handdator

Visa fullständig version : Hälsorisker med champinjoner?


magdalenae
2008-06-28, 18:06
Jag älskar champinjoner och har det till allt nästan! Skulle kunna äta en burk konserverade om dagen om det inte var så att jag har hört att man får i sig farliga tungmetaller. Men hur mycket champinjoner är egentligen för mycket och hälsovådligt?

Eddie Vedder
2008-06-28, 18:14
Har inte du startat en nästan identisk tråd förut också?

Du får inte i dig tungmetaller från champinjonerna, åtminstone inte via konserverna. Vilket jag även svarade i den förra tråden om jag inte minns fel. Om de sedan har växt på platser med t.ex. kadmiumrik jord är det ju en annan femma.

Ett högt intag av champinjoner är då snarare potentiellt negativt ur andra synvinklar, närmare bestämt naturliga växtgifterna fenylhydraziner samt antinutrienter såsom antipyridoxin.

Om hög champinjonkonsumtion:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11601&epslanguage=SV

Allmänt om växtgifter, dess effekter och dess förekomst i våran kost:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14641&epslanguage=SV

magdalenae
2008-06-28, 18:33
Jo jag frågade nog allmänt om konserver. Grejen är att min sjuksköterska till syster är på mig och tjatar om att man kan få cancer av för mycket champinjoner just. (Vilket gift det är hon menar är jag osäker på) Det jag är mest nyfiken på är om det finns nåt RDI? På slv:s hemsida hittar jag iaf inget. Sorry för en snarlik tråd btw!

Eddie Vedder
2008-06-28, 18:38
Jo jag frågade nog allmänt om konserver. Grejen är att min sjuksköterska till syster är på mig och tjatar om att man kan få cancer av för mycket champinjoner just. (Vilket gift det är hon menar är jag osäker på) Det jag är mest nyfiken på är om det finns nåt RDI? På slv:s hemsida hittar jag iaf inget. Sorry för en snarlik tråd btw!

Hon pratar då sannolikt om fenylhydrazine som sagt. Och något RDI för champinjoner finns förstås inte, vi har ju inget behov av champinjoner.

magdalenae
2008-06-28, 18:41
Okej, tack för svar! Och något RDI för champinjoner finns förstås inte, vi har ju inget behov av champinjoner.
Haha nä det är klart, använde fel ord. Men rekomenderat högsta intag då kanske man säger?

Eddie Vedder
2008-06-28, 18:44
Haha nä det är klart, använde fel ord. Men rekomenderat högsta intag då kanske man säger?

Då heter det ADI, acceptabelt dagligt intag.:) Såna gränsvärden finns för t.ex. aspartam. Råden om champinjonkonsumtion har du ju redan fått. Det står ju i länken.

Nelli
2008-06-30, 04:11
Då heter det ADI, acceptabelt dagligt intag.:) Såna gränsvärden finns för t.ex. aspartam. Råden om champinjonkonsumtion har du ju redan fått. Det står ju i länken.

Nja - det star att man ar saker om man ater ett par dl i manaden.. jag ater minst 2-300 g om dagen...
Har inte hittat nagon info pa max /dag intag...

Eddie Vedder
2008-06-30, 04:19
Nja - det star att man ar saker om man ater ett par dl i manaden.. jag ater minst 2-300 g om dagen...
Har inte hittat nagon info pa max /dag intag...

Nej det påstod jag ju inte att det fanns heller. Det finns ADI för vissa saker. Rekommendationer om champinjonkonsumtiopn finns men dock inget ADI.

Så jag förstår inte riktigt vad du säger nej till, jag har ju inte påstått något om att det finns klara gränsvärden.