handdator

Visa fullständig version : Vilka länder har ni varit i, och vad är favoriten?


bertbert
2008-06-29, 14:45
Alla svarar på två frågor här:

1. Vilka länder har ni varit i?

2. Vilken var favoriten?

Motivera gärna tvåan, med vilka argument som helst.

Solros
2008-06-29, 14:47
Vietnam är nog min favorit. Trevligt folk, god mat och mycket spännande att se om man är intresserad av historia

lectris
2008-06-29, 14:48
(räknar inte med norden)

Turkiet, Grekland, Bali, Australien. Aussie är favoriten utan minsta tvekan! Främst pga naturen men även pga folket och allt som kommer med det. Sen bor ju syrran där också..

bertbert
2008-06-29, 14:49
Trådskaparen får väl föregå med gott exempel

Irland, Malaysia, Thailand, USA, Italien, Danmark, Norge, Tyskland, Frankrike, Belgien, Tjeckoslovakien, Tjeckien, Österrike, Schweiz, Nederländerna, Polen, Östtyskland

Favoritland: USA trivdes jag bäst i. Mest för att människorna var så trevliga och den fantastiska naturen.

stevebc
2008-06-29, 14:52
1. USA, Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Tyskland, Storbritannien, Tjeckien, Irland.

2. Oerhört svårt, men jag skulle nog säga Nederländerna eller kanske Belgien med tanke på smältdegeln med olika språk, politiska etablissemanget, och mat. Jag älskar pommes frites och majonnäs :)

bertbert
2008-06-29, 14:57
1. USA, Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Tyskland, Storbritannien, Tjeckien, Irland.

2. Oerhört svårt, men jag skulle nog säga Nederländerna eller kanske Belgien med tanke på smältdegeln med olika språk, politiska etablissemanget, och mat. Jag älskar pommes frites och majonnäs :)

Oh fifan. Belgien är det land jag tyckte mest illa om. Ha ha. :)

stevebc
2008-06-29, 15:00
Oh fifan. Belgien är det land jag tyckte mest illa om. Ha ha. :)Ja de flesta säger så. Kanske är det någon slags inneboende beskyddarinstinkt (landet och Bryssel blir ju för tusan förföljda på flashback) eller helt enkelt att det faktum att jag var typ 5 år när jag besökte landet :)

Sebbe_H
2008-06-29, 15:02
1. Sverige, norge, danmark, tyskland, england, belgien, frankrike, bulgarien, canada, usa, sydafrika, rèuinon (fr), thailand, australien, nya zeeland.

2. Nya zeeland, riktigt äventyrsland med otroligt trevligt folk.
Rèunion för naturen. Usa, allting är grymt annorluna jämfört med europa, roligt att se alla ställen som man bara sett på film innan.

jaaaaag
2008-06-29, 15:06
1. Norge, Danmark, Island, Tjeckien, Israel, USA, Grekland, Spanien, Kenya, Bulgarien, Peru, Ecuador.. kan inte komma på fler.

2. Jättesvårt men Kenya säger jag! Safari är det roligaste och vackraste jag varit med om nånsin!

Mazr
2008-06-29, 15:06
1. Danmark, Island, England, Frankrike, Holland, Tyskland, Italien, Estland, Finland, USA, Israel, Egypten, Tunisien, Gambia (Afrika), Spanien osv

2. Jag skulle nog säga Israel. Det var magiskt på ett flertal sätt. Vi red kameler ute i öknen mitt i natten under stjärnorna och drack sedan té och bakade bröd över öppen eld, badade i Döda havet, snorklade i Röda havet, cyklade mountainbike nerför ett gigantiskt berg där vi såg allehanda djur och träffade på militärer. Det var speciellt helt enkelt.

Klo
2008-06-29, 15:10
1. Storbritanien (England), Bahamas, Malta, Tunisien, Grekland, USA, Italien, Spanien, Danmark, Norge, Finland, Tyskland, Frankrike, Belgien, Österrike, Schweiz, Nederländerna, Luxembourg, San Marino, Vatikanstaten, Monaco.

2. Italien för maten och vinet :thumbup:

bertbert
2008-06-29, 15:11
1. Storbritanien (England), Bahamas, Malta, Tunisien, Grekland, USA, Italien, Spanien, Danmark, Norge, Finland, Tyskland, Frankrike, Belgien, Österrike, Schweiz, Nederländerna, Luxembourg, San Marino, Vatikanstaten, Monaco.

2. Italien för maten och vinet :thumbup:

Japp, maten i Italien är *drool*

Tyvärr har en hel del av detta förlorat sin poäng sedan jag inte tål gluten längre. *grr* Men italienskt vin fungerar fortfarande. :)

Syndicate
2008-06-29, 15:13
Jag har varit i Sverige, England och Danmark (:D)

Jag gillar Sverige bäst. För i Danmark fanns inga goda köttbullar :( England var trevligt men jag gillar Sverige bäst eftersom det är hemma för mig.

bertbert
2008-06-29, 15:18
För i Danmark fanns inga goda köttbullar :(

Saknar man köttbullarna är det bara att leta upp ett Ikea-varuhus. :)

Luttis
2008-06-29, 15:48
1. Indien, Dominikanska republiken, USA, Tunisien, Frankrike, Belgien, Luxemburg, Turkiet, Norden, Grekland, Turkiet, Spanien.

2. Svårt, det står mellan Indien, Dominikanska och USA. Måste jag välja blir det nog ändå Dominikanska för folket, stränderna, musiken, klimatet och vindsurfingen.

L-Sami
2008-06-29, 15:51
1. Vilka länder har ni varit i?
Sverige
Finland
Danmark
Polen
Tyskland
Grekland
Marocko
USA

2. Vilken var favoriten?
USA utan tvekan optimalt land.

Henke
2008-06-29, 16:11
dominikanska republiken
mexiko
haiti
usa
senegel
mauritianien
marocko
egypten
dubai
qatar
saudiaarabien
grekland
england
spanien
frankrike
tjeckien
thailand
tyskland
danmark
norge
finland
italien
österrike
har säkert glömt nåt
Men där jag trivts bäst har nog varit thailand, där jag åkt runt en hel del eller usa, där jag också åkt runt, gillade inget av ställene så där på en gång, utan det har tagit ett par ggr.

GurraGo
2008-06-29, 16:59
Vilka länder?
Danmark
Norge
Nederländerna
England
Skottland
Schweiz
Frankrike
Italien
Österrike
Tjeckien
Spanien
USA
Kanada
Tyskland
Grekland
Ungern

Favorit
Italien, ett land som har sjukt mycket att erbjuda. Underbar mat, fantastiska viner, en mycket trevlig inställning till mat, dryck och livet generellt. Bra väder. En otrolig bredd i utbud (Alperna, Toscana, Venedig etc.).

LadyInsane
2008-06-29, 17:27
Har varit i:
Danmark
Italien
Portugal
Cypern
Grekland
Spanien
Bulgarien
Frankrike
USA
England

Favoritlandet: Italien såklart. Mysig mat, härliga klubbar, snygga killar...:)

vesterberg
2008-06-29, 17:38
Grekland, Turkiet (x3), Thailand, Kroatien.

Thailand är favoriten än så länge, utan tvekan.

Kryss
2008-06-29, 17:38
Danmark, Frankrike, Spanien, Bulgarien, Usa, Thailand, Kambodja, Vietnam, Kina.

Kambodja är klart favoriten, otroligt trevlig befolkning och en intressant men gripande historia, att landet fortfarande är så sargat från krigandet då det inte var längesen det upphörde. Passagen från Kambodja till Vietnam var som att resa i tiden.
Fantastisk miljö med båtturer i mangroveskog långt bort från turistområden och vandring i ruiner, klart svårslaget.

egge
2008-06-29, 17:48
Dänemark
Tyskland
England
USA
Frankrike
Polen
Litauen
Spanien
Listar inte sådana länder jag bara passerat igenom lite snabbt. Snart måste jag testa Asien känner jag.

Favoriten måste nog vara Frankrike. Bodde där en vintersäsong. Finns inget vackrare an snöbeklädda berg och fransmännen kan faktiskt också laga helt ok mat. ;)

edit: haha, sjöbeklädda berg, sk(j)ön felstavning.

Exhale_
2008-06-29, 17:55
Jag har besökt:
England
Grekland
Turkiet
Bulgarien
Österrike
Kina
Vietnam
Thailand
Malaysia
Burma
Singapore

Favorit så långt:
Kina för den storslagna naturen och det intressant folket.

tommie-92
2008-06-29, 18:04
Jag har varit i:
Sverige
Finland
Spanien
Malaysia
Thailand

Favorit
Thailand och Malaysia. Thailand av den enkla anledning att jag trivs riktigt bra där och har många vänner där. Malaysia, bra shopping i KL, väldigt snyggt och rent, trevliga människor och att det är helt underbart på sepang circuit en varm racedag i april.

Beecher
2008-06-29, 18:06
1. Finland, sverige, norge, danmark, england, spanien, bulgarien, usa, singapore, nordafrika, australien, polen, indien.

2. Australien för dess underbara natur och öppna människor, kommer aldrig glömma min vistelse där och jag kommer förmodligen återvända en dag. Finland för sköna brudar och trivsam huvudstad, är där så mycket jag kan.

Deceiver85
2008-06-29, 18:35
Jag har varit i:
Sverige
Skåne
Norge
Danmark
Finland
Tyskland
Frankrike
Luxemburg
Spanien
Estland

Favorit
Helt klart Estland! Vänliga människor, fin huvudstad, billigt och nära. Överlag gillar jag annars de nordiska länderna och familjen har alltid semestrat mycket i Norden.

Herr Oberst
2008-06-29, 18:40
Sverige
Danmark
Norge
Tyskland (Öst och Väst)
Österrike
Schweiz
Frankrike
Holland
Belgien
Spanien
Grekland
USA

Favoriten är nog Österrike. Trevligt land, skön kultur, brutal natur och häftig skidåkning.

PowPow
2008-06-29, 18:42
Danmark (inklusive Färöarna)
Norge
Danmark
Finland
Sverige (jodå)
USA
Spanien
Tyskland
England
Bulgarien
Frankrike
Österrike
Schweiz

-----------------

Bäst var nog Spanien. Bra folk, behagligt väder, medelhavet, vinet, maten och utelivet. Men det är svårt att jämföra, eftersom jag bodde där en längre tid. Och mina erfarenheter handlar i stort sett bara om Barcelona. De andra länderna har jag i stort sett bara semestrat i. Blir ju inte samma sak, såklart.

Färöarna var också en jäkligt stor upplevelse. Naturen är underbar, men jag tröttnade efter någon dag.

Exdiaq
2008-06-29, 18:52
Danmark och Tyskland :D Kanske utökas till Spanien och USA senare i år.

billmaier
2008-06-29, 18:55
1. Sverige, Norge, Danmark, Island, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tyskland, Belgien, Luxenburg

2.Kan inte säga

bertbert
2008-06-29, 18:57
Jag har varit i:

Favorit
Helt klart Estland! Vänliga människor, fin huvudstad, billigt och nära. Överlag gillar jag annars de nordiska länderna och familjen har alltid semestrat mycket i Norden.

Intressant val! Min gode far diggar de baltiska länderna och Polen stenhårt. Gdansk är ett bra tips i Polen!

bertbert
2008-06-29, 18:59
Malaysia, bra shopping i KL, väldigt snyggt och rent, trevliga människor och att det är helt underbart på sepang circuit en varm racedag i april.

Kuala Lumpur är mycket fint, men "snyggt och rent" är liiiite beroende på var man sätter foten! Och fotgängare är fanimej ett villebråd på vissa ställen.

När jag var där kom ett "litet" skyfall som tillfälligt översvämmade dräneringskanalerna som går mellan vägarna och trottoarerna eller under trottoaren... då var det inte så rent och fint längre!

tommie-92
2008-06-29, 19:13
Kuala Lumpur är mycket fint, men "snyggt och rent" är liiiite beroende på var man sätter foten! Och fotgängare är fanimej ett villebråd på vissa ställen.

När jag var där kom ett "litet" skyfall som tillfälligt översvämmade dräneringskanalerna som går mellan vägarna och trottoarerna eller under trottoaren... då var det inte så rent och fint längre!

Ajdå, jag slapp regn så jag fick aldrig se den skitiga sidan så att säga!

Troll
2008-06-29, 22:56
1: Danmark en massa gånger, Åland (Finland), Tyskland ganska många gånger, Polen, Checkien, Cypern, Thailand x 2, Kroatien, Grekland, Turkiet.

2: Thailand helt klart!!
Otroligt vackert, glada och trevligt folk, extremt god mat!! *drool* :thumbup:

JockeKillen
2008-06-29, 23:44
Jag har varit i Grekland, turkiet, italien, kroatien, slovenien, tjeckien, polen, tyskland, frankrike, danmark, finland, österrike, schweiz, monaco och luxemburg.
Jag tror det ska vara alla, vilket faktiskt känns som en ganska imponerande lista under endast 18 år levande.

Kan nog inte nämna en favorit, har rest mycket i olika syften (shoping, brädåkning, solsemester osv). Fast favorit resan var antingen den nyligaste till side i turkiet (bad, sol, mat och bira all inclusive är ovärderligt) eller till den alport i italien där man åker precis brevid matterhorn (berget som syns på toblerone).

Pejij
2008-06-30, 00:12
1. Norge, Turkiet, Canarie-Öarna(Spanien?), Tunisien.

2. Gillade nog Turkiet bäst, bäst mat och billig "märkes-handel" (Man vet ju att grejjerna är så fejkade det bara går, men det är billigt och jag gillar att pruta! :D)

Troll
2008-06-30, 02:27
1. Norge, Turkiet, Canarie-Öarna(Spanien?), Tunisien.

2. Gillade nog Turkiet bäst, bäst mat och billig "märkes-handel" (Man vet ju att grejjerna är så fejkade det bara går, men det är billigt och jag gillar att pruta! :D)

När och var var du i Turkiet?.

Var där för några veckor sedan och allt var svindyrt!!
Ca: 2-3 gånger dyrare än hemma, och detta efter att jag prutat så långt det gick innan jag gick därifrån!!! *grr27*

Everest
2008-06-30, 03:35
Norge
Danmark
Island
Tyskland
Holland
Luxemburg
Storbrittanien
Irland
Frankrike
Schweiz
Österrike
Belgien
Spanien
Italien
Grekland
Turkiet

Egypten

Kina
Vietnam
Kambodja
Laos
Thailand
Malaysia
Singapore
Indonesien

USA



Beror helt på vad man ska göra men gillar fortfarande Thailand riktigt mkt

daja
2008-06-30, 05:59
Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Holland, Belgien, Luxemburg, Liechtenstein, Frankrike, England, Irland, Spanien, Italien, Grekland, Österrike, Schweiz.
Bland dessa är Italien helt klart favoriten.
Blir Thailand snart med så man får se sig om lite utanför Europa.

Poxeman
2008-06-30, 06:20
Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Belgien, Frankrike, Spanien, Italien, Schweiz, Österrike, Luxemburg, Lichtenstein, Portugal, Thailand, Kina, Singapore, USA, Australien och Nya Zeeland.

Det självklara valet är ju Nya Zeeland, underbart vackert land, bra surfing, trevliga människor och hyffsat väder. Det enda negativa är maten...

Sofia4_4
2008-06-30, 06:24
England, Ryssland, Tjeckien, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Bulgarien, Spanien (Kanarie öarna), Brasil, USA, Thailand.

Thailand kommer på första plats - otroligt vackert, bra folk, levande, bra mat, skillnad från ett ställe till ett annat.

Endura
2008-06-30, 09:25
1. Norden (ej Island), England, Frankrike, Tyskland, Holland, Belgien, Polen, Bulgarien, Ungern, Tjeckien, Österrike, Sweich, Spanien, Portugal, Italien, Turkiet, Egypten, Thailand, Indien, Venezuela, USA... har säkert glömt nåt...

Har rest mycket, större delen av Europa tack vare flertalet husvagnssemestrar som barn.


2. Jag gillade nog USA mest hittills (folket/mentaliteten, dock inte maten!), trivdes bra i LA, skulle vilja uppleva NY oxå.

Annars gillar jag Italien och Frankrike, både för dess matkulturer, natur och människor :)
Skulle vilja åka till Japan, Vietnam, Mexico och Nya Zeeland.

vildängel
2008-06-30, 09:28
Kroatien, Tjeckien, Ungern, Danmark, Kenya, Egypten, Frankrike, Finland, Grekland, samt passerat genom några andra länder i Europa med bil och tåg.

Favoriten är utan tvekan Kenya. Helt underbart land, underbara människor, underbart väder. Safari i Masai Mara, snorkling i Indiska Oceanen och andra helt oförglömliga upplevelser gör att den resan är något jag alltid kommer att minnas.

Doktornkankomma
2008-06-30, 09:42
Tyskland, Danmark, Polen, Tjeckien, Irland, Skottland, London, Frankrike, Italien, Rumanien, Schweiz, Portugal, Spanien, Holland, Ungern, Grekland

Thailand, Singapore, Mauritius, Tunisien, Marocko, USA, Bahamas, Jamaica, Guadeloupe, Martinique

Danmark ar javligt trevligt :thumbup:

kalle_banan
2008-06-30, 11:34
1. Island, Norge, Åland, Bahrain, Thailand och Malaysia.
Jag har varit i Danmark, men bara flygplatsen, så det räknas inte.

2. Favoriten är Island, fast det kanske inte är helt opartiskt eftersom jag är född där. Det jag gillar är att landet är i rörelse, det händer saker hela tiden eftersom reykjaviksområdet expanderar åt alla håll, och naturen är oslagbar.

kalle_banan
2008-06-30, 11:50
1. Island, Norge, Åland, Bahrain, Thailand och Malaysia.
Jag har varit i Danmark, men bara flygplatsen, så det räknas inte.

2. Favoriten är Island, fast det kanske inte är helt opartiskt eftersom jag är född där. Det jag gillar är att landet är i rörelse, det händer saker hela tiden eftersom reykjaviksområdet expanderar åt alla håll, och naturen är oslagbar.
Och Tunisien glömde jag.

C.E.J.
2008-06-30, 12:19
1. Danmark, Tyskland, Polen, Frankrike, England... Turkiet, Seychellerna, Thailand... USA... Nåt sånt tror jag?

2. USA, sköna människor och alla klimat finns inom samma land = bekvämt.

Poxeman
2008-06-30, 12:29
Imorgon kan jag lägga till Samoa på min lista... och jag är rätt säker på att det kommer bli en bra placering!

Ignatius72
2008-06-30, 13:05
Finland
orge
Danmark
England
Tyskland
Polen
Nederländerna
Frankrike
Portugal
Spanien
Italien
Österrike
Kenya
Tanzania
Mocambique
Zambia
Zimbabwe
Usa

USA var opti. Allt finns där från storstäder till naturupplevelser och det verkar vara ett väldigt trevligt folk.

Sidén
2008-06-30, 13:11
Norge, finland, danmark, grekland, spanien, thailand.

Thailand var bäst. Varför? För att det var riktigt bra väder, god mat, mycket sevärdheter, + att allt var rätt billigt.
Den ända nackdelen var att det var lite för hög luftfuktighet.

Bobbokrull
2008-06-30, 14:26
1. Sverige, Finland, Danmark, Spanien, Turkiet, Kroatien & USA.

2. USA äger allt och alla...nuff said! Människorna, shoppingvänligt nu när dollarn ligge ri bra kurs, människorna igen och ja...gotta love it!

Bubban
2008-06-30, 15:10
1. Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Luxemburg, Frankrike, Italien, Österrike, Schweiz, Slovenien, Slovakien, Tjeckien, Monaco, Tunisien.

2. Uhm.. svårt val alltså, men för tillfället får jag väl säga Italien. Nice folk, mat, viner och kultur.

Tolkia
2008-06-30, 15:40
1. Finland, Norge, Danmark, Storbritannien, Irland, Tyskland, Österrike, Ungern, USA, Mexico, Tjeckien.

2. Tyskland, främst för den trevliga befolkningen.

shut teh face
2008-06-30, 15:49
Sverige, Finland, Danmark, Japan

Jag reser inte särskilt ofta. Jag skulle nog säga att Öland är bäst. :hbang:

mrnille
2008-06-30, 15:56
sverige, danmark, tyskland, holland, spanien, grekland, italien, england, turkiet, österrike, polen, tjeckien

bäst var Thailand eller Italien Thailand har allt; maten, billigt, varmt skönt folk m.m

Italien var också jävligt naajs eftersom att jag fick se mitt favoritlag inter spela och zlatan :D