handdator

Visa fullständig version : Tips


johan001
2008-06-29, 17:39
Hej!

Har tränat styrketräning i ungefär ett år nu och mycket med kroppen som tyngd/använt maskiner. Sedan för två månader sedan började jag träna (med fria vikter) efter schema och seriösare.
Tränar enligt schemat som finns på stadium, är ett upplägg som löper över ett år, med nya scheman var 6e vecka ungefär.

http://www.stadium.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/Stadium-SwedenB2C-Site/sv_SE/-/SEK/cc_ViewArticle-ShowArticle;pgid=ynSoBqoX5hdSR000bi29rcLl0000-WAeBr9N?ArticleID=9T7CROimHEgAAAEUbilsrV4z&Level4MenuSelected=0330001&TopMenuSelected=
(kör just nu program muskelökning 2)

Sedan jag började träna för ett år sedan har jag gått upp runt 8 kilo, var ganska smal innan. Folk tycker att jag blivit "större" sen jag började träna.

Däremot känner jag att jag inte ökat så mycket i styrka under de här två senaste månaderna. Har ätit ganska mycket proteinpulver, varje natt de dagar jag har tränat, ibland också dagarna jag inte tränat (ska man göra det?). Har märkt nu också att jag börjat få lite putmage (kanske beror på att jag inte fokuserat så mycket på magträning och tappat hållning).

Vet inte om ni har några tips på jag kan förbättra min träning. Är det meningen att man ska bulka upp sig först och deffa ner sig sen för att bästa resultat (dvs bli stark och få väldefinierade muskler.).

24 år
181 cm
82 kg

Vad tycker ni skriv gärna.

Tack

jaosef
2008-06-29, 17:46
Du behöver endast använda proteinpulver om du behöver komplettera din kost. DVS att du inte får i dig nog mycket protein via maten. En bra riktlinje är att ca 20 % av ditt energi-intag bör bestå av protein, men man klarar sig även på mindre. Annars kan du tänka 2 gram / kg proppsvikt.
Däremot kan jag rekomendera en gainer efter träning. Detta för att få i sig snabba kolhydrater och stanna upp nedbrytningen.
Om man vill bulka, och sedan deffa är upp till en själv, men om man vill bygga muskler bör man satsa på ett energiöverskott. Eller då måste man ha det rättare sagt. Att lägga på sig muskler och förbränna fett samtidigt är dock få som klarar under någon längre tid.

Vill du bli av med fett så är det deff (energiunderskott) som gäller. Valet är ditt.
Hoppas du fick svar på dina frågor.
/Jaosef