handdator

Visa fullständig version : Tränar jag för hårt för att få ut max?


10prj
2008-06-28, 23:23
Hej jag är ny här på forumet så det här blir min första tråd.
Jag har styrketränat nu sen nyårsskiftet och gått från 85-95kg i bara muskler. Det har gått snabbt och jag är nöjd. Det har dock gått segare senaste månaderna, man växer ju mest ibörjan säger dom?

Nu till min fråga.
Tränar jag för hårt för att få ut maximalt av mina pass? Vissa jag pratar med påstår att jag bryter ner kroppen istället för att bygga upp den och att jag borde trappa ner. Behöver jag mer vila? Här är mitt schema:

MÅN - rygg, biceps
TIS - bröst, triceps
ONS - axlar, mage
TOR - rygg, biceps
FRE - bröst, triceps
LÖR - axlar, mage
SÖN - vila

Passen kan bli upp emot ett och en halv till två timmar ibland (spec när jag kör med fierce).

Löper i 3-5 gånger i veckan. Backe och milen.

Det här har funkat jättebra för mig men jag vet inte om det är optimalt?
Hoppas någon vis själ där ute kan uttala sig.

10prj
2008-06-28, 23:29
Glömde tillägga hur många reps o set.
Kör 6 set tex rygg och 6 set biceps. Samma på bröst, triceps osv.
Försöker hålla mig mellan 6-12 reps, vanligtvis 8.

Ants
2008-06-28, 23:30
Hej jag är ny här på forumet så det här blir min första tråd.
Jag har styrketränat nu sen nyårsskiftet och gått från 85-95kg i bara muskler. Det har gått snabbt och jag är nöjd. Det har dock gått segare senaste månaderna, man växer ju mest ibörjan säger dom?

Nu till min fråga.
Tränar jag för hårt för att få ut maximalt av mina pass? Vissa jag pratar med påstår att jag bryter ner kroppen istället för att bygga upp den och att jag borde trappa ner. Behöver jag mer vila? Här är mitt schema:

MÅN - rygg, biceps
TIS - bröst, triceps
ONS - axlar, mage
TOR - rygg, biceps
FRE - bröst, triceps
LÖR - axlar, mage
SÖN - vila

Passen kan bli upp emot ett och en halv till två timmar ibland (spec när jag kör med fierce).

Löper i 3-5 gånger i veckan. Backe och milen.

Det här har funkat jättebra för mig men jag vet inte om det är optimalt?
Hoppas någon vis själ där ute kan uttala sig.

Personligen så tycker jag att du kör på för mycket. Du låter bara hela kroppen vila 1 dag på slutet av veckan, resten av dagarna får den stå ut med muskelarbete osv..

Jag skulle köra så här iställe.

MÅN: Rygg/Biceps (pass 1)
TIS: Vila
ONS: Bröst/triceps (Pass 2)
TORS:Axlar/Mage (pass 3)
FRE:Vila
LÖR:Rygg/Biceps
SÖN: Vila / pass 2.

Sen kommer det att se olika ut varje vecka/dag.
Men ungefär så verkar lämpligare.

Och varför 6 set? 3 räcker gott och väl.

hampee
2008-06-28, 23:33
Hmm.. 10 kg rena muskler på ett halvår? Njaaa...

Du tränar inte ben?

Ants
2008-06-28, 23:35
Du borde lägga in lite benövningar som Knäböj, Benpress på Axlar/Mage dagen enligt mig btw! :)

Glömde skriva in det

Rahf
2008-06-28, 23:56
Samma volym för hela kroppen. Kom inte och säg att löpningen ger dig benmuskler, det gör den inte.

Monsanto
2008-06-28, 23:58
Hej jag är ny här på forumet så det här blir min första tråd.
Jag har styrketränat nu sen nyårsskiftet och gått från 85-95kg i bara muskler. Det har gått snabbt och jag är nöjd. Det har dock gått segare senaste månaderna, man växer ju mest ibörjan säger dom?

Nu till min fråga.
Tränar jag för hårt för att få ut maximalt av mina pass? Vissa jag pratar med påstår att jag bryter ner kroppen istället för att bygga upp den och att jag borde trappa ner. Behöver jag mer vila? Här är mitt schema:

MÅN - rygg, biceps
TIS - bröst, triceps
ONS - axlar, mage
TOR - rygg, biceps
FRE - bröst, triceps
LÖR - axlar, mage
SÖN - vila

Passen kan bli upp emot ett och en halv till två timmar ibland (spec när jag kör med fierce).

Löper i 3-5 gånger i veckan. Backe och milen.

Det här har funkat jättebra för mig men jag vet inte om det är optimalt?
Hoppas någon vis själ där ute kan uttala sig.

Känns lite som överträning med att köra samma muskelgrupp två gånger i veckan för överkroppen samtidigt som du verkar ignorera benen. Mycket dumt att strunta i benträningen, börja köra ben nu annars kommer du att ångra dig senare när du står och stilar i spegeln med stor överkropp men med ben som är lika stora som sugrör.

Sedan ska du tänka på att axlarna får sin omgång även när du tränar bröst, triceps och biceps och rygg så det är overkill att köra två pass i veckan på dom också.

Det är ju ganska långa pass dessutom, upp till två timmar per gång sa du, det beror ju i och för sig på hur lång vila du har mellan varje set men ändå.

Hur många övningar kör du per muskelgrupp och hur många reps?

Och utöver detta så löptränar du också, lätt att bli övertränad med så mycket träning under veckan.

Kör istället som dom flesta, träna en muskelgrupp i veckan om det inte är någon specifik muskelgrupp som ligger efter och som behöver lite extra prioritering. Och som sagt, träna benen för sjutton, bara löpträning ger inga stora muskler, dra ned på löpträningen lite till favör för ett pass i veckan med knäböj och lite andra goa benövningar. Glöm inte vaderna heller, har sett många som struntar i dom.

Nyckeln till att maximera muskeltillväxten är inte att träna så mycket som möjligt, nyckeln ligger i kosten och framförallt i vilan. Det är under vilan som kroppen byggs upp. Gjorde själv det klassiska nybörjarmisstaget när jag startade min träning vid 15-års ålder. Jag körde sex dagar i veckan och två timmars pass, ibland lite längre än så, gjorde mycket snabba resultat det första halvåret men sedan började platåerna att sätta käppar i hjulet med sämre träningsmotivation som följd. Man blev framförallt frustrerad över uteblivna resultat, man tyckte ju att man var så duktig när man körde så hårt men ändå så hände inget. När jag drog ned på träningsmängden till tre dagar i veckan och även träningstiden, drog ned till strax över en timme för ett träningspass men då med betydligt högre intensitet, i alla fall om jag hade högrepsperiod, för lågrepsperiod så blev det lite längre pass p.g.a. längre vila mellan setten.

Andreas Lelli
2008-06-29, 01:53
Utöver det som redan är sagt;
Bicep behöver antagligen inte lika mycket träning som ryggen då det är en betydligt mindre muskelgrupp som DESSUTOM får en del träning i de flesta ryggövningarna.

Lägg in lite ben i schemat så växer resten av kroppen bättre också ska du se :)

pragmatist
2008-06-29, 05:06
Funkar det så funkar det. Man kan inte säga att någon är övertränad bara genom att titta på ett schema (där det inte ens framgår hur mycket du tränar varje gång).

zebulon
2008-06-29, 09:06
Hur kan du hålla på upp till två timmar om du kör 6 set per muskelgrupp, två muskelgrupper per pass? Blir ju fruktansvärt ineffektivt isåfall. Kör jag 12 set, så blir det ca 1 minut på ett set, + en till två minuter vila. allså vanligtvis en kvart till 20 minuter för 6 set inkl. vila. Det gäller att hålla uppe intensiteten med.

Rahf
2008-06-29, 09:12
Hur kan du hålla på upp till två timmar om du kör 6 set per muskelgrupp, två muskelgrupper per pass? Blir ju fruktansvärt ineffektivt isåfall. Kör jag 12 set, så blir det ca 1 minut på ett set, + en till två minuter vila. allså vanligtvis en kvart till 20 minuter för 6 set inkl. vila. Det gäller att hålla uppe intensiteten med.

Vissa föredrar att vila lite till.

babidi
2008-06-29, 09:20
skippa löpträningen, det hämmar din muskelutveckling. Gå bara upp i vikt nu sen börjar du med löpträning igen när du ska gå ner i vikt.

Rahf
2008-06-29, 09:26
Löpträning för att hålla konditionen uppe är det inget fel på alls skulle jag säga. Man mår definitivt bättre av det.

dyxeldoff
2008-06-29, 10:14
känner du att du har tryck och inte har ont i leder och muskler och att du ökar i rimmlig takt så är det ok

10prj
2008-06-29, 12:58
Tack för alla råd och tips, mycket bra skit här och ta till sig.

Till er som undrade hur mycket jag tränar per gång så postade jag det i en tråd direkt efter min första.

Löpningen kan jag inte lägga ner pga av jobbet.

Vad sägs om det här schemat istället då?

MÅN - rygg, biceps
TIS - ben
ONS - bröst, triceps
TOR - vila
FRE - axlar, mage
LÖR - ben
SÖN - vila

Plus att jag kortar ner till 3-4 set per muskelgrupp?

:hbang:

burre
2008-06-29, 13:05
Bra skit.

Matte-
2008-06-29, 13:06
Jag tycker det ser bra ut :)

Men 3-4 set/muskelgrupp? Låter väldigt lite, eller menar du per övning?

Ants
2008-06-29, 13:13
Tack för alla råd och tips, mycket bra skit här och ta till sig.

Till er som undrade hur mycket jag tränar per gång så postade jag det i en tråd direkt efter min första.

Löpningen kan jag inte lägga ner pga av jobbet.

Vad sägs om det här schemat istället då?

MÅN - rygg, biceps
TIS - ben
ONS - bröst, triceps
TOR - vila
FRE - axlar, mage
LÖR - ben
SÖN - vila

Plus att jag kortar ner till 3-4 set per muskelgrupp?

:hbang:

eeeeeeeller så kan du lägga in Ben på Axlar/Mage dagen, och ha en dag/två dagar med bara kondition.

kalllee
2008-06-29, 14:35
När vet man att man övertränar?

Jag har tränat nu i princip varje dag sen jag fått mitt sommarlov alltså ca 3 veckor sedan. Då har jag framförallt satsat mycket på bröst och armar och kan säga att jag redan ser tydliga resultat, känner heller inte att jag sliter på kroppen något speciellt.

10prj
2008-06-29, 15:13
Jag tycker det ser bra ut :)

Men 3-4 set/muskelgrupp? Låter väldigt lite, eller menar du per övning?

Jag är en apa. Jag menade 3-4 set per övning och 3-4 övningar per muskelgrupp. Tidigare har jag kört ungefär 6 set per övning och 6 övningar per muskelgrupp.

eeeeeeeller så kan du lägga in Ben på Axlar/Mage dagen, och ha en dag/två dagar med bara kondition.

Ingen dum ide!

hampee
2008-06-29, 15:59
Ta bort ett av benpassen. Det räcker med ett benpass i veckan. Kommer bli tungt att löpa annars.

jaosef
2008-06-29, 17:58
Jag har styrketränat nu sen nyårsskiftet och gått från 85-95kg i bara muskler.

Vet ej om någon sagt detta till dig tidigare, men 10 kg muskler kan ingen lägga på sig på ett år. Vet inte ens om det skulle gå med olagliga preparat. Att du däremot har gått upp 10 kg på vågen är däremot en annan femma. Om du har en optimal viktökning så innebär 10 kg på vågen garanterat under 4 kg muskler. Om inte ännu mindre. Detta är jag övertygad om. Nu menar jag altså rena muskler, och inte vätske eller fett-vikt. Jag vet att det är lite overkill att dra en lång radda bara för att du skrev så där, men vill bara upplysa dig om det så att det nu finns i din vetskap.

/Jaosef

Rahf
2008-06-29, 18:18
När vet man att man övertränar?

Jag har tränat nu i princip varje dag sen jag fått mitt sommarlov alltså ca 3 veckor sedan. Då har jag framförallt satsat mycket på bröst och armar och kan säga att jag redan ser tydliga resultat, känner heller inte att jag sliter på kroppen något speciellt.

"Överträning" i ordets rätta bemärkelse är nog svårt att få till. Däremot kan man få en lindrigare version och då är symptomen:

-Ledvärk och muskelvärk.
-Konstant trött- och matthet.
-Sjunkande motivation till träning.
-Uteblivna resultat (denna skall då räknas som en kombination med de andra, ingen ökar ständigt).

Det är ett axplock. Då man börjar få en kombination av dessa under en längre tid så är det dags att bromsa in träningen och tänka efter lite grann vad man sysslar med samt kanske bör göra för att åtgärda.

Assazel
2008-06-29, 21:18
Hej, 10Prj, jag har nästan samma schema (ditt första ), kört två månader. fått helt ok utveckling. Tycker absolut inte det ser ut att bli överträning. Men det får du ju känna efter själv. Men jag vill också lägga in en varning för axlarna. Jag körde bröst/biceps måndag, axlar, rygg triceps på tis sen vila onsdag för att börja om igen på torsdag. Där fick framsida axlar mycket stryk så jag byta till detta: Mån: Rygg, biceps, Tis: Axlar, bröst, triceps, ons vila, och sen om igen. Jag kommer träna ben senare. Mage kommer ett par gg i veckan.
Jag har även kört det andra du har innan med i princip 0 resultat. Kan dock inte med gott samvete skylla på det, men jag har fått bättre resultat med samma muskelgrupp 2ggr i veckan.
För övrigt är jag en person som är smal och svårt att gå upp i vikt. Om det hjälper.
Lycka till!

Rahf
2008-06-29, 21:18
Varför inte träna ben nu?

Assazel
2008-06-29, 21:25
Mer muskler på överkroppen = tyngre för benen att bära upp = mer muskler på benen.. haha. skämt åsido.

Jo jag tänker nog väldigt snart lägga in ett kort pass. Har inte fler dagar att träna på så jag skall lägga in lite isåfall på biceps/rygg dagen. Uteblivit pga tidsprist och prioriteringar. Men men, skall ta tag i det. Låt oss återgå trådskaparen igen.

Rahf
2008-06-29, 21:32
Du kommer som så många andra att ångra dig ifall du skippar benträningen helt. Jag säger detta utifrån vad jag har observerat.

Back to topic.

10prj
2008-06-30, 10:57
Vet ej om någon sagt detta till dig tidigare, men 10 kg muskler kan ingen lägga på sig på ett år. Vet inte ens om det skulle gå med olagliga preparat. Att du däremot har gått upp 10 kg på vågen är däremot en annan femma. Om du har en optimal viktökning så innebär 10 kg på vågen garanterat under 4 kg muskler. Om inte ännu mindre. Detta är jag övertygad om. Nu menar jag altså rena muskler, och inte vätske eller fett-vikt. Jag vet att det är lite overkill att dra en lång radda bara för att du skrev så där, men vill bara upplysa dig om det så att det nu finns i din vetskap.

/Jaosef

Vad ska jag säga?

Till er andra som pumpat in bra tips och visdomsord, stort tack! Jag har bestämt mig för att köra på som vanligt tills jag börjar få indikationer om överträning. Tänkte dock gå ner i antal övningar per muskelgrupp och lägga på ett benpass i veckan. Det är svårt när alla ger olika tips men jag tror detta blir bra. Tack igen.