handdator

Visa fullständig version : Öka maten eller bara lägga till protein?


Nielsen
2008-06-27, 11:19
Hejsan, har en fundering som någon/några som är smartare än mig gärna får försöka besvara.

Det är så här, jag började tidigt denna månad att ta tag i min (o)hälsa
Sen 8 Juni har jag gått ner ca 7kg, fuskade lite i början med måltidsersättning.
(tar fortfarande 2 sådana om dagen) Planen från början var att komma ner till 90kg (vikten nu är ca 95kg) i september och då börja styrketräna, har en kompis som vill börja då, alltid trevligt att inte behöva köra själv i starten.

Men, till detta kommer mitt bekymmer, jag har väldigt svag rygg, hela ryggen, så jag tänkte avstanna min viktminskning under Juli månad och smygstarta lite med att träna just rygg och mage.

Går det att stärka upp dessa områden utan att ligga på ett energiöverskott?
Min första tanke är Nej, men om jag ska ligga på överskott, hur mycket? samt vad är det bästa alternativet, öka matintaget, eller bara ta ett proteintillskott? (tanken bakom tillskott är att det blir lättare att bara plocka bort det från menyn sen när jag vill fortsätta gå ner i vikt)

Nelli
2008-06-27, 12:51
Om du ar otranad och borjar trana kommer du bli starkare. Om du inte ligger pa kraftigt underskott kommer det ga bra! Du behover inte ligga pa overskott for att trana... Borja med att trana och lagg till en protein drink med lite kolhydrater efter traningen.
Men for att fa en starkare core borde du trana alla stora muskel grupper - inte bara mage och rygg - ben boj ar utmarkta for att starka core!

Nielsen
2008-06-27, 13:08
Okej, bra att veta, blir nog att jag lägger mig strax under eller så går jag jämt.
Jo, core är det jag menade typ, kanske borde uttryckt mig bättre :)

Cohen
2008-06-27, 23:31
Har du gått ned 7 kg på tre veckor?

Hur stort underskott ligger du på egentligen?

Spontant låter en sådan viktminskning knappast hälsosam.

Nielsen
2008-06-27, 23:50
jao, jag håller med, har dock inte legat så långt under, målet har varit 0,5-1g per vecka, men det har gått oväntat fort, därför jag funderar på att pausa så att säga...

Underligt nog så är jag både piggare och orkar mer nu än jag gjorde innan, fast det går ner så pass fort.

Nielsen
2008-06-27, 23:52
Kan tillägga att jag började på 102kg, så det fanns en del att ta utav nu i början, otränad som en sate också, så min nya aktiva vardag tar rätt bra.

Eddie Vedder
2008-06-28, 05:32
Kan tillägga att jag började på 102kg, så det fanns en del att ta utav nu i början, otränad som en sate också, så min nya aktiva vardag tar rätt bra.

Det är inte alls en ohälsosam viktnedgångstakt. Det går fort till en början och kilona rasar snabbt utan att det för den delen är ren fettmassa. Man håller betydligt mindre glykogen i kroppen, det i sig väger litegrann men framför allt binds 2.7g vätska till varje g glykogen. Även natriumbunden vätska kan tänkas ha lämnat din kropp till viss del samt att mindre mat in i munnen innebär mindre mat som innebär vikt i mag- tarmkanalen.

Så först och främst är inte viktnedgången SÅ himla stor, d.v.s. du har inte legat på ett så stort underskott att 7kg fett försvunnit. Vidare är det ingen ohälsosam viktnedgångstakt för någon med din utgångspunkt heller. Jag fattar det som att du är överviktig och hur man då kan tycka att en snabb viktnedgång låter ohälsosamt förstår jag inte.

Vi pratar ju fortfarande inte ren självsvält här, en snabb viktnedgång men inget viktras i mina ögon.

Nielsen
2008-06-28, 09:02
Det är inte alls en ohälsosam viktnedgångstakt. Det går fort till en början och kilona rasar snabbt utan att det för den delen är ren fettmassa. Man håller betydligt mindre glykogen i kroppen, det i sig väger litegrann men framför allt binds 2.7g vätska till varje g glykogen. Även natriumbunden vätska kan tänkas ha lämnat din kropp till viss del samt att mindre mat in i munnen innebär mindre mat som innebär vikt i mag- tarmkanalen.

Så först och främst är inte viktnedgången SÅ himla stor, d.v.s. du har inte legat på ett så stort underskott att 7kg fett försvunnit. Vidare är det ingen ohälsosam viktnedgångstakt för någon med din utgångspunkt heller. Jag fattar det som att du är överviktig och hur man då kan tycka att en snabb viktnedgång låter ohälsosamt förstår jag inte.

Vi pratar ju fortfarande inte ren självsvält här, en snabb viktnedgång men inget viktras i mina ögon.


Okej, tackar för svaret, man har funderat lite fram och tebax angående det, ena stunden är man skitnöjd över hur fort det går, andra gånger frågar man sig själv om det går för fort.

Som du skrev så handlar det absolut inte om någon självsvält, jag tycker jag äter mer nu än innan jag lade om min kost totalt.

Nästa vecka tänkte jag räkna ut exakt hur mycket jag får i mig, fram tills nu har jag mest bara gissat mig fram. Köpte en våg, icke digital dock, så det är nästan omöjligt att utläsa vad saker och ting väger om det inte är jämna 100g.

Cohen
2008-06-28, 23:52
Nästa vecka tänkte jag räkna ut exakt hur mycket jag får i mig, fram tills nu har jag mest bara gissat mig fram. Köpte en våg, icke digital dock, så det är nästan omöjligt att utläsa vad saker och ting väger om det inte är jämna 100g.

Ok, tar tillbaka det jag tidigare skrev angående den snabba viktminskningen. Lyssna på Eddie V, han vet vad han talar om. Och räkna som sagt med att takten blir en smula långsamare i framtiden.

Att räkna ut mer exakt vad kosten innehåller låter som en bra idé. Även om det inte är nödvändigt i sig förenklar det en hel del.

I överigt kan jag bara önska dig lycka till!