handdator

Visa fullständig version : Dragremmar


antonio
2008-06-27, 09:39
En noob-fråga kanske men är det vanligt att använda sig av dragremmar vid marklyft ? Har ganska nyligen börjat med övningen och känner att den blir lidande pga mitt svaga(?) grepp när jag lastar på lite mer vikt på stången.

/A

Nimille
2008-06-27, 09:43
Relativt vanligt.
Om man använder dragremmar bör man träna underarmar och grepp separat imho.

hasic
2008-06-27, 09:45
Finns ganska många som använder remmar, bl.a. jag. Men det beror på vad målet är. Vill du bygga så kan du använda för att isolera ryggen, men är det t.ex. styrkelyft så blir det bara onödigt att greppet hamnar ännu mer efter.
Det är vad jag tycker :)

antonio
2008-06-27, 10:01
Jag tackar för era svar. Målet är främst att träna ryggen, att jag blir stark i kroppen ser jag mer som en bonus.
Då ska jag inhandla ett par dragremmar som jag kan använda vid 2:a och 3:e setet om greppstyrkan sviker. Sedan fortsätter jag träna underarmar separat.

/A

Granstr0m
2008-06-27, 12:11
jag tkr du ska strunta i remmarna, de går faktist fort å träna upp greppet, köp nåra klossar magnesium och gnugga på händerna innan du kör, det hjälper som fan! och så ska du hålla omvänt grepp om du inte redan gör det.
+ Att du får greppstyrka utta helvette ;) du kommer rycka av polarnas fingrar när du blir utmanad på fingerkrok.

King Grub
2008-06-27, 12:26
Finns ingen anledning att "strunta i remmarna" i ryggträningen. Man kan inte låta greppet bestämma över ryggträningen; ryggmusklerna är, i regel, större och starkare än greppmuskulaturen.

Greppstyrkan kan man träna upp separat, i stället för att låta den begränsa ryggträningen under tiden.

Fartman
2008-06-27, 12:46
Finns ingen anledning att "strunta i remmarna" i ryggträningen. Man kan inte låta greppet bestämma över ryggträningen; ryggmusklerna är, i regel, större och starkare än greppmuskulaturen.

Greppstyrkan kan man träna upp separat, i stället för att låta den begränsa ryggträningen under tiden.

+1, Ska du dessutom inte tävla i någon styrkesport är det där med greppet inget att oroa sig för.. för när behöver du ett grepp för 100kg+ i vardagen? ;)
Jag använder uteslutande remmar i mina tyngre set i marklyft, ffa för att jag inte känner mig bekväm med mixat grepp.

pojken
2008-06-27, 13:13
antonio, kör du med mixat grepp? Om inte så pröva det. Om greppet fortfarande begränsar dig, använd då remmar.

tenchi
2008-06-27, 18:19
jag brukar köra så många set jag orkar med "vanligt grepp" för att sedan byta till mixat grepp då jag blir tröttare i händerna. Jag undviker dragremmar för jag avskyr den separata greppträningen utan vill gärna få den i samma veva som jag tränar ordinare pass.

dyxeldoff
2008-06-27, 20:13
Relativt vanligt.
Om man använder dragremmar bör man träna underarmar och grepp separat imho.

+1
det bästa är om du tränar i kapp greppstyrkan

Insulinus
2008-06-27, 20:21
Fråga på gymmet om dem inte kan köpa in lite gripper RB eller CoC gripper spelar mindre roll men lite olika styrkor på dem är ett måste så man kan byta upp sig en nivå när man stärkt greppet.
Jag frågade mitt gym om dem inte kunde köpa in sådana och 3 veckor senare fanns det ett antal RB grippers att välja på upp till 300lb. :D

Rahf
2008-06-27, 20:52
Känner jag att greppet inte hänger med för dagen så åker remmarna fram. Vet jag att greppet kommer vara den svagaste faktorn så åker de fram (uteslutande hantelrodd just nu). Just nu har jag inga problem med greppet i marklyft eftersom jag drar varje repetition som en död vikt från marken. I början när jag körde studsmark så sviktade greppet väldigt snabbt och jag känner även nuförtiden att det blir lite drygt att köra raka mark.

Som Grub säger, greppet ska inte begränsa ryggträningen, men jag gör tillägget att du ska köra tills det verkligen tar emot och du inte orkar hålla i mer. Man kan vänta med att ta fram remmarna tills man har kommit till det stadiet.

Deceiver85
2008-06-27, 21:12
Kör marklyften med remmar ifall du känner att greppstyrkan dör före ryggen. Jag försöker köra med så lite remmar som möjligt i marklyftet, magnesium och mixat grepp fungerar rätt bra på mina låga vikter. Däremot kan jag köra med remmar i samtliga ryggövningar där jag håller höga repetitioner.

antonio
2008-06-27, 23:53
Jag kommer som sagt att köra med remmar när jag börjar känna att greppet sviker, och det gör det långt innan ryggen sviker kan jag meddela =)
Tackar återigen för alla inputs.

/A

Diggler
2008-06-28, 00:44
Ett tips om du vill ha lite gratis underarmsträning är att bara använda dragremmarna när de behövs. Använd dom sparsamt, bara i de tyngsta seten.

omnibus
2008-06-28, 08:04
Använd dom sparsamt, bara i de tyngsta seten.

+1