handdator

Visa fullständig version : MER med sin träning, vart ska man börja?


slic3
2008-06-27, 21:34
Jag undrar... egentligen lite för mycket! Jag är väldigt sugen på att lära mig mer om styrketräning och allt därtill om återhämtning, mat träningen i sig och så vidare.
Vet inte riktigt var jag ska börja, jag har nu tränat seriöst i ett par månader och tycker jag börjar se resultat. Är inte helt ny men däremot inte väldigt insatt i ämnet. Jag vill nu mer med min träning. Övningar, stretchning, mat kroppsdelar och muskler!

Därför undrar jag om någon vänlig själ kan posta lite länkar till SVENSKA sidor om träning, styrketräning eller böcker varför inte, kanske någon bra film?
Har försökt läsa in mig på exrx.net men den är för TUNG för mig som nästan total nybörjare.

Det måste ju finnas sidor som tar allt från början där man kan lära sig vad är det egentligen som händer och varför det blir som det blir? Hur förhåller sig kroppen till träningen osv osv osv!

Tacksam för ALLA svar!

thatkrillesshow
2008-06-27, 21:44
Tja, du kan ju alltid börja här;): http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=25204

regus
2008-06-27, 21:52
www.exrx.net:thumbup:

Sniggel
2008-06-28, 17:07
Boken "Starting Strength" av Mark Rippetoe
Eller "Brawn" eller "Beyond Brawn" av Stuart Mcroberts
Tips!

Olof
2008-06-28, 18:17
Stuart Mcroberts är riktigt bra om man är intresserad av styrketräning (men aningen dogmatisk). Boken Build Muscle, Lose Fat, Look Great är en sammanfattning av hans tidigare böcker plus lite extra material.

Mark Rippetoe ska vara bra, men jag har inte läst något av honom själv.


Är du intresserad av OL så är Explosive Lifting for Sports av Harvey Newton en väldigt bra bok att börja med.

Ultimate Flexibility av Sang H. Kim är en kanonbra bok om streching

Nimille
2008-06-28, 18:26
Finns nog med läsmaterial på kolo för en nybörjare, när du är klar kan du ta exrx.net :thumbup:

major Pectoralis
2008-06-28, 23:14
Boken "Starting Strength" av Mark Rippetoe
Eller "Brawn" eller "Beyond Brawn" av Stuart Mcroberts
Tips!

Är det han som rekommenderar 5RM för nybörjare från första passet i böj, mark etc?

Remote
2008-06-28, 23:40
Finns det någon svensk online bokaffär som säljer Starting Strength?

major Pectoralis
2008-06-29, 11:03
Finns det någon svensk online bokaffär som säljer Starting Strength?

Vad skall du med den till?

Det mesta av Rippetoes träningsbudskap finns ute på nätet om du söker på youtube och google.

Skall jag vara ärlig så verkar Starting strength-konceptet ruttet. Mr Rip förespråkar ungefär detta, om jag förstått det rätt:

träning: måndag, onsdag, fredag

rulla på/alternera dessa pass

pass a
böj
press
mark
assistansövningar: chins, dips, curl, hyperext, etc.

pass b
böj
bänk
styrkevändning
assistansövningar

Dessa övningar körs 3 x 5RM (!!).

Programmet bygger alltså på ett högst klassiskt helkroppsupplägg (mån, ons, fre) och högst klassiska nyckelövningar (ungefär SL + Fitnessfestivalen). Ingenting nytt under solen här. Det som är Rippeteos nytänk är att han sätter nybörjarna på att köra extremt tungt, 3x5RM. Eftersom de tränande är nybörjare kommer det självklart att ge resultat inledningsvis men det är, lika naturligtvis, ett gamblande. De tränande hade behövt en förberedande träningsperiod på ca 6-8 veckor med lättare intensiteter (ca 10-20RM) innan de gav sig på "tyngre träning" -och då pratar vi fortfarande inte om några "5RM 3ggr i veckan".
Detta är den traditionella och högst vedertagna uppfattningen. Det finns otaliga argument som stärker denna uppfattning. Den starkaste kritiken jag finner mot mr Rips upplägg är:
1) att det är för tung träning innan man tränat upp hållfastheten
2) att det är onödigt tung träning eftersom 10-15 (-20)RM är tillräckligt tungt för att en nybörjare skall utveckla sin styrka
3) att det är för tung träning för praktiskt taget vem som helst
4) att den typen av träning avsevärt försämrar möjligheterna till progression och ett långsiktigt utvecklade. Vilka ytterligare och hårdare träningsstimulin skall man ta till om man börjar på detta vis? Risken är alltså att man förstör möjlighterna till ett långsiktigt utvecklande genom denna träningsform.

Man kan fråga sig om Rippetoe avviker från denna traditionella uppfattning för att han verkligen tror på sitt koncept eller för att vill komma med något nytt, som han kan sälja för att vinna ära och rikedom. Jag tror på det senare. Trots allt är mr Rip amerikan. Dessa är mästare på att få det att låta som att de är världsmästare trots att de i själva verket är skräp.
Intressant verkar även bokens upplägg vara (om jag förstått det rätt). Mr Rip bygger upp ett förtroende genom att presentera teknikanalyser av de stora lyften. Han pratar avancerad biomekanik, förhållande "skuldra-stång-mittfot" och andra intressanta utan-på-verk. Därefter utnyttjar han detta förtroende till att sälja ett nybörjarträningskoncept (typisk s.k. auktoritetsttro-marknadsföring) som hade blivit sågat med marken, vilken dag som helst, om det t.ex. hade lagts upp av någon okänd på t.ex. Kolozzeum...

Guddi
2008-06-29, 11:45
Ripptoes bok är bra just för den grundliga teknikgenomgången i de stora övningarna. Det andra kan man strunta i! Boken är dock värd att köpa bara för genomgången av övningarna.

Andreas Lelli
2008-06-29, 15:40
Håller med ovanstående, även om Ripptoes "träningschema" kanske inte är det bästa för alla så är beskrivningarna av alla baslyft väldigt bra.

Jag lärde mig en hel del av boken utan att fastna för det träningschema han förespråkar.

Ellis Wyatt
2008-06-29, 17:30
Hela boken finns även på Internet i PDF-format, om man sysslar med sådant.