handdator

Visa fullständig version : Installera om Vista?


chidde
2008-06-26, 23:14
hur gör man det här?

har inte hängt med datorutvecklingen på år och dar
jag fick backup-skivor till datorn men jag skulle vilja ha en ren installation
misstänker att de har tryckt in en massa lullull på skivorna från dell

kan man t ex ladda ner Vista-skivan nånstans och använda min produktnyckel? (home premium)

sp1 vill jag ju också ha på skiva så man slipper ladda ner det varje gång man formaterar om

King Grub
2008-06-27, 04:21
Har du inte en Vista-skiva måste du köpa en. Visst kan du ladda ned den, men då är det en olaglig piratkopia.

SP1 däremot kan du, om du har en giltig licens, bara ladda ned från Microsoft och spara på vilket media som helst utan problem.

grisbil3n
2008-06-27, 06:56
Snor tråden lite. Känns som om allt flyter bättre nu efter Sp1, har ju känts så jävla hackigt och segt innan. Har känt att det är dags o skippa vista o köra xp men det kanske är lönt o köra på vista nu när dom styrt upp lite?

King Grub
2008-06-27, 07:32
Vad är det du undrar om, egentligen?

Flyter det på bra är det väl bara att behålla Vista; det har fler funktioner och är betydligt säkrare än XP (även om ett XP med t ex Kaspersky Internet Security installerat är säkrare än ett Vista med eller utan samma program, eftersom XP tillåter tillgång till kernel på ett sätt som Vista inte gör).

Guybrush
2008-06-27, 08:12
Detta är ju det sämsta med märkesdatorerna, att man får ett DELL-Vista (i detta fallet). Man vill ju inte ha alla dessa förinstallerade skräpprogram.

Själv har jag HP och jag blev så less att jag blåste allt och installerade om från en XP-skiva.

grisbil3n
2008-06-27, 08:25
Vad är det du undrar om, egentligen?

Flyter det på bra är det väl bara att behålla Vista; det har fler funktioner och är betydligt säkrare än XP (även om ett XP med t ex Kaspersky Internet Security installerat är säkrare än ett Vista med eller utan samma program, eftersom XP tillåter tillgång till kernel på ett sätt som Vista inte gör).

Formulerade mig lite underligt.

Alla säger att Vista är skit och att det i nuläget inte är lönt o använda iom att det är såpass outvecklat. Mitt intryck har väl varit att det har segat en hel del men efter SP 1 så har det som sagt börjat flyta helt ok. Det är mest det andra jag är orolig för, att det ska krångla med allt möjligt.

King Grub
2008-06-27, 08:45
Alla säger att Vista är skit och att det i nuläget inte är lönt o använda

Då lyssnar du på fel personer, helt enkelt. Fungerar det inte, har man oftast själv gjort något fel eller så har man en dator från förra årtusendet. Vista är både stabilt och effektivt.

bertbert
2008-06-27, 08:54
Då lyssnar du på fel personer, helt enkelt. Fungerar det inte, har man oftast själv gjort något fel eller så har man en dator från förra årtusendet. Vista är både stabilt och effektivt.

Den här attityden kan irritera mig något oerhört. Jag använder Vista i arbetet. Det kom färdiginstallerat på min HP. Datorn är ett halvår. Jag har inga piratprogram på den. Men;

- datorn har problem med suspend/resume
- efter resume fungerar inte trådbundet nätverk
- vista och antivirusprogrammet kommer ofta i konflikt
- prestandaproblem i vissa lägen

Vissa problem har försvunnit, andra har blivit värre. Och jag har stött på MÅNGA som har liknande problem. *grr*

Larsson85
2008-06-27, 10:38
Den här attityden kan irritera mig något oerhört. Jag använder Vista i arbetet. Det kom färdiginstallerat på min HP. Datorn är ett halvår. Jag har inga piratprogram på den. Men;

- datorn har problem med suspend/resume
- efter resume fungerar inte trådbundet nätverk
- vista och antivirusprogrammet kommer ofta i konflikt
- prestandaproblem i vissa lägen

Vissa problem har försvunnit, andra har blivit värre. Och jag har stött på MÅNGA som har liknande problem. *grr*

Det är därför jag aldrig använder det nyaste operativsystemet från microsoft. Dom har alltid en massa barnsjukdommar som måste upptäckas innan det går att använda.

bertbert
2008-06-27, 10:43
Det är därför jag aldrig använder det nyaste operativsystemet från microsoft. Dom har alltid en massa barnsjukdommar som måste upptäckas innan det går att använda.

Med 2000 och XP var det så att antalet problem minskade över tiden, men med Vista har problemen ökat med tiden. Det gör mig nervös.