handdator

Visa fullständig version : inte skriva på hyreskontrakt?


Slartibartfast
2008-06-27, 01:08
Var och kollade en hyreslägenhet igår via en fastighetsförmedling, och sa dumt nog att jag skulle ta den. Impulsbeslut. Meningen att jag ska skriva på kontraktet idag eftermiddag. Men nu har jag ändrat mig, då jag kommit på en massa saker som jag inte gillar.

Kan jag ringa och säga att jag inte vill skriva på hyresavtalet, eller är jag redan bunden via muntligt avtal?

semicroma
2008-06-27, 01:17
det är upp till dom att bevisa att det finns ett avtal om de menar att det finns ett avtal, vilket kan bli svårt med muntligt avtal, så blir inga problem att slippa

Nitrometan
2008-06-27, 07:41
Ring och säg att du har ångrat dig.

Shit happens.

Handcuff
2008-06-27, 07:48
Ett hyresavtal skall vara skriftligt om någon av parterna önskar så. Och det verkar ju hyresvärden göra = Inget giltligt avtal.

Guybrush
2008-06-27, 08:05
Du ska kunna ångra dig om det är en seriös hyresvärd. Hyresavtal är skriftliga, inget annat. Radhuset vi sitter i nu fick vi endast pga att de som stod före i kön just hade ångrat sig.

krebbe
2008-06-27, 08:10
Om inte jag har helt fel gäller muntliga avtal, UTOM vid just fastighetsaffärer. KAn ha fel dock.

Guybrush
2008-06-27, 08:15
Om inte jag har helt fel gäller muntliga avtal, UTOM vid just fastighetsaffärer. KAn ha fel dock.

Det heter nog så, men egentligen är inte muntliga avtal värda ett skit så länge ingen har smygit ner en diktafon i fickan och spelat in det. Ingen kan ju styrka något. Underskriva papper däremot är svårare att slingra sig ur :)

Handcuff
2008-06-27, 08:19
Du ska kunna ångra dig om det är en seriös hyresvärd. Hyresavtal är skriftliga, inget annat. Radhuset vi sitter i nu fick vi endast pga att de som stod före i kön just hade ångrat sig.

Jordabalken 12kap.


2 § Hyresavtal skall upprättas skriftligen, om hyresvärden eller hyresgästen begär det.
Har hyresavtal upprättats skriftligen och träder någon i laga ordning i hyresgästens ställe, skall detta på begäran antecknas på avtalet.
Följer av ett hyresförhållande en rätt att använda utrymmen som är avsedda att användas gemensamt av hyresgästerna, får en sådan rätt inte upphävas eller ändras i annan ordning än som gäller för ändring av hyresvillkor, även om rätten inte är särskilt reglerad i avtalet mellan parterna. Lag (1984:694).

daja
2008-06-27, 08:19
Det heter nog så, men egentligen är inte muntliga avtal värda ett skit så länge ingen har smygit ner en diktafon i fickan och spelat in det. Ingen kan ju styrka något. Underskriva papper däremot är svårare att slingra sig ur :)

Om den ena parten har något vittne som var med när det muntliga avtalet slöts så borde man ha en hyfsad chans att kunna styrka att det faktiskt ägt rum.

Slartibartfast
2008-06-27, 08:51
Det ordnade upp sig ganska lätt. Han blev bara lite småtjurig. No problem. Iofs osäkert om jag hittar nåt billigare/mera lämpligt.

Stresslägenhetsval är jobbigt. Nybliven singel. :(

Nitrometan
2008-06-27, 09:00
Stresslägenhetsval är jobbigt. Nybliven singel. :(
Japp. Gjorde det själv förra året.

Oh noes? Har optislarti blivit singelslarti?

Ska du börja jaga mr Pitt på allvar nu då? ;)

Officer
2008-06-27, 09:00
Nybliven singel. :(

Oj :confused:

Torwald
2008-06-27, 09:12
Om inte jag har helt fel gäller muntliga avtal, UTOM vid just fastighetsaffärer. KAn ha fel dock.

Det stämmer, men hyresavtal är ingen fastighetsaffär.

Angel
2008-06-27, 09:14
Det ordnade upp sig ganska lätt. Han blev bara lite småtjurig. No problem. Iofs osäkert om jag hittar nåt billigare/mera lämpligt.

Stresslägenhetsval är jobbigt. Nybliven singel. :(

Har du gått och blivit singel? Skall halva Sveriges befolkning börja fira?
(Tråkigt och ledsen för din skull om det var ofrivilligt)

MrBoris
2008-06-27, 11:24
beklagar:( men life goes on, chicks are all over the place:thumbup:

Snafu
2008-06-27, 11:41
Slarti, ledsen att höra att förhållandet krashade. Aldrig kul efter ett sånt långt förhållande, men hang in there, det blir bättre! Med dina looks och personlighet får du slå dig fri från damerna.