handdator

Visa fullständig version : Röda linser? :s


Coldsmith
2008-06-28, 17:38
Köpte två pack röda linser för att pröva nåt nytt.
Står att man ska koka upp dom, men då blir det ju bara en jäkla brun sörja av det? :s.
Går det inte att blötlägga dom och äta så eller?

dam00r
2008-06-28, 17:39
jodå de går att blötlägga, men du måste koka de lite i vilket fall.

Gula linser är "lättast" att "pröva sig fram" med

Coldsmith
2008-06-28, 17:40
jodå de går att blötlägga, men du måste koka de lite i vilket fall.

Gula linser är "lättast" att "pröva sig fram" med

Varför måste man koka dom? för att komma åt närinegn eller smittorisk eller?

regus
2008-06-28, 17:42
Jag testade idag att koka hälften ris hälften röda linser och dubbelt så mycket vatten som ris+linser tillsammans. Det funkade riktigt bra som tillbehör, blir lite klibbigt (ris+linsmassa). Om man gillar det är ju en smaksak.

Edit: Grynig linsmassa+ris. Linsmassa lät så slaffsigt

Eddie Vedder
2008-06-28, 17:50
Varför måste man koka dom? för att komma åt närinegn eller smittorisk eller?

För att inaktivera antinutrienter såsom lektiner och trypsininhibitorer. Stor variation bland olika baljväxter för dessa ämnen men du bör alltid koka dom hursomhelst.

Om det bara blir ett mos kokar du sannolikt för hårt och/eller för länge. Låt dom puttra i t.ex. 15 minuter, ingen hårdare tillagning än så behövs.

stevebc
2008-06-28, 18:05
För att inaktivera antinutrienter såsom lektiner och trypsininhibitorer. Stor variation bland olika baljväxter för dessa ämnen men du bör alltid koka dom hursomhelst.

Om det bara blir ett mos kokar du sannolikt för hårt och/eller för länge. Låt dom puttra i t.ex. 15 minuter, ingen hårdare tillagning än så behövs.Oj det var tur att du sa detta. Hade nyss kommit på ett smart sätt att få in linser/bönor i kosten utan att behöva ha ett helvete med blötläggning/tillagning/ätning och istället bara slänga ner de torkade varianterna i en mixer med lite annat smått och gott och dricka skönheten. Men detta är alltså inte att rekommendera?

Eddie Vedder
2008-06-28, 18:08
Men detta är alltså inte att rekommendera?

Absolut inte! Visserligen har jag en svag aning om att du själv skulle märka det mindre kloka i ditt val efter att ha ätit det där. Magen skulle sannolikt reager starkt på det.

Dessutom skulle näringsabsorbtionen hämmas väldigt (vilket ju såklart hänger ihop med dålig mage och diarré), protein samt flera mineralämnen.

stevebc
2008-06-28, 18:16
Absolut inte! Visserligen har jag en svag aning om att du själv skulle märka det mindre kloka i ditt val efter att ha ätit det där. Magen skulle sannolikt reager starkt på det.

Dessutom skulle näringsabsorbtionen hämmas väldigt (vilket ju såklart hänger ihop med dålig mage och diarré), protein samt flera mineralämnen.Ohoy. Jag tackar Netto för sitt icke-existerande utbud av torkade baljväxter. Konserver är ändå billiga.

edit: Nu talar jag om att de mals till ett fint pulver som löses upp i en varm dryck/soppa. Det ger ändå samma "hälsovådliga" effekt?

Eddie Vedder
2008-06-28, 18:25
edit: Nu talar jag om att de mals till ett fint pulver som löses upp i en varm dryck/soppa. Det ger ändå samma "hälsovådliga" effekt?

Det beror helt på hur varm soppa och under hur lång tid. När man tillverkar tofu så mixas de hårda otillagade sojabönorna ihop med vatten och bildar en mjölk. Alltså precis som du än så länge. Den mjölken måste dock kokas sen, tror man gör det i 15-20 minuter om jag inte minns fel (och OM jag minns fel lär machine gun ställa saken till rätta för hon vet med all säkerhet det här:D), och därefter kan man göra tofun och äta den.

Sojabönorna har självfallet legat länge i blöt före mixningen dessutom. Även blötläggningen är extremt viktig för inaktivering av många oönskade ämnen.

Men blötlägger du dina torkade baljväxter i 10-12 timmar kan du säkert mixa dom okokta, göra en soppa av det och sedan koka soppan. Det är inte alltid så lätt det här med baljväxter.;)

Om baljväxter:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14341&epslanguage=SV

Om växtgifter och antinutrienter i våra livsmedel:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14641&epslanguage=SV

1684_
2008-06-28, 18:31
mmmh, smarrigt linser...
Blanda ihop med kvarg och yoghurt eller mixtra med lite mjölk och avnjuta tsm med stekt lax och potatis :D:D

stevebc
2008-06-28, 18:42
På så sätt. Tack för gedigna inlägg!

Coldsmith
2008-06-28, 18:43
men gud. skulle aldrig köpt nåt vegetariskt! :D

ackilf
2008-06-29, 08:43
Jag märkt att det skiljer väldigt åt från olika märken på röda linser. Tex saltå kvarn och andra märken med tunna, nästan platta linser brukar inte alls behöva så lång koktid som står på paketen, blir som du säger lätt en gegga.

Men köper du röda linser i tex "invandrarbutiker" är dom ofta mer runda till formen och blir mer tuggmodstånd enligt mig.

Och gröna linser blir inte alls mosiga som röda. Testa tid fram :)

Halldin
2008-06-29, 10:33
Använd gröna linser, som sagt.
Dom är väl f.ö mer proteinrika också.

machine gun
2008-07-09, 10:20
Det beror helt på hur varm soppa och under hur lång tid. När man tillverkar tofu så mixas de hårda otillagade sojabönorna ihop med vatten och bildar en mjölk. Alltså precis som du än så länge. Den mjölken måste dock kokas sen, tror man gör det i 15-20 minuter om jag inte minns fel (och OM jag minns fel lär machine gun ställa saken till rätta för hon vet med all säkerhet det här:D), och därefter kan man göra tofun och äta den.

:D

Man kokar upp vattnet i några omgångar, men det blir väl kanske ca 15-20 min total koktid. Eftersom man pulvriserat bönorna innan kokning, så får de en betydligt större kontaktyta och blir därmed färdiglagade på mkt kortare tid än hela bönor. Jämför koktiden på hel mathavre och havregryn. Sen har man ju dessutom silat bort en stor del av själva bönmassan när man gör tofu.
http://www.recept.org/Tofu_gor_din_egen_tofu.html

Om man mixar torkade röda linser, som bara har koktid på 5-10 min, så borde det teoretiskt räcka med att hälla kokande vatten över dem för att de ska bli färdiglagade. Men säkrast är ju förstås att först koka dem och sen mixa.

NuclearWinter
2008-07-10, 15:05
Just röda linser Ska ju vara lite mosiga. De passar väldigt bra i alla former av grytor, röror och biffar. Vill du ha hela, "fina" linser är det bättre med gröna eller puy

Ms Marilyn
2008-07-15, 11:36
Röda linser tycker jag passar bäst att koka soppa på, vill du ha som tillbehör till annan mat/alt. till ris eller blanda i sallad så är gröna linser bättre. Men testa att göra linssoppa på röda linser, det är supergott!

schabo-labo
2008-07-15, 17:12
Hur är det att lägga in dem med kycklingen i ugnen? Har ganska mycket vätska och marinad med kycklingen, så den nästan kokar, kan man hälla i linserna i formen och låta den tillagas med kycklingen i 45-60min?

Ms Marilyn
2008-07-16, 19:57
Hur är det att lägga in dem med kycklingen i ugnen? Har ganska mycket vätska och marinad med kycklingen, så den nästan kokar, kan man hälla i linserna i formen och låta den tillagas med kycklingen i 45-60min?

Det kan du säkert, men linser kokar färdigt relativt snabbt i och med att de är så små, så det kanske blir lite grötigt efter en timme i ugnen.

stevebc
2008-07-16, 20:12
Jag gjorde en rätt god soppa, eller det blev snarare en purée, genom att värma brocolli i micron (kokar man dom åker näring ut i vattnet), hälla dom i mixern sen öppna och hälla ner en konserv röda linser. Ungefär 50/50 viktmässigt. Sen kryddade jag med oregano, basilika och lite annat och mixade. Gott och nyttigt!

schabo-labo
2008-07-16, 21:41
Det kan du säkert, men linser kokar färdigt relativt snabbt i och med att de är så små, så det kanske blir lite grötigt efter en timme i ugnen.

Jag kokade dem med ris enligt instruktion från nån annan i tråden. Blev lite grötigt men gick jättebra att mumsa i sig.

3.1415926535
2008-07-16, 22:19
(kokar man dom åker näring ut i vattnet)
Har för mig om att jag läste här på forumet någon gång att mycket näring förstörs när man micrar brocolli, någon som vet något om det? Jag ångkokar iofs alltid min brocolli, men är kul att veta.

On topic: Linsfärs till spagetti är en höjdare, gör vanlig tomatsås och släng i linser och koka 10 min. Funkar även bra i lassange.

stevebc
2008-07-16, 23:14
Själv har jag läst att micro och ångkokning är likvärdiga, att det är reguljär kokning som gör att näring försvinner. Är det några seriösa studier du läst om micro, för alla de motståndare jag sett har varit flummigare än Anna Skipper.

Eddie Vedder
2008-07-17, 05:41
Själv har jag läst att micro och ångkokning är likvärdiga, att det är reguljär kokning som gör att näring försvinner. Är det några seriösa studier du läst om micro, för alla de motståndare jag sett har varit flummigare än Anna Skipper.

King Grub har postat ett abstrakt i ett antal trådar där detta diskuterats. Där gav microvågsugnen störst förluster av flavonoiderna i broccolin jämfört med andra tillagningssätt.

Men just resultatet var det enda som abstraktet visade. Inte temperaturer, eventuellt varierande tillagningstider etc.

Hursomhelst är det alltid en fråga om mängd vatten, temperatur samt tid. Kokar du på vanligt sätt men tillsätter kokande vatten från början, låter vattnet precis täcka grönsakerna, kokar så kort tid som möjligt för den kosnistensen du behagar samt kyler ned direkt efter kokning och äter så nära inpå som möjligt är nog näringsförsluster av värmekänsliga mikronutrienter (tilläggas bör att alla mikronutrienter INTE är värmekänsliga och/eller vattenlösliga) inte så farlig.:)

MyungChul
2008-07-17, 11:16
(kokar man dom åker näring ut i vattnet)

Men om du ska göra soppa så kommer du ju ändå att använda vattnet?

3.1415926535
2008-07-17, 16:34
Ja, precis. Men sen finns det ju mikronutrienter som är värmekänsliga också.

stevebc
2008-07-18, 00:41
Men om du ska göra soppa så kommer du ju ändå att använda vattnet?Ja, men då blir det för mycket vatten. Alltså, tar jag ren kokt brocolli och mixar det blir det soppa, för så mycket vatten innehåller det. Tar jag brocollin + kokvattnet blir det minst dubbla volymen vatten. Alltså litervis soppa för några ynka kvistar och det orkar jag inte.

Eddie Vedder
2008-07-18, 07:25
Ja, precis. Men sen finns det ju mikronutrienter som är värmekänsliga också.

Samt syrekänsliga, alltså sådana som går till spilla vid finfördelning.

C-vitamin är exempel på en mikronutrient som är känslig för både värme, vattenurlakning och finsfördelning. Det gäller ett antal B-vitaminer också. Även järn kan t.ex. vara känsligt.

Några tips angående kokning av grönsaker:

*Koka upp vattnet FÖRE och tillsätt sedan direkt på grönsakerna. Onödiga näringsförluster när du kokar upp vatten med grönsakerna liggandes i kastrullen.
*Låt vattnet precis täcka grönsakerna. Mer än så krävs inte och det handlar återigen om minimering av näringsförluster av värme- och/eller urlakningskänsliga näringsämnen.
*Koka inte längre än du känner är nödvändigt, d.v.s. så fort du upplever att grönsakerna är klara så slutar du koka dom. Optimal mjukhet/krispighet är ju sedan en helt subjektiv fråga.
*Kassera vattnet direkt och skölj gärna av med nytt kallt vatten för att kyla ner (OM du vill kyla ner vill säga) så värmebehandlingen upphör snabbt.
*Ät så snart inpå tillagning som möjligt. Ju längre du har kokta grönsaker ståendes framme eller liggandes i t.ex. kylskåpet desto mer näringsämnen går förlorade.

Nu är vi väldigt OT i frågan om röda linser dock.;)

Åse Columbus
2008-07-18, 14:45
Använd gröna linser, som sagt.
Dom är väl f.ö mer proteinrika också.

nej de röda har mer protein