handdator

Visa fullständig version : Färdigkryddat kött?


Pudzianovski
2008-06-28, 17:43
Vad brukar det användas för kryddor till sånt färdigtkryddat grillkött i livsmedelsaffärerna?

Jag vet att det är olka men någon kanske har lite koll. :em:

dam00r
2008-06-28, 18:15
Finns olika kryddningar......... till olika kött

Pudzianovski
2008-06-28, 18:48
Finns olika kryddningar......... till olika kött

Jo, jag skrev ju det redan. Bra svar. :thumbup:

Fläskkarre Willys/ICA/COOP typ......

Coldsmith
2008-06-28, 18:56
Finns lika kryddningar.. till olika kött liksom

;).

Nä du det är nog ingen som har koll. ICA tror jag inte kryddar själv längre, alltså de enskilda butikerna, för det är extremt jobbiga procedurer nuförtiden för att man inte ska få livsmedelsverket på sig. Så iaf vår butik köper bara in från andra producenter. Vi kryddar aldrig något eget längre för det är hopplöst.
Och vad dessa har i sina kryddblandningar, jadu. Säg det!

Jag kan bara säga att vi förut kryddade köttet med Eurospice grillkrydda. Och det är något jag vet andra butiker kör med också.
Ibland har vi också använt olika marinader inköpta på dunk. Och då satte vi klisterlappar på paketen som sa vilken marinad det var.

sissa
2008-06-28, 18:59
Jag vet inte, jag har knappt aldrig ätit nåt färdigmarinerat, men jag skulle gissa på att det är vanligt med nån vanlig grillkrydda med olja typ. Gissar alltså...Kanske vitlök i några med

Coldsmith
2008-06-28, 19:01
Jag brukar aldrig rekommendera färdigkryddat däremot. Smakar sällan bra.

Bästa är santa marias allround, eller santa marias rödvinsmarinad. Eller min egna med olja, grillkrydda och soja. Mmmums

Pudzianovski
2008-06-28, 19:55
Men det är just de där färdigkryddade jag gillar. Blir aldrig så när jag gör det med lite enkla grilkryddor.

sissa
2008-06-28, 20:01
Fråga i affären kanske?

Coldsmith
2008-06-28, 20:01
Men det är just de där färdigkryddade jag gillar. Blir aldrig så när jag gör det med lite enkla grilkryddor.

Gör så här, köp några karre-skivor två dagar innan du ska tillaga maten.

Blanda olja, soja och grillkrydda så det blir lite geggigt. men inte för geggigt.

Sen penslar du på det på köttet och ställer in det i kylen i en låda. Sen får det stå tills du ska laga till det.

Sen köper du inte färdigkryddat nå mer!

GIllar du vitlök så mosa ner en sån i sörjan också.

Pudzianovski
2008-06-28, 20:05
Fråga i affären kanske?

Har funderat på det men det har inte blivit av ännu...och jag ville ha det ikväll.


Coldsmith: Ska prova det nästa gång. :thumbup:

Coldsmith
2008-06-28, 20:15
Gör det!
För grejen är den att den måste ligga och dra sig ett tag, annars kommer man bara bränna bort smakerna.

dam00r
2008-06-28, 20:47
Jo, jag skrev ju det redan. Bra svar. :thumbup:

Fläskkarre Willys/ICA/COOP typ......

herregud you must be joking?

Man har t.ex inte samma kryddning till Rostbiff som till t.ex färdigmarinerade fläskkotletter.

SÅ DE JAG UNDRAR ÄR VILKEN AV "MARINADERNA" ÄR DE DU GILLAR MEST?

Pudzianovski
2008-06-28, 20:52
De flesta kryddningarna till det kött som brukar komma fram i affärerna vid sommaren på sommaren. T.ex. karre som jag skrev. :thumbup:

dam00r
2008-06-28, 20:56
DE är väl bara marinerade i BBQ SÅS

Pudzianovski
2008-06-28, 20:59
De flesta karrerna brukar vara mer kryddade än marinerade. Iaf på ICA/Willys här.

Cohen
2008-06-29, 00:02
Här kommer lute tips om sådant du kan köpa för att uppnå önskat resultat. Den "grillkryddade" påminner mycket om butikernas färdiglagade sortiment.

http://www.nybergsdeli.se/kott

MyungChul
2008-06-30, 18:21
"Kryddade".

För mig låter det som när man köper en färdig pepparstek på ICA Stormmarknad.

Det som jag tror du menar, är torrmarinerade.
Mer ofta än inte så är det i princip salt, paprika, lök och en massa smakförstärkare.

jompa
2008-06-30, 18:42
Tips på utmärkt marinad:
0.5dl Soja
0.25dl Grillolja
1-2 msk Sweet chili
Redigt med grillkrydda
ev. pressad lime.

Släng ner köttet av valfritt kreatur i en påse, häll på marinaden och låt stå ett dygn. Gå in då och då i kylen och knåda påsen så att allt kött får ta del av marinaden. Tänk på att använda två påsar (ev. tre om det finns benbitar på köttbitarna) annars har du svår borttagna fläckar på köksmattan.

z_bumbi
2008-07-01, 18:47
Hemligheten att få till en bra kryddning kan ligga i att lägga till fler kryddor, det finns en rad kryddor som man inte direkt känner av men som breddar smaken eller så får man helt enkelt träna bort smaken för glutamat som ingår i många färdiga kryddblandningar.

Min favort just nu är
Olja
Soja
Lime
Chili
Spiskummin
Korriander
Vitlök
Ingefära
Lök (hackad/mixad)

som sen varieras med olika mängder eller att jag plockar bort eller lägger till en del kryddor. Några timmar i marinaden räcker då marinaden i alla fall inte tränger in så mycket längre i köttet om man inte använder en kanyl.

Efter tipset om att låta köttet ligga i egenkomponerad marinad i två dygn kan vi alla vara glada åt att just den butiken inte längre marinerar sitt eget kött.*spy*

Coldsmith
2008-07-01, 19:39
Efter tipset om att låta köttet ligga i egenkomponerad marinad i två dygn kan vi alla vara glada åt att just den butiken inte längre marinerar sitt eget kött.*spy*

Hörrödu!
Jag älskar mitt kött :). Vad skulle vara så hemskt med det? Smakar bra hemma hos mig iaf.
Några timmar låter som en väldigt kort tid för mig.

z_bumbi
2008-07-08, 14:21
Hörrödu!
Jag älskar mitt kött :). Vad skulle vara så hemskt med det? Smakar bra hemma hos mig iaf.
Några timmar låter som en väldigt kort tid för mig.

Ev bakterier hinner utvecklas väldigt mycket på 2 dygn, marinad tränger som sagt inte in så långt i köttet oberoende av hur länge man låter köttet ligga så varför chansa med grundläggande livsmedelshygien?

MyungChul
2008-07-10, 12:37
Men bumbi, i din marinad är det ändå relativt sterila grejjer och har man användt sig av en god livsmedelshygien vid tiden man marinerade så kommer det heller med största sannolikhet inte vara någon fara heller. Men det finns alltid undantag.

Själv brukar jag sällan marinera kött, finns sällan bra anledning enligt mig.

Cohen
2008-07-11, 01:00
Men bumbi, i din marinad är det ändå relativt sterila grejjer och har man användt sig av en god livsmedelshygien vid tiden man marinerade så kommer det heller med största sannolikhet inte vara någon fara heller. Men det finns alltid undantag.

Själv brukar jag sällan marinera kött, finns sällan bra anledning enligt mig.


Instämmer i att marinader ofta är onödiga.

Vill man ha mört kött ska man köpa mört kött. Vill man ha smaksatt kött kan man pensla med en glace eller liknande under eller efter själva tillagningen.

Att marinader är nödvändiga tycks vara en svårutplånlig köksmyt.