handdator

Visa fullständig version : Sheiko-program enbart för bänkpress?


Goranga
2008-06-27, 22:29
Jag funderar på att köra Sheiko-programmet enbart för bänkpress. Är det någon som vet om det fungerar bra?

Kurash
2008-06-28, 01:06
Ökade från en knagglig etta på 100 till en ganska stabil på 110 på 4 veckor. Funkar för mig.

Goranga
2008-06-28, 08:17
Ökade från en knagglig etta på 100 till en ganska stabil på 110 på 4 veckor. Funkar för mig.
Oj, det låter riktigt bra! Hur gjorde du med de övriga övningarna? Hur många hade du och vilka?

Mr. Moose
2008-06-28, 11:38
Har inte testat hans bänkprogram men är helnöjd med resultatet från program #29, gick från en singel till tre reps på 130 .

stevebc
2008-06-28, 12:50
Vill du inte alls köra knäböj och marklyft? Då får du utrymme för mer volym för t ex rygg- och bakre axel-träning.

Goranga
2008-06-28, 19:48
Vill du inte alls köra knäböj och marklyft? Då får du utrymme för mer volym för t ex rygg- och bakre axel-träning.
Precis, men det jag undrade var om man kan köra på med alla andra övningar som vanligt? Jag har alltså tänkt köra helkroppspass där endast vikt & reps på bänkpressen får avgöras av Sheiko - på resterande övningar kör jag på med egna reps, set och vikter. Vad tycks? :)

mini
2008-06-28, 19:54
Precis, men det jag undrade var om man kan köra på med alla andra övningar som vanligt? Jag har alltså tänkt köra helkroppspass där endast vikt & reps på bänkpressen får avgöras av Sheiko - på resterande övningar kör jag på med egna reps, set och vikter. Vad tycks? :)

Jag skulle rekommendera att testa ett helt Sheiko. Det är inte mycket du missar med det. Jag saknar möjligen latsträning och mage i #29.

jwzrd
2008-06-28, 19:55
Precis, men det jag undrade var om man kan köra på med alla andra övningar som vanligt? Jag har alltså tänkt köra helkroppspass där endast vikt & reps på bänkpressen får avgöras av Sheiko - på resterande övningar kör jag på med egna reps, set och vikter. Vad tycks? :)

Som jag minns det så har hans bänkprogram även med alla andra moment, men betydligt lättare. Själv har jag gått från en osäker singel på 135 (som förvisso var sämre än mitt bästa) till en hårfin etta men det har tagit 5-6 månader. Bänkpress är inte min bästa gren =)

Goranga
2008-06-28, 19:58
Som jag minns det så har hans bänkprogram även med alla andra moment, men betydligt lättare. Själv har jag gått från en osäker singel på 135 (som förvisso var sämre än mitt bästa) till en hårfin etta men det har tagit 5-6 månader. Bänkpress är inte min bästa gren =)
Haha, fast du behöver knappast skämmas i min närvaro - jag tar bara 90 i bänk *gah!*

Men vad tycker du om upplägget att köra på med alla andra övningar som vanligt och endast köra Sheiko på bänkpressen?

jwzrd
2008-06-28, 20:02
Haha, fast du behöver knappast skämmas i min närvaro - jag tar bara 90 i bänk *gah!*

Men vad tycker du om upplägget att köra på med alla andra övningar som vanligt och endast köra Sheiko på bänkpressen?

Så länge du inte i övrigt tränar triceps och axlar för mycket så tror jag det kan fungera bra. Som jag förstår det så är orsaken till att det går ganska bra med Sheiko - alltså orsaken till att det har sitt existensberättigande bland andra system - är att man övar så pass mycket på en och samma sak.

Frågan är dock hur du ska göra de dagar där det är två omgångar bänkpress. Mitt förslag är nog nästan att du testar ett av de ordinarie Sheiko-systemet i de fyra veckor de löper över och sen köra extra efter dem för t ex lats, bakre delta, mage, biceps och annat de saknar. Vi är flera som gör så och jag tycker att vi alla får rätt så bra resultat. (Då menar jag resultat som finns på riktigt. Vikter som på riktigt är högre, tävlingsresultat som på riktigt är högre, osv; inte byggarbajs om hur de blir bättre trots att det inte finns något som helst konkret att se på).

Goranga
2008-06-28, 20:08
Så länge du inte i övrigt tränar triceps och axlar för mycket så tror jag det kan fungera bra. Som jag förstår det så är orsaken till att det går ganska bra med Sheiko - alltså orsaken till att det har sitt existensberättigande bland andra system - är att man övar så pass mycket på en och samma sak.

Frågan är dock hur du ska göra de dagar där det är två omgångar bänkpress. Mitt förslag är nog nästan att du testar ett av de ordinarie Sheiko-systemet i de fyra veckor de löper över och sen köra extra efter dem för t ex lats, bakre delta, mage, biceps och annat de saknar. Vi är flera som gör så och jag tycker att vi alla får rätt så bra resultat. (Då menar jag resultat som finns på riktigt. Vikter som på riktigt är högre, tävlingsresultat som på riktigt är högre, osv; inte byggarbajs om hur de blir bättre trots att det inte finns något som helst konkret att se på).
Ok, jag får ta och fundera igenom det hela. Tack för alla tips :)

stevebc
2008-06-29, 11:41
Frågan är dock hur du ska göra de dagar där det är två omgångar bänkpress. Mitt förslag är nog nästan att du testar ett av de ordinarie Sheiko-systemet i de fyra veckor de löper över och sen köra extra efter dem för t ex lats, bakre delta, mage, biceps och annat de saknar. Vi är flera som gör så och jag tycker att vi alla får rätt så bra resultat. (Då menar jag resultat som finns på riktigt. Vikter som på riktigt är högre, tävlingsresultat som på riktigt är högre, osv; inte byggarbajs om hur de blir bättre trots att det inte finns något som helst konkret att se på).Hahaha... men gör ni dessa Grak och gagaga-övningar under sheikoprogrammets gång? Blir inte det jobbigt med tanke på den övriga volymen eller är ni så hårda?

MickeZZ
2008-06-29, 14:36
Jag blev nyfiken och sokte pa Sheiko #29, hittade det som lag pa elitefts.
Nu vet jag inte om det finns massa olika program pa natet som kallas Sheiko #29...? men jag skummade igenom de fyra veckorna och noterade att det tyngsta man gar i forhallande till sitt 1RM var 3 st 2:or pa 85% pa fyra veckor.

Menar ni att ni foljer detta program och sedan testar 1RM den femte veckan och att ni faktiskt har okat? Eller lagger ni till nagon lattare vecka efter de fyra vekcorna och sedan nagot slags toppningsupplag innan maxning?

Jag tycker sjalv att om jag inte kor singlar/tvaar pa 90-100% pa nagra veckor sa kanns det blytungt bara att halla i, annu tyngre/vingligare att forsoka lyfta sa det vore intressant att hoera lite mer hur det har med Sheiko fungerar.

jwzrd
2008-06-29, 14:41
Hahaha... men gör ni dessa Grak och gagaga-övningar under sheikoprogrammets gång? Blir inte det jobbigt med tanke på den övriga volymen eller är ni så hårda?

Vi är såklart förbannat jävla hårda (och coola!). Men ja. Facepulls och lite dragtrams efter allting någon gång i veckan. Jag vet att Olof även kör biceps och en massa sånt. Men Olof är byggare.

jwzrd
2008-06-29, 14:45
Jag blev nyfiken och sokte pa Sheiko #29, hittade det som lag pa elitefts.
Nu vet jag inte om det finns massa olika program pa natet som kallas Sheiko #29...? men jag skummade igenom de fyra veckorna och noterade att det tyngsta man gar i forhallande till sitt 1RM var 3 st 2:or pa 85% pa fyra veckor.

Menar ni att ni foljer detta program och sedan testar 1RM den femte veckan och att ni faktiskt har okat? Eller lagger ni till nagon lattare vecka efter de fyra vekcorna och sedan nagot slags toppningsupplag innan maxning?

Jag tycker sjalv att om jag inte kor singlar/tvaar pa 90-100% pa nagra veckor sa kanns det blytungt bara att halla i, annu tyngre/vingligare att forsoka lyfta sa det vore intressant att hoera lite mer hur det har med Sheiko fungerar.

Tricket med Sheiko är att volymen och frekvensen är väldigt hög så efter 1,5-2 veckor är man så nerkörd att det de facto är 90-95%-vikter man tränar på. Maxa gör man på tävlingar efter en deload/toppningsperiod på ett gäng veckor. Detta är "grundträningsscheman".

MickeZZ
2008-06-29, 14:51
Ok, tack. Sa jag antar att ett upplagg infor en maxning/tavling da skulle innehalla ett antal sadana har grundblock och sedan ett sista 4-veckors block + 1-2(?) veckor deload + 3-4 veckors toppning eller nagot liknande?

jwzrd
2008-06-29, 14:54
Ok, tack. Sa jag antar att ett upplagg infor en maxning/tavling da skulle innehalla ett antal sadana har grundblock och sedan ett sista 4-veckors block + 1-2(?) veckor deload + 3-4 veckors toppning eller nagot liknande?

Ja, något sådant. Hur man ska göra där för att verkligen få fram sin bästa form är något man får försöka lära sig efter hand. (Precis som hur man ska anpassa 4-veckorsblocken för att passa sitt temperament/smak och svagheter). SL-utrustningen ställer ju även den stora krav på vilka vikter man faktiskt kan använda också. 80% av maxvikten i en tröjbänk kommer jag ingenstans med t ex så där får man lov att träna mycket nära sitt max och anpassa volym och frekvens efter det.

MickeZZ
2008-06-29, 15:14
Tack for klargorandet.

Ja det dar med SL-utrustning verkar vara en hel vetenskap i sig...