handdator

Visa fullständig version : Bänkpress teknik


jaosef
2008-06-27, 15:46
Hej, jag undrar bara vad man brukar tala om för riktlinjer som man bör följa när man ska köra bänkpress. Nu menar jag att maxa, inte att ha den som en övning, där man kör flera rep.
Vad bör man tänka på?

*Andning?
*Hur brett tag?
*Hur djupt?
*Hur högt?
*Var fötterna?
*Svank?
*Skulderblad?

Detta må vara besvarat i andra trådar, men vill ha en sammanställning. Så ni kunniga; ge tips, och ta gärna upp de punkter jag skrev, och gärna fler också!
*popcorn*
/Jaosef

jaosef
2008-06-27, 16:36
Någon klok med svar?

-S-T-
2008-06-27, 16:40
Gröngöling på området, ska bli intressant att se om mina svar får röd flagg..

*Andning? Ta ett lagom djupt andetag innan du lyfter av stången och håll andan igenom lyftet.
*Hur brett tag? Individuellt, beror på vinklar och vilka muskler som är starkast.
*Hur djupt? Till bröstbenet så klart. Med stopp.
*Hur högt? Utlåsning av armbågslederna.
*Var fötterna? Individuellt, men stabilt så att du kan utnyttja kraft från benen och kan ligga blickstilla på bänken.
*Svank? Inte särskilt viktigt, bröstryggens vinkel är viktigare. Inte för stor svank iaf.
*Skulderblad? Hårt och tätt ihop.

Gnusram
2008-06-27, 16:59
Det beror ju på lite, alla gör ju inte precis likadant. Både brygga och grepp skiljer mellan olika lyftare, man får nog lov att prova sig fram lite. Däremot finns det ju regler att följa om man ändå ska maxa.

*Andning? - Jag skulle spänna upp mig i brygga, ta ut stången, stabilisera mig och ta ett nytt andetag. Tryck ut luften på vägen upp men tappa inte spänningen i kroppen.
*Hur brett tag? - Det tag där du kan lyfta mest förstås, maxning var det ju? Det varierar men de flesta håller nog något finger på ringarna. Det beror ju på hur stor du är också.
*Hur djupt? - Det finns bara ett djup, du ska ju ner till bröstet. Reglerna säger att du ska stanna till också om du är ute efter tävlingsgodkända lyft.
*Hur högt? - Tills du är uppe, fullt sträckta armar.
*Var fötterna? - Så långt bak mot huvudändan som möjligt för att kunna ta i med benen. Hela fotsulan i golvet.
*Svank? - Jag skulle kalla det brygga, bröstet så högt som möjligt med skuldror och rumpa kvar i bänken.
*Skulderblad? - Tryck ihop de och håll tillbaks axlarna.

thatkrillesshow
2008-06-27, 17:34
Lillgrabben vet jag har postat en bra sammanfattning. Sök;)

dyxeldoff
2008-06-27, 20:21
brädden är individuel ska du maxa så håll så brätt som känns bra. du utväklas dock generellt snabbare i bänk om du tränar in en bredare stil

om du menar hur långt upp elelr ner på bröstet så är svaret de samma som med brädden. axlarna jobbar mer ju längre ner du kommer

dra in fötterna för bättre svank

svanka så mycket du kan.

dra in mycket luft så behöver du gå mindre djupt innan stången tar i bröstet

skulderbladen lätt ihopdragna imo
känns som man får ner axlarna mer om man drar ihop och därmed inte behöver gå lika djupt ner.

Diggler
2008-06-27, 20:44
Tänker du på allt det där innan du skall bänka blir det bara pannkaka. Shut up and bänk.

Damien Thorne
2008-06-27, 21:49
Lillgrabben vet jag har postat en bra sammanfattning. Sök;)

Det var ej lätt att hitta. Svårt att veta vad man ska söka på.
Sökte på bänkpress som Lillgrabben skrivit
Det var en hel del trådar.

Detta skrev han 2005. Men jag har för mig att han även skrivit tipsen 2006 eller 2007. Vet ej om det var samma tips.

Tips

* Lägg dig tillrätta ordentligt.

* Drag ihop skulderbladen så att axlarna går bakåt / nedåt .

* Placera fötterna under/framför dig så att du på ett bra sätt kan trycka på med dom.

* Spänn hela kroppen, från fötterna, via benen, via rövva & ända upp till öronen.

* Fatta stången med greppvidden du avser använda.

* Tag ett djupt andetag ( fyll hela magen med luft)

* Tryck lös stången från ställningen & för ut den till startpositionen.

* Sänk stången kontrollerat mot bröstet, utan att studsa. Då du touchar bröstkorgen kontrollerat exploderar du upp med full kraft, tänk dig att du försöker slita itu stången på mitten. Andas ut efter lyftet.

Upprepa sista punkten önskat antal ggr.

Damien Thorne
2008-06-27, 21:52
edit... Nä det var den tråden.

Den nyaktiverades 2006. Ser att även jag har skrivit i den :)

Glömde klistra in länken till tråden

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=49597

Damien Thorne
2008-06-27, 22:07
Hittade ännu ett bra tips som Lillgrabben skrev 2004

"Under inga omständigheter ska man fokusera stången med blicken då man påbörjat sin nedtagning. Om man gör på det viset så är det stor risk att man fortsätter titta på stången tills den är nästan nere vid bröstet..... Gör man det är det stor chans att man tappar linjerna totalt, med fula lyft som resultat.

Således; Fokusera taket eller annat objekt bortom/ovanför stången då du börjar din nedtagning. Titta absolut inte på stången! "

stevebc
2008-06-28, 12:52
Tänker du på allt det där innan du skall bänka blir det bara pannkaka. Shut up and bänk.Nja, man måste börja någonstans. I början blir det bambi på is. Efter några veckor med intensiv teknikträning så sitter det. Bättre sent än aldrig, men bäst är tidigt.

jaosef
2008-06-28, 15:35
Nja, man måste börja någonstans. I början blir det bambi på is. Efter några veckor med intensiv teknikträning så sitter det. Bättre sent än aldrig, men bäst är tidigt.

Håller med. Bättre man får lite tips nu, så sitter det ju efter några lyft:P
Är förbannad dock, tog 90 för nån månad sen, nu e 85 riktigt svårt. Jag som hade tänkt ta 100 innan sommarn e slut*gah!*

Challenge
2008-06-29, 10:20
Hoppas det är okej att man slänger in ytterligare ett par frågor i tråden.

I själva rörelsen vart ska man sikta på att "träffa bröstet" med stången. Vissa säger att armbågarna ska låsas utåt så att man i princip får 90grader vid armhålan, vilket följaktligen leder till att stången träffar ganska högt upp på bröstet vid nedsänkt läge. Medan andra menar att stången ska träffa precis ovanför bröstvårtan.

Såg nyligen ett klipp med Milos .... där han gick igenom sina tips för bröstträning och han hävdade starkt att armbågarna ska låsas ut för att få bäst kontakt med bröstet. Måhända att det varierar lite här beroende på vad man har för mål med själva övningen, om man vill bygga bröst eller enbart lyfta en så stor summa vikt som möjligt?

Har själv riktigt dålig teknik i bänken som jag måste ta tag i och slipa till nu så alla tips uppskattas. För övrigt bra tips här som skall testas i morgondagens pass :)

Anders The Peak
2008-06-29, 10:45
Bästa sättet är att besöka en SL klubb och få lite feedback på hur din bänkpress teknik är. Jag som egentligen är byggare kör inte bänk på samma sätt som en SL. Jag vill bara ha en bra aktivering av pecsen/triccar utan att behöva lyfta sönder mig.

stevebc
2008-06-29, 11:38
Nu snackar vi om maxningar och därmed styrka. Finns många varianter att "brösta upp sig". Här är en bra film som visar dem:

oHQBAtJHtzM

Err
2008-06-29, 15:08
Ska lägga grunden för min bänkpressteknik på tisdag. Tror framförallt att det är viktigt med skulderbladen. Jag känner mig redan haj på armbågarnas position men just att hålla samman skulderbladen är en annan femma.

Är huvudsaken att man drar bak dem och att brösta sig eller måste det vara "bak sedan ner" vad gäller skulderbladen? Att dra ner skulderbladen väldigt gör mig obekväm.

En bra artikel om teknik i bänkpress.
http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=body_115b600

jaosef
2008-06-29, 18:02
Ska lägga grunden för min bänkpressteknik på tisdag. Tror framförallt att det är viktigt med skulderbladen. Jag känner mig redan haj på armbågarnas position men just att hålla samman skulderbladen är en annan femma.

Är huvudsaken att man drar bak dem och att brösta sig eller måste det vara "bak sedan ner" vad gäller skulderbladen? Att dra ner skulderbladen väldigt gör mig obekväm.

En bra artikel om teknik i bänkpress.
http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=body_115b600

Samma här, fast på måndag:)
Tack för artikeln!
/Jaosef

Pejij
2008-06-30, 00:09
Samma här, fast på måndag:)
Tack för artikeln!
/Jaosef

Ser fram emot det passet! Nu ska här filas på teknik! :D