handdator

Visa fullständig version : Basallergi


Larsson85
2008-06-28, 12:19
Vad är er uppfattning om s.k basallergi? Jag hade aldrig hörtom det innan jag läste nedanstående. Jag blir lite trött av att läsa texten eftersom jag får lite Anna Skipper känsla när hon sätter sig över allt vad medicin och forskning heter. Men samtidigt är det ju så att när man har dessa problem så tjänar man kanske på att vara öppen för ideer.

Jag tycker att det känns som att man får utesluta det mesta om man har denna basallergi. Vad är er uppfattning om denna text och om ämnet basallergi?
Diskutera!!

http://www.lagerhorn.com/pdf/uc_bok_annika_lagerhorn.pdf

Sverker
2008-06-28, 13:32
Jag läste till sidan fyra. Det finns ett antal sakfel men det stör inte texten eftersom hon vill berätta något som hon upplevt.



Jag är ingen läkare jag kan bara skriva det jag tolkar i texten. Hon är glutenintolerant och får ett antal följdreaktioner av det.

Larsson85
2008-06-28, 14:02
Jag läste till sidan fyra. Det finns ett antal sakfel men det stör inte texten eftersom hon vill berätta något som hon upplevt.



Jag är ingen läkare jag kan bara skriva det jag tolkar i texten. Hon är glutenintolerant och får ett antal följdreaktioner av det.

Är basallergi ett vedertaget begrepp?

King Grub
2008-06-28, 14:06
Nej, det är ett alternativmedicinpåhitt av Ursula Johnsson.

Tolkia
2008-06-28, 19:46
T.ex. det hon skrive rom candida har debatterats länge (jag tror dock inte att det finns något vetenskapligt stöd för att det skulle vara som hon skriver, det är dock en uppfattning som har stöd av många inom hälsokostbranschen). Utan att dissa hennes egna upplevelser (se Sverkers inlägg) blir jag ytterst tveksam när hon uppmanar läsaren att missstänka basallergi vid något av följande symptom: Rinnande näsa, influensaliknande symptom (feber, ömhet i kroppen), känningar i hjärtat, ödem (vätskesvullnad), eksem, glömska, depression, personlighetsklyvning. (s. 18).