. En vän till honom var 27 år gammal var diagnoserad med en hjärntumör - han sa att han ofta tänkt på min text och vad jag sagt, hur sant det var och att vi så ofta glömmer det.

HOKA-HEY - är inte bara en intetsägande oneliner, men det förstod du säkert innan du ens postade ditt inlägg;) . Iallafall inte för mig!

EDIT: Nu utgår jag från att du vet vad Hoka-Hey betyder!

Lellan
2008-06-30, 10:51
Långt inlägg
EDIT: Nu utgår jag från att du vet vad Hoka-Hey betyder!

Du orkade skriva allt det, men inte förklara? Lite löjligt enligt mig. Tala ur skägget din svenske tiger..

Muskelbyggaren
2008-06-30, 11:33
Jag har aldrig lyckats med konsten att leva efter några uttalade principer, men överlag försöker jag väl anamma njutningsfilosofin. Dvs lägga av mig plikter som man egentligen bara tar på sig för att uppnå ett inbillat ideal.

Det kan exempelvis vara att inte bry mig om att få höga betyg i kurser som inte spelar nån roll, bara för att få glänsa i fem minuter på anställningsintervjun. Eller att med gott samvete kunna ägna ledig tid att göra precis vad som faller mig in utan ambitioner om att det ska vara produktivt eller på andra vis prestigefyllt.

Hobbes
2008-06-30, 11:35
Du orkade skriva allt det, men inte förklara? Lite löjligt enligt mig. Tala ur skägget din svenske tiger..

Enligt legenden skall Sioux indianernas ledare Crazy Horse ha manat sina krigare i strid med just de orden - de skrek: Hoka-Hey vilket ungefär betyder: Idag är det en bra dag att dö!

Orden för mig blev väldigt verkliga och blev symboliska för mig efter vad min far gick igenom.

Nu tror jag inte att du tycker detta är löjligt, men att det skulle vara ett livsverk i en one-liner eller jada jada jada - ja, om man varit med om det jag varit med om har man en syn på livet som är för ger "one-linern" en enorm mening.

Animalistic
2008-06-30, 11:43
alla andra i världen är idioter förutom mig

:)

jesse
2008-06-30, 12:46
Du orkade skriva allt det, men inte förklara? Lite löjligt enligt mig. Tala ur skägget din svenske tiger..

"..."Hokahey," which Hollywood believes has the meaning "It's a good day to die!" in Sioux. That isn't true either--"Hokahey" is a man's exclamation in Sioux, similar to the American expressions "Let's do it!" or "Let's roll!" The reason people think it means "it's a good day to die" is that the Lakota Sioux leader Crazy Horse famously exhorted his troops "Hokahey, today is a good day to die!" Which meant something like "Let's go men, today is a good day to die!"

Snafu
2008-06-30, 12:49
Hokahey

På geordie:

Hooway man! (uttalas hoo-oueeee maaan)

Kom igen nu, alternativt: för helvete sluta snacka skit / hoppa upp på husknuten

Hobbes
2008-06-30, 12:58
"..."Hokahey," which Hollywood believes has the meaning "It's a good day to die!" in Sioux. That isn't true either--"Hokahey" is a man's exclamation in Sioux, similar to the American expressions "Let's do it!" or "Let's roll!" The reason people think it means "it's a good day to die" is that the Lakota Sioux leader Crazy Horse famously exhorted his troops "Hokahey, today is a good day to die!" Which meant something like "Let's go men, today is a good day to die!"

Jag fick det förklarat för mig för många år sedan, inte via Hollywood - tur att jag inte fick det fel då!

Står fortfarande för Hokahey, det är mitt motto - tack för beskrivningen jesse! Fasiken, du gav det en starkare betydelse - då jag lagt till den beskrivningen själv, att det handlar om kraft, livskraft att göra det...som du säger en "mans exclamation"

Wintermute
2008-06-30, 13:15
alla andra i världen är idioter förutom mig

:)
+1 Brukar dock ge folk en chans att bevisa motsattsen, tyvärr är det sällan de gör så (mycket at har iofs med jobbet och mijön jag jobbar i att göra).

Det är inte lätt, när det är svårt! Brukar jag repetera i det tysta när jag ser de mest idiotiska saker utspelas framför mig.

Paria
2008-06-30, 13:27
"Om hundra år är jag ändå död".

JJ
2008-06-30, 13:32
"Hey baberiba!" är mitt. Det betyder tusen saker som jag håller för mig själv, men ni kan ge er fan på att det är högtravande material jag sitter på.

Tricklev
2008-06-30, 13:33
"Hey baberiba!" är mitt. Det betyder tusen saker som jag håller för mig själv, men ni kan ge er fan på att det är högtravande material jag sitter på.

:D

Nitrometan
2008-06-30, 13:49
"Hey baberiba!" är mitt.
Nej.

Det är mitt.

"Hey baberiba" - betyder att man ska undvika TV4's försök att göra humorprogram eftersom det bara är bortkastad tid och intelligens att se dem.

regus
2008-06-30, 13:54
+1 Brukar dock ge folk en chans att bevisa motsattsen, tyvärr är det sällan de gör så (mycket at har iofs med jobbet och mijön jag jobbar i att göra).

Det är inte lätt, när det är svårt! Brukar jag repetera i det tysta när jag ser de mest idiotiska saker utspelas framför mig.

Jobbar du också på tvätteri?

Nalfaren
2008-06-30, 14:24
Njut,
Utvecklas,
Familj,
Barn,

Muskelbyggaren
2008-06-30, 15:01
När min far gick bort hastigt i lungcancer förra året, berättade jag för en av mina bästa vänner att jag skulle skaffa en T-shirt med trycket: Hoka-H...

Mycket inspirerande, tack för det!

vesterberg
2008-06-30, 15:24
Det är helt underbart att folk kan sammanfatta hela deras syn på livet med en eller två intetsägande onelinersTycker mer synd om folk som inte kan det.

Fatalist
2008-06-30, 15:28
Välkommen och njut av showen? Typ.

stridis
2008-06-30, 20:39
3. Alla dör ensamma.

Framgångsrika självmordbombare brukar ju inte göra det iaf.

dö inte ensam, ta med dig så många du bara kan.

Hobbes
2008-06-30, 20:43
"Hey baberiba!" är mitt. Det betyder tusen saker som jag håller för mig själv, men ni kan ge er fan på att det är högtravande material jag sitter på.

Har du inget mer moget att tillägga så kanske du kan hålla tyst - eller respektera de som har något att verkligen komma med.

Förlåt om jag upprörde dig med mina tankar och att du var tvungen att känga dem på ett rätt patetiskt sätt - tur att Tricklev följde i dina spår, känns det bättre nu?

Archos
2008-06-30, 20:46
Gör gott, umgås och njut!

Hobbes
2008-06-30, 20:47
Mycket inspirerande, tack för det!

Der var så lite så, det var bara mina tankar jag delade med mig av.

JJ
2008-07-01, 08:09
Har du inget mer moget att tillägga så kanske du kan hålla tyst - eller respektera de som har något att verkligen komma med.

Förlåt om jag upprörde dig med mina tankar och att du var tvungen att känga dem på ett rätt patetiskt sätt - tur att Tricklev följde i dina spår, känns det bättre nu?

Jag förstår att det var känsligt med tanke på din far, så jag om ursäkt, klumpigt av mig.

Hobbes
2008-07-01, 08:15
Jag förstår att det var känsligt med tanke på din far, så jag om ursäkt, klumpigt av mig.

Tack, jag uppskattar din uppriktighet och förståelse!!

Kanske var klumpigt av mig att vara så uppriktig själv, men frågan ställdes och jag ville vara genuin och äkta!

Ännu en gång tackar jag dig, det uppskattades mycket! Min far var och kommer fortfarande att vara starkare än någon jag haft äran att möta! Han gav aldrig upp!

Looney
2008-07-01, 09:53
Livet är en enda strävan efter lycka,
Lycka är en medveten strävan efter lycka